نگاهی به مزایا و معایب هاچ بک دورگه بازار ایران

بررسی ساندرو، ساندرو بخریم یا نه؟

25 آذر 1397 20:00

در بازار کشورمان همواره هاچ بک‌هایی مانند رنو ساندرو محبوبیت خاصی نزد مردم داشته‌اند و فرانسوی‌ها نیز، با مدل محبوب و دوست‌داشتنی رنو 5 از گذشته یکی از فعالان اصلی این سگمنت در بازار ایران هستند. با توجه به تجربه خوب فروش پژو 206 در ایران و همچنین استقبال بسیار خوب مردم از تندر 90، شرکت رنو تصمیم گرفت با یک هاچ بک کوچک به نام ساندرو بخشی از فروش سگمنت هاچ بک‌های بازار ایران را به خود اختصاص دهد. در ادامه مطلب قصد داریم نگاهی جزئی‌تر به رنو ساندرو بیندازیم، مزایا و معایب آن را بررسی کرده و ببینیم در بازار فعلی ایران، رنو ساندرو چقدر ارزش خرید دارد. «باما» همراه شوید.

فیس لیفت نسل اول رنو ساندرو در شرایطی وارد بازار ایران شد که نسل دوم آن چند سالی بود در خطوط تولید رنو حضور داشت.تاریخچه رنو ساندرو

رنو ساندرو یک هاچ بک ساب‌کامپکت است که نخستین بار شرکت رنو آن را در نمایشگاه خودروی فرانکفورت سال 2007 رونمایی کرد. این خودرو روی همان پلتفرم تندر 90 ساخته شده و البته، طول بین دو محور آن در مقایسه با مدل سدان کوتاه‌تر است. طراحی این خودرو در تکنوسنتر رنو در نزدیکی پاریس انجام شده و البته مراکز مهندسی منطقه‌ای رنو در برزیل و رومانی هم در پروژه طراحی و توسعه آن همکاری داشته‌اند. چند ماه بعد از رونمایی آن بود که شرکت رنو مدل ساندرو را وارد بازار برزیل کرد. در آن زمان ساندرو نخستین خودروی رنو به‌حساب می‌آمد که ابتدا وارد بازاری غیر از اروپا می‌شد. رونمایی اروپایی این خودرو هم در نمایشگاه ژنو 2008 انجام و ساندرو با استقبال خوبی مواجه شد.

هم‌زمان با ورود ساندرو به خطوط تولید رنو و داچیا در سراسر جهان، قرار بود این خودرو در ایران نیز توسط پارس‌خودرو تولید شود که به دلیل مشکلات موجود در ارتباط با قرارداد رنو در آن زمان اجرایی نشد و خودرو با تاخیری بسیار زیاد از شهریور سال 1394 وارد خط تولید پارس‌خودرو شد. نکته جالب اما این‌که، در طول این دوره تاخیر حدوداً هفت‌ساله، نسل اول ساندرو در همه کشورها از خط تولید خارج و شرکت، نسل دوم آن را رونمایی و روانه بازار کرده بود!

ساندرو که از همان پیشرانه تندر 90 استفاده می‌کند، در بازار ایران در دو مدل دستی و اتومات توسط پارس‌خودرو فروخته می‌شود. اگر بخواهیم آن را با پژو 207، به‌عنوان رقیب مستقیم مقایسه کنیم، از نظر ابعاد، ساندرو طول، عرض، ارتفاع و طول بین دو محور بیشتری در مقایسه با 207 داشته و همان‌طور که حدس زده‌اید، وزن آن نیز تقریباً 150 کیلوگرم از 207 سنگین‌تر است.

این روزها اخبار ضدونقیضی در مورد احتمال توقف تولید رنو ساندرو در ایران به علت قطع همکاری شرکت رنو با پارس‌خودرو شنیده می‌شود و آینده آن در بازار کشورمان خیلی روشن نیست. گروهی می‌گویند به دلیل قطع همکاری رنو با ایران و با اتمام قطعات CKD که از قبل خریداری‌شده امکان تولید ساندرو در کشور وجود نخواهد داشت و از سویی دیگر، گروهی اعتقاد دارند شرایط فعلی فرصتی بسیار مناسب برای داخلی سازی کامل ساندرو می‌تواند باشد. با امید به تداوم تولید این هاچ بک فرانسوی - رومانیایی بازار ایران، در ادامه مطلب «باما» همراه باشید تا نگاهی دقیق‌تر به مزایا و معایب این خودرو بیندازیم.

مزایای رنو ساندرو

1 - کیفیت ساخت بالا

در خودروهای مونتاژ داخل، یکی از مشکلاتی که همیشه مالکان از آن می‌نالند کیفیت ساخت پایین خودرو و قطعات است، موردی که معمولاً در مورد خودروهای پارس‌ خودرو خیلی صادق نیست و این موضوع در رنو ساندرو، بسیار کم‌تر نمود دارد. این موضوع را از گزارش کیفی ماهانه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران نیز می‌توان متوجه شد. در آخرین گزارش این شرکت که متعلق به آبان 97 است، رنو ساندرو 4 ستاره از 5 ستاره ممکن را توانسته به خود اختصاص بدهد.

به دلیل همین کیفیت ساخت خوب، یکی از مزایای دیگر رنو ساندرو استهلاک پایین است که آن را به گزینه‌ای بسیار خوب برای بلندمدت تبدیل می‌کند. برخلاف برخی مدل‌های وطنی که بارها خبرهایی در مورد مشکلات فنی متعدد مدل‌های حتی صفرکیلومتر آن‌ها شنیده‌ایم، رنو ساندرو شما را خیلی درگیر حضور در تعمیرگاه‌ها نخواهد کرد.

2 - پیشرانه خوب

همان‌طور که می‌دانید، رنو ساندرو در ایران به همان پیشرانه تندر 90 که یک 4 سیلندر 1.6 لیتری 16 سوپاپ است مجهز شده و خروجی‌هایی برابر با 105 اسب‌بخار قدرت و 140 نیوتن‌متر گشتاور دارد. این پیشرانه گرچه خیلی قوی نیست، ولی به‌طورکلی خروجی‌های آن برای رنو ساندرو به‌عنوان یک هاچ بک ساب‌کامپکت کافی به نظر می‌رسند. از سویی دیگر کیفیت ساخت بالای این پیشرانه مخصوصاً در برابر رقبایی مانند H30 کراس و 207 که از TU5 معروف ایران‌خودرو استفاده می‌کنند به یکی از مزایای اصلی آن تبدیل شده است.

3 - ایمنی قابل‌قبول

بحث ایمنی خودرو یکی از موضوعاتی است که متاسفانه در بین خریداران ایرانی، به‌عنوان یکی از فاکتورهای مهم مدنظر قرار نمی‌گیرد. شاید به همین دلیل است که حتی دولت نیز قوانینی از جمله الزام شرکت در تست‌های تصادف موسسات معتبر را برای دریافت مجوز فروش در بازار ایران اجرایی نمی‌کند. رنو ساندرو در سال 2008 توسط موسسه ایمنی یورو انکپ تست شده و توانسته چهار ستاره ایمنی از پنج ستاره ممکن در بخش محافظت از سرنشین کودک و سه ستاره از پنج ستاره در بخش محافظت از سرنشین بالغ را به دست بیاورد.

دریافت سه ستاره شاید نتواند نتیجه خیلی خوبی به‌حساب بیاید، ولی با توجه به این که خودروهایی مانند H30 کراس و برلیانس H320 هیچ‌وقت در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده‌اند، سه ستاره ایمنی رنو ساندرو را می‌توان به فال نیک گرفت. از برخی تجهیزات ایمنی ساندرو می‌توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضدقفل ABS و سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD اشاره کرد.

4 - کابین راحت و جادار

شاید خیلی‌ها این مورد را به‌عنوان یکی از مزایای رنو ساندرو قبول نکنند، ولی باید این خودرو را با رقبای مستقیم خود مانند پژو 207 مقایسه کرد. گرچه از نظر فضای سرنشین مخصوصاً در ردیف عقب، رنو ساندرو در مقایسه با برادر سدان خود عملکرد خوبی ندارد، ولی برای یک هاچ بک کوچک، این میزان فضا بسیار خوب است. از نظر راحتی و آسایش سرنشین نیز صندلی‌های ساندرو اصلاً قابل قیاس با تندر 90 نیستند.

5 - سواری نرم و راحت

خودروی رنو ساندرو در جلو از سیستم تعلیق مک‌فرسون استفاده می‌کند و در محور عقب، به سیستم تعلیق میل پیچشی با مقطع H و فنر مارپیچ مجهز شده و در کل، سواری بسیار نرمی دارد. سیستم تعلیق و فنربندی خودرو عملکرد بسیار خوبی در جذب ناهمواری‌های جاده دارند و به‌مانند پژو 207، دست‌اندازها را داخل کابین رنو ساندرو خیلی حس نخواهید کرد. همین موضوع رنو ساندرو را به یک خودروی مناسب برای سفرهای خانوادگی تبدیل کرده است. هماهنگی جعبه‌دنده اتومات و پیشرانه ساندرو هم بسیار خوب بوده و از این نظر، راننده به‌هیچ‌وجه اذیت نمی‌شود.

معایب رنو ساندرو

1 - امکانات و تجهیزات بسیار کم

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و ایرادهای اساسی رنو ساندرو، بدون شک کمبود امکانات، تجهیزات و آپشن‌های آن است. هم‌اکنون در بازار قیمت مدل اتومات ساندرو به 115 میلیون تومان رسیده است، ولی خبری از موارد ساده‌ای مانند صفحه‌نمایش سیستم اطلاعات سرگرمی، کروز کنترل و تهویه اتوماتیک در آن نیست. در این بخش، رنو ساندرو از همه رقبای اصلی خود عملکرد بدتری دارد و اگر با پرداخت چنین مبلغی انتظار مواردی که نام بردیم را دارید، دور خرید ساندرو باید خط بکشید.

2 - کابینی در حد پراید و تیبا

هر چقدر که رنو ساندرو کیفیت ساخت و فنی بسیار خوبی داشته باشد، ولی از نظر طراحی ظاهری و کابین این خودرو حرف زیادی برای گفتن ندارد. شاید اگر لوگوی رنو روی فرمان ساندرو نبود، کسی که داخل آن می‌نشیند ممکن است ساندرو را با امثال تیبا حتی اشتباه بگیرد. استفاده از پلاستیک سخت و بی‌کیفیت در جای‌جای کابین نیز کمکی به موضوع نکرده و در کل، با یک کابین زشت و بی‌روح سروکار داریم. بدون هیچ بحثی، عنوان زشت‌ترین و بدترکیب‌ترین کابین در این رده قیمتی به رنو ساندرو می‌رسد!

3 - مصرف سوخت زیاد

مدل اتومات رنو ساندرو طبق اعلام پارس‌ خودرو در کاتالوگ، در حالت ترکیبی به ازای هر صد کیلومتر 8.3 لیتر بنزین مصرف می‌کند. همان‌طور که می‌دانید، شرکت‌ها این اعداد را در شرایط آزمایشگاهی ایده‌آل به دست می‌آوردند و در واقعیت، این عدد معمولاً بیشتر است. مالکان بسیاری نیز مصرف میانگین رنو ساندروی خود را حدوداً 9 لیتر به ازای هر صد کیلومتر اعلام کرده‌اند که برای یک هاچ بک ساب‌کامپکت عدد بسیار زیادی محسوب می‌شود. اگر بخواهیم دانگ‌فنگ H30 کراس، پژو 207 و برلیانس H320 را به‌عنوان رقبای مستقیم این خودرو در نظر بگیریم، به ترتیب، آن‌ها به‌طور میانگین در هر صد کیلومتر 7.0، 7.1 و 6.5 لیتر بنزین مصرف می‌کنند.

4 – نفوذ صدای پیشرانه به کابین

اگر قبلاً تجربه سواری با رنو ساندرو را داشته باشید، حتماً می‌دانید که یکی از مشکلات بزرگ کابین این خودرو سروصدای زیاد آن، مخصوصاً نفوذ زیاد صدای پیشرانه به داخل کابین در دور موتورهای بالاست. بدون شک طراحان این خودرو می‌توانستند بیشتر روی عایق‌بندی کابین کار کنند. این مورد در کنار کیفیت پایین مواد اولیه داخل کابین ساندرو، خیلی‌ها را ممکن است ناامید کند.

5 - طراحی قدیمی و نه‌چندان جذاب

خودروهای چینی بازار ایران هر چقدر هم کیفیت بد و مشکلات فنی داشته باشند، ولی حداقل از نظر طراحی ظاهری و زیبایی‌های بصری حرف‌های زیادی برای گفتن در برابر خودروهای هم رده خود دارند. طراحی بدنه رنو ساندرو را اگر بگوییم زشت نیست، ولی واقعاً قدیمی شده و جذابیت خیلی زیادی برای خریدار ندارد. همان‌طور که گفتیم، این رنو ساندروی بازار ایران مدل فیس لیفت نسل اول ساندرو است و تقریباً شش سالی می‌شود تولید آن در همه خطوط تولید جهانی رنو و داچیا متوقف شده و جای خود را نسل دوم ساندرو داده است. البته برای خیلی‌ها این موضوع اهمیتی نداشته و صرفاً به خاطر رنو بودن، ظاهر قدیمی ساندرو را به طراحی جذاب‌تر امثال برلیانس و 207 ترجیح می‌دهند.

6 - ترمزهای عقب کاسه‌ای

قاطعانه می‌توان گفت ایران تنها کشوری است که هنوز در صنعت خودروی آن، به‌منظور کاهش هزینه‌های تولید، شرکت‌های خودروسازی از ترمزهای عقب کاسه‌ای در خودروهای دیفرانسیل جلو استفاده می‌کنند. نمونه بارز این موضوع کیا سراتو سایپا است که علی‌رغم قیمت 200 میلیون تومانی خود، از ترمزهای عقب کاسه‌ای بهره می‌برد. رنو ساندروی 115 میلیون تومانی هم وضعیت مشابهی دارد. این نوع سیستم ترمز به‌هیچ‌وجه عملکردی حتی نزدیک به سیستم ترمز دیسکی ندارد و در ترمزگیری‌های پیاپی، بزرگ‌ترین ایراد آن سریع داغ شدن کاسه‌ترمز است. به امید روزی که خودروسازهای وطنی به موضوع ایمنی خودروها اهمیت بیشتری بدهند!

نظر نهایی

ما در این مطلب سعی کردیم تا به‌صورت کامل و دقیق به بررسی مزایا و معایب و همچنین نقاط قوت و ضعف رنو ساندرو بپردازیم. اگر در بازار با بودجه‌ای حول‌وحوش 115 میلیون تومان به دنبال خرید یک خودروی هاچ بک شهری هستید که بتواند پاسخ گوی نیازهای خانواده شما باشد، استهلاک کمی داشته و در بازار دست‌دوم به‌راحتی خریدوفروش شود، رنو ساندرو می‌تواند انتخاب خوبی برای شما باشد.

از سویی دیگر، اگر مواردی مانند امکانات، تجهیزات و آپشن های خوب در کنار مصرف سوخت کم، شتاب بالا و طراحی بدنه و کابین جذاب و مدرن برایتان مهم است، بهتر است نیم‌نگاهی به رقبای این خودرو مانند برلیانس H320، پژو 207 و دانگ فنگ H30 کراس داشته باشید.

پیشنهاد ما به شما این است که با مطالعه دقیق مزایا و معایب این خودرو، نسبت به تصمیم‌گیری در مورد خریدن یا نخریدن رنو ساندرو اقدام نمایید. نظر شما در مورد این خودرو چیست؟ اگر مالک ساندرو هستید، بسیار خوشحال می‌شویم نظر ارزشمندتان را در مورد این خودرو، در بخش کامنت «باما» و دیگر مخاطبان باخبر به اشتراک بگذارید.

دیدگاه کاربران
Naviid 1399/8/26
سلام توی ماشینای ایرانی که تو بازار موجود هستش بهترین گزینه هستش د‌ر مقایسه با ۲۰۶ و ۲۰۷ های جدید و کیا ریو هاچ بک کره ای و اچ سی کراس و برلیانس همه جوره از اونا بهتره.البته من خودم مکانیک خودرو هستم و چند سالی هست که اتوماتشو دارم و راضی هستم خیلی ماشین مقرون به صرفه ای هستش.
پاسخ
0
0
0
AMIRRZA 1398/5/23
خدایی دمتون گرم بااخره یه سایت پیداشد که راست بگه همه سایت ها یاد گرفتن که از هم تقلب کنن به نظر من این ماشین اصلا ارزش خرید نداره فامیلمون یکی داشت خیلی فرمونش سفت بود اصلا ارزش خرید نداره فقط از تست تصادفش یه ستاره گرفت یعنی اگه تصادف کنی رفتی اون دنیا به نظر من اگر یک نفر بخواد ساندرو بخره یه خورده پول بزاره رو پولش می تونه ماشین های خوبی بخره مثل چانگان
پاسخ
0
3
0
ali 1397/10/23
در قياس با ٢٠٦ تيپ ٥ كه قبلا داشتم بخوام بگم ، كيفيت قطعات ساندرو قابل قياس نيست با ٢٠٦، چون ٢٠٦ من از سال ٩٣ كه از شركت گرفتم تا سال ٩٥ كه داشتم هر روز تعميرگاه بود، ولي از ساندرو راضي هستم. ولي بابت ظاهر و طراحي و لذت رانندگي اصلا جوون پسند نيست . در مجموع تو ماشين هاي ساخت ايران ساندرو رو پيشنهاد ميكنم
پاسخ
0
0
2
على 1397/10/19
سلام با خريد ساندرو شما يه موتور گيربكس و تعليق خوب صاحب مى شيد در بقيه موارد ساندرو و تندر يه حلبى بيشتر نيست چيزى به اسم هندلينگ و لذت رانندگى در ساندرو وجود نداره يا مثلا سر دندش كه عين گوشت كوب وسط چشه برسيم به قيمت من اسفند ٩٦ يه استپ وى اتوماتيك خريده بودم ٥٩ م ولى بعده عيد فروختم چون واقعا باهاش حال نكردم تو مسافت هاى ١٠٠ كيلومتر به بالا واقعا خسته كننده بود خصوصا صندلهاش به هر حال بنظر بنده امروز با توجه به شرايط و قيمت ها ساندرو اتو صفرش ٨٠ تا ٨٥ فى بخوره خوبه استپم ٩٠ تا ٩٥ كه اين طور نيست استپ اگه به قيمت ١٣٥ امروز بخريد واقعا باختيد با يه ٢٠٦ ٥٠ م سر كنيد يه ٢٠ م ديگه بزاريد رو پولتون يه آي ٢٠ ٢ سال كار اكسنت ٢٠١٥ وارداتى يا سراتو سايپا ٩٤ ٩٥ يا مگان ٩٠ ٩١ بخريد كه بتونيد ماشين ١٠٠ البته با كيفيت تر سوار شيد سراتو ٢ ٣ سال كار تميز ١٠٠ البته از ساندرو بهتره بازم ميگم ساندرو استپ ١٣٥ نمى ارزه
پاسخ
0
1
0
رضا 1397/10/17
با سلام من یک سال و چند ماهه که ساندرو دارم قبلاً ماشینای سایپا و ایران خودرو داشتم ولی بدون شک ساندرو از لحاظ رانندگی و کیفیت یه سر و گردن بالاتر از اوناست. جعبش خیلی بزرگتر از 207 هستش. درسته از عمده مشکلاتش همین بدون آپشن بودنشه و داخل شهر هم کمی مصرفش زیاده ولی خارج از شهر مصرف مدل اتومات من 7 بوده. در کل من واقعاً ازش راضیم و به هر کسی بخواد ماشین هاچ بک بخره بهش پیشنهاد ساندرو میدم.
پاسخ
0
0
1