گشت نامحسوس شناسایی خودروهای دودزا از اول آذرماه

جریمه معاینه فنی خودرو 1402

29 آبان 1402 14:48

گشت نامحسوس شناسایی خودروهای دودزا از اول آذرماه

آبان 1402: شادی مالکی، مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای شهر تهران، اعلام کرد از ابتدای سال جاری تاکنون تنها حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار خودرو برای دریافت گواهی معاینه خودرو به مراکز معاینه فنی در شهر تهران مراجعه کرده‌اند؛ درحالی که طبق آمار، سه میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو در شهر تهران مشمول معاینه فنی هستند.

وی افزود بنابراین برای کنترل خودروهای فاقد معاینه فنی، طرح ویژه گشت نامحسوس از اول آذر شروع می‌شود. این گشت‌ها، با حضور در معابر شهر با استفاده از دستگاه سنجش گاز میزان آلودگی خودروها را کنترل می‌کنند. حدود 77 درصد از خودروهای پلاک تهران مشمول معاینه فنی، دارای معاینه و 23 درصد آن فاقد معاینه فنی هستند. البته از این 23 درصد فاقد معاینه فنی با فرض اینکه 5 درصد از خودروهای پلاک‌های تهران در شهرستان تردد نمایند و یا به علت فرسودگی قابلیت حرکت را نداشته باشند می‌توان پیش بینی کرد که حدود 18 درصد از خودروهایی که در سطح شهر تهران تردد می کنند فاقد معاینه فنی هستند که آمار رصد دوربین‌های سطح شهر گواه این مساله است. همچنین پلیس راهور نیز در یک ماه اخیر پنج هزار برگه جریمه برای خودروهای دود زا صادر کرده اما با توجه به تردد زیاد خودروها، کنترل خودروهای دود زا کمی زمان بر است.

آغاز طرح برخورد با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی

آبان 1402: سردار محمدباقر سلیمی، معاون عملیات ترافیک پلیس راهور فراجا، درباره طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا بیان کرد در این طرح، که از 14 آبان آغاز شده، خودروهای بدون معاینه فنی 50 هزار تومان جریمه می‌شوند و پلاک خودروهای دودزا و دارای نقص فنی اخذ و پلاک تعمیری به آن‌ها داده خواهد شد.

وی همچنین افزود طرح کنترل معاینه فنی خودروها به دو روش انجام می‌شود؛ روش اول با استفاده از سامانه‌ها و دوربین‌های ثبت تخلفات در شهرها و در جاده‌ها اجرا می‌شود و تمام دوربین‌هایی که کد ثبت تخلف دارند و به سامانه پلاک خوانی خودرو مجهز هستند در طول شبانه روز مانند یک افسر پلیس، نداشتن معاینه فنی خودرو را ثبت می‌کنند و روش دوم همان روش سنتی در ایستگاه‌های پلیس و در جاده‌ها و شهرها است که قابلیت کنترل معاینه فنی در دست افزار پلیس ایجاد شده و پلیس با وارد کردن شماره پلاک وسیله نقلیه سوابق معاینه فنی خودرو را بررسی و اگر بدون معاینه فنی بود خودرو اعمال قانون می‌شود. در شهرهای کشور حدود 3 هزار دوربین ثبت تخلف وجود دارد، 70 درصد این دوربین‌ها فعال است و قابلیت کنترل و ثبت معاینه فنی خودروها را دارد.

سردار سلیمی گفت در طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا، خودروهایی که بدون معاینه فنی باشند، برابر کدی که در جدول جرایم پیش‌بینی شده است 50 هزار تومان جریمه می‌شوند و خودروهایی که نقص فنی آن‌ها در حدی است که در آلایندگی هوا تأثیر گذارند، با نظر افسران و کارشناسان پلیس پلاک آن‌ها اخذ و به آن‌ها پلاک تعمیرگاه نصب و به تعمیرگاه‌ها اعزام شوند. در این طرح خودروهایی که معاینه فنی دارند و به دلایلی بعد از اخذ معاینه فنی، شرایط معاینه فنی را از دست داده‌اند، به آن‌ها مهلت چند روزه‌ای جهت برطرف کردن نقص فنی داده می‌شود و در غیر این صورت معاینه فنی آنان ابطال می‌شود. سلامت فنی خودرو و معاینه فنی وسایل نقلیه هم از نظر ایمنی خودرو و تصادفات و هم از نظر آلایندگی‌های زیست محیطی از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا در کنار همه طرح‌ها و فعالیت‌هایی که پلیس راهور در کنترل وسایل نقلیه از نظر معاینه فنی دارد معمولاً در نیمه دوم سال، با توجه به برودت و وارونگی هوا در کلانشهرها این طرح‌ها تشدید می‌شود و به همین علت برنامه‌ریزی صورت گرفت تا کنترل فنی وسایل نقلیه از امروز به صورت فوق‌العاده در سراسر کشور آغاز شود.

وی افزود این انتظار که پلیس به تنهایی در بحث رفع آلودگی هوا می‌تواند تأثیرگذار باشد انتظار بجایی نیست ، چرا که در این خصوص بسیاری از دستگاه‌ها که در قانون هوای پاک به آن اشاره شده است نقش دارند و بحث کنترل آلودگی هوا تنها با اعمال قانون خودروها رفع نخواهد شد، طرح تشدید برخورد با خودروهای بدون معاینه فنی و دودزا از امروز 14 آبان به مدت یک ماه یعنی تا 15 آذر ادامه خواهد داشت و بعد از آن طرح زمستانه پلیس اجرا و این طرح نیز تداوم خواهد داشت.

توقیف خودروهای پلاک اعزام به تعمیرگاه

مهر 1402: سرهنگ سید ابوالفضل موسوی‌پور، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، اعلام کرد طی دو هفته که ازاجرای طرح ابطال معاینه فنی می‌گذرد، معاینه فنی 335 دستگاه خودرو باطل شده است.

وی درباره معدود خودروهایی که ممکن است همچنان با پلاک اعزام به تعمیرگاه در معابر تردد کنند نیز گفت با اجرای این طرح این پلاک‌ها فاقد اعتبار بوده و در معابر تهران به عنوان پلاک غیرمجاز شناخته می‌شود و طبیعی است که ماموران پلیس راهور در صورت رویت چنین پلاک‌هایی‌ها نسبت به توقیف خودرو و انتقال آن به پارکینگ اقدام کنند. رانندگان این خودروها باید هرچه سریعتر نسبت به رفع نواقص خودرو و دریافت معاینه فنی اقدام کرده و پلاک اصلی خودروی خود را دریافت کنند.

سرهنگ موسوی‌پور درباره معاینه فنی موتورسیکلت‌ها نیز توضیح داد‌ معاینه فنی موتورسیکلت‌ها چندسالی دارای یکسری مشکلات در حوزه اجرا بود که خوشبختانه با اقدامات شهرداری تهران و وزارت کشور این مشکل در تهران حل شده است. موتورسیکلت‌ها نیز باید معاینه فنی بگیرند و برخورد پلیس با موتورسیکلت‌ها متفاوت از خودروهای سواری نیز و همانطور که در قانون آمده از ادامه تردد وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی جلوگیری خواهد شد. امکان جریمه موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی از سوی دوربین‌های سطح شهر نیز وجود دارد. در همین راستا لازم است که مالکان موتورسیکلت‌های فاقد معاینه فنی نیز برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند.

جریمه دو میلیون خودرو فاقد معاینه فنی

مهر 1402: سرهنگ سید ابوالفضل موسوی پور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد پلیس راهور تهران بزرگ از ابتدای سال در خصوص برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا برنامه ریزی داشته و اعمال قانون و برخورد با این خودروها را که فاقد معاینه فنی هستند در دستور کار خود قرار داده است. در 6 ماهه اول امسال بیش از 2 میلیون خودرو به دلیل نداشتن و فاقد معاینه فنی بودن جریمه شده اند که البته ممکن است برخی خودروها دو یا چند بار به همین علت اعمال قانون شده باشند. همچنین در این مدت 7526 خودروی دودزا نیز توسط تیم های پلیس راهور تهران بزرگ اعمال قانون شده اند. با 79256 خودرو نیز که دارای نقص فنی بوده اند برخورد لازم و قانونی صورت پذیرفته است.

وی افزود آن چیزی که مهم است تغییر در روش برخورد با خودروهای دودزا است. آن چیزی که تا قبل از این اتفاق می افتاد این بود که خودروهایی که دودزا بودند برابر دستور العمل ها بایستی هر جفت پلاک آنها فک می شد و یک پلاک 5 رقمی در اختیار راننده قرار می گرفت و چند روز فرصت داشت که به تعمیرگاه های مجاز رفته و پس از رفع نقص برای دریافت پلاک به یکی از مراکز اجراییات پلیس راهور تهران بزرگ مراجعه نماید و پس از بازدید و رویت معاینه فنی اگر مشکلی نداشت پلاک های خودرو در اختیار مالک قرار می گرفت.  البته این روش ایراداتی داشته و مهم ترین آن این بود که بعضی از این خودروها که اغلب مدل پایین نیز هستند خیلی دنبال پلاک نمی آمدند و خیلی راحت وارد طرح ترافیک می شدندو از چراغ قرمز ها عبور می کردند و از مقابل دوربین های پلاک خوان رد می شدند و هیچ نگرانی در بحث تخلف نداشتند. حال باید پلیس طرح می گذاشت و این خودروها را به عنوان فاقد پلاک و تردد غیر مجاز توقیف می کرد. در صورتی که این خودرو فقط مجاز بود تا تعمیرگاه آنهم جهت رفع نقص تردد کند ولی بسیار سوء استفاده می شد.

الان اتفاقی که افتاده این است که با دسترسی که پلیس به سامانه ها دارد و این دسترسی که ایجاد شده، بدون فک پلاک و در محل معاینه فنی خودروی دودزا را بررسی و در صورت دودزا بودن کارشناسان ما معاینه فنی خودرو را باطل می کنند و وقتی معاینه فنی ابطال شد از مقابل هر دوربینی که عبور کند به عنوان فاقد معاینه فنی جریمه می شود. وقتی این اتفاق بیافتد راننده و یا مالک مجبور می شود که به تعمیرگاه مراجعه نموده و نسبت به رفع نقص خودرو اقدام کند تا جریمه نشود. این اتفاق جدیدی است که هم به نفع شهرو هم به نفع شهروندان است. هم خودرو فک پلاک نمی شود و هم پلیس می تواند اقدامات خود را انجام دهد.

دو میلیون خودرو اعمال قانون شدند

شهریور 1402: سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهور تهران بزرگ، اعلام کرد دوربین‌هایی که در سطح شهر تهران قرار دارند، به صورت مکانیزه خودروهایی که معاینه فنی ندارند را اعمال قانون می‌نمایند. در 6 ماهه سال جاری آمار برخورد با این تخلفات حدود 2 میلیون خودرو بوده است.

وی اظهار کرد پلیس راهور تهران بزرگ با جدیت بحث نداشتن معاینه فنی و برخورد با خودروهای دودزا را دنبال می‌کند. تیم‌های پلیس راهور تهران بزرگ، به محض مشاهد خودروی دودزا در سطح شهر آن‌را متوقف و به تعمیرگاه اعزام کرده و پلاک تعمیری به آن می‌دهند تا نقص آن رفع شود. پس از بازگشت خودرو، توسط کارشناسان پلیس راهور بازدید و در صورت رفع نقص پلاک اصلی تحویل راننده خواهد شد.

