سازمان توسعه تجارت، واردکنندگان و وزارت صنعت

مشخص شد؛ متخلفان ثبت سفارش 6 هزار خودرو

15 تیر 1397 18:30

واردکنندگان متخلف خودرو پس از ماه‌ها بالاخره شناسایی شدند. رئیس‌جمهوری ایران پیش از سفر اروپایی‌اش ضرب‌الاجلی 15 روزه برای مشخص شدن این ماجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت داد. دو روز بعد یک نماینده مجلس خبر داد کسانی که در این تخلف مقصر بوده شناسایی شدند. دامنه این تخلفات، به گفته حمیدرضا فولادگر، به وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت هم کشیده می‌شود. در روند این تخلف به گفته واردکنندگان بیش از 13 هزار دستگاه و به گفته وزارت صنعت، معدن و تجارت نزدیک به 6800 دستگاه ثبت سفارش شده‌اند.

فولادگر -رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی- در گفتگو با میزان، با اشاره به جزئیات گزارش اعمال «ماده 236 قانون آیین‌نامه داخلی مجلس» درباره واردات و تخلف در ثبت سفارش خوردو به کشور گفت: «در این گزارش به تخلف درزمانی که سامانه ثبت سفارش خودرو بسته بوده، ولی 6 هزار خودرو ثبت سفارش شده است، اشاره‌شده که البته وزارت صنعت، معدن و تجارت معترف به این مساله بوده است. بخشی از این تخلفات از سوی کارکنان سازمان توسعه و تجارت بوده و بخش دیگر از آن از سوی واردکنندگان رسمی و غیررسمی انجام‌شده است و البته وزارت «صنعت، معدن و تجارت» هم تخلفاتی را انجام داده است. در صورت موافقت نمایندگان با گزارش تخلفات انجام‌شده درباره ثبت سفارش خودرو، درخواست ما این است که قوه قضاییه این مساله را رسیدگی کند که البته این قوه هم اقداماتی را در این راستا آغاز کرده است. کمیسیون حداکثر ظرف ده روز موضوع را رسیدگی و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیئت‌رئیسه به مجلس ارائه می‌دهد.»

باید اشاره کرد که هنوز نام متخلفان دولتی و خصوصی مطرح نشده‌اند و فولادگر هم از وضعیت دقیق خودروهای وارداتی و عمق تخلف سخنی نگفته است؛ بنابراین برای روشن شدن تمام ماجرا باید منتظر ماند و دید چه کسانی در این تخلف دست و همدستی داشته‌اند.

دیدگاه کاربران