• جريمه طرح ترافيک

بخشودگی ۳۰ درصدی بدهکاران تا پایان خرداد

جریمه طرح ترافیک 1402

24 اردیبهشت 1402 14:46

تخفیف ۳۰ درصدی برای بدهکاران طرح ترافیک

اردیبهشت 1402: اعضای شورای شهر تهران، در روز 24 اردیبهشت‌ماه، یک فوریت لایحه «تمدید مدت اجرای مصوبه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت اعمال ضریب کاهشی برای بدهکاران عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوای شهر تهران» را بررسی کردند.

جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل، عنوان کرد دو هفته قبل تقاضا شده که شهرداری گزارشی را در مورد اجرای این مصوبه ارائه دهد تا بتوان تصمیم گیری کرد که در این خصوص پاسخی ندادند و حالا هم تقاضا می‌شود تا یک فوریت از دستور کار خارج شود. شهرداری تهران درآمدزایی خوبی در این خصوص داشته و لازم نیست که دوباره تمدید شود. نباید این تلقی ایجاد شود که افراد می‌توانند تخلف ورود به محدوده طرح ترافیک را انجام دهند؛ اما بعد از مدتی از جایزه تخفیفی برخوردار می‌شوند.

مجتبی شفیعی، رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری تهران، نیز تاکید کرد که نیمی از ماه فروردین تعطیل بود و تقاضاهای زیادی وجود داشت که این تخفیف 30 درصدی تا پایان خرداد ماه تمدید شود. این تخفیف برای بدهی‌های گذشته است و در سال 1402 ماهانه 2 درصد جریمه برای این نوع تخلف محاسبه می‌شود.

سرانجام اعضای شورای شهر با یک فوریت لایحه «تمدید مدت اجرای مصوبه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت اعمال ضریب کاهشی برای بدهکاران عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوای شهر تهران» موافقت کردند و لایحه برای بررسی بیشتر به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع داده شد.

جریمه طرح ترافیک 1402 اعلام شد

فروردین 1402: مبلغ جریمه طرح ترافیک ۱۴۰۲ قرار است 109 هزار تومان باشد که در مقایسه با سال 1401، جریمه طرح ترافیک حدود 10 درصد افزایش پیدا کرده است. چراکه در سال 1401 نرخ جریمه طرح ترافیک 98 هزارو 500 تومان بود و حالا همزمان با افزایش 20 درصدی قیمت طرح ترافیک، نرخ جزیمه نیز حدود 10 درصد اضافه شده است.

البته اگر بدون خرید طرح ترافیک وارد محدوده ترافیکی پایتخت شوید، دو جریمه مختلف را باید بپردازید؛ یعنی یکی به‌عنوان جریمه راهنمایی‌ و رانندگی و یکی هم به‌عنوان جریمه عوارض ترافیکی. اولی همان مبلغ جریمه طرح ترافیک است که توسط پلیس راهور به‌ثبت می‌رسد و دومی توسط شهرداری. جریمه عوارض ترافیکی بخشی از عوارض سالیانه خودرو به‌حساب می‌آید که پرداخت و تسویه آن الزامی است.

تخفیف 30 درصدی عوارض طرح ترافیک

اسفند 1401: اعضای شورای شهر تهران، لایحه اعطای مجوز به شهرداری تهران جهت «اعمال ضریب کاهشی برای بدهکاران عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در صورت تسویه بدهی تا پایان اسفندماه سال جاری» را مورد بررسی قرار دادند. جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا، در این رابطه گفت که از سال 97 تا 1401، بیش از  64 درصد بدهی‌های ورود به طرح ترافیک تسویه نشده است. کسانی که ورود غیرمجاز به طرح ترافیک داشتند، مبلغ قابل تسویه به صورت حداکثری لحاظ شده و بالاترین مبلغ را پرداخت خواهند کرد‌. در سال آینده برای هر ورود غیرمجاز باید توسط پلیس جریمه شوند.

وی افزود در پنج سال اخیر، شهروندان 2500 میلیارد تومان بابت ورود به محدوده طرح ترافیک به شهرداری بدهکارند و در صورت اعمال تخفیف 30 درصد برای کمک به شهروندان، مبلغ 1750 میلیارد تومان منابع نقدی به شهرداری اضافه می‌شود و در این لایحه آمده است که این تخفیف 30 درصد فقط تا پایان اسفندماه سال جاری باشد. اما پیشنهاد این است که این فرصت تا پایان فروردین‌ماه سال آینده تمدید شود. البته این فرصت در سال آینده تکرار نمی‌شود.

