در روزهایی که شاهد حضور کشندههای دستدوم و صفر کیلومتر اروپایی و همچنین مونتاژ کشندههای چینی در کشور هستیم، برخی از شرکتها، نیمنگاهی نیز به دیگر بخشهای بازار حملونقل دارند. بخش کامیونهای باری که سالهاست با یکهتازی مرسدسبنز دماغدار روبروست، بهتازگی با چندین کامیون جدید، رنگ و بوی بهتری به خود گرفته است که یکی از آنها، کامیون 19 تن امپاور BD300 است.
امپاور BD300 و بازار کامیون
درحالیکه بسیاری از وظایف حملونقل جادهای در کشورمان بر دوش کامیونهای دو و سه محور است، اما بعد از شروع تحریمها و کنارهگیری شرکتهای اروپایی مثل مرسدسبنز، اسکانیا، ولوو، رنو و ایویکو که محصولات باری آنها در کشورمان مونتاژ و عرضه میشد، عملاً این بخش خالی از محصولات مدرن و جدید شد و مرسدسبنز واگن هود، مثل سابق به یکهتازی خود در این بازار ادامه داد و از دیگر شرکتها نیز، محصولت چندانی به بازار عرضه نشد. اما با ورود دوباره چینیها، حالا مونتاژ کامیونهای دو و سه محور چینی نیز شروع شده و امپاور BD300 با دو کاربری کمپرسی و باری، یکی از این کامیونهای جدید است.
بهطورکلی کامیونهای دو محور چه در کاربری کمپرسی برای حمل بارها در مناطق شهری و حاشیه شهرها و چه با کاربری باری برای حمل بینشهری، یکی از مهمترین خودروها در صنعت حملونقل محسوب میشوند. کامیونهای دو محور میانوزن به خاطر تحرک بالا و سرعت جابهجایی سریعتر، برای حمل بارهایی مثل ترهبار و یا بارهای فاسدشدنی مثل گوشت و مرغ زنده و... اهمیت زیادی دارند.
طراحی داخلی و خارجی امپاور 300
کامیون امپاور BD300 در واقع همان فوتون آئومارک S5 است که در سال 2016 معرفی شد. به خاطر همکاری فوتون و دایملر، در طراحی محصولات فوتون میتوان رگههایی از کامیونهای دایملر دید که شباهت ظاهری امپاور BD300 به مرسدس بنز آنتوس نیز به همین خاطر است. در این میان، نوع طراحی جلوپنجره به همراه چراغهایی که زوایای آن شبیه به مرسدس بنز آنتوس است، این الگوبرداری را تداعی میکند. البته نوع جلوپنجره در نسخه بهمن دیزل با آنچه که در بیرون ایران فروخته میشود، متفاوت است. طراحی امپاور BD300 در مجموع زیبا و مناسب برای یک کامیون است و ظاهر خشن آن، اصطلاحا کامیونی و مردانه است.
داخل خودرو نیز، طراحی ساده و معقولی دارد. داشبورد طرحی زیبا دارد که وسط آن، یک صفحهنمایش نهچندان بزرگ نیز جای گرفته است. فرمان هم طرحی شبیه به محصولات چندین سال قبل بنز دارد که با دکمههای زیادی که روی آن قرار گرفته، طرحی مدرن و امروزی را به بیننده، القا میکند. در کل باید گفت که داخل این خودرو، طرحی ساده با ارگونومی خوب و کاربردی است و از حجمها و خطوط عجیبوغریب در آن خبری نیست. وجود یک بخش نسبتاً فشرده برای خواب در پشت صندلیها نیز، میتواند راحتی کار با این خودرو را خصوصاً برای شاسی باری و حملونقل بینشهری، بیشتر کند. قسمت خواب که سالهای پیش در کامیونهای باری کشورمان معنایی نداشت، حالا بیش از دو دهه است که در اتاقهای این کاربری نیز دیده میشود و فقط محدود به کشندهها نیست.
