سایپا دیزل یکی از قدیمیترین تجاری سازان کشورمان است که ریشه فعالیت آن، به سالها قبل از انقلاب اسلامی میرسد. این شرکت که روزگاری بهترین خودروهای تجاری دنیا را تولید می کرد، این روزها در حال عرضه کامیونهای چینی است و با توجه به وضعیت رقابتی بازار و همچنین عرضه محصولات مختلف چینی در بازار، به فکر افزایش سهم خود افتاده و به همین منظور، کشندهای ارزان قیمت با نام دانگ فنگ KL465 را برای بازار ایران، درنظر گرفته است؛ محصولی که در نمایشگاه خودرو مشهد 1402 نیز برای چندمینبار رونمایی شده بود.
شرکتهای بزرگ تجاری ساز در دنیا، محصولات مختلفی در کلاسهای گوناگون عرضه میکنند تا برای مصارف مختلف، محصولی داشته باشند. در این میان نگاه دیگری نیز وجود دارد که آنهم، عرضه محصولاتی ارزانتر برای کاربردهای متناسب با قیمت محصول است. برای مثال وقتی کشندهای قرار نیست در مسافتهای طولانی تردد کند، میتواند هم از نظر ابعاد و اندازه کابین کمی کوچکتر باشد و هم امکانات رفاهی سادهتری داشته باشد. ضمن اینکه نیازی به پیشرانههای قدرتمند نیز ندارد. این دقیقا کاری بود که مرسدس بنز با محصول آکسور خود انجام داد تا افرادی که نیازی به آکتروس ندارند و یا نمیخواهند تا آن مبلغ هزینه کنند، یک مرسدس سادهتر داشته باشند. این رویه در بسیاری از شرکتهای دیگر اروپایی و آمریکایی نیز دیده میشود. حتی مرسدس بنز آکتروس نیز در سالهای اخیر، در دو نسخه F و L عرضه میشود که نسخه F آن، سادهتر و ارزانتر است.
سایپا دیزل نیز به تازگی، کشنده KL465 را برای افرادی که قصد خرید کشنده KX480 را ندارند، به نمایش گذاشته که در نگاه اول، کابینی شبیه به دانگفنگ های البرز دارد. این خودرو جزو اولین ساختههای دانگ فنگ پس از شراکت و همکاری با ولوو تراکس است. این خودرو با نام تیانلانگ KL465 در سال 2008 معرفی شده و در واقع نسل جدید کشندههای سری T این شرکت محسوب میشود.
طراحی کشنده KL465
با نگاه کردن به این کشنده، متوجه میشویم که با یک کشنده ارزان قیمت و ساده روبرو هستیم که کاملا مطابق با فلسفه عرضه این خودرو است. اتاق کاملا ساده بوده، طرحی نسبتا قدیمی دارد که از بغل بیننده را به یاد کشندههای دانگفنگ البرز و البته دانگفنگ T300 میاندازد.
کابین چندان کشیدگی به سمت عقب ندارد و عمق آن، مثل کشنده البرز کم است که از این زاویه، قوس بالا آمده انتهای گلگیر نیز، نازیبا بودن این وضعیت را تشدید میکند. ارتفاع اتاق نیز چندان زیاد نیست و در رده کشندههای با سقف متوسط قرار میگیرد.
البته اگر از روبرو به آن نگاهی بیندازیم، هرچند شاهد یک طرح زیبا و پخته نیستیم اما میتواند راضی کننده باشد. از نمای جلو نیز همه چیز به سادگی طراحی شده است و فقط دیلایت چراغهای جلو کمی امروزی است. باید در نظر داشت که ما با یک طرح ساده که برای کاهش قیمت تمام شده نیز، چندان ریزه کاری ندارد روبرو هستیم و نباید از آن انتظار خاصی داشت. در این میان، طرح یکپارچه آینههای بغل که به سبک کشندههای امروزی طراحی شدهاند، خوب است. این کشنده برای کاهش قیمت، بادگیرهای شاسی را نیز ندارد.
در داخل کابین نیز با یک طرح ساده روبرو هستیم. این طرح با شباهت بسیار زیادی که به داشبورد ایویکو استرالیس دارد، چندان با طراحیهای امروزی قابل مقایسه نیست اما از نمای داخلی کشندهای مثل البرز، بسیار بهتر است و در عین سادگی، ارگونومی خوبی دارد. اما همانطور که گفته شد، شبیه به طراحیهای یک دهه قبل است و هنوز، دکمههای آنالوگ در آن به چشم میآیند و خبری از دیجیتالی شدن داشبورد و پشت آمپر نیست.
صفحه نمایش در نظر گرفته شده، ابعاد کوچکی دارد و سیستم تهویه مطبوع نیز دستی بوده و مجموعه نمایشگر پشت فرمان نیز، آنالوگ با یک نمایشگر کوچک است. اما بازهم باید تاکید کنیم که با یک کشنده اقتصادی طرف هستیم که قیمت تمام شده در آن، مهمترین مقوله هست.