مجتبی شفیعی، رئیس سازمان حمل و نقل شهرداری تهران، گفت اگر این مصوبه تصویب شود، به سرعت 1000 میلیارد تومان وصول خواهد شد. 7000 میلیارد تومان در سال جاری وصول شده و پیشنهاد این است که مدت زمان پرداخت مطالبات تا پایان فروردین باشد.

این لایحه جهت اعمال ضریب کاهشی برای بدهکاران عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا در صورت تسویه بدهی تا پایان اسفند ماه سال جاری به تصویب رسید؛ اما مقرر شد که این تسویه بدهی تا پایان فروردین‌ماه سال 1402 باشد.

آیا دوربین های طرح ترافیک جرایم اشتباه ثبت کردند؟

آبان 1401: پوریا علیمردانی، مدیرعامل شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران، درباره ثبت جرائم اشتباه توسط دوربین‌های طرح ترافیک، توضیحاتی را ارائه داد. 

بر اساس گفته‌های وی، اواسط خردادماه به سامانه‌های شهرداری تهران، از جمله سامانه تهران من، حمله سایبری انجام شد‌. همان زمان اعلام شد که در بخش کنترل ترافیک آسیبی نداشتیم. داده‌های طرح ترافیک در همان روز ثبت می‌شود و هیچ داده‌ای از طرح ترافیک از دست نخواهد رفت و بعد از آن اعمال ورود به طرح و جرائم انجام خواهد شد. داده‌ها پس از تاخیر چند روزه در حساب شهروندان نشست و تراکنش‌های آن بر اساس تعرفه طرح ترافیک در تهران انجام و صورتحساب شد و اخباری که چند روز گذشته در رسانه‌ها مطرح شده، برای روزهای گذشته است و جدید نیست. 

وی افزود پلاک خودرو شهروندان به شکل هوشمند خوانده و داده‌ها در ۳ مرحله به شکل دقیق ثبت می‌شوند. ممکن است در این سیستم‌ها یک حرف و یا یک عدد به اشتباه درج شود، اما موضوع هک به هیچ عنوان مطرح نیست. شهروندان برای درخواست رسیدگی و اعتراض، باید به بخش پشتیبانی سایت تهران من و بعد از آن به بخش خودرو مراجعه کنند و در روش دوم نیز شهروندان می‌توانند با شماره ۱۳۷ تماس گیرند. 

نرخ جدید جریمه طرح چقدر است؟

با توجه به عدم تعیین نرخ جدید برای جریمه طرح ترافیک سال 1401، بنابراین جریمه طرح ترافیک 1401 احتمالا مشابه سال 1400 بوده که با احتساب 5% افزایش سالانه نرخ جرایم، تقریبا معادل 110 هزار تومان می‌شود.

جریمه طرح ترافیک سال 1400

جریمه طرح ترافیک در سال 1400 دقیقا مشابه سال 1399 تعیین شده است. البته از آنجایی که در ابتدای هر سال خورشیدی، 5% به نرخ جرایم راهنمایی و رانندگی افزوده می‌شود، به همین دلیل جریمه ورود به محدوده‌های ترافیکی در سال 1400 معادل 105 هزار تومان است.

جریمه طرح ترافیک سال 1399

بر اساس مصوبه فروردین‌ماه 1399 هیئت وزیران، جریمه طرح ترافیک در سال 1399 معادل 100 هزار تومان تعیین شده است.


جریمه ورود به طرح ترافیک

در صورتیکه بدون خرید طرح ترافیک، وارد محدوده‌های ترافیکی تهران شوید، «دو جریمه مختلف» برای خودروی شما ثبت می‌شود:

1- جریمه راهنمایی و رانندگی: که توسط پلیس راهور برای خودروی شما ثبت می‌گردد. مبلغ جریمه طرح ترافیک به همراه نرخ سایر جرایم راهنمایی و رانندگی، هر ساله توسط پلیس راهور اطلاع‌رسانی می‌شود.

2- جریمه عوارض ترافیکی: که توسط شهرداری برای خودروی شما ثبت می‌گردد. در واقع این مبلغ، بخشی از عوارض سالیانه خودروی شما خواهد بود که پرداخت و تسویه آن، الزامی است. توجه داشته باشید که اگر بدون خرید یا رزرو طرح، وارد محدوده طرح ترافیک شوید، «بیشترین عوارض تردد» روزانه برای شما درنظر گرفته می‌شود.

استعلام جریمه طرح ترافیک

برای استعلام جریمه طرح ترافیک، باید دو کار مختلف را انجام دهید:

1- برای آنکه مطمئن شوید که آیا جریمه طرح ترافیک برای خودروی‌تان ثبت شده است یا خیر، کافی است به سامانه اینترنتی راهور 120 به نشانی rahvar120.ir مراجعه کنید و سپس گزینه «استعلام تخلفات رانندگی» را انتخاب کنید که در اینصورت، به سامانه اینترنتی سخا منتقل خواهید شد. بعد از ورود به حساب کاربری‌تان در سامانه سخا، گزینه «استعلامات راهور» را انتخاب کرده و با وارد کردن شماره بارکد کارت خودرو، لیست تمامی تخلفاتی که برای شما ثبت شده را مشاهده کنید.

نکته مهم: توجه داشته باشید که استعلام جریمه طرح ترافیک از سامانه سخا، بصورت آفلاین انجام می‌شود. یعنی مثلا اگر امروز، تخلفی را مرتکب شده باشید، بصورت لحظه‌ای در سامانه سخا ثبت نمی‌شود و فرآیند ثبت جریمه، ممکن است تا مدتی طول بکشد. به همین دلیل، حتما به «تاریخ به‌روزرسانی» که در سامانه سخا درج شده و در معرض دید همگان قرار داده شده است، توجه کنید. بنابراین اگر برای استعلام جریمه طرح ترافیک عجله دارید یا اگر زمان به‌روزرسانی سایت، برای مدت‌ها پیش است، بهتر است بصورت حضوری، به یکی از دفاتر پلیس+10 بروید.

2- دومین اقدامی که باید برای استعلام جریمه طرح ترافیک انجام دهید، مراجعه به سامانه اینترنتی تهران من به نشانی my.tehran.ir است. سپس به قسمت «استعلام بدهی عوارض» بروید و با وارد کردن شماره پلاک خودرو، میزان جریمه طرح ترافیک تهران را مشاهده کنید.

پرداخت جریمه طرح ترافیک

اگر شناسه قبض جریمه و شناسه پرداخت جریمه را دارید، کافی است برای پرداخت جریمه طرح ترافیک، به سامانه راهور 120 بروید و گزینه «پرداخت الکترونیکی جرایم» را انتخاب کنید. 

اما اگر در محدوده‌ طرح ترافیک تردد کرده‌اید یا قصد تردد در این محدوده را دارید، حتما باید از طریق حساب کاربری‌تان در سامانه تهران من، برای پرداخت عوارض طرح ترافیک اقدام کنید.

جریمه طرح ترافیک اصفهان و مشهد

طبق مصوبه هیئت وزیران در فروردین‌ماه 1399، جریمه ورود به طرح ترافیک تهران، دقیقا معادل جریمه طرح ترافیک سایر کلانشهرهای ایران (مانند اصفهان، مشهد و ...) بوده و همگی با کد جریمه 2126 تعریف می‌شوند.


اخبار طرح ترافیک جدید

برای اطلاع از آخرین اخبار خرید طرح ترافیک تهران، جدیدترین قیمت طرح ترافیک، سهمیه طرح ترافیک، مبلغ جریمه طرح ترافیک، میزان تخفیف طرح ترافیک امروز، نحوه خرید طرح ترافیک از «تهران من» و همچنین نحوه رزرو و خرید طرح روزانه ترافیک از سایت my.tehran.ir، مقالات منتخب زیر را مطالعه کنید:

  •  

اخبار جرایم راهنمایی و رانندگی

مهم‌ترین و جدیدترین خبرها درباره انواع جریمه راهنمایی و رانندگی، شامل اخبار جریمه طرح ترافیک، اخبار جریمه عوارض آزادراهی، اخبار جریمه معاینه فنی، اخبار جریمه سرعت غیرمجاز، اخبار جریمه بیمه شخص ثالث، نحوه ارسال پیامک جریمه و ... را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

نویسنده : مرتضی برجسته

دیدگاه کاربران