هایما S5 هم اولین محصولی بود که Haima در سگمنت کراساورهای کامپکت آورد و هم اینکه بعد از هایما S7، دومین کراساور این خانواده بود.
”هایما در چهارمین سال زندگی S5 دست به عرضه نسل جدیدش زده؛ نسلی که علیرغم ظاهر جذابش اما از همان پیشرانه سابق بهره میبرد.“هایما S5 در سال 2014 و بلافاصله پس از رونماییاش در نمایشگاه خودرو پکن، راهی بازار چین شد. هایما در چهار سالی که نسل اول S5 را تولید میکرد، مدلهای مختلف S5 را با قیمتی بین 80 تا 120 هزار یوآن میفروخت.
این شرکت حتی میخواست پیشرانه 1.8 لیتری توربوشارژش را ابتدا روی S5 قرار دهد اما با کاهش فروش S7 دو لیتری، استراتژیاش را تغییر داد که دو نتیجه مهم در برداشت:
اول اینکه استفاده از قلب 1.8 لیتری توربو را بهانهای برای عرضه نخستین فیس لیفت هایما S7 کرد. و دوم اینکه حدود هفت ماه بعد از عرضه S5 با پیشرانه 1.6 لیتری، تصمیم گرفت پیشرانه جدید 1.5 لیتری توربو را هم برای این خودرو عرضه کند؛ همان پیشرانهای که حالا ایران خودرو نیز از آن استفاده میکند.
هایما S5 یانگ
سال 2017 هایما، کراساور جدیدی بهنام S5 Young را به بازار چین فرستاد. البته S5 یانگ به جز در پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعیاش، وجه اشتراکی مهم دیگری با S5 نداشت و به لحاظ ابعاد نیز یانگ، در یک سگمنت پایینتر از S5 جای میگرفت.
نکته جالب دیگر اینکه هایما، نام ابتدایی این خودرو را S3 گذاشته بود ولی بعدها نامش را به S5 یانگ تغییر داد. اما چرا؟ قیمت گرانترین تیپ یانگ تقریبا معادل ارزانترین تیپ S5 است. هایما نیز از همین تفاوت قیمتی، برای نامگذاری این خودرو استفاده کرده؛ یعنی پسوند «یانگ» را برای آن مشتریان «جوانی» بهکار برده که توانایی خریدن هایما S5 را ندارند!
نسل دوم هایما اس 5
نمایشگاه شانگهای 2017 نخستین جایی بود که هایما از نسل دوم S5 پرده برداشت. برای یادآوری باید بگوییم سال 2017 همان سالی است که فروش S5 با کاهش شدیدی مواجه شد و به عدد 63 هزار دستگاه رسید درحالیکه در سال 2016 رکورد فروش S5 معادل 102 هزار دستگاه ثبت شده بود.
اگر لوگوی هایما را از جلوپنجره بزرگ این خودرو بردارید، تقریبا محال است که به هویتش پی ببرید چراکه هایما با تغییر دادن همه چیز این خودرو، تمام مهارتش را به خرج داده تا محصولی کاملا جدید و با زبان طراحی نو، در معرض دیدتان قرار دهد.
در نسل دوم S5، شاید تنها چیزی که کمترین تغییرات در آن اعمال شده، نمای جانبی این خودروست؛ وگرنه هم نمای جلو و هم عقب، هم چراغها و هم سپرها و هم تمام کابین S5 کاملا جدید است.
تنها نکته منفی که میتوان به S5 جدید نسبت داد، محقق نشدن قول هایما به مشتریان این خودروست! در زمان رونمایی S5 جدید، مدیران هایما گفته بودند که پیشرانه استاندارد این خودرو، قلب 3 سیلندر 1.2 لیتری توربوشارژی (با کد GA12-YF) است که توانایی تولید 148 اسب بخار دارد. البته تا زمان نگارش این مقاله، هایما چنین پیشرانهای برای S5 جدید عرضه نکرده و همچنان آن را با همان دو پیشرانه سابقش، تحویل مشتریان چینی میداد. بهبود بسیار جزیی امکانات خودرو نیز یکی دیگر از ویژگیهای منفی S5 جدید است.
طول | 4418 میلی متر | |
---|---|---|
عرض | 1823 میلی متر | |
ارتفاع | 1630 میلی متر | |
فاصله محوری | 2630 میلی متر | |
سایز رینگ | 215/60R17 | |
پیشرانه | 1.6 لیتری | 1.5 لیتری توربو |
جعبه دنده | 5 دستی | CVT |
قدرت | 122 اسب بخار | 163 اسب بخار |
گشتاور | 160 نیوتن متر | 223 نیوتن متر |
مصرف ترکیبی | 7.3 لیتر | 8 لیتر |
چه قیمتی دارد؟
نسل دوم هایما S5 که به عنوان مدل 2019 راهی بازار چین شده، بیش از 10 تیپ مختلف دارد که قیمتشان از حدود 70 هزار یوآن شروع شده و تا 110 هزار یوآن نیز بالا میرود؛ یعنی معادل تقریبی 10 تا 16 هزار دلار.
با چنین قیمتی، میتوان چانگان CS35 جدید، چری تیگو4، دامای X5 و هن تنگ X5 را از مهمترین حریفان شرقی S5 جدید دانست. حال باید دید که آیا ایران خودرو در سالهای آینده، تصمیمی برای مونتاژ نسل دوم این خودرو در کشورمان خواهد داشت یا خیر.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما