روند نزولی سومین برند دنیا در 18 ماه گذشته

فورد؛ سقوط در چین و کاهش فروش جهانی

27 تیر 1397 06:00

فروش پنج‌ماهه ابتدایی سال 2018 فورد شاهد کاهشی بی‌سابقه در یک دهه گذشته است. سقوط 38 درصدی در بازار چین و روند نزولی در برخی بازارهای دیگر باعث شد فروش جهانی فورد با کاهش 7 درصدی مواجه شود. فروش فورد از ابتدای سال تا پایان ماه می به دو میلیون و 340 هزار دستگاه رسید.

فورد، سومین برند پرفروش دنیا، 18 ماه است روندی نزولی در ارقام فروش خود می‌بیند.فورد سومین برند پرفروش و ششمین گروه بزرگ خودروسازی دنیا است و در 18 ماه گذشته روندی نزولی در ارقام فروش خود دیده است. این امر به رقیبان اجازه داده تا بیش‌ازپیش در فکر تصاحب جایگاه فورد باشند.

انتظار می‌رود با تصمیمات اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی برافزایش تعرفه واردات خودرو و واکنش متقابل اروپا و چین به آن، فروش فورد تا پایان سال 2018 با شدت بیشتری کاهش پیدا کند. کاهش فروش در بسیاری کشورها رخ داد، اما سقوط 38.2 درصدی بازار چین، هر امیدی برای احیا در کوتاه‌مدت را از فورد گرفت.

سهم 84 درصدی سه سگمنت

سهم عمده فروش فورد در سگمنت‌ هاچ‌بک و شاسی‌بلند (SUV) و پیکاپ است. این سه مجموعاً حدود 84 درصد فروش فورد را در اختیاردارند.

  1. هاچ‌بک: سهم این سگمنت در پنج سال گذشته از 43 درصد به 32.5 درصد کاهش‌یافته است. این سگمنت توانست طی این مدت باوجود کاهش 14 درصدی، حدود 742 هزار دستگاه به فروش برساند.
  2. شاسی‌بلند: دومین سگمنت پرفروش فورد، مربوط به مدل‌های شاسی‌بلند بود که برخلاف هاچ‌بک‌ها کاهش شدیدی درفروش تجربه نکردند. شاسی‌بلندها در بازارهای جهانی با کاهش یک‌درصدی، فروش 700 هزار دستگاهی را تجربه کردند.
  3. پیکاپ: سگمنتی که شامل محبوب‌ترین خودروی چند دهه اخیر آمریکا (F-150) می‌شود تقریباً تنها بخشی از بازار فورد است که هنوز با رشد فروش مواجه است. پیکاپ فورد با رشد 3.9 درصدی در این مدت به فروش 549 هزار دستگاهی رسید.

بقیه سگمنت‌ها شامل انواع ون، کوپه و سدان می‌شوند که همگی، جز در بخش ون‌های متوسط، با کاهش فروش مواجه شدند.

شکست در همه بازارهای هدف

از پنج کشور اصلی هدف، فورد تنها در آلمان توانست به رشد مثبتی برسد. مردم ایالات‌متحده، چین، بریتانیا و کانادا همگی با رغبت کمتری سراغ فورد رفتند. از میان 10 کشور اصلی، فورد در کشورهای برزیل، فرانسه، آرژانتین و هند رشد فروش داشت.

  • ایالات‌متحده: فروش فورد برای پنج‌ماهه ابتدایی در سرزمین مادری، باوجود کاهش 2.7 درصدی، نزدیک به یک‌میلیون دستگاه است.
  • چین: دومین بازار بزرگ فورد شاهد فروپاشی در همه آمارها بود و با سقوط 38.2 درصدی شاخص رشد فروش مواجه بود. مجموع فروش این برند در چین 216 هزار دستگاه است.
  • بریتانیا: سرزمینی که بیش از هر کشور دیگری به هاچ‌بک‌های فورد علاقه دارد انگلیس و کشورهای اطراف جزیره است. بااین‌وجود فروش فورد در بریتانیا نیز با کاهش 9 درصدی به 172 هزار دستگاه رسید.
  • کانادا: همسایه شمالی ایالات‌متحده یکی از اصلی‌ترین بازارهای پیکاپ‌های است که فورد در آنجا با کاهش 2.3 درصدی فروش مواجه بود. مجموع فروش فورد در کانادا به 121 هزار دستگاه رسید.
  • آلمان: تنها بازار بزرگی که به فورد «نه» نگفت، آلمان بود. مجموع فروش فورد در آلمان با رشد 6.3 درصدی به 111 هزار دستگاه رسید.

برزیل با رشد 14.9 درصد و فروش 87 هزار دستگاه، ایتالیا با کاهش 3.1 درصد و فروش 73 هزار دستگاه، فرانسه با رشد 1.1 درصد و فروش 53 هزار دستگاه، آرژانتین با رشد 10.2 درصد و فروش 51 هزار دستگاه و هند با رشد 11.7 درصد و فروش 44 هزار دستگاه رتبه‌های ششم تا دهم را در اختیار داشتند.

رشد بازارهای آرژانتین و برزیل دلیل عمده افزایش فروش پیکاپ است.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : focus2move.com

دیدگاه کاربران