وی همچنین تاکید کرد پلیس راهنمایی و رانندگی با تمام توان نسبت به برخورد با خودروی دودزا و آلاینده و فاقد معاینه فنی در طول سال اقدام می‌نماید که از حالا و در طول هفته به صورت خاص و ویژه نسبت به این موضوع خواهد پرداخت.

جریمه دو میلیون خودرو توسط دوربین ها

آذر 1401: سرهنگ محمد رازقی، معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، اعلام کرد که از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود دو میلیون وسیله نقلیه فاقد معاینه فنی از سوی دوربین‌های سطح شهر مورد اعمال قانون قرار گرفته است. در این مدت، 142 هزار خودرو دارای نقص فنی آشکار یا دودزا نیز از سوی ماموران مورد مشاهده قرار گرفته و اعمال قانون و جریمه شدند.  

وی افزود یکی دیگر از اقدامات پلیس، فک پلاک خودروهای دودزا است که پلیس پلاک این خودروها را اخذ می‌کند و به آن‌ها پلاک اعزام به تعمیرگاه می‌دهد. مالک این خودروها باید ظرف مدت زمان مقرر شده در چند روز آتی به تعمیرگاه مراجعه و مشکل خودرو خود را برطرف کنند و سپس دوباره پلاک وسیله نقلیه را دریافت کنند. 

28 میلیون وسیله نقلیه جریمه شدند 

آبان 1401: سردار هادیانفر، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور، اشاره کرد در دولت دوازدهم و دولت سیزدهم، تکالیفی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و نوسازی ناوگان شخصی و همچنین اعطای تسهیلات چهار درصدی با بازپرداخت 10 ساله و موضوعات مشابه وجود داشت که صورت نگرفته است. 

وی گفت که از سال 96، و در بخش ابزاری قانون مذکور، روزی 52500 تومان جریمه را برای خودروهای فاقد معاینه فنی اعمال کرده است. تاکنون حدود 28 میلیون وسیله نقلیه، جریمه 52500 تومانی شدند که از نظر پلیس شاید خیلی کار درستی نباشد؛ زیرا قانون باید کامل اجرا می‌شد. جریمه 52500 تومانی به 200 هزار تومان افزایش پیدا کرده بود که براساس دستور فرمانده کل انتظامی، برای کمک به مردم، از اجرای آن صرف نظر شد.  

سردار هادیانفر معتقد است که شرایط اسقاط وسایل نقلیه فرسوده باید فراهم شود. در واقع دولت باید تسهیلات لازم را فراهم کند و همه موارد در 22 دستگاهی که در قانون مذکور اشاره شده، به وظیفه خودشان عمل کنند. بعد از آن که شرایط ایجاد شد، اگر کسی به دنبال نوسازی ناوگان نرفت باید اعمال قانون شود. 

وی افزود سه میلیون وسیله نقلیه در تهران مشمول معاینه فنی هستند و پلیس باید براساس ماده 6 آن‌ها را توقیف کند. این‌که به چه شکل و کجا توقیف شوند، مسائلی هستند که دولت باید در موردشان صحبت کند. باید در قانون مذکور بازنگری صورت بگیرد‌. آنچه که به صورت مستمر اتفاق می‌افتد، این است که وسایل نقلیه فاقد معاینه فنی توسط دوربین‌ها جریمه 52500 تومانی می‌شوند که در قانون گذشته اشاره شده بود. 

جریمه روزانه وسایل نقلیه بدون معاینه فنی

آبان 1401: سردار سیدتیمور حسین، جانشین پلیس راهور انتظامی کشور، با اشاره به این که تمامی خودروهایی که بیش از چهار سال از تاریخ تولید آن‌ها می‌گذرد، مشمول معاینه فنی هستند، اعلام کرد در حال حاضر روزانه بیش از 12 هزار وسیله نقلیه جریمه شده و طبق آمار، از اول سال تاکنون یک میلیون و دویست هزار مورد جریمه برای خودرو‌های فاقد معاینه فنی ثبت شده است. جریمه روزانه خودرو‌های فاقد معاینه فنی، به صورت پیامک به افراد اعلام می‌شود. افرادی که شماره تلفن همراه آن‌ها در سامانه ثبت نشده یا تغییر کرده، باید برای ثبت شماره جدید اقدام کنند تا در صورت اعمال قانون، با دریافت پیامک‌ها مطلع شوند. 

