خط تولید ایران خودرو خراسان، همان جایی است که از سال 1393 تا به امروز، مشغول مونتاژ محصولات هایما شده. حالا نیز نوبت به جدیدترین عضو خانواده هایماست در برای مونتاژ در خراسان، آماده شود.
”M5 اولین سدان هایماست و در صورت مونتاژ در ایران، قیمتی بین 150 تا 250 میلیون تومان دارد.“اولین بار در سال 96 و در جریان نمایشگاه خودرو تهران بود که هایما M5 را برای اولین بار دیدیم. سپس در آخرین روزهای دیماه 97، آقای ابراهیمی کیا -مسئول انتقال تکنولوژی رنگ ایران خودرو- خبر داد که بدنههای هایما M5 برای آماده سازی خط مونتاژ، عبور از خط رنگ و تست سالنهای تولیدی به کارخانه ایران خودرو خراسان آمده و نخستین بدنه آن با موفقیت رنگ آمیزی شده است.
حالا هم که در نیمه تابستان 98 هستیم، خبر رسیده که ایران خودرو مشغول تست این سدان خوش چهره چینی در نواحی جنوبی کشورمان است. بنابراین واضح است که آبی پوشان جاده مخصوص به موازات هایما S7 نیوفیس، مشغول آماده شدن برای نخستین سدان هایما در کشورمان هستند؛ خودرویی که از همین حالا میتوان گفت شانس موفقیتش در بازار ایران بسیار زیاد است.
هایما M5؛ سومین هایمای ایران
هایما M5 با اینکه اولین صندوقدار هایما در ایران است، ولی حالا سومین عضو این خانواده در کشورمان محسوب میشود.
پس از عرضه هایما S7 دو لیتری در سال 96، ایران خودرو بهسراغ نسخه قویتر آن، یعنی هایما S7 توربو رفت و توانست سهم خوبی در بازار کراساورهای متوسط بگیرد. سپس این شرکت، دست روی برادر کوچکترش گذاشت و هایما S5 توربو را در سال 96 به بازار کشورمان معرفی کرد تا بهاین ترتیب، جای پایش را در سگمنت کراساورهای کامپکت نیز محکم کند.
حالا ایران خودرو به فکر عرضه محصولی سدان از برند هایما هستند. سدان جمع و جوری که با پوشش استتاری در چندین استان مختلف کشورمان دیده شده و تستهای جادهای خود را میگذراند؛ خودرویی که با نام هایما M5 یا هایما فامیلی در بازار چین شناخته میشود.
واضح است که عرضه این سدان جدید، میتواند پشتوانه خوبی برای آینده ایران خودروییها باشد چراکه هم رنو و سوزوکی کارشان را متوقف کردهاند و هم اینکه پژو، عطای بازار ایران را به لقایش سپرده و با دادن پژو 301 به ایران خودرو، به نوعی غرامت خروج ناگهانیاش را از بازار ایران پرداخته. پس بیدلیل نیست که آبیپوشان جاده مخصوص، بهدنبال پررنگتر کردن همکاریشان با شرکای چینی خود هستند که نمونه بارز آن، شروع مونتاژ دانگ فنگ S30 بود.
میراث مزدا برای چینیها
حتما میدانید که هایما، نام تجاری و کاملش FAW Haima است چراکه فاو دقیقا 49% از سهام این شرکت را در اختیار گرفته. البته شرکت خودروسازی هانیان (Hainan Automobile) نیز همین مقدار سهم را در هایما دارد.
هایما در سال 2003 با پلتفرم مزدا 323، اولین سدانش را با نام فامیلی (Family) به بازار چین معرفی کرد. نسل اول فامیلی حدود چهار سال روی خط تولید ماند تا اینکه در 2007، نسل دومش به بازار آمد. هایما نام این نسل را عوض کرد و اسمش را Haima 3 گذاشت؛ شاید به این دلیل که برای ساختنش از پلتفرم نسل اول مزدا 3 استفاده کرده بود! این تغییر نام، البته دوامی نداشت چراکه در سال 2011، یعنی همزمان با نخستین فیسلیفت این نسل، هایما دوباره از نام فامیلی برای این خودرو استفاده کرد.
نسل دوم فامیلی، سرانجام در 2013 به پایان رسید و نسل سومش به بازار آمد؛ مهمترین اتفاقی که در این نسل رخ داد، تغییر زبان طراحی خودرو بود. بهعبارت دیگر از هر نمایی که به خودرو نگاه میکردید، ردپایی از مزدا نمیدیدید در صورتیکه نسلهای قبلی فامیلی، مزدابودنشان از دهها متری هم مشخص بود!
یکسال پس از عرضه نسل سوم، هایما نخستین فیس لیفت این نسل را به بازار فرستاد؛ فیس لیفتی که البته نام خودرو را هم بیتغییر نگذاشت. هایما در این فیس لیفت برای اولینبار از نام Familia M5 استفاده کرد که البته در برخی بازارها با نام هایما M5 نیز شناخته میشد.
F5؛ برادری اسپرت برای هایما M5
در نمایشگاه پکن 2018، هایما از برادر دوقلوی M5 با نام F5 رونمایی کرد؛ میگوییم دوقلو چون که هردو پلتفرم مشترکی دارند و حتی نوع پیشرانه و جعبهدنده هردو نیز مشترک است. همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید، هایما، ظاهر خودروها را اندکی متفاوت از یکدیگر طراحی کرده و تلاش کرده تا با تغییر جلوپنجره و سپرها را در هر دو مدل، دو محصول نسبتا متفاوت را خلق کند.
بیشترین تفاوت M5 و F5 را باید در کابین آنها دید؛ کابین F5 لوکستر و مدرنتر طراحی شده و با داشتن فرمان دوشاخه، شاید شما را به یاد برخی مدلهای کلاسیک بیاندازد. در صورتیکه کابین M5 را ظاهرا با رعایت اصول اقتصادیبودن ساختهاند.
توربوشارژ نیست
درباره قلب این هایما در بازار ایران، هنوز خبری قطعی منتشر نشده است ولی میدانیم که چینیها تنها امکان انتخاب یک پیشرانه (با کد HM474Q-C) تنفس طبیعی را برای این خودرو دارند که یا با جعبهدنده 6 سرعته دستی و یا با اتومات تحویل مشتریان میشود.
طول | 4698 میلیمتر |
---|---|
عرض | 1806 میلیمتر |
ارتفاع | 1477 میلیمتر |
فاصله محوری | 2685 میلیمتر |
سایز رینگ | 205/55R16 |
حجم باک | 50 لیتر |
حجم صندوق | 415 لیتر |
وزن خالص | 1.3 تن |
پیشرانه | 1.6 لیتری تنفس طبیعی |
قدرت | 125 اسب بخار |
گشتاور | 161 نیوتن متر |
مصرف ترکیبی | 6.2 لیتر (دستی) - 6.9 لیتر (اتومات) |
ناگفته نماند که هایما در سالهای قبل، M5 را با پیشرانه توربوشارژ نیز عرضه کرده که اتفاقا با پیشرانه S5 توربو، یکسان است؛ یعنی حدود 154 اسب بخار به همراه 220 نیوتن متر را در اختیارتان قرار میدهد.
بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا ایران خودرو حاضر است ریسک کند و قلب توربوی هایما S5 را برای این سدان بکار ببرد یا اینکه از همان پیشرانه تنفس طبیعی استاندارد هایما برای این چینی تازه وارد استفاده میکند.
چه قیمتی دارد؟
هایما M5 در بازار چین تا مدل 2017 عرضه شده. از طرف دیگر، F5 از زبان طراحی جدید هایما بهره میبرد؛ همان زبانی که قبلا هم در S7 نیوفیس استفاده شده بود. این دو موضوع را اگر در کنار یکدیگر قرار دهیم، به این نتیجه میرسیم که ایران خودرو علاقه بیشتری برای مونتاژ M5 (در مقایسه با F5) دارد.
هایما M5 در بازار چین حدود 70 تا 93 هزار یوآن (معادل تقریبی 10 الی 13.5 هزار دلار) دارد که یعنی درصورت عرضه در ایران باید چری آریزو5، جک J4، امجی 360 و بسترن B30 رقابت سختی داشته باشد. البته اگر ایران خودرو تصمیم به عرضه نسخه توربوشارژ این هایما بگیرد، باید آریزو6 مدیران خودرو را نیز به لیست رقبایش اضافه کرد.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما