• بررسي کاميون کشنده آکروکس آرشام ديزل
  • بررسي کاميون کشنده آکروکس آرشام ديزل

با پیشرانه 560 اسبی ایویکو

بررسی کامیون کشنده آکروکس آرشام دیزل (Acrux 560)

28 تیر 1403 09:00

گروه خودرویی آرشام که یکی از جدیدترین مجموعه‌های خودروساز کشورمان است، بخش تولید خودروهای دیزلی و تجاری خود را با نام شایان دیزل و ساخت محصولاتی با برند دافران، به بازار معرفی کرده است. اما این شرکت به‌تازگی و با نام آرشام نیز یکی از محصولات پرقدرت چینی که ریشه اروپایی دارد را برای بازار کشورمان تدارک دیده است که کشنده آکروکس TX560 نام دارد. کشنده‌ای که از اتاق و پیشرانه 13 لیتری سری کرسر ایویکو بهره می‌برد.

آکروکس، کشنده‌ای با قلب ایویکوایویکو را می‌توان در کنار MAN از مظلوم‌ترین خودروهای تجاری بازار کشورمان نام برد. خودروسازی که محصولات تجاری آن همیشه با طراحی زیبا، مشخصات فنی عالی و قیمت مناسب همراه  بوده است اما نتوانسته در حد و اندازه‌های مرسدس‌بنز و ولوو در ایران ظاهر شود. این در حالی است که کمتر دارنده ایویکو را می‌توان دید که از محصولات ایویکو ناراضی باشد و فقط بحث خدمات و قطعات است که این برند ایتالیایی را کمی به حاشیه می‌راند.

در روزهایی که ولوو و مرسدس‌بنز در کشورمان تولید نمی‌شد، ایویکو همچنان حضور داشت و هرچند این حضور کم‌رنگ بود اما کشنده hi-way ایویکو در کشورمان مونتاژ می‌شد. بعد از خداحافظی محصولات اروپایی مونتاژی از بازار کشورمان، ایویکو قرار است تا از راه‌های مختلفی دوباره به ایران وارد شود. مثلاً شنیده می‌شود که قرار است تا زامیاد نمونه‌های از سری s-way را وارد بازار کند و یا سروش دیزل نیز برنامه‌هایی برای مونتاژ و واردات ایویکو S-way دارد و حتی شرکتی به نام نامیک نیز کامیون و کشنده‌های ایویکو را در ایران به نمایش گذاشته است.

اما قرار است تا یکی از محصولات مشترک ایویکو و هونگیان چین در بازار خودروهای تجاری سنگین‌وزن کشورمان حضور پیدا کند. این کامیون در چین با نام هونگیان جنلیون H6 فروخته می‌شود که از اتاق الگو گرفته شده از ایویکو، پیشرانه کرسر 13 ساخت گروه فیات با 560 اسب بخار قدرت و گیربکس اتوماتیک ZF استفاده می‌کند.

طراحی داخلی و خارجی کشنده آکروکس 560

اگر به اولین تولیدات مشارکتی ایویکو و هونگیان نگاهی بیندازیم، خواهیم دید که از همان کابین ایویکو با یک سری تغییرات مثل طراحی متفاوت چراغ‌ها استفاده شده است. اما آکروکس TX560 که همان جنلیون H6 است، هرچند که از طراحی کابینی شبیه به ایویکو hi-way استفاده  کرده است اما ریزه‌کاری‌ها و تغییرات اعمال شده به قدری گسترده است که می‌توان گفت شاهد یک اتاق و کابین جدید هستیم.

اما باز هم همین کابین نیز از چشم افراد آشنا به کابین‌های ایویکو، در نگاه اول یادآور یک ایویکو خواهد بود. نکته جالب توجه این است که این کشنده در پشت اتاق، شیشه عقب که در تمام خودروهای تجاری چینی دیده می‌شود را نیز ندارد. از نمای روبرو، چراغ‌ها طراحی خاصی دارند و نصب قطعات کرومی در جلوپنجره، لبه سپر و نوشته آکروکس، کاملاً به چشم می‌آید.

فضای داخل کابین نیز تا حد زیادی به کشنده‌های اروپایی شبیه شده است. شیب زیاد داشبورد به سمت راننده، داشبوردی که دکمه چندانی روی آن نیست و اکثر عملگرها از طریق صفحه‌نمایش آن کار می‌کنند، دسته‌دنده‌ای با طراحی خاص و زیبا، نمایشگر پشت فرمان که ترکیبی از آنالوگ و دیجیتال است، فرمان با طراحی زیبا و البته تریم دو رنگ داشبورد، فضای زیبا و قابل‌قبولی را ایجاد کرده است. ضمن اینکه ارگونومی و دسترسی به بخش‌های مختلف داشبورد نیز در وضعیت خیلی خوبی قرار دارد.

مشخصات فنی کشنده آکروکس 560

پیشرانه آکروکس TX-560 از ساخته‌های FPT است که بخش سازنده موتور و قوای محرکه گروه فیات بوده و پیشرانه‌های محصولات این گروه را می‌سازد. این موتور از سری کرسر 13 است که با 13 لیتر حجم، 560 اسب بخار قدرت و 2550 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس نیز از سری ترکسون ساخت ZF است که 4+12 سرعته اتوماتیک بوده و قبلاً نیز آن را در بعضی از محصولات تجاری کشورمان دیده‌ایم.

بخش فنی این کشنده، وضعیت بسیار خوبی از نظر تکنولوژی ساخت دارد. چرا که محورها در عقب و جلو از ساخته‌های ایویکو است و شاسی نیز همین وضعیت را دارد. ترمزها در هر دو محور دیسکی هستند و این در حالی است که بسیاری از محصولات تجاری چینی موجود در بازار، از ترمزهای کاسه‌ای در عقب استفاده می‌کنند. ترمز موتور به همراه اینتاردر گیربکس به همراه چندین سیستم الکترونیکی برای توقف سریع و مطمئن این کشنده در نظر گرفته شده است.

سیستم تعلیق در عقب از نوع بادی چهار بالنه هست و فرمان نیز از ساخته‌های شرکت آلمانی بوش و از نوع الکتروهیدرولیکی طراحی شده است. وزن خالص این کشنده در حدود 7550 کیلوگرم اعلام شده است که از این نظر، آن را در میانه جدول وزنی کشنده‌ها قرار می‌دهد. ظرفیت ناخالص مجاز آن هم 44 تن است که مثل دیگر کشنده‌های این رده وزنی است.

امکانات رفاهی و ایمنی کشنده آکروکس 560

کشنده آکروکس TX560 دارای لیست کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی هست که برخی از آنها را طبق قوانین اجباری کشورمان، در دیگر خودروهای تجاری نیز می‌توان دید.

سیستم تعلیق بادی در محور عقب، ریتاردر موتور به همراه اینتاردر ۵حالته گیربکس، ترمزهای دیسکی در هر دو محور، بخاری درجا و کولر درجا به همراه یخچال، شارژر وایرلس گوشی به همراه خروجی برق 12 و 220 ولت، دوربین 360 درجه با قابلیت ثبت وقایع و نمایش نقاط کور، سیستم ADR برای حمل کالاهای خطرناک، سنسور نور و سنسور باران، آینه‌های جانبی برقی گرم‌کن‌دار، بالابر برقی کابین، قفل‌مرکزی با ریموت از راه دور، هشداردهنده دنده‌عقب، فرمان با قابلیت تنظیم در چندین جهت، پرده‌های دورتادور اتاق، آفتاب‌گیر بیرونی و داخل اتاق، چراغ‌های LED جلو با چراغ روز، تهویه‌مطبوع اتوماتیک، صندلی بادی راننده و شاگرد با گرم‌کن و سردکن و تهویه هوا به همراه زیرآرنجی، چراغ LED عقب، شیشه‌های برقی به همراه پاور ویندوز، بکسل بند عقب، گاز دستی، سیستم چندرسانه‌ای 10 اینچی، تخت خواب‌های عریض یک‌متری، بالابر برقی اتاق، مه‌شکن‌های جلو و عقب، هشداردهنده صوتی دنده‌عقب، قطع کن باتری از داخل و بیرون کابین و... از مهم‌ترین امکانات رفاهی این کشنده هستند. ضمن اینکه برای افرادی که به دنبال کاربری‌هایی مثل کمپرسی هستند نیز امکان سفارش PTO گیربکس وجود دارد.

نام خودرو کشنده آکروکس TX560

آرایش محوری

دو محور 2×4

تعداد سیلندر/ نوع موتور

6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت ایویکو

حجم موتور / کد موتور

13 لیتر/ کرسر 13

استاندارد آلایندگی

یورو5+DPF

حداکثر قدرت

560 اسب بخار

حداکثر گشتاور

2550 نیوتن متر

گیربکس

12+2 سرعته اتوماتیک AMT ساخت ZF

کلاچ

تک‌صفحه‌ای به قطر 430 میلیمتر

ترمز کمکی

ترمز موتور+ اینتاردر هیدرولیکی ۵حالته گیربکس

سیستم فرمان

برقی هیدرولیکی

سیستم ترمز

عقب و جلو دیسکی

برنامه‌های کمکی و کنترلی خودرو

ضد قفل ABS / ضدلغزش ASR / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / رادار خط‌خوان LDWS / ترمز جلوگیری از تصادف روبرو FCWS /  برنامه کنترل پایداری ESC / پایداری در زمان ترمزگیری EBS / ترمز تپه HAS

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

6360 / 2550 / 3960

فاصله محوری (میلیمتر)

3900

وزن خالص کشنده

7550 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

44000 کیلوگرم

ظرفیت مجاز محور جلو / عقب

7.5 تن / 13 تن

حجم باک سوخت

800+ 400 لیتر

حجم مخزن ادبلو

45 لیتر

حجم مخازن هوا

120 لیتر

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت پارابولیک با کمک‌فنر / 4 بالن هوا با تنظیم ارتفاع

سایز و نوع تایر

315-80R22.5 تیوبلس

*اطلاعات فوق از سایت خودروشاز گردآوری شده است.

همچنین ترمز ضد قفل ABS، سیستم ضدلغزشASR  و برنامه کنترل پایداری ESC، ترمز اضطراری هوشمند AEBS به همراه رادار خط‌خوانLDWS  و هشداردهنده تصادف از روبرو FCWS و سیستم کمکی پایداری در زمان ترمزگیری EBS، ترمز تپه HAS و سیستم نمایش فشار باد تایرها TPMS از سیستم‌های ایمنی و کمکی کشنده آکروکس TX560 هستند.

می‌توان گفت که تا امروز، کشنده آکروکس با برخورداری از مجموعه قوای فنی مشترک با ایویکو، نزدیک‌ترین چینی به محصولات اروپایی در کشورمان هست. این کشنده با داشتن لیست کاملی از امکانات رفاهی و ایمنی، از این نظر نیز در وضعیت بسیار خوبی قرار دارد که با موتور 560 اسب بخاری، از نظر توان موتوری نیز وضعیت بسیار خوبی در بین رقبا خواهد داشت. هنوز قیمت قطعی برای این کشنده در بازار و از طرف سازنده اعلام نشده است اما می‌توان انتظار داشت که با توجه به قیمت رقبای آن، در بازار نیز در محدوده 6.5 میلیارد تومان قرار بگیرد.

دیدگاه کاربران