دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه هجوم نقدینگی سرگردان مردم باعث به هم ریختن بازار خودرو شد، گفت: «در نامهای از وزیر صنعت خواستیم اجازه فروش خودرو با قیمت حاشیه بازار را صادر کند.»
”به علت کمبود قطعات حدود 50 تا 60 هزار خودرو به دلیل نقص قطعه اصطلاحاً تجاری نشده و در انبارهای خودروسازان ماندهاند.“به گزارش خبرگزاری فارس «احمد نعمتبخش» با تأکید بر اینکه نابسامانی بازار خودرو ناشی از عملکرد خودروسازان نیست، گفت: «شورای رقابت در سال جاری طبق روال چند سال اخیر، مجوز افزایش 7.1 درصدی را برای خودروهای پایینتر از 45 میلیون تومان صادر کرد و وزیر صنعت، معدن و تجارت هم مجوز افزایش قیمت 9.6 درصد را برای خودروهای بیش از 45 میلیون تومان صادر کرد.»
دبیر انجمن خودروسازان ایران با بیان اینکه افزایش قیمت خودروهای بالای 45 میلیون تومانی صرفاً در چهارچوب فرمول قیمتگذاری سازمان حمایت صورت میگیرد، افزود: «مجوز افزایش 7.1 درصد و 9.6 درصد به خودروهای زیر 45 میلیون و بالای 45 میلیون تومان در سال جاری در حالی داده شد که در سالهای اخیر مواد اولیه تولید خودرو بهشدت افزایش یافته است. در سه سال گذشته درمجموع خودروسازان مجوز افزایش 12 درصد قیمتها را برای خودروهای زیر 45 میلیون تومان داشتهاند درحالیکه مواد اولیه آنها، گاهی بیش از 100 درصد افزایش قیمت داشته است.»
درخواست آزادسازی قیمت همه خودروها
وی به ارسال نامهای به شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و گفت: «در این نامه از وزیر صنعت خواستار شدیم تا با تصمیم شورای اقتصاد مبنی بر غیر انحصاری بودن خودروی سواری و اجازه فروش خودرو در حاشیه بازار، دست سودجویان و دلالان از بازار خودروی سواری کوتاه تا خریداران خودرو با باز شدن سایت فروش خودروسازان بهراحتی موفق به خرید خودرو شوند.»
دبیر انجمن خودروسازان ایران بیان داشت: «اگرچه تولیدکنندگان خودرو تولید را افزایش دادهاند اما به دلیل وجود پولهای سرگردان در بازار تقاضا برای خودرو زیاد شده است.»
وی با بیان اینکه پولهای سرگردان به سمت هر بازار پرسودی هجوم میبرد، گفت: «در پیشفروش مزدا 3 توسط گروه خودروسازی بهمن، این شرکت 1000 برابر آنچه عرضه کرده بود تقاضا داشت به همین دلیل همه متقاضیان موفق به خرید خودرو نشدند. اگر گروه خودروسازی بهمن این اجازه را داشت که خودروی مزدا 3 را موقع تحویل به متقاضیان بر اساس قیمت حاشیه بازار تحویل دهد، قطعاً تقاضاهای کاذب عقبنشینی میکردند و خریداران واقعی بیشتر موفق به خرید میشدند.»
انبار خودرو به دلیل نقص قطعه
دبیر انجمن خودروسازان ایران درباره خودروهای انبارشده توسط خودروسازان گفت: «به علت کمبود قطعات، درصد قابلتوجهی از خودروهای تولیدی ناقص بوده و اصطلاحاً تجاری نشده است که قابل تحویل به مشتریان نیست. حدود 50 تا 60 هزار خودرو به دلیل نقص قطعه در انبارهای خودروسازان موجود است که نگهداری این تعداد بسیار سخت است.»
وی با اشاره به اینکه پس از مصوبات اخیر ارزی دولت در اواخر اردیبهشتماه، بانک مرکزی و گمرک اعلام کرد که ترخیص کالا بدون انتقال ارز ممنوع است، گفت: «این امر باعث شد که قطعات و مواد اولیه تولید خودرو از گمرکات ترخیص نشود، زیرا اکثر قطعهسازان در ابتدا کالای موردنیاز خودرو را وارد میکردند و سپس حواله ارزی را برای فروشنده ارسال میکردند که با این اقدام دولت امکان ترخیص کالاها در گمرکات دیگر فراهم نبود.»
وی اظهار داشت: «خوشبختانه خسرو تاج، رئیس سازمان توسعه تجارت، در یک برنامه خبری اعلام کرد، با توجه به مشکلات به وجود آمده برای شرکتهای تولیدی، امکان ترخیص کالای بدون انتقال ارز فراهمشده است.»
نویسنده : مسلم تقوی
منبع : فارس