کارت سوخت برای سهمیه‌بندی یا مبارزه با قاچاق

هدف از احیای کارت سوخت چیست؟

30 آبان 1397 16:25

وزیر نفت و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران تاکید دارند کارت سوخت ارتباطی به افزایش قیمت ندارد و مردم به شایعه‌ها توجه نکنند. درعین‌حال برخی رسانه‌ها از قول نمایندگان مجلس کارت سوخت را قدم اول افزایش قیمت سوخت می‌دانند. تاکنون بازگشت کارت سوخت قطعی شده است ولی اظهارنظرها در مورد دلیل احیای آن کاملاً متناقض است.

دولت معتقد است کارت سوخت تنها برای مبارزه با قاچاق است و مجلسی‌ها اعتقاددارند این امر قدم اول افزایش سوخت است.نماینده مجلس: کارت سوخت برای سهمیه‌بندی

به گزارش خانه‌ملت، هدایت الله خادمی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اطلاعیه شرکت ملی نفت مبنی بر تهیه کارت سوخت، اظهار داشت: «زمانی استفاده از کارت سوخت، سامانه هوشمند و بنزین دو نرخی ما را نجات داد و با شفاف‌سازی میزان مصرف سوخت و واردات بنزین کاهش یافت.»

خادمی با انتقاد از دولت روحانی بیان داشت: «دولت جدید از هیچ‌کدام از زیرساخت‌های مدیریت سوخت استفاده نکرد، هرچند که در مجلس نهم استفاده از کارت سوخت تصویب شد اما دولت زیر بار این کار نرفت تا این‌که در سال 96 خواستار افزایش 50 تا 60 درصدی نرخ سوخت شد.»

وی در ادامه با بیان این‌که احیا کارت سوخت قابل پیش‌بینی بود، بیان داشت: «دولت و وزارت نفت تاکید داشتند که مجدد به سمت کارت سوخت و دونرخی کردن بنزین نمی‌روند اما واقعیت جامعه در نهایت دولت را به این سمت می‌برد.»

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: «احیای کارت سوخت مرحله اول اعلام سهمیه‌بندی است، از آنجایی‌ که سال‌ها است دیگر از کارت سوخت استفاده نمی‌شود، دولت به دنبال آن است که ابتدا کارت سوخت به دست مردم برسد بعد مراحل سهمیه‌بندی و دونرخی را اعلام کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد اول احیای کارت سوخت اعلام‌ شده و احتمالاً بعد از مدتی سهمیه‌بندی نیز در نظر گرفته می‌شود.»

وزیر: کارت سوخت برای مبارزه با قاچاق

در همین باره بیژن نامدار زنگنه در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره کارت سوخت اظهار داشت: «راه‌اندازی کارت سوخت ربطی به قیمت و سهمیه‌بندی ندارد فقط می‌خواهیم جلوی قاچاق را بگیریم.»

وزیر نفت اضافه کرد: «در سامانه‌ای که از طریق دولت همراه آموزش داده می‌شود کسانی که کارت سوخت نداشته‌اند از شنبه 3 آ‌ذر می‌توانند ثبت‌نام کرده و مشخصات خود را وارد کرده تا کارت برای آن‌ها صادر شود.»

زنگنه درباره این‌که آیا ممکن است راه‌اندازی مجدد کارت سوخت منجر به افزایش قیمت بنزین شود، تصریح کرد: «دولت لایحه داده اما هرگونه افزایشی در قیمت حامل‌ها در مجلس تصویب می‌شود.»

وی یادآور شد: «راه‌اندازی کارت سوخت ربطی به قیمت و سهمیه‌بندی ندارد فقط می‌خواهیم جلوی قاچاق را بگیریم.»

آمار رسمی قاچاق سوخت

با توجه به گفته‌های وزیر نفت قاچاق سوخت دلیل اصلی احیای کارت سوخت است. تاکنون آمار رسمی دقیقی از قاچاق سوخت وجود نداشت و در برخی اظهارنظرها به روزانه 20 میلیون بشکه هم اشاره می‌شد.

دراین‌باره معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: «در سه ماه اخیر روزانه 10 تا 13 میلیون لیتر سوخت کشور، قاچاق شده است.»

به گفته عبدالله هندیانی «با اقدامات کنترلی وزارت نفت و ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و استان‌های مرزی، این رقم اکنون 2 میلیون لیتر در روز کاهش‌ یافته است.»

معاون پیشگیری ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: «بر اساس برآورد ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سه ماه اخیر، حدود 3 میلیارد لیتر سوخت قاچاق شده است. با کنترل کدینگ کارت‌های سوخت شناور و مهاجر، بیش از 150 تا 160 هزار کارت مهاجر ابطال‌ شده است و وزارت نفت هم در حال احیای کارت‌های سوخت است.»

دلیل تناقض در گفته‌ها

شاید بتوان دلیل این تناقض را در اولویت مسئولان جستجو کرد. طبیعتاً برای وزیر نفت مبارزه با قاچاق سوخت بسیار مهم‌تر از سهمیه‌بندی آن است. اول این‌که زنگنه از زمان روی کار آمدنش در دولت روحانی مخالف سهمیه‌بندی بود و دوم این‌که اولویت وی به‌عنوان وزیر، تامین بنزین مورد نیاز داخل است.

بر این اساس جلوگیری از قاچاق سوخت بسیار تاثیرگذار خواهد بود، چرا که مصرف و تولید بنزین در ایران تقریباً برابر است و به هم خوردن این تعادل می‌تواند وارد حوزه مسائل امنیت ملی شود. طبعی هیچ وزیری دوست ندارد عملکردش باعث رفتن به‌سوی مشکلات امنیتی باشد.

از سوی دیگر نمایندگان مجلس از این‌که دولت به لایحه استفاده از کارت سوخت بی‌ توجهی می‌کند خوشحال نیستند. در مجلس نهم لایحه استفاده از کارت سوخت مصوب شد اما دولت روحانی این امر را عملی نکرد. از سوی دیگر گویا افزایش قیمت سوخت تک‌نرخی از درخواست‌های دولت در سال گذشته بود که مجلس آن را قبول نکرد و استفاده از کارت سوخت را جلوی دولت گذاشت.

حالا کارت سوخت برگشته است؛ اما همان‌طور که گفته شد دولت و مجلس هنوز خوانش یکسانی از این رخداد ندارند.

استعلام و پیگیری کارت بنزین

برای اطلاع از چگونگی پیگیری کارت سوخت خودرو، پیگیری کارت سوخت موتورسیکلت و همچنین استعلام کارت سوخت از شرکت پست، مقاله پیگیری کارت سوخت را مطالعه کنید.

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران