سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو گفت: «آشفتهبازار کنونی خودرو حاصل قیمتگذاری نادرست است که سبب ایجاد قیمتهای کاذب در بازار شده است.»
”تصمیمگیریهای نادرست قیمت 14 میلیون خودرو در کشور را افزایش داد؛ فشار این افزایش قیمت بر مصرفکننده و سود آن برای دلالان است.“به گزارش ایرنا، «فرهاد بهنیا» مردم را متضرران اصلی وضعیت کنونی بازار خودرو نامید و افزود: «عامل اصلی افزایش قیمت خودرو در کشور، شورای رقابت است، زیرا با قیمتگذاریهای نامناسب اختلاف نرخ فاحشی بین خودروهای کارخانه و بازار رقم زده است.»
این مقام صنفی بیان کرد: «اختلاف قیمت سبب شده بنگاهداران خودروهای زیادی در انبارها احتکار کنند و قیمتهایی که اعلام میکنند، کاذب باشد. اگر قیمتگذاری خودرو از شورای رقابت گرفتهشده و به سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان داده شود، تعیین قیمت در «حاشیه بازار» (بهطور مثال پنج تا 10 درصد زیر قیمت بازار) میتواند با واردکردن شوک قیمتی، افت جدی در نرخها رقم بزند.»
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو یادآور شد: «اختلاف نرخ کارخانه تا بازار خودروها، فقط نصیب دلالان میشود و بههیچعنوان به دست تولیدکننده نمیرسد. قیمت درب کارخانه خودروها نیز واقعی نیست، زیرا 2 خودروساز بزرگ کشور اخیراً پنج هزار میلیارد تومان «زیان انباشته» اعلام کردهاند. شورای رقابت نتوانسته قیمت واقعی برای خودروها تعیین کند و همین موضوع قطعهسازان و خودروسازان را با زیان مواجه کرده است.»
وی تاکید کرد: «تعیین قیمت در حاشیه بازار، موجب افزایش تولید میشود، زیرا با واقعی شدن قیمتها محتکران خودروهای در انبار مانده خود را وارد بازار میکنند و با افزایش عرضه، نرخها بهقدری افت خواهد کرد که در قیمت واقعی خود ثابت شود.»
لزوم کاهش حداقل 20 درصدی قیمتها
بهنیا تاکید کرد: «با اقدامهای قوه قضائیه، اکنون هیچ دلال بزرگی در بازار خودرو وجود ندارد یا جرات انجام این کار را ندارد، اما نزدیک به 26 هزار بنگاه فروش خودرو در کشور داریم که هر یک از آنها اگر بین پنج تا 10 خودرو احتکار کرده باشند، دست کم 130 هزار خودرو خواهد بود که عرضه آنها به بازار شوک افت قیمتی به دنبال خواهد داشت.»
وی با بیان اینکه قیمتهای کنونی خودروها در بازار باید دست کم 20 درصد کاهش یابد، توضیح داد: «درحالیکه تولیدات 2 خودروساز کشور به 35 تا 40 هزار دستگاه در ماه کاهشیافته، اما شاهد هستیم قیمتگذاریها و تصمیمهای نادرست شورای رقابت نزدیک به 14 میلیون خودروی کشور را تحت تاثیر قرار داده که نتیجه نهایی آن فشار بر مصرفکننده است.»
منبع : ایرنا