درخواست فعالان صنعت برای افزایش 20 درصدی قیمت‌ها

چانه‌زنی بر سر قیمت خودرو

19 خرداد 1397 16:00

از جلسه‌‌ی ابتدای هفته گذشته، خبرهای جدیدی می‌رسد. یک فعال حوزه قطعه‌سازی می‌گوید: «جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت صنعت، معدن تجارت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خودروسازان و همچنین قطعه‌سازان برگزار شد، فعالان صنعت خودرو اعلام کرده‌اند با توجه به بالا رفتن هزینه‌های تولید، قیمت خودرو باید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد.»

اگر قیمت‌ها مجموعا 19.2% افزایش نیابد، اخراج کارگران در قطعه‌سازی حتمی استبه گفته مازیار بیگلو در این جلسه، مسئولان وزارت صنعت و نمایندگان مجلس نیز موافقت خود را با افزایش قیمت خودرو اعلام کردند و حالا همه‌چیز به نظر شورای رقابت بستگی دارد. با وجودی که دبیر انجمن قطعه‌سازان تأکید دارد عمده مواد اولیه داخلی است و ارزبری زیادی ندارد، عنوان می‌کند دلیل اصلی افزایش هزینه‌های تولید، بالا رفتن قیمت مواد اولیه است. البته بیگلو اشاره می‌کند مواد اولیه داخلی هم از سوی تأمین‌کنندگان عمده گران شده و قیمت فولاد و مس بیش از ۳۰ درصد و قیمت آلومینیوم افزون بر ۵۰ درصد صعود کرده است.

گفته می‌شود وزارت صنعت با افزایش قیمت 9.6 درصدی خودروها موافقت کرده است و حالا صنعت‌گران هم از شورای رقابت انتظار دارند این افزایش قیمت را تصویب کند. این در حالی است که نه تعیین نرخ افزایش قیمت به عهده وزارت صنعت است و نه شورای رقابت زیر نظر این وزارتخانه. شورای رقابت تشکلی مستقل، فراقوه‌ای و زیر نظر مستقیم ریاست جمهوری است. این در حالی است که بیگلو معتقد است در مرحله اول، پس از افزایش 9.6 درصدی، باید شاهد افزایش قیمت دیگری هم باشیم تا قیمت‌ها مجموعا 19.2 درصد افزایش پیدا کند. در غیر این صورت قطعه‌سازان مجبور به اخراج کارگران خود خواهند شد.

باید اشاره کرد که قطعه‌سازان کشور پس از واردات قطعه، از لحاظ مالی شرایط خوبی نداشتند و هنوز بسیاری از قطعه‌سازان نتوانسته‌اند به روال تولید سابق بازگردند. اکنون هم با سخت‌تر شدن شرایط اقتصادی عجیب نیست که قطعه‌سازان برای بقای خود، درخواست کمک از سوی نهادهای دولتی داشته باشند، اما متأسفانه این درخواست‌، در گام اول مردم، در گام دوم اقتصاد مملکت و در نهایت باز مردم را تحت‌فشار مضاعف قرار خواهد داد؛ که وضعیتشان اگر از قطعه‌سازان بدتر نباشد، بهتر هم نیست. قرار است شورای رقابت نظر خود در مورد خودرو در سال 97 را خردادماه و بر اساس آمارهای نرخ تورم بانک مرکزی اعلام کند.

خرید خودرو از بورس کالا

نحوه دریافت کد بورس کالا برای خرید خودرو، راهنمای افتتاح حساب وکالتی برای بورس کالا، نحوه خرید ماشین و مراحل خرید خودرو از بورس، زمان عرضه خودرو در بورس کالا و نحوه قیمت گذاری خودرو در بورس را در مقاله تاریخ عرضه خودرو در بورس مطالعه کنید.

نویسنده : مسلم تقوی

دیدگاه کاربران