مشخصات فنی کشنده KL465
پیشرانه در این کشنده، یک نقطه قوت آن به حساب می آید. چرا که با وجود اینکه قرار نیست کشنده گران قیمتی باشد، اما توان خوبی برای این نسخه در نظر گرفته شده است. از طرفی، همیشه در محصولات دانگفنگ عرضه شده به کشورمان، از نسخههای ضعیف مثل 300 و 375 اسب بخاری استفاده شده است و کشنده KX که میتوانست با 480 اسب بخار قدرت و گیربکس اتوماتیک، بازار خوبی در زمان معرفی پیدا کند، آنقدر قطره چکانی عرضه شد که حالا رقبای آن از 480 اسب بخار عبور کردهاند و شاید به همین خاطر است که نسخهای قویتر و با امکانات بیشتر از آن با نام آرتا 520 از سوی سایپادیزل معرفی شده است.
پیشرانه این خودرو با 10.8 لیتر حجم، خروجی 465 اسب بخار با بیشترین گشتاور به مقدار 2240 نیوتن متر دارد که برای یک کشنده 45 تن کافی به نظر میآید. گیربکس 4+14 دنده دستی است و از ساختههای ZF بوده که در چین مونتاژ میشوند. برای این گیربکس نیز مثل بسیاری از کشندهها و کامیونهای این رده، یک صفحه کلاچ 430 میلیمتری در نظر گرفته شده است.
نام خودرو | کشنده دانگ فنگ KL465 |
---|---|
آرایش محوری | دو محور 2×4 |
تعداد سیلندر/ نوع موتور | 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز |
حجمموتور / کد موتور | 10.8 لیتر |
استاندارد آلایندگی | یورو 5 |
حداکثر قدرت | 465 اسب بخار |
حداکثر گشتاور | 2240 نیوتن متر |
نهایت سرعت | 105 کیلومتر در ساعت |
گیربکس | 12+2 سرعته دستی ساخت ZF |
ترمز کمکی | ترمز موتور با عملگر روی سوپاپ |
سیستم کلاچ | تک صفحه ای خشک با قطر 430 میلیمتر |
سیستم فرمان | هیدرولیک |
سیستم ترمز | عقب کاسه ای و جلو دیسکی خنک شونده |
برنامه های کنترلی خودرو | ضد قفل ABS +ضد لغزش ASR + ترمز اضطراری هوشمند +رادار خط خوان |
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر) | 6300 / 2500 / 3700 |
فاصله محوری (میلیمتر) | 3750 |
وزن خالص کشنده | 6805 کیلوگرم |
وزن مجموع ناخالص (مجاز) | 45000 کیلوگرم |
ظرفیت مجاز محور جلو / عقب | 7 تن / 13 تن |
سیستم تعلیق جلو/ عقب | فنر تخت پارابولیک با کمک فنر / 2 بالن هوا با تنظیم ارتفاع |
سایز و نوع تایر | 315-80R22.5 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
این خودرو فعلا بدون ریتاردر هیدرولیکی گیربکس است و فقط برای آن یک ریتاردر موتور اعلام شده است. ترمزها نیز در جلو از نوع دیسکی و در عقب کاسهای است که به ترمز ضد قفل و ضد لغزش ASR مجهز شدهاند. البته که در این خودرو، ترمز اضطراری پیشرفته برای جلوگیری از برخورد با موانع جلو و سیستم هشدار حرکت بین خطوط نیز دیده میشود. از دیگر نکات مثبت این خودرو باید به تعلیق بادی محور عقب نیز اشاره کرد که روی دو بالن سوار بوده و کابین نیز روی چهار بالشتک بادی قرار دارد.
امکانات و تجهیزات کشنده KL465
این خودرو دارای سیستمهای رفاهی و ایمنی کمتری نسبت به کشندههای جدید چینی است که البته با توجه به هدف عرضه کننده مبنی بر تولید یک کشنده ارزان قیمت، بیدلیل نیست. در لیست امکانات رفاهی این کشنده میتوان به دو تختخواب، بالابر برقی اتاق، آینههای جانبی برقی با گرمکن، صندلی بادی قابل تنظیم راننده با گرمکن و سردکن، تعلیق بادی محور عقب، بخاری درجا، تهویه مطبوع، سیستم مالتی مدیا، استارت موتور از بیرون، دیلایت چراغهای جلو، و کروز کنترل، بالابر برقی کابین، آفتابگیر بالای شیشه جلو، تاخوگراف، ترمز اضطراری هوشمند، قفل کن دیفرانسیل عقب، سیستم ترمز ضد قفل و ضد لغزش و... اشاره کرد.
ارزش خرید کشنده KL465 در ایران
دانگفنگ KL465 یک کشنده ارزان و اقتصادی است که خریداران خاصی را در بازار، هدف گرفته است. این خودرو دارای موتوری با قدرت قابل قبول و گیربکس دستی است که شاید اگر به جای آن، یک نمونه اتوماتیک نصب میشد، طرفداران بسیار بیشتری پیدا میکرد. با این حال، حداقلهای مورد نیاز برای یک کشنده در این روزها، در این خودرو یافت میشود. اما نکته مهم، قیمت نهایی این محصول است که باید آن را از ارزانترین کشندههای فعلی بازار که تا حدودی از نظر ظاهری و طراحی داخلی در وضعیت بهتری هستند، وسوسه کنندهتر کند.
قیمت کشنده KL465 سایپا دیزل
برای اطلاع از قیمت محصولات تجاری سایپا دیزل و همچنین جهت آشنایی با کاموینهای جدید این شرکت و نحوه فروش و پیش فروش کامیون کشنده، مقاله شرایط فروش سایپا دیزل را مطالعه کنید.
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : باما