شرایط فروش هیوندای (مرداد 1401)

جوینت ونچر هیوندای و کرمان موتور

مرداد 1401: بعد از خط خوردن نام شرکت‌های اطلس خودرو و پاکرو سبز قشم، از لیست شرکای تجاری هیوندای در ایران، شرکت کرمان موتور، آخرین شریک بازمانده این خودروساز کره‌ای در کشورمان بود. کرمانی‌ها هرچند در اواسط دهه 1390 خورشیدی، همکاری‌شان را با هیوندای رسما شروع کردند اما سابقه همکاری این دو خودروساز به اوایل دهه 1380 خورشیدی برمی‌گشت؛ همان زمانی که خودروسازان راین (RVMCO)، مونتاژ خودروهای آوانته و ورنا را در کشورمان شروع کرده بود.

اما همکاری هیوندای با کرمان موتور، تنها چند سال دوام داشت چراکه بعد از خروج یک‌جانبه ایالات متحده از توافق برجام در اوایل سال 1397، تحریم صنعت خودروسازی ایران دوباره شروع شد و هیوندای، همانند همه خودروسازان بین‌المللی حاضر در بازار ایران، کشورمان را ترک کرد. اما با ادامه مذاکرات ایران و طرف‌های اروپایی، به نظر می‌رسد که هیوندای برای بازگشت به کشورمان،  بسیار علاقمند است.

سامان فیروزی؛ مدیرعامل کرمان موتور

آقای سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، طی مصاحبه‌ خبری در مردادماه 1401، نکات جالبی را درباره چگونگی همکاری کرمان موتور با هیوندای، در سال‌های قبل و همچنین در آینده، گفته که خلاصه آنرا در ادامه می‌خوانید:

1- کرمان موتور در دوران برجام، توانست به داخلی‌سازی 40 تا 45 درصدی دست پیدا کند طوریکه صندلی، اگزوز، مجموعه شیشه، باتری و لاستیک خودروها کاملا در داخل تولید می‌شد. دلیل این موضوع به روش کار هیوندای برمی‌گردد؛ این شرکت اگر مجوز ساخت داخل را بدهد، مبلغی را به عنوان حق دانش فنی دریافت می‌کند و سپس اطلاعات موردنیاز برای ساخت قطعات خودروهایش را در اختیار متقاضی قرار می‌دهد.

2- در حال حاضر برنامه ادامه همکاری میان کرمان موتور و هیوندای، نهایی شده است و هر دو طرف، منتظر به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی هستند.

3- ادامه همکاری هیوندای و کرمان موتور، در قالب جوینت ونچر خواهد بود. در دوران پس از برجام، کرمان موتور تفاهمی را با هیوندای منعقد کرده است که به موجب آن، اگر فروش محصولات هیوندای در ایران از 50 هزار دستگاه عبور کند، این شرکت در کرمان موتور سرمایه‌گذاری مستقیم انجام بدهد و 50% سهام کرمان موتور را خریداری کند. سپس کرمان موتور را به شبکه جهانی خود وصل کند.

خط تولید هیوندای در کرمان موتور

کرمان موتور در سال 1396 حدود 26 هزار دستگاه از محصولات هیوندای را مونتاژ کرد و اگر تحریم‌های سال 1397 شروع نمی‌شد، این شرکت می‌توانست به فروش 50 هزارتایی برسد. اعتبار تفاهم نامه کرمان موتور و هیوندای، به مدت 10 سال اعتبار دارد و از آنجایی که در سال 1396 منعقد شده، تا سال 1406 نیز پابرجاست. 

4- در صورت عملی‌شدن این تفاهم نامه، هیوندای می‌تواند مدل فعالیت در ترکیه را در ایران نیز پیاده سازی کند. هیوندای در ترکیه، سالانه حدود 250 هزار دستگاه تولید می‌کند و 80 درصد آن به بازار جهانی صادر می‌شود. این درحالی است که سهام هیوندای در این مشارکت، در ابتدا 30 درصد بود اما در حال حاضر به 70 درصد رسیده است.

5- در دوران برجام، سه شرکت قطعه‌ساز بزرگ هیوندای یعنی Mando و Motrex و‌ MSK در ایران حضور یافته بودند. بنابراین در آینده، اگر هیوندای سهامدار کرمان موتور شود، شاهد ورود قطعه‌سازان کره‌ای به کشورمان خواهیم بود.

