• کاميون باري پيلسان 440
  • بررسي کاميون باري پيلسان 440

محصولی جدید با گیربکس اتوماتیک

بررسی کامیون باری پیلسان 440

4 آذر 1403 19:00

در سال‌های اخیر حجم واردات کشنده‌های کارکرده اروپایی و همچنین نمونه‌های تولید داخل چینی بسیار بالاتر از دیگر بخش‌های خودروهای تجاری مثل کامیون‌های باری و کمپرسی بوده و به تازگی شرکت‌های تولیدی در حال حرکت به سمت کامیون نیز هستند. این در حالی است که مدتی از واردات کامیون‌های کارکرده اروپایی نیز می‌گذرد و باید به زودی شاهد رقابتی سخت بین کامیون‌های کارکرده اروپایی و کامیون‌های باری تولید داخل باشیم. یکی از جدیدترین کامیون‌های باری که به تازگی رونمایی شده است، کامیون باری 440 پیلسان است که از امکانات خوبی از جمله گیربکس اتوماتیک بهره می‌برد.

طراحی کامیون باری پیلسان 440

وقتی به نمای ظاهری و اتاق کامیون باری پیلسان 440 نگاه می‌کنیم، در اولین نگاه متوجه شباهت و یکی بودن اتاق این خودرو با MAN TGS می‌شویم که در سبد محصولات تولیدی شرکت MAN، برای کاربری‌هایی مثل کامیون و کشنده‌های میان‌برد استفاده می‌شود. البته در زیر سپر جلو این کامیون یک زیرسپری فلزی نیز نصب شده تا در تصادفات از روبرو، آسیب کمتری با خودروهای سواری وارد شود. این سپر طبق استانداردهای کشورمان در پشت کامیون نیز نصب شده است.

نمای داخلی این کابین نیز برای بیننده آشنا است چرا که کاملاً با دیگر محصولات پیلسان یکسان بوده و از همان طراحی و قطعات استفاده می‌کند. در این کامیون به خاطر کوتاه‌بودن سقف و ارتفاع داخلی اتاق، پالانی موتور دارای ارتفاع بیشتری نسبت به کشنده‌هاست که البته در یک کامیون طبیعی است.

مشخصات فنی کامیون پیلسان 440 باری

پیشرانه قرار گرفته در سینه پیلسان 440 باری، یک موتور 11 لیتری با 440 اسب بخار و 2100 نیوتن متر گشتاور بوده که با موتور کمپرسی و کشنده 440 اسب بخاری این شرکت مشترک است. این پیشرانه به خاطر همکاری و شراکت دو شرکت سینوتراک و MAN آلمان، از تکنولوژی این شرکت آلمانی بهره می‌برد. گیربکس اتوماتیک این کامیون دارای اینتاردر هیدرولیکی 5 حالته و خروجی PTO برای کاربری‌هایی مثل جرثقیل و پمپ بتن هست و توسط شرکت سینوتراک طراحی و ساخته شده است.

محورهای این کامیون نیز از تکنولوژی MAN آلمان استفاده می‌کنند و در جلو، ظرفیت 7.1 تن و در محورهای عقب، ظرفیت 13 تن دارند. ضمن اینکه محورهای عقب دارای قفل‌کن و جفت‌کن نیز هستند که این کامیون را مناسب برای تردد در زمین‌های کشاورزی و مسیرهای لغزنده می‌کند. وزن خالص این کامیون برابر با 9 تن بوده و مثل دیگر کامیون‌های باری کشورمان، تناژ ناخالص مجموع آن برابر با 26 تن هست.

این کامیون از نظر سیستم‌های توقفی، ترمزها و سیستم‌های کمکی در وضعیت خوبی قرار دارد. ترمزها در محور عقب از نوع کاسه‌ای و در جلو از نوع دیسکی هستند که با داشتن ترمزهای کمکی مثل اینتاردر هیدرولیکی 5 مرحله‌ای و ترمز موتور و خفه کن اگزوز، توانایی بالایی در ترمزگیری و کاهش سرعت دارد. همچنین این کامیون به سیستم‌های کمکی مثل ترمز ضد قفل ABS، کنترل پایداری ESC، ترمز اضطراری هوشمند AEBS، ترمز الکترونیکی EBS مجهز هست و امکانات کمکی دیگری مثل رادار خط‌خوان LDWS، کروز کنترل تطبیقی و ترمز تپه یا همان حرکت در سربالایی HSA نیز دارد.

از دیگر امکانات این کامیون می‌توان به دوربین دنده‌عقب و دوربین‌های جانبی، دوربین ثبت وقایع، کپسول آتش‌نشانی، صندلی‌های بادی راننده و شاگرد، تختخواب، کولر درجا به صورت سفارشی، بخاری درجا و تهویه صندلی راننده، آینه‌های برقی، دریچه سقفی، سیستم مالتی مدیا 5.5 اینچ با صفحه لمسی، فرمان مجهز به کلیدهای کنترلی، خروجی 220 ولت و.... اشاره کرد. این کامیون باری دارای مجوز حمل کالای خطرناک یا همان ADR نیز هست که امکان سوارکردن تانکر حمل سوخت و مایعات خطرناک را نیز می‌دهد.

