کراس اوری خانواده‌پسند

تست و بررسی چری تیگو 5 اکسلنت

27 دی 1397 19:53

ترافیک سنگینی در شاهراه کراس‌ اورهای بازار ایران ایجاد شده است. کره‌ای‌ها و ژاپنی‌ها از یک سو و اروپایی‌ها و البته چینی‌ها از سوی دیگر. در این بین شانس با چشم بادامی‌ها سرزمین اژدهای زرد بیشتر یار بوده است. در بازار کشور، یک دوجین شاسی ‌بلند سایز متوسط و یا کراس‌ اور کامپکت چینی وجود دارد. تازه این در حالی است که لیست پر و پیمانی از محصولات جدید نیز در صف انتظار برای عرضه هستند. موفقیت در این اتمسفر پر از تراکم اگر نگوییم غیر ممکن است، به طور حتم فوق‌العاده سخت است. شانس یا مهارت؟ اقبال یا مدیریت؟ هرچه که نامش هست، در بازار ایران برند Chery (یا MVM‌ به تعبیر خودروسازی) جایگاهی ویژه پیدا کرده است.

در سبد متنوع این چینی نه‌چندان تازه‌وارد، محصولی است که بیش از همه خودنمایی می‌کند. کراس اوری به اسم Tiggo 5. این خودرو توانسته به لطف طراحی منطقی، آپشن‌های مناسب و البته قیمتی که قبلاً مقرون به صرفه بود، به فروش درخور توجهی دست پیدا کند. همچون سایر محصولات ام وی ام و چری در ایران، تیپ های متفاوتی از تیگو 5 در ایران عرضه شده است. آنچه قرار است امروز به بررسی آن بپردازیم، یکی از نسخه‌های پر آپشن این خودرو یعنی نمونه اکسلنت است.

طراحی بدنه چری تیگو 5 اکسلنت

انصاف هم چیز خوبی است. نمی‌گوییم که تیگو 5 زیباترین خودروی ایران شده ولی حداقل می‌توان ادعا که از زبان مدرنی در گرافیک بصری‌اش استفاده کرده است. حداقل جای شکرش باقی است که دیگر شاهد آن اغراق‌های عجیب و غریب در طراحی چراغ‌ها نیستیم. ایده‌ای که یک دهه پیش در بین محصولات چری موج می‌زد.

آرامش عجیبی در این خودرو حضور دارد؛ اما واقعیت را بخواهید هنوز هم رگه‌هایی از کپی‌کاری در چینی‌ها دیده می‌شود. سال‌ها پیش که شرکت مدل Tiggo 3 را وارد بازار کرد، نسل دوم تویوتا Rav4 را اساس طراحی آن قرار داده بود. البته در ویرایش جدید تیگو 3 شاهد آن بودیم که رنجرور نیز وارد بازی مهندس معکوس چینی‌ها شده بود. از سال 2013 هم که تیگو 5 را وارد بازار کرد با شیطنتی پنهانی این‌بار سراغ دیگر محصول تویوتا یعنی آخرین فیس‌لیفت نسل اول Fortuner رفت. بگذریم! در کل آنچه از تیگو 5 می‌بینیم، چهره‌ای منطقی، معقول و حساب‌شده است.

می‌توان نقطه عطف طراحی این خودرو را چراغ‌های زیبایش تلقی کرد. بازی زیبای LED‌ خمیده درون مغزی چراغ اصلی و حضور یک ردیف 9 تایی از LED مخصوص نور روز درون سپر درست بالای مه‌شکن‌ها این خودرو را دیدنی‌تر کرده است. نماینده چری در ایران در وصف چراغ‌های جلو می‌گوید: «چراغ‌هایی که از چشمان عقاب الهام گرفته شده‌اند.» حالا شاید کمی در این زمینه زیاده‌روی شده باشد ولی حقیقتاً جلوه آن دیدنی است. درج نماد تجاری CHERY روی صفحه کوچک کروم داخل چراغ اصلی، تلاش چینی‌ها برای حرفه‌ای نشان خود را معلوم می‌کند.

کلیه زوایا در تیگو 5 معنادار است. هیچ خطی نیست که از جلو شروع و در کناره‌ها به حال خود رها شود. به همین دلیل که خطوط منظم سرتاسر خودرو را فرا گرفته، دست طراح برای وسیع‌تر کردن ابعاد داخلی باز بوده است؛ اما متاسفانه این خلاقیت را در طراحی عقب خودرو نمی‌بینیم. به نظر می‌رسد تمام انرژی طراح برای شکل‌گیری قسمت جلویی صرف شده و دیگر نیرویی برای چراغ‌های انتهایی نداشته است. صنعت خودروی چین درست در همین نقطه خودش را نشان می‌دهد؛ یعنی تلاش برای جذاب‌تر کردن ویترین. جزئیات برای چینی‌ها هنوز اهمیت ندارد. اگرچه چری تلاش کرده این نقیصه را به لطف هم‌شکل بودن چراغ‌های خطر (مه‌شکن عقب) و اگزوزهای استیل آن جبران کند.

فارغ از تمام این مسائل، یک نکته عجیب در طراحی بیرونی تیگو 5 به چشم می‌خورد. ناهماهنگی واضحی بین فاصله عرضی خودرو و طول خودرو وجود دارد. به این صورت که وقتی دقیقاً از جلو به آن نگاه می‌کنیم گویی کسی سقف آن را بیش از اندازه به بالا کشیده است. در کل می‌توان امتیاز خوبی را به طراحی بیرونی این خودرو اعطا کرد اگر کمی روی ریزه‌کاری‌ها بیشتر کار می‌شد.

فضای داخلی چری تیگو 5 اکسلنت

کابین تیگو 5، مثل تمام چینی‌های نسل جدید برگ برنده آن محسوب می‌شود. جایی که چشم مشتریانی که دستشان از خودروهای روز دنیا کوتاه است را به خود می‌دوزد. دکمه‌ها، پیچ‌ها، نمایشگرها، نورها و شصتی‌های براق که قصد دارند شما را به دنیای خودروهای لوکس ببرند.

یک بار دیگر به طراحی کابین تیگو 5 با دقت نگاه کنید. چیز خاصی متوجه نمی‌شوید؟ آیا فکر نمی‌کنید طراحی اینجا نیم‌نگاهی به سانتافه 2016-2017 (نسل سوم) داشته است؟ باز هم تکرار می‌کنیم چری مانند دهه‌های پیشین فعالیت خود، صریح و واضح تقلید نمی‌کند. شاید این‌گونه بگوییم بهتر است که از دید آن‌ها طراحی سانتافه جالب بوده و پیش خود گفته‌اند چرا ما چنین چیزی نداشته باشیم؛ اما بی‌انصافی است اگر نگوییم که اتاق این چینی حس و حال خوبی ندارد. هرچه هست چری خیلی مشتاق است تا بتواند با توسعه فناوری و پیشرفت در طراحی راهی به دروازه‌های غرب پیدا کند. به همین دلیل است که سعی کرده از کلیشه‌های همیشگی‌اش یعنی نورپردازی پر زرق و برق و هم‌چنین تریم استیل و کروم بی‌مورد دوری کند.

صندلی‌ها آنگونه که باب میل خریداران خاورمیانه‌ای است، راحت و عریض به چشم می‌آید. شیب A-Pillar (ستون اول) به گونه‌ای است که حتی به نسبت بالاتر بودن سیستم تعلیق دید جانبی به‌خوبی تامین می‌شود. اگر خوش‌شانس باشید می‌توانید مدلی از این خودرو را خریداری کنید که ‌تریم یک‌دست مشکی داخلی کابین آن با صندلی‌های چرم مصنوعی و غربیلک فرمانی که با نخ قرمز دوخته شده‌اند.

سلیقه چینی‌ها در رنگ‌بندی چنگی به دل نمی‌زند. از کرم و مشکی گرفته تا خردلی مشکی. با وجود اینکه تمام این نکات مثبت رانندگی با تیگو 5 را لذت‌بخش می‌کند، هنوز هم ایراد همیشگی خودروهای چینی توی ذوق می‌زند؛ امان از متریال داشبورد و کنسول. هنوز مشتریان با این سوال روبه‌رو هستند که چرا صنعت خودروی چین نسبت به این موضوع تصمیم جدی نگرفته است. غربیلک فرمان، دسته دنده، زیر دستی و رودری‌ها از همان جنس نامتعارف «شبه چرم» ساخته شده‌اند. واقعاً چه اصراری است که یک خودروساز چینی می‌خواهد حتماً نمایی از چرم را داشته باشد. حتی خودروسازان نامدار اروپایی نیز وقتی می‌خواهند در یک محصول رده پایین خود حس و حال لوکس‌گرایی را اعمال کنند، سراغ چرم‌های گول‌زننده نمی‌روند. آن‌ها ترجیح می‌دهند از پلاستیک باکیفیت استفاده کنند.

مشخصات فنی چری تیگو 5 اکسلنت

در نبرد بین قدرت 137 اسب‌بخاری (دقیقاً 102 کیلووات یا 136.7 اسب‌بخار) و وزن 1537 کیلوگرمی، بازنده پیشرانه است. بیرون کشیدن این خروجی از یک قلب 2 لیتری، این روزها خیلی حیرت‌انگیز نیست. به ویژه آنکه این قدرت در دور موتور 5750 RPM به اوج خودش می‌رسد که دور موتور مطلوبی نیست. گشتاور با ثبت رکورد 182 نیوتن‌متر در دور موتور 4500 RPM نیز شاهکار نیست. شاید بدترین انتخاب برای این خودرو از سوی سازنده، تعبیه کردن یک جعبه‌دنده CVT‌ واقعاً تنبل است که ضرایب دنده در آن با فواصل بسیار طولانی قرار دارند. خود شرکت شتاب صفر تا صد را که آن هم در شرایط ایده‌آل ثبت شده، 13 ثانیه اعلام می‌کند. تیگو 5 یارای عبور از سرعت نهایی 170 کیلومتر برساعتی را هم ندارد.

این چینی از دنیای شاسی ‌بلندها تنها نام و قد و قواره‌اش را به ارث برده است. چراکه سیستم انتقال قدرت آن FWD (دیفرانسیل جلو) است. در کاتالوگ رسمی مصرف میانگین تیگو 5 را زیر 9 لیتر اعلام کرده‌اند؛ اما خریداران این خودرو مصرف واقعی آن را روی پایه 10 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام می‌کنند.

آپشن‌های رفاهی و ایمنی چری تیگو 5 اکسلنت

تیگو 5 آنچه امروز مشتری ایرانی به آن «فول آپشن» می‌گوید را دارد. صندلی برقی، مانیتور بزرگ با کنترل کامل روی سیستم سرگرمی و رفاهی خودرو، دوربین دید عقب باکیفیت، آینه‌های برقی تاشو، استارت بدون کلید، سیستم تهویه مطبوع خودکار، آینه وسط الکتروکرومیک، سانروف و سنسور پارک که همگی آن‌ها در یک خودروی اروپایی هم می‌بینیم. حتی شاید همه اروپایی‌ها مجهز به گرم‌کن صندلی و سیستم کنترل پایداری ESP‌ نباشند.

هم‌چنین در مدل اکسلنت این خودرو است که می‌توان فناوری‌های HHC (کنترل حرکت خودرو در سربالایی)، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) و EBA (سیستم کمکی ترمز اضطراری) را مشاهده کرد. فضای قسمت بار این خودرو در حالت استاندارد 370 لیتر گنجایش دارد. این فضا با خواباندن صندلی‌های عقب به حدود 1000 لیتر هم می‌رسد. چری نسبت به توانمندی‌های سیستم سرگرمی و رفاهی تیگو 5 خیلی حساس است. به ‌طوری که آن را یکی از قابلیت‌های بارز این خودرو می‌داند. ویژگی به اشتراک‌گذاری انواع مدیا با گوشی موبایل و یا 200 موضوع قابل نمایش (آن‌طور که در وب‌سایت رسمی آمده) می‌تواند ارزش نمایشگر 8 اینچی آن را بالا ببرد.

تجربه رانندگی با چری تیگو 5 اکسلنت

اینکه شما قبل از خرید تیگو 5 چه خودرویی داشتید، برای درک کیفیت رانندگی این خودرو بسیار اهمیت دارد. اگر تا پیش از آن یک خودروی داخلی و یا یک سواری دیگر چینی داشتید، آن وقت این تیگو برای شما مانند معجزه‌ای است که از آسمان نازل شده است؛ اما در صورتی که خودروی قبلی شما یک محصول کره‌ای یا ژاپنی بوده باشد، آن وقت ورق برمی‌گردد.

بیایید با هم روراست باشیم. چری تیگو 5 مانند خواهران و برادران دیگرش، اندازه‌ای که نشان می‌دهد خوب نیست. صدای پیشرانه اصلاً در حد و اندازه یک خودروی متعلق به سال‌های اخیر نیست. بین درخواست راننده و عکس‌العمل خودرو فاصله محسوسی به چشم می‌خورد.

گول ابعادش را نخورید و هرگز آن را به شانه خاکی جاده‌ها روانه نکنید. ماجراجویی شما با یک خودروی چینی دیفرانسیل جلو شاید برایتان دردسرساز شود. مخصوصاً آنکه تایرهای عریض آن در کنار فاصله از سطح زمینی که 163 میلی‌متر اعلام شده، بیشتر شبیه به خودروهای اسپرت موسوم به کف‌خواب است.

