اقدام شهرداری لندن به مناسبت روز جهانی «بدون خودرو»

واگذاری خیابان به عابران

30 شهریور 1397 18:00

22 سپتامبر هر سال، روز جهانی «بدون خودرو» نام‌گذاری شده است. اقدامی فرهنگی در جهت یادآوری معضل ترافیک،‌ آلودگی محیط‌زیست و تغییرات اقلیمی که به‌واسطه حجم انبوه خودروها ایجاد شده است. این روز از دید بسیاری از افراد و دولت‌ها چندان جدی گرفته نمی‌شود. ولی به نظر می‌رسد که انگلیسی‌ها حساب ویژه‌ای روی این روز کرده‌اند.

31این اقدام نمادین شهرداری لندن می‌تواند شهرها را برای مردمی که مالکان اصلی آن هستند، ارزشمندتر کند. شهریور ماه امسال لندن میزبان یکی از باشکوه‌ترین پویش‌های اجتماعی خواهد بود. در همین راستا شهرداری لندن با تصمیمی تحسین‌برانگیز اقدام به مسدود کردن 50 خیابان اصلی این شهر کرده است.

شاید منع رفت و آمد آن هم برای یک روز تاثیری در شرایط فعلی آلودگی هوای شهرهای بزرگ نداشته باشد ولی این اقدام نمادین می‌تواند شهرها را برای مردمی که مالکان اصلی آن هستند، ارزشمندتر کند.

شهردار لندن می‌گوید محدودیت تردد در تعدادی از مسیر‌ها باعث خواهد شد که خیابان‌ها بار دیگر به مردم بازگردانده شود. آن‌ها بار دیگر خواهند توانست در مسیرهای اصلی عبور و مرور به تفریح و تقویت روابط با همسایگان خود بپردازند. پدیده‌هایی که شاید این روزها دیگر اثری از آن نیست. لندن در این روز خیابان‌های مسدودشده را به‌کلی برای کودکان و جوانان اختصاص خواهد داد تا بدون هیچ‌گونه نگرانی از تردد خودروها اقدام به فعالیت‌های اجتماعی کنند.

پیش‌تر مردم سئول در کره‌جنوبی با مسدود کردن بخش بزرگی از شهر این روز را گرامی داشته بودند.

دیدگاه کاربران