بازار خودروهای تجاری کشورمان خصوصاً در رده کشندهها و کامیونتها به نوعی به اشباع رسیده است و هر روز، محصول جدیدی از شرکتهای چینی توسط شرکتهای داخلی به بازار کشورمان راه پیدا میکند. یکی از جدیدترین کشندههای وارد شده با کشورمان، محصولی از دانگ فنگ با نام هرون X7 است که توسط کمپانی جدیدالتأسیس سپهرآسا قرار است تولید و عرضه شود. این کشنده با موتور 520 اسب بخاری و گیربکس ایتون اتوماتیک و البته محورهای ساخت DANA، تا حدودی متفاوت از دیگر محصولات چینی است.
تازهواردی به نام هرون X7
کشنده هرون X7 که در واقع دانگ فنگ X7 است که البته با نام کامل Dongfeng X7 Yuchai میتوان راحتتر آن را شناخت، محصولی جدید از شرکت تازه تاسیس سپهرآسا است. این شرکت که توسط مدیران باسابقه صنعت خودرو تاسیس شده است، فعلاً دو محصول با نامهای کشنده هرون X7 و کامیونت هرون X2 دارد.
کشنده هرون X7 در واقع همان دانگ فنگ KL465 است که حالا با چهرهای متفاوت در نمای جلو و داخل زیباتر به خاطر رنگبندی جذابتر و البته نمای جلو کاملاً متفاوت، به همراه موتور مشابه دانگ فنگ KX520 و یک گیربکس اتوماتیک ایتون، به نام هرون X7 به کشورمان راه پیدا کرده است. البته این کشنده از نظر امکانات رفاهی و وضعیت فنی، در جایگاه خوبی قرار دارد و در واقع باید گفت که اگر دانگ فنگ KL465 نسخه اقتصادی از این خودرو باشد، هرون X7 نسخه فول آپشن و لوکستر آن به شمار میآید.
نمای ظاهری و داخل کابین کشنده هرون
در ابتدا باید بدانیم که ما با یک نسخه بهروز شده از کشنده KL465 روبرو هستیم که این حقیقت را میتوان از اتاق و خصوصاً نمای جانبی و داخل کابین متوجه شد.
کشنده هرون X7 یا همان دانگ فنگ X7، محصولی نسبتاً تازهمتولدشده بعد از همکاری ولوو و دانگ فنگ است. به همین خاطر هم در اولین نگاه به نمای ظاهری این خودرو، ولوو FH به نظر ما میآید که البته به خاطر طراحی شیبدار چراغهای جلو است.
جلوپنجره زیبایی برای این کشنده طراحی شده است که ترکیبی از طرح لانهزنبوری با خطوط مشکی بوده و در همراهی با چراغها و گرافیک خوب آنها، طرح سپر و خطوط اطراف سپر، قاب یکپارچه آینههای بغل، سقف بلند و آفتابگیر بالای شیشه، نمای روبروی کشنده هرون X7 را زیبا و نسبتاً امروزی نشان میدهد.
اما اگر از بغل به این کشنده نگاه کنیم همان مشکلی که بسیاری از محصولات چینی دارند در این کشنده نیز دیده میشود. یعنی طرحی قدیمی که فقط از نمای روبرو بهروز شده و از نمای بغل، خط و خطوط مدرن و امروزی در آن دیده نمیشود. یک بدنه صاف و ساده که اگر کمی دقیق به آن نگاه کنیم، متوجه حضور یک دانگ فنگ میشویم. البته همان طور که گفتیم، کابین همان کابین کشنده KL465 است که حالا تغییراتی در نمای جلو دارد و از بغل نیز، تغییراتی مثل گلگیر متفاوت، نصب بادگیر شاسی و قاب پله ورودی، آن را کمی بهروزتر کرده است.
طراحی داشبورد در عین سادگی، زیباست و انتظار میرود که ارگونومی خوبی نیز داشته باشد. اما وقتی به داشبورد این کشنده نگاه میکنیم، میبینیم که دکمه چندانی روی آن قرار ندارد و داشبورد با بدنهای کمعرض، ظرافت بیشتری نسبت به دیگر داشبوردهای خودروهای تجاری دارد که همین قضیه آن را خاصتر نشان میدهد.
