فرصت 6 ماهه به تایرسازان داخلی

استانداردهای جدید برای تایرها

4 تیر 1397 11:21

حدود دو سال پیش بود که بحث الزام نصب برچسب اطلاعات سه‌گانه S.W.R برای تایرهای وارداتی مطرح شد و قرار بود از سال 96 این برچسب‌زنی برای خودروهای داخلی هم الزامی شود. برچسب‌هایی که با آن‌ها سه مشخصه میزان صدا، مصرف سوخت و چسبندگی در جاده خیس مشخص می‌شوند.

تایرسازان داخلی تنها تا پایان آذرماه فرصت دارند تا محصولات خود را با رعایت استانداردهای روز اروپا تولید کنند.برچسب‌های جدید

دو شاخص نرخ مصرف سوخت و چسبندگی به جاده خیس از A تا G درجه‌بندی می‌شود. در مورد شاخص مصرف سوخت بین درجه اول تا آخر 7.5 درصد تفاوت در تأثیرگذاری وجود دارد. در شاخص چسبندگی به جاده بین بهترین رتبه و بدترین رتبه، 18 متر تفاوت در مواقع ترمز روی جاده خیس وجود دارد. اگر شما از خودروهای سواری استفاده کنید و با سرعتی معادل 50 متربرساعت ترمز بگیرید، تایرهایی با برچسب A باعث می‌شوند تا خودروی شما 18 متر زودتر از خودرویی با برچسب G متوقف شود. در مورد آلایندگی صوتی هم این درجه‌بندی با سه خط سیاه جلوی علامت یک بلندگو مشخص‌شده است. هر خط نمایانگر 6 دسی‌بل است. این یعنی با داشتن یک خط بیشتر حجم صدا 4 برابر می‌شود.

بر اساس استانداردهای 85 گانه خودروسازان که تا دی‌ماه سال 97 ملزم به اجرای آن‌ها هستند، خودروسازان موظفند برای خودروهای خود از برندهایی مجهز به این برچسب‌ها استفاده کنند. با توجه به این مسئله تایرسازان داخلی که این برچسب‌ها را نداشته باشند نمی‌توانند برای خودروسازان داخلی تایر تولید کنند. برای مشخص شدن شاخص‌های این برچسب‌ها باید تایرها یک سری آزمایش‌های استاندارد را پشت سر بگذارند.

 

فرصت 5 ماهه برای تایرسازان

در همین زمینه سعید تقوایی، مدیرعامل شرکت مهندسی و تحقیقات صنایع تایر گفت: «براساس استانداردهای 85 گانه خودرو، خودروسازان از ابتدای دی‌ماه سال جاری تنها مجاز به استفاده از تایرهایی هستند که استانداردهای SWR را پاس کرده باشند. براساس تصمیم سازمان ملی استاندارد، ‌شرکت مهندسی و تحقیقات تایر به‌عنوان همکار این سازمان در بررسی و تایید استانداردهای ویژه تایر فعالیت می‌کند و تایرسازان داخلی تنها تا پایان آذرماه فرصت دارند تا محصولات خود را با رعایت استانداردهای روز اروپا تولید کنند.» وی اضافه کرد: «پنج استاندارد برای تایرسازان داخلی برای ادامه حضور در بازار اجباری شده است.»


قیمت جدید انواع لاستیک

نحوه ثبت نام لاستیک‌ دولتی و شرایط خرید تایر دولتی با نرخ مصوب، قیمت شرکتی انواع لاستیک بارز و همچنین قیمت روز انواع تایرهای ایرانی و تایرهای خارجی پرفروش بازار کشورمان را در مجموعه مقالات منتخب زیر بخوانید:

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران