• آشنايي با انواع کمپرسي دو محور در بازار

معرفی بازیگران جدید و قدیم در بازار

آشنایی با انواع کمپرسی دو محور در بازار

3 مرداد 1403 09:00

در کنار کمپرسی‌های 26 تن، نیاز زیادی به کمپرسی‌های سبک‌تر مثل تناژ 19 تن و 12 تن و حتی تناژهای زیر 10 تن برای تردد در معابر شهری نیز وجود دارد که باعث می‌شود در کنار کمپرسی‌های زیر ده تن در تناژهای مختلف، حتی کمپرسی وانت نیسان نیز کارکرد خود را داشته باشد. یکی از قدیمی‌ترین کلاس‌های وزنی کمپرسی در کشورمان که همه آن را به نام کمپرسی 10 تن می‌شناسند، شامل کامیون‌های دو محوری هستند که تناژ کاری آنها بین ده تا 13 تن به صورت خالص و 19 تن به صورت ناخالص است.

1. کمپرسی بنز واگن هود 1924

قدیمی‌ترین کامیون کلاس 19 تن که هنوز هم در کشورمان تولید می‌شود، مرسدس‌بنز واگن هود یا همان بنز دماغدار 1924 است. کمپرسی واگن هود 1924 هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد و برای خرید آن باید ماه‌ها در انتظار باشید که اصلی‌ترین دلایل آن هم، سادگی این کامیون، استهلاک پایین آن، فراوانی قطعات و تعمیرگاه‌های آن در هر گوشه‌ای از کشور است. ضمن اینکه به خاطر ساده بودن این کامیون، خرابی‌های کمتری نیز دارد که برای بسیاری همه خریداران یک نقطه قوت محسوب می‌شود.

این کمپرسی از موتور 11.6 لیتری 280 اسب بخاری با 1050 نیوتن متر گشتاور استفاده می‌کند که به خاطر رسیدن آن به استانداردهای اجباری آلایندگی، روی آن فیلتر دوده و سیستم SCR نیز نصب شده است و به این ترتیب به استاندارد یورو4 رسیده است. وزن خالص این کمپرسی در حدود هفت تن است که به صورت ناخالص می‌تواند تا 19 تن برسد. این کمپرسی دارای بخاری درجا و یک سیستم صوتی ساده نیز هست و همچون گذشته، قفل دیفرانسیل نیز دارد.

کمپرسی واگن هود 1924 و 2624، هنوز هم انتخاب اول در بسیاری از معادن و شرکت‌های راهسازی است که دلیل آنهم، قیمت پایین‌تر خدمات و قطعات این کمپرسی هاست.

در سال‌های اخیر یک سری تغییرات در فضای داخل کابین و طراحی داشبورد انجام شده است که باعث شده داشبورد این کمپرسی در چندین نوع مختلف دیده شود و این در کنار نصب زیر سپری جلو و چراغ‌های مه شکن داخل سپر، اصلی‌ترین تغییرات این خودرو نسبت به نمونه‌های چند دهه پیش آن است. واگن هود 1924 با کاربری باری نیز عرضه می‌شود. اطلاعات بیشتر این محصول به همراه مشخصات فنی این کامیون را در مقاله بررسی کمپرسی واگن هود 1924 مطالعه کنید.

2. کمپرسی آمیکو 1929D

قوی‌ترین کمپرسی دو محور کشورمان، آمیکو 1929D است که موتور 11.6 لیتری 400 اسب بخاری برای آن در نظر گرفته شده است و به نوعی توانایی‌های حرکتی بسیار خوبی به آن می‌دهد. این کامیون که با کاربری باری آن نیز ساخته می‌شود، گیربکس 2+12 سرعته دستی دارد و در هر دو محور از ترمزهای کاسه‌ای با ترمز ضد قفل استفاده می‌کند.

آمیکو 1929 در کنار طراحی ساده ظاهری، در داخل نیز طراحی خوبی دارد و به لطف داشتن پیشرانه 400 اسب بخاری که عدد بسیار خوبی برای یک کمپرسی 19 تن است، یکی از انتخاب‌های وسوسه‌کننده در این بخش از بازار است. اطلاعات بیشتر این محصول به همراه مشخصات فنی این کامیون را در مقاله بررسی کامیون آمیکو 1929 مطالعه کنید.

3. کمپرسی دیما MR285

از جدیدترین کمپرسی‌های 19 تن بازار کشورمان، دیما MR285 است. کمپرسی دیما از موتور کومنز هفت لیتری با 285 اسب بخار قدرت و 1006 نیوتن متر گشتاور و یک گیربکس دستی 2+8 سرعته استفاده می‌کند. این کمپرسی با 6.7 تن وزن، وزن خالی نسبتاً پایینی دارد که باعث می‌شود توانایی بارگیری در  حدود 13 تن داشته باشد تا به وزن ناخالص مجاز 19 تن خود برسد.

این کامیون نیز از محصولات JAC است که در کشورمان تحت نام دیما مونتاژ می‌شود. اتاق این کمپرسی نیز شبیه به جک گالوپی است که سال‌ها پیش به صورت کشنده وارد بازار کشور شد. ترمزها در هر چهار چرخ از نوع کاسه‌ای هستند و ترمز کمکی آن نیز همان خفه کن اگزوز است. ترمز ضد قفل، سیستم ضدلغزش و برنامه کنترل پایداری از دیگر سیستم‌هایی است که در کنترل این خودرو، به راننده کمک می‌کنند.

بالابر برقی شیشه‌ها به همراه قفل‌مرکزی، بخاری درجا، بالابر برقی کابین، تهویه‌مطبوع دستی، کروز کنترل، قطع کن باتری، آفتاب‌گیری داخلی و خارجی، بوق شهری و بین‌شهری و دنده‌عقب، سیستم صوتی، صندلی بادی راننده، فرمان قابل‌تنظیم، تختخواب راننده، گرمکن سوخت و هوای ورودی به موتور و گرم‌کن ادبلو و... از امکانات فنی و رفاهی و ایمنی خودرو هستند. اطلاعات بیشتر این محصول به همراه مشخصات فنی این کامیون را در مقاله بررسی کمپرسی دیما 19 تن مطالعه کنید.

4. کمپرسی امپاور BD300

در حالی که عمده کمپرسی‌های عرضه شده در ماه‌های اخیر در کشورمان از کلاس سه محور 26 تن هستند، امپاور BD300 با تناژ ناخالص مجاز 19 تن، از جدیدترین اعضای این بخش به حساب می‌آید که اتفاقاً چندان بازیگری هم در این بخش دیده نمی‌شود.

آمیکو 1929 و مرسدس‌بنز واگن هود 1924 دو محصول موجود در این بخش از بازار هستند که البته محصول جدیدی نیز به حساب نمی‌آیند. اما امپاور BD300 دو محور با تیپ حرکتی 2×4 و تناژ ناخالص 19 تن، یک کمپرسی مناسب برای تردد در معابر شهری است.

موتور شش سیلندر آن از محصولات کومنز است و 300 اسب بخار قدرت و 1100 نیوتن متر گشتاور نیز خروجی این پیشرانه 6.7 لیتری است. می‌بینیم که این موتور، قدرت و گشتاور بیشتری از موتور 11.6 لیتری مرسدس‌بنز واگن هود نیز تولید می‌کند.

طراحی به‌روز و زیبای بیرونی و همچنین طراحی خوب و مدرن داخل کابین به همراه جای خواب در کنار امکانات رفاهی و ایمنی خوب، می‌تواند برگ برنده‌ای برای این فوتون ساخت گروه بهمن باشد.

رادار خط‌خوان، ترمز ضد قفل و سیستم ضدلغزش، هشدار برخورد از جلو و ترمز هوشمند اضطراری، سیستم کنترل پایداری، صندلی بادی راننده با گرمکن و سردکن و تختخواب، تهویه‌مطبوع به همراه بخاری درجا، شیشه‌ها و آینه‌های برقی با گرمکن، نمایشگر مالتی‌مدیا به همراه سیستم صوتی، کلیدهای روی فرمان، سنسور نور، چراغ روز، تنظیم‌کننده ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل کابین، مه‌شکن عقب و جلو، هشداردهنده دنده‌عقب، قفل‌مرکزی، بالابر برقی اتاق، گاز درجا، قطع کن باتری، آفتاب‌گیر داخلی، بوق شهر و جاده و... از مهم‌ترین امکانات این کمپرسی هستند. این خودرو به صورت شاسی برای کاربری باری نیز عرضه می‌شود. اطلاعات بیشتر این محصول به همراه مشخصات فنی این کامیون را در مقاله بررسی کامیون امپاور 300 مطالعه کنید.

دیدگاه کاربران