6- در صورت سرمایه گذاری هیوندای در ایران، این شرکت می‌تواند از طریق ایران خودروهایش را به بازارهایی مانند روسیه، عربستان، کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی شمال آفریقا صادر کند. 

ماجرای ترخیص هیوندای بعد از ممنوعیت واردات

مرداد 1401: آقای سامان فیروزی، مدیرعامل کرمان موتور، درباره ترخیص 1000 خودرو هیوندای از گمرکات کشور، که بعد از اعلام ممنوعیت واردات خودرو انجام شده بود و حواشی زیادی را هم برای این شرکت به وجود آورده بود، توضیحاتی داده که خلاصه آنرا در ادامه، می‌خوانید:

1- کرمان موتور این خودروها را قبلا به مشتریانش فروخته بود و از ما‌به‌التفاوت قیمت بازار، سودی نکرده است. در صورتیکه که اگر آن خودروها در موعد مقرر (وقتی پروانه سبز گمرکی دریافت کرده بودند) ترخیص می‌شدند، امکان دریافت سود برای کرمان موتور وجود داشت اما این اتفاق رخ نداد.

خودروهای وارداتی هیوندای

2- شرکت کرمان موتور، معتقد بود که دریافت پروانه سبز گمرکی، به معنای ترخیص خودروست. اما دولت می‌گفت ترخیص یعنی خروج خودروها از درب گمرک. از آنجایی که مصوبه دولت برای خروج خودرو از درب گمرک، تنها 48 ساعت قبل از اتمام مهلت، بدست کرمان موتور رسید، شرکت فرصت لازم را برای ترخیص خودروها نداشت.

3- حدود هشت ماه طول کشید تا دولت، دوباره مجوز ترخیص صادر کرد. این مجوز وقتی صادر شد که قیمت ارز نیمایی از  8 هزار تومان به 14 هزار تومان رسیده بود و خودروهای ترخیصی نیز در بازار 900 میلیون تومانی شده بودند. اما کرمان موتور، این خودروها را با همان قیمت 400 میلیون تومانی به مشتریان تحویل داد و سودی هم از ترخیص این خودروها نداشت. ضمن اینکه کرمان موتور، حدود 40 میلیارد تومان هم بابت هزینه انبارداری این خودروها را پرداختته است.


قیمت هیوندای در ایران

از لینک قیمت خودرو امروز می‌توانید از آخرین تغییرات قیمت انواع هیوندای شرکتی و همچنین قیمت هیوندای وارداتی در بازار آزاد خودروی کشورمان، مطلع شوید.

شرایط فروش جک کرمان موتور

برای اطلاع از آخرین اخبار خودروهای JAC در ایران و همچنین جهت مشاهده آخرین طرح پیش فروش جک و فروش فوری جک، مقاله شرایط فروش جک را مطالعه کنید.

شرایط فروش کی ام سی کرمان موتور

آخرین اخبار شرکت KMC کرمان موتور به همراه شرایط فروش فوری کی‌ام‌سی و همچنین شرایط پیش فروش کی‌ام‌سی را در مقاله شرایط فروش کی ام سی مطالعه کنید.

شرایط فروش لیفان خودروسازان بم

آخرین اخبار شرکت خودروسازان بم، به همراه جدیدترین طرح‌های فروش فوری لیفان و پیش فروش لیفان را در مقاله شرایط فروش خودروسازان بم مشاهده کنید.

آرشیو
  • 29 تیر 1398 فروش نقدی و اقساطی آزرا 2019
    PDF
  • 20 فروردین 1398 فروش فوری نقدی النترا - کرمان موتور
    PDF
  • 13 اسفند 1397 فروش نقدی النترا و آزرا - کرمان موتور
    PDF
  • 23 دی 1397 فروش محدود النترا و آزرا - کرمان موتور
    PDF
  • 20 دی 1397 پیش فروش النترا و آزرا - کرمان موتور
    PDF

نویسنده : مرتضی برجسته

عکاس : شرایط فروش هیوندای (مرداد 1401)

منبع : www.kermanmotor.ir

برای اطلاع از شرایط فروش، ایمیل خود را وارد نمایید

اطلاعات شما به درستی ثبت گردید
آخرین شرایط فروش پس از اعلام خودروسازها، از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
مشکلی رخ داده است لطفا چند لحظه بعد مجددا تلاش کنید