با نگاهی به وسط داشبورد که صفحهنمایش و دکمههای مربوط به سیستم تهویهمطبوع روی آن قرار دارد، میبینیم که داشبورد عیناً همان چیزی است که در کشنده دانگ فنگ KL465 عرضه شده از سوی سایپادیزل دیدهایم. با این تفاوت که چون KL465 یک کشنده اقتصادی است و در مقابل، کشنده هرون X7 یک کشنده با امکانات زیاد است، تفاوتهایی در رنگآمیزی داشبوردها و همچنین وجود یک صفحهنمایش بزرگ در وسط آن و البته بهرهمندی کشنده هیرون X7 از پشت آمپرهای دیجیتال و تفاوتهایی از این دست، میبینیم. دو رنگ بودن داشبورد هرون X7 و وجود یک نوار آلومینیوم رنگ در زیر آن، تفاوت ظاهری آشکاری با داشبورد ساده و ارزان کشنده دانگ فنگ KL465 ایجاد کرده است و ظاهری لوکس به این داشبورد داده است. فرمان نیز همان چیزی است که در دانگ فنگ KL465 میبینیم که البته این استفاده مشترک از یک سری بخشها در تمام خودروسازان تجاری دنیا دیده میشود. منتها چون در کشور ما محصولات یک برند توسط شرکتهای مختلفی عرضه میشود، این شباهتها و اشتراکات چندان خوشایند نیست.
اهرم تعویض دندهها یک دکمه گرد بزرگ در کنار صندلی راننده است که پنج وضعیت مختلف حرکتی دارد. یک وضعیت خلاص، دو وضعیت حرکت رو به جلو و دو وضعیت حرکت رو به عقب. صندلیها طراحی سادهای دارند و این سادگی را در رودریها نیز میتوان دید. در واقع میتوان گفت که داخل کشنده هرون X7 همان داخل کابین کشنده دانگ فنگ KL465 است که حالا اگر به کشنده KL465 عنوان کشنده اقتصادی بدهیم، کشنده هرون X7 نسخه لوکس نام خواهد گرفت.
مشخصات فنی کشنده هرون X7
پیشرانه هرون X7 با کشنده آرتا KX520 یا همان دانگ فنگ KX520 یکی است. بیشترین خروجی این موتور 13 لیتری برابر با 520 اسب بخار و 2460 نیوتن متر گشتاور است که با یک گیربکس 2+12 دنده اتوماتیک ساخت ایتون، به چرخهای عقب منتقل میشود. این گیربکس دارای اینتاردر هیدرولیکی نیز هست و البته خود پیشرانه نیز، ریتاردر و خفه کن دارد.
محورها از ساختههای DANA هستند که یکی از بهترین و شناختهشدهترین سازندگان قطعات انتقال قدرت در دنیاست. در توصیف تکنولوژی و طراحی این محورها گفته شده است که بدون نیاز به باز کردن کاسه چرخها میتوان قطعات داخل محور و بلبرینگها را گریسکاری کرد که تعمیر و نگهداری آنها را بسیار راحتتر میکند.
ترمزهای دیسکی در هر دو محور در کنار سیستمهای کمکی متعددی که این کشنده دارد، ایمنی حرکتی و ترمزگیری بالایی به هرون X7 میدهند. سیستم ترمز دو مداره مستقل پنوماتیکی، سیستم ضد قفل، سیستم کنترل الکترونیکی ترمز، سیستم ضدلغزش، سیستم ترمز اضطراری پیشرفته هوشمند، سیستم کنترل پایداری، سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی، سیستم کنترل سرعت در سرازیری، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار حرکت بین خطوط، ترمز اگزوز و ترمز موتور و ریتاردر هیدرولیکی روی گیربکس از جمله سیستمهای کمکی این کشنده هستند.
از امکانات رفاهی و ایمنی این کشنده نیز میتوان به سیستم ADR برای حمل مواد سوختی و خطرناک، تقسیم الکترونیکی سوخت با امکان انتخاب تانک از داخل کابین، گرمکن سوخت، مانیتور لمسی 10 اینچی مجهز به بلوتوث و GPS، امکان کنترل سیستم صوتی و تصویری از کنار تختخواب، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، یخچال، سنسور پارک جلو کابین، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو، کلید باز و بسته کردن پنجرهها در کنار تختخوابها، چراغهای جلو مجهز به سیستم روشنایی اتوماتیک، دوربین انتهای تریلر به صورت سفارشی، صفحه کیلومتر دیجیتال، دوربین نقاط کور 270 درجه، کولر درجا و بخاری درجا، کروز کنترل، سیستم پایش فشار باد تایرها، چراغهای روشنایی روز، دارای آینههای جانبی برقی مجهز به گرمکن، شیشه بالابرهای برقی، چراغ مطالعه، زاپاس بند مخصوص، خروجی برق 220 ولت، دارای دو تخت خواب عریض، صندلی راننده مجهز به سیستم تعلیق بادی با قابلیت تنظیم در 6 جهت و مجهز به گرمکن و سردکن، جک بالا بر کابین برقی و هیدرولیکی، قفل دیفرانسیل، خروجی PTO،
نام خودرو | کشنده هرون X7 از سپهر آسا دیزل |
---|---|
آرایش محوری | دو محور 2×4 |
تعداد سیلندر/ نوع موتور | 6 سیلندر خطی توربودیزل ساخت کامنز |
حجمموتور / کد موتور | 13 لیتر/ Cummins ISZ520 |
استاندارد آلایندگی | یورو 5+eev |
حداکثر قدرت | 520 اسب بخار در دور 1900 rpm |
حداکثر گشتاور | 2460 نیوتن متر در دور 1200 rpm |
گیربکس | 12+2 سرعته اتوماتیک ساخت Eaton |
ترمز کمکی | ترمز موتور / خفه کن اگزوز / اینتاردر هیدرولیکی گیربکس |
سیستم فرمان | هیدرولیک |
سیستم ترمز | عقب و جلو دیسکی ساخت DANA |
برنامههای کنترلی خودرو | ضد قفل ABS/ ضد لغزش ASR/ ترمز اکترونیکی EBS/ کنترل پایداری ESC/ ترمز هوشمند اضطراری AEBS/ رادار خطوط LDWS/ هشدار برخورد از جلو FCWS / سیستم کنترل شروع حرکت در سربالایی (HSA) / سیستم کنترل سرعت در سرازیری (HDC)/ نمایش فشار بادتایرهاTPMS / کروزکنترل |
طول / عرض / ارتفاع (میلیمتر) | 6460 / 2550 / 3926 |
فاصله محوری (میلیمتر) | 3800 |
وزن مجموع ناخالص (مجاز) | 44000 کیلوگرم |
وزن خالص | 7400 کیلوگرم |
ظرفیت محور جلو / عقب | 7000 کیلوگرم / 13000 کیلوگرم |
باک سوخت | آلومینیوم به حجم 500+700 لیتر |
باک ادبلو | پلی اتیلن به حجم 45 لیتر |
سیستم تعلیق جلو | فنر تخت چند لایه پارابولیک با کمک فنر و میل تعادل |
سیستم تعلیق عقب | تعلیق بادی با چهار بالن با قابلیت تنظیم دستی و اتوماتیک |
سایز لاستیک | 315/80R 22.5 تیوبلس |
*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.
در حال حاضر محصولات تجاری زیادی با ریشه چینی در کشورمان مونتاژ و عرضه میشوند که یک سری از آنها دارای کیفیت پایین و حداقل امکانات هستند و به نوعی یک محصول اقتصادی را تداعی میکنند و برخی از آنها با کیفیت بالا، قدرت موتور خوب و امکانات خوب رفاهی و ایمنی، یک محصول لوکس با جایگاه ویژه در مقابل رقبا محسوب میشوند. میتوان گفت که کشنده هرون X7 در حال حاضر یک محصول خوب و باکیفیت و البته با امکانات خوب رفاهی و ایمنی است که از این نظر در ردههای بالای جدول قرار دارد. با توجه به موتور کامنز، گیربکس ایتون و محورهای دانا، باید انتظار عملکرد خوبی نیز این کشنده داشت. حالا باید منتظر ورود هرون X7 به جادهها باشیم و ببینیم که در عمل چهکار میکند.
نویسنده : علیرضا داوودی
منبع : باما