مشخصات فنی امپاور 300
قبل از بررسی ویژگیهای بخش پیشرانه و گیربکس باید به یک اقدام خوب در بخش فنربندی این خودرو اشاره کنیم. شاسی کمپرسی این خودرو که برای کاربریهایی مثل تردد در بیراهههای اطراف شهر و همچنین رفتوآمد در مسیرهای خاکی و معدنی است، فنربندی فنر شمش در عقب و جلو دارد که در محور جلو از نوع پارابولیک است تا سواری نرمتری داشته باشد.
اما شاسی باری این خودرو که برای تردد در مسیرهای بینشهری و جادهای و قاعدتاً با سرعت بالاتر طراحی شده است و مسیرهای تردد آن سختی کمتری دارد، در محور جلو با فنربندی شمش از نوع پارابولیک است اما در محور عقب، سیستم تعلیق بادی با دو بالن هوا دارد که مجهز به سیستم تنظیم ارتفاع نیز بوده و دارای حافظه نیز هست. این ویژگیها نشان میدهد که شرکتهای عرضهکننده داخلی که سالهاست در یک بازار یکطرفه و بدون رقیب با تقاضای بالا حضور داشتهاند، حالا کمی نیز به فکر عرضه محصولات کاملتری هستند که توان رقابت بالاتری با رقبا نیز داشته باشند.
همچنین حجم مخزن سوخت نوع باری و کمپرسی نیز باهم تفاوت دارد در کاربری کمپرسی، برابر با 450 لیتر بوده و در شاسی باری که مسافتهای خارج شهر بیشتری را طی خواهد کرد، برابر با 600 لیتر است.
| شاسی کمپرسی | شاسی باری | |
تعداد سیلندر/ نوع موتور | 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز | ||
حجم موتور (سی سی ) / کد موتور | 6.7 لیتر / ISD300 50 | ||
استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev | ||
حداکثر قدرت | 300 اسب بخار در 2500 rpm | ||
حداکثر گشتاور | 1100 نیوتن متر در 1200-1800 rpm | ||
گیربکس | 8+1 سرعته دستی ساخت FAST | ||
کلاچ | تک صفحه ای خشک به قطر 430 میلیمتر | ||
ریتاردر | ریتاردر موتور از نوع ترمز اگزوز | ||
سیستم فرمان | هیدرولیک | ||
|
| ||
باک ادبلو | به حجم 25 لیتر | ||
باک سوخت | آلومینیوم به حجم 450 لیتر | آلومینیوم به حجم 600 لیتر | |
سیستم ترمز | عقب و جلو از نوع کاسه ای | عقب کاسه ای و جلو از نوع دیسکی | |
وزن خالص کامیون | 5500 کیلوگرم | 4975 کیلوگرم | |
وزن مجموع ناخالص مجاز | 19000 کیلوگرم | 19000 کیلوگرم | |
حداکثر ظرفیت محور عقب / جلو | 13500 / 6700 کیلوگرم | 13500 / 6550 کیلوگرم | |
طول / عرض / ارتفاع ( میلیمتر ) | 7590 / 2490 / 2790 | 8850 / 2470 / 2750 | |
فاصله محوری ( میلیمتر ) | 4200 | 5150 | |
سیستم تعلیق جلو | فنر تخت چند لایه از نوع پارابولیک با کمک فنر و استابلایزر | فنر تخت چند لایه از نوع پارابولیک با کمک فنر و استابلایزر | |
سیستم تعلیق عقب | فنر تخت چند لایه شمش با کمک فنر و استابلایزر | بادی مجهز به ۲ کیسه هوا با قابلیت تنظیم ارتفاع و حافظه ذخیره، کمک فنر و استابلایزر | |
سایز و نوع تایر | 295-80R22.5 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
پیشرانه امپاور BD300، از ساختههای کامنز است که این روزها به اصلیترین عرضهکننده موتورهای دیزلی در محصولات باری کشورمان تبدیل شده است. این موتور ششسیلندر خطی که مجهز به توربوشارژر و اینترکولر است، با 6.7 لیتر حجم، قدرتی در حدود 300 اسب بخار با 1100 نیوتن متر گشتاور دارد که به یک گیربکس دستی 8 سرعته متصل است. میتوان گفت این خروجی برای یک کامیون 19 تن، عملکرد بسیار خوب آن را در جاده به همراه خواهد داشت و اصطلاحاً برای چنین تناژی، کاملاً کافی خواهد بود.