نحوه جریمه و اعمال قانون خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی

مهر 1401: سرهنگ علی‌اصغر شریفی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ، درباره خودروهای دودزا و معاینه فنی توضیحاتی را ارائه داد.  

طبق گفته‌های وی، معاینه فنی همانند یک چک‌آپ کلی است. در این فرایند علاوه بر موضوعی مانند دودزایی، به ارتفاع خودرو، وضعیت ظاهری، چراغ‌ها، شیشه، رینگ‌ها، لاستیک‌ها و … نیز توجه می‌شود. خودرو دودزا دو جریمه دارد؛ اول این‌که خودرو به علت دودزایی جریمه می‌شود و دوم به علت این موضوع، اعمال قانون و متوقف خواهد شد. این خودرو پلاک اعزام به تعمیرگاه دریافت می‌کند و حتما باید به تعمیرگاه برود و رفع نقص انجام دهد؛ سپس به معاینه فنی رفته و پس از آن به پلیس مراجعه کند. 

لازم به ذکر است که جریمه دودزایی خودرو 63 هزار تومان بوده و به ازای هرروز نداشتن معاینه فنی نیز 52 هزار و 500 تومان جریمه برای راننده خودرو در نظر گرفته می‌شود. 

آقای شریفی گفت در معاینه فنی موضوع آلایندگی خودروها کنترل و این فرایند با استفاده از یک دستگاه در اگزوز انجام می‌شود. موضوع بعدی سیستم تعلیق و کمک‌فنرهای خودرو است. همچنین سالم ‌بودن شیشه خودرو و وجود ترک روی آن بسیار جدی و مهم است. یک ترک کوچک شاید در نگاه اول جدی نباشد اما ممکن است که همین سهل‌انگاری باعث بروز حوادث جدی شود. در حوادث رانندگی دو نوع نقص فنی وجود دارد؛ اگر در تصادف مشخص شود که حادثه به علت نقص فنی خودرو بوده، جرم محسوب می‌شود. سیستم روشنایی خودرو و برف‌پاک‌کن‌ها نیز در فرایند معاینه فنی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این دو عامل به دید بهتر راننده حین رانندگی کمک می‌کنند و ریسک حادثه را کاهش می‌دهند. 

وی همچنین افزود که دو نوع نقص فنی در حوادث رانندگی وجود دارد و اگر تصادفی روی دهد و برای کارشناس راهور محرز شود که این تصادف به دلیل داشتن نقص فنی وسیله نقلیه بوده، مانند اینکه راننده خواسته ترمز بگیرد و ترمز عمل نکرده است، راننده باید تمام خسارات را جبران کند و این سهل‌انگاری وی جرم تلقی می‌شود زیرا با جان افراد سروکار دارد. 

بر اساس گفته‌های آقای شریفی، اگر معاینه فنی توسط راننده اخذ شود ولی از نظر ظاهری وسیله نقلیه دارای ایراد و نقص باشد، پلیس می‌تواند این خودرو را مجددا به مراکز معاینه فنی اعزام کند. مواردی چون دود کردن خودروها، نقص در سیستم روشنایی، شکستگی شیشه‌ها، ارتفاع و نواقص ظاهری جزء مواردی است که پلیس می‌تواند در مورد آن اعمال قانون کند. این موضوعات مواردی هستند که به چشم پلیس مشهود است و اگر رویت شوند می‌توانند جزء نواقص باشند و پلیس راننده را جریمه کند. در این صورت راننده توسط دست‌افزارهای پلیس اعمال قانون می‌شود و معاینه فنی از درجه اعتبار ساقط و راننده باید بعد از رفع نقص، مجددا نسبت به اخذ معاینه فنی اقدام کند. خودرویی که بعد از اخذ معاینه فنی دچار نقص می‌شود ممکن است از جلوی دوربین‌ها تردد کند اما به محض رویت نواقص، توسط پلیس متوقف و معاینه فنی خودرو از درجه اعتبار ساقط می‌شود. 

