200 هزار تومان در ایران، برابر 18 روز زندان در نروژ

مقایسه نرخ جریمه رانندگی ایران با اروپا

26 آذر 1397 17:15

جریمه تخلفات رانندگی در کشورهای مختلف با نرخ‌های متفاوتی محاسبه می‌شود. در مقایسه نرخ جرایم رانندگی ایران با نرخ جرایم رانندگی در اروپا و کشورهای اروپایی متوجه می‌شویم هزینه تخلف در ایران بسیار پایین است.

در اروپا علاوه بر جریمه سنگین نقدی، تخلف رانندگی می‌تواند به ابطال گواهینامه و حبس راننده منجر شود.تصور عمومی در ایران بر این است که نرخ جریمه رانندگی در کشور بالاست و این تصور در سطوح مختلفی نهادینه شده. به‌طوری‌که در دوره‌های مختلف افزایش این جرایم با مخالفت‌های زیادی مواجه بوده و حتی در دوران پیشاتورمی نیز این نرخ بسیار کمتر از کشورهای پیشرفته بود.

دراین‌باره می‌توان به گزارشی از روزنامه هفت صبح در سال 95 اشاره کرد که در آن با مقایسه جریمه رانندگی بین ایران و کشورهای اروپایی پرداخته و ایران را بهشت رانندگان متخلف دانسته است.

تفاوت جریمه در ایران با جریمه در اروپا

فاصله بین جرایم رانندگی در ایران و دیگر کشورها حالا از قبل هم بیشتر شده است. به‌عنوان‌مثال جریمه صحبت کردن در شهرهای کوچک ایران حدود 80 هزار تومان و در کلان‌شهرها 100 هزار تومان است.

این نرخ در اروپا به‌طور متوسط 83 یورو است. اگر یورو را با نرخ دولتی 4750 تومان در نظر بگیریم به حدود 400 هزار تومان می‌رسد که 4 برابر ایران است. این نرخ در کشور هلند به 230 یورو می‌رسد که بیش از یک‌میلیون تومان و 10 برابر جریمه در ایران است.

قانون وارونه جریمه «جاده‌ای و شهری» در ایران

در ایران نرخ جریمه در مناطق مسکونی کمتر از نرخ جریمه در بزرگراه‌هاست. حداقل در شهرهای کوچک و روستاها این‌گونه است؛ به‌عبارت‌دیگر بیشترین نرخ جریمه در ایران مربوط به کلان‌شهرها و جاده‌های بین‌شهری است و کمترین نرخ جریمه مربوط به شهرها و روستاهاست. گویا در ایران بر اساس درآمد و توزیع ثروت جرایم تعیین می‌شود و نه بر اساس خطری که تخلف ممکن است ایجاد کند.

جریمه در کشورهای اروپایی برعکس این روال ایران است. به این معنی که بیشترین میزان جریمه مربوط به مناطق مسکونی و کمترین میزان جریمه مربوط به بزرگراه‌هاست.

جریمه زندان برای سرعت غیرمجاز

مساله دیگر در تفاوت نوع جریمه‌هاست. جرایم رانندگی در ایران بیشتر نقدی است تا جزایی. در سوی دیگر خشن‌ترین برخورد با تخلف در نروژ صورت می‌گیرد. در نروژ اگر کسی با سرعت 56 کیلومتر بیشتر از سرعت مجاز رانندگی کند بین سه ماه تا سه سال گواهینامه‌اش تعلیق می‌شود. این تخلف اگر به‌سرعت 76 کیلومتر برساعت بیش‌ازحد مجاز برسد به حبس منجر می‌شود. تنها یک‌بار تجاوز از سرعت می‌تواند حداقل 18 روز حبس برای فرد خاطی رقم بزند.

در فرانسه و موناکو تکرار تخلف سرعت 50 کیلومتر برساعت بیش از حد مجاز به سه ماه حبس و جریمه 3750 یورویی منجر می‌شود. قانون حبس برای همه کشورها نیست ولی تخطی از سرعت در بسیاری از کشورها منجر به باطل شدن گواهینامه (موقتی، از 3 ماه تا چند سال) می‌شود.

در جدول زیر نرخ جریمه‌های ایران (به تومان) و کشورهای مختلف اروپایی (به یورو) آمده است. در این جدول بیشینه جریمه آمده است که در ایران مربوط به کلان‌شهرهاست و در اروپا مربوط به مناطق مسکونی است.

نوع جریمه ایران
(هزار تومان)
نروژ
(یورو)
فرانسه
(یورو)
آلمان
(یورو)
ایتالیا
(یورو)
متوسط اروپا
(یورو)
استفاده از موبایل 100 184 90 40 160 83
سبقت غیرمجاز 200 756 90 30 85 156
سرعت غیرمجاز 200 944 90 80 143 191
عبور از چراغ قرمز 200 756 90 90 170 183

اخبار جرایم راهنمایی و رانندگی

مهم‌ترین و جدیدترین خبرها درباره انواع جریمه راهنمایی و رانندگی، شامل اخبار جریمه طرح ترافیک، اخبار جریمه عوارض آزادراهی، اخبار جریمه معاینه فنی، اخبار جریمه سرعت غیرمجاز، اخبار جریمه بیمه شخص ثالث، نحوه ارسال پیامک جریمه و ... را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : مسلم تقوی

منبع : باما

دیدگاه کاربران
آوانته 1397/9/27
مقایسه یورو و دلار با ریال معقول نیست اگه قرار کار کارشناسی انجام بدین باید میزان جریمه ایران با حداقل حقوق کارگر ایرانی با جریمه اروپا و حداقل حقوق کارگر اروپایی مقایسه بشه با افزایش مبلغ جریمه هم فقط خزانه پر میشه نه شعور و فرهنگ رانندگی مردم
پاسخ
0
0
1
FZ22 1397/9/27
همینجوری که نرخ جریمه هارو مقایسه کردید این مبلغ رو به نسبت حقوق هم مقایسه میکردید همین 200هزار تومان ناقابل برای کسی با حقوق متوسط 2ملیون تومان یعنی یک ماه گوشت نخوره کاش بگید حداقل حقوق اروپا چقدره!! حالا بماند بعضی از کشورهای اروپا اتوبان های بدون محدودیت سرعت داره و بماند تو اروپا کسی نمیتونه کارت یه ارگان رو نشون بده و همین 200هزارتومان ناقابل هم جریمه نشه!! و بماند سقف سرعت اروپا مثل ایران جوری نیست که کفرتو دربیاره یا بخواد از عمد جریمت کنه مثل اینکه تو سرپایینی یهو میبینی تابلو 60کیلومتر و پشتش یه دوربینه
پاسخ
1
0
1
moslemtaghavi 1397/9/27
برخی مواقع صرفا مقایسه یکی دو شاخص، می‌تونه از وضعیتی که در اون قرار داریم درک بهتری به ما بده. البته شما در این مسئله حق دارید؛ شاخص برابری قدرت خرید می‌تونست این ابهام رو از بین ببره. ولی واقعیت اینه که این منطق خاصی بین این شاخص و نرخ جریمه وجود نداره. مثلا این شاخص در نروژ سه برابر ایران هست. همین شاخص در ایران و یونان تقریبا برابر هست. متوسط این شاخص دراتحادیه اروپا دو برابر ایران هست ولی باز می‌بینیم متوسط نرخ جرایم اروپا 4 برابر ایران (با حساب یورو دولتی و نه ارز نیمایی) هست. بحث توزیع سرمایه هم ممکنه مطرح بشه ولی باز الگویی که در اون می‌بینیم شبیه نمودارهای نرخ جریمه نیست. خیلی مشخص میشه گفت شاخص‌های برابری قدرت خرید، تزویع سرمایه، سرانه تولید ناخالص و بقیه شاخص‌ها ربطی به نرخ جریمه نداره. خیلی ساده‌تر: برخورد با جرایم اجتماعی در کشورهای مختلف از قواعدی پیروی می‌کنه ولی این قواعد الزاما از شاخص‌های اقتصادی استخراج نمی شن و به میزان درآمد فرد ربطی ندارن. تنها مسئله‌ای که می‌تونه به این موضوع ربط پیدا کنه قانون‌پذیری جامعه و نگرش سیاسی دولت‌ها هست که باز هم تصور شما مبنی بر اینکه «پایه حقوق باید تعیین کننده نرخ جریمه تخلف باشه» رو تائید نمی‌کنه.
0
0
farhad 1397/9/26
اینجا با توجه به درامد ما بدبختها که تو نویسنده ما هستی از همه جا بالا تره .بهتره این روی سکه را هم میگفتی
پاسخ
0
0
1