ترمزها در شاسی کمپرسی در هر چهارچرخ از نوع کاسهای هستند؛ اما در شاسی باری، ترمزهای جلو از نوع دیسکی انتخاب شدهاند که کاش برای کاربری کمپرسی نیز، ترمزهای جلو را دیسکی میکردند تا امنیت بیشتری در شهرها و ترافیک نیز داشته باشد. ترمز موتوری در این کامیون، فقط خفه کن اگزوز است که هرچند در حد ریتاردرهای موتوری و اینتاردرهای هیدرولیکی نیست؛ اما عملکرد خوبی دارد.
سیستمهای ایمنی و رفاهی امپاور 300
امپاور BD300 نیز دارای امکانات رفاهی و ایمنی خوبی است. امکاناتی که برخی از آنها باید بهصورت استاندارد در خودروهای تجاری نصب باشند و برخی از آنها نیز از روی رقابت در بازار، روی کامیونهای فعلی کشورمان عرضه میشود.
ترمز ضد قفل، سیستم ضدلغزش به همراه برنامه کنترل پایداری، هشداردهنده حرکت بین خطوط و خروج از خط، سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی، سیستم هشدار برخورد از جلو به همراه ترمز اضطراری هوشمند، نمایشگر مالتیمدیا به همراه سیستم صوتی، تخت خواب راننده، کروز کنترل، کلیدهای روی فرمان، صندلی بادی راننده به همراه تنظیمات، آینههای برقی جانبی با گرمکن، شیشهبالابرهای برقی، گرمکن و سردکن صندلی راننده، تهویهمطبوع، بخاری درجا، حسگر نور چراغهای جلو به همراه تنظیم ارتفاع چراغها و چراغهای رانندگی در روز، مهشکن عقب و جلو، بوق دندهعقب، قفلمرکزی، جک بالابر برقی اتاق، تنظیم گاز درجا، قطع کن باتری، آفتابگیر داخلی، بوق شهر و جاده و... که میبینیم وجود برخی از این امکانات در یک کامیون 19 تن در بازار کشورمان تا امروز، سابقه نداشته است.
جمعبندی و نتیجه نهایی
این خودرو در حال حاضر در بازار بین 2.800 تا 3.200 بسته به اینکه دارای کاربری نصب شده باشد یا نه، در بازار فروخته می شود. در این کاربری در حال حاضر، محصولات جدید دیگری نیز عرضه میشوند که در همین محدوده قیمتی هستند. مثل کامیون LR285 دیما و همچنین کامیون دوو که البته قیمتی بالای 3.5 میلیارد در بازار دارد. دیگر عضو این بازار هم، کامیون قدیمی بنز واگن هود 1924 است که قیمت آن هم در حدود 2.8 میلیارد تومان در مدل باری و کمپرسی است.
امپاور BD300 در حال حاضر قویترین کامیون دو محور در این گروه است و با توجه به امکانات خوبی که دارد و سابقه قابل قبول برند فوتون، میتوان گفت شانس بیشتری از بقیه برای موفقیت دارد.
فروش کامیون امپاور بهمن
آخرین اخبار شرکت بهمن دیزل به همراه جدیدترین شرایط فروش کامیون امپاور باری و امپاور کمپرسی و همچنین جهت اطلاع از آخرین قیمت کامیون امپاور، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : باما