مراکز معاینه فنی متخلف جریمه می‌شوند

اردیبهشت 1401: عبدالجلال ایری، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد که طرح اصلاح قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت مورد بررسی قرار گرفته و طبق ماده 14 آن، مراکز معاینه فنی متخلف جریمه می‌شوند. هر تخلف از سوی این مراکز، جریمه 5 الی 30 میلیون تومانی را به دنبال دارد. اگر تخلف بیش از چهار بار تکرار شود، پروانه فعالیت مرکز از شش ماه تا یک سال به تعلیق در آمده و با تکرار آن کاملا لغو می‌شود.

فک پلاک در انتظار خودروهای دودزا

آذر 1400: آقای مقدم، مدیرعامل ستاد معاینه فنی تهران، ضمن اشاره به عدم بازدارندگی جریمه معاینه فنی گفته که به عنوان مثال، برخی رانندگان کامیون ممکن است در ترددهای روزانه خود، چندین میلیون تومان درآمد داشته باشند و بدون تردید برای این رانندگان، جریمه 50 هزار تومانی نه تنها بازدارنده نیست بلکه صرفه اقتصادی هم دارد!

آقای مقدم درباره جریمه خودروهای دودزا نیز گفته که این خودروها حتی در صورت داشتن معاینه فنی، گواهی معاینه آنها باطل شده و باید مجددا برای دریافت معاینه فنی اقدام کنند. طبق قانون، خودروهای دودزا، فک پلاک می‌شوند و پلاک اعزام به تعمیرگاه روی آنها نصب می‌شود.

مدیرعامل ستاد معاینه فنی، از برخورد جدی‌تر پلیس با خودروهای سنگین دودزا نیز خبر داده و گفته که از تاریخ 26 اردیبهشت 1400، طرح مشترکی مابین ستاد معاینه فنی و پلیس راهور اجرایی شده است که طرح «معاینه فنی کنار جاده‌ای» نام دارد و پلیس در این طرح، خودروهای سنگین را بصورت تصادفی چک می‌کند. از آن تاریخ تا 15 آذرماه، بیش از 2700 خودروی سنگین بطور تصادفی بررسی شده‌اند که از این تعداد، حدود 600 مورد فاقد معاینه فنی بودند و جریمه شده‌اند.

ماجرای جریمه معاینه فنی در جاده بین شهری

شهریور 1400: جریمه معاینه فنی خودروها توسط افسران پلیس راهور یا توسط دوربین‌های کنترلی در سطح معابر شهری انجام می‌شود. اما در تیرماه 1400 خبری به نقل از آقای متولی (مدیر امور اجرایی معاینه فنی خودروهای کشور) منتشر شد مبنی بر اینکه کنترل معاینه فنی خودروها توسط دوربین‌های پلیس، علاوه بر سطح شهر، بزودی در جاده‌ها و معابر برون‌شهری نیز اجرایی می‌شود.

بلافاصله بعد از انتشار این خبر، سردار تیموری (جانشین پلیس راهور ناجا) به این خبر واکنش نشان داد و گفت که چنین چیزی صحت ندارد. سردار تیموری گفته که دوربین‌های کنترل سرعت که در جاده‌ها نصب شده‌اند فعلا برای معاینه فنی فعال نشده‌اند اما دوربین‌های پلاک‌خوان در سطح شهرها به سامانه جامع معاینه فنی متصل هستند و شماره پلاک خودروها را با اطلاعات این سامانه، تطابق می‌دهند.