رقبای پیلسان 440 در بازار ایران

پیلسان باری 440 از کابین سقف بلند با یک موتور 11 لیتری با 440 اسب بخار استفاده می‌کند و یک کامیون باری سه محور از نوع 4×6 با سیستم فنربندی فنر شمش است. برای پیلسان باری، یک گیربکس اتوماتیک در نظر گرفته شده است.  

کامیون باری دافران H7 از یک موتور 380 اسب بخاری با 9.4 لیتر نیرو می‌گیرد و تیپ حرکتی آن هم از نوع سه محور 2×6 است و برخلاف رقبایش از کابین سقف بلند استفاده نمی‌کند. اما در مقابل از یک سیستم فنربندی بادی در محور عقب استفاده می‌کند که بدون شک، نرمی بیشتری از رقبایش خواهد داشت. گیربکس این کامیون باری از نوع اتوماتیک است.

کامیون باری شکموتو X5000L از یک موتور 10.8 لیتری با 450 اسب بخار استفاده می‌کند و یک کامیون سه محور 4×6 است. این کامیون نیز سقف بلند بوده و امکانات رفاهی و ایمنی خوبی دارد. این کامیون نیز دارای گیربکس اتوماتیک است.

چهارمین بازیگر اصلی این میدان، کامیون باری C&C U420 است که از یک موتور 420 اسب بخاری برای آن استفاده شده است. این کامیون نیز دارای تیپ حرکتی 2×6 است و محور عقب آن بالاگیر بوده و فنربندی پنوماتیک دارد. این کامیون نیز از یک گیربکس اتوماتیک استفاده می‌کند.

 

نام خودرو کامیون باری 440AMT پیلسان

آرایش محوری

سه محور 4×6

تعداد سیلندر/ نوع موتور

6 سیلندر خطی توربودیزل تحت لیسانس MAN

حجم‏موتور / کد موتور

11 لیتر / MC11-44-50

استاندارد آلایندگی

یورو 5+eev

حداکثر قدرت

440 اسب بخار

حداکثر گشتاور

2100 نیوتن متر

گیربکس

اتوماتیک ساخت سینوتراک

ترمز کمکی

ترمز موتور EVB+ خفه کن اگزوز+ اینتاردر هیدرولیکی 5 مرحله‌ای

سیستم ترمز

عقب کاسه‌ای / جلو دیسکی

برنامه‌های کنترلی خودرو

ضد قفل ABS / کنترل پایداری ESC / ترمز اضطراری هوشمند AEBS / رادار خط خوان LDWS / ترمز الکترونیکی EBS / کروزکنترل تطبیقی / حرکت در سربالایی HSA

طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر)

10375 / 2500 / 3264

فاصله محوری (میلیمتر)

5200+1400

فاصله محور عقب تا انتهای شاسی (میلیمتر)

2300

مخزن سوخت

آلومینیومی به حجم 600 لیتر

وزن خالص

9000 کیلوگرم

وزن مجموع ناخالص (مجاز)

26000 کیلوگرم

ظرفیت مجاز محور جلو / عقب

7.1 تن / 13+13 تن

سیستم تعلیق جلو/ عقب

فنر تخت پارابولیک

سایز و نوع تایر

315-80R22.5 تیوبلس

کامیون باری پیلسان G series که احتمالاً باید آن را با نام 440 بشناسیم، در بازاری عرضه می‌شود که تا مدت‌ها محصول جدید و به روزی به خود ندیده بود و به تازگی محصولاتی از سوی آریا دیزل، آرین دیزل، شایان دیزل و حالا پیلسان در این بخش از بازار عرضه می‌شود. رقبای اصلی این کامیون نیز از گیربکس‌های اتوماتیک استفاده می‌کنند و از نظر قدرتی نیز، پیلسان 440 در بین رقبایش قرار می‌گیرد. ضمن اینکه رقبای این کامیون هم از نوع 2×6 با فنربندی پنوماتیک بوده و هم مثل پیلسان دارای فنربندی شمش با تیپ حرکتی 4×6 هستند.

از این رو می‌توان گفت پیلسان با سابقه خوبی که از فروش دو کشنده‌اش در ذهن اکثرا خریداران ایجاد کرده است و قدرت 440 اسب بخاری موتورش که از تکنولوژی MAN بهره می‌برد، می‌تواند مثل دیگر برادرانش در این بازار موفق باشد. البته برچسب قیمتی در حدود 6.2 تا 6.4 میلیارد تومانی آن، این کامیون را در کنار رقبایی چون کامیون‌های کارکرده MAN قرار می‌دهد که عمری 4 تا 5 سال دارند.

نویسنده : علیرضا داوودی

منبع : باما

قیمت خودرو
دیدگاه کاربران