جریمه نداشتن معاینه فنی در 1400

خودروهایی که معاینه فنی نداشته باشند یا اعتبار معاینه فنی آنها منقضی شده باشد، مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی هستند. مبلغ جریمه نداشتن معاینه فنی، معادل 50 هزار تومان است که بصورت «روزانه» محاسبه می‌شود.

به این معنی که در طول یک روز (24 ساعت)، اگر خودروی شما چندین‌بار توسط دوربین‌های پلیس رصد شود، مبلغ جریمه معاینه فنی، تغییری نکرده و فقط یکبار برای‌تان محاسبه می‌شود. اما در روز دوم، اگر دوباره توسط دوربین‌های پلیس رصد شدید، مجددا جریمه معاینه فنی برای خودروی‌تان لحاظ می‌شود.

استعلام جریمه معاینه فنی

برای استعلام جریمه معاینه فنی خودرو، باید از همان روش‌هایی که برای استعلام خلافی خودرو وجود دارد، استفاده کنید. به عبارت بهتر، استعلام جریمه معاینه فنی، هم با روش‌های حضوری و هم با روش‌های غیرحضوری امکان پذیر است:

  1. مراجعه به دفاتر پلیس+10 با همراه داشتن کارت خودرو.
  2. مراجعه به سایت پلیس راهور به نشانی rahvar120.ir و انتخاب گزینه استعلام تخلفات رانندگی.
  3. استفاده از اپلیکیشن پلیس من و انتخاب گزینه تخلفات رانندگی.
  4. کد دستوری #110* (ستاره 110 مربع) را با موبایل‌تان شماره‌گیری کنید. سپس استعلام خلافی خودرو را انتخاب کنید و در پایان، کد VIN خودرو را ارسال کنید.

پاک کردن جریمه معاینه فنی

در صورتی که معاینه فنی دارید اما با پیامک جریمه معاینه فنی مواجه شدید، اگر 24 ساعت از صدور معاینه فنی‌ خودروی‌تان گذشته باشد، می‌توانید با داشتن شماره VIN خودرو و از طریق سایت سیمفا، اعتبار معاینه فنی‌تان را استعلام کنید. اگر اطلاعات شما در سیما ثبت شده بود، برای اعتراض به جریمه با داشتن مدارک زیر، به مراکز پلیس+10 مراجعه کنید:

  • اصل و کپی کارت خودرو
  • اصل و کپی کارت معاینه فنی
  • اصل و کپی برگه خلافی

اما اگر اطلاعات‌تان در سیمفا ثبت نشده، ابتدا باید به همان مرکزی که معاینه فنی‌ خودروی‌تان را گرفته‌اید، مراجعه کنید تا اطلاعات‌تان را در سیمفا ثبت یا آپدیت کنند.


اخبار معاینه فنی خودرو و موتور

آخرین اخبار معاینه فنی خودرو، هزینه معاینه فنی، قوانین معاینه فنی موتورسیکلت، مبلغ جریمه معاینه فنی، نحوه استعلام معاینه فنی، جریمه نداشتن معاینه فنی، آدرس مراکز فنی را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

اخبار جرایم راهنمایی و رانندگی

مهم‌ترین و جدیدترین خبرها درباره انواع جریمه راهنمایی و رانندگی، شامل اخبار جریمه طرح ترافیک، اخبار جریمه عوارض آزادراهی، اخبار جریمه معاینه فنی، اخبار جریمه سرعت غیرمجاز، اخبار جریمه بیمه شخص ثالث، نحوه ارسال پیامک جریمه و ... را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید:

استعلام و پرداخت خلافی آنلاین

اگر مالک خودرو هستید یا اگر موتورسیکلت دارید، می‌توانید انواع روش‌های استعلام جریمه رانندگی، شامل استعلام خلافی خودرو، استعلام خلافی موتور، استعلام خلافی با شماره پلاک، استعلام جزییات خلافی و همچنین پرداخت آنلاین جریمه راهنمایی و رانندگی را از لینک استعلام خلافی خودرو انجام دهید.

دیدگاه کاربران