به دلیل وجود سیستم تعلیق سنتی مک‌فرسون در جلو و بازوهای چند پیونده در عقب، مراقب پیچیدن حتی با سرعت متوسط باشید. شاید مصرف دیسک و لنت ترمز در تمام خودروهای شاسی ‌بلند اتوماتیک بالا باشد، ولی در این خودرو با ضریب مصرف بالاتری روبه‌رو خواهید بود. بنابراین اگر زود به زود صدای سوت دیسک را شنیدید، تعجب نکنید؛ اما با این حال تمام کارنامه تیگو 5 سیاه نیست.

تجربه نرمی فرمان و سیستم فنربندی آن حسابی شما را شگفت‌زده می‌کند. برای سفرهای طولانی حتماً روی آن حساب کنید. سیستم صوتی باکیفیت آن با 6 اسپیکر پرقدرت، تجربه شنیدن صدای ناب را برایتان به ارمغان می‌آورد. همه سرنشینان داخل کابین به‌غایت راحت هستند. حتی نفری که در وسط صندلی عقب نشسته است.

رانندگی با تیگو 5 نسبت به نزدیک‌ترین رقیبش یعنی جک S5 تجربه‌ای بدون تنش و هراس است. آرامش خوبی داخل اتاق حکم‌فرماست. چراغ‌های پرنور، رینگ‌های اسپرت 18 اینچی و ترمزهایی که در شرایط سخت واقعاً خوب عمل می‌کنند، پیمایش در شرایط بد آب و هوایی را میسر می‌کنند. شاید شتاب و سرعت نهایی تیگو 5 چنگی به دل نزند ولی واقعیت این است که هیچ‌کس نمی‌خواهد با این خودرو به پیست برود.

راند نهایی با چری تیگو 5 اکسلنت

نظر دادن دربار چری تیگو 5 بی‌آنکه بخواهیم درباره رقبایش صحبت کنیم، بی‌فایده است. این چینی در حالی تبدیل به یکی از موفق‌ترین خودروهای کراس‌ اور بازار ایران شده که در اطراف خود رقبای تیزدندانی مانند جک S5، چانگان CS35، لیفان X60 و بی‌وای‌دی S6 را سایه به سایه می‌بینید.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های چری تیگو 5

اما حالا واقعاً خرید این خودرو عقلانی است؟ وقتی تیگو 5 در پارکینگ خانه کسی باشد، یعنی این فرد علاقه وافری به مسافرت دارد؛ یعنی به احتمال زیاد عیال‌وار و خانواده‌دار است. چنین تیپ از افرادی سراغ تیگو 5 می‌روند. این خودرو حرف خاصی با جوانان ندارد. از آن خودروهایی است که وقتی پشت فرمانش می‌نشینید، حس عجیب چینی بودن به شما دست نمی‌دهد. البته اگر تصور کنید که واقعاً لوکس‌سوار هستید کمی تند رفته‌اید. چون طراحی‌اش به‌روز است نمی‌توان نسبت به بدسلیقه بودن خریدارش اظهار نظر کرد. خرید تیگو 5 قطعاً کار غلطی نیست؛ به عبارت دیگر از مالکیت آن احساس پشیمانی نمی‌کنید. ولی مدام با خود می‌گویید ای کاش پول بیشتری برای خرید سانگ‌یانگ تیوولی می‌داشتید!

دیدگاه کاربران
firuzlotfi@yahoo,com 1399/6/21
سلام.نقد و بررسی خوبی بود.بهترین بررسی که در سایتها خواندم همین بود.از سایت با ما متشکرم در بقیه موارد نیز از جمله خرید و فروش و بررسی خیلی از ماشینها هم استفاده میکنم. سه مورد هست که لازم میدانم نظرم را بیان نمایم : 1- در آخر این بررسی جالب تیوولی را برتر دانسته اید، من هم تیوولی داشتم و هم تیگو 5 دارم .مقایسه این دو خودرو منطقی به نظر نمیرسد،هر چند تیوولی به علت کره ای بودن از کیفیت بهتری بر خور دار است ولی در بحث شکل و قیافه و اندازه و بازار خرید و فروش و خدمات پس از فروش و جاداری و حتی قیمت تیگو برتری زیادی نسبت به تیوولی دارد. 2- در مشخصات تیگو 5 که در قسمت مشخصات خودروها در ستون معایب ، حرکت در سربالایی را عنوان کرده اید که به نظر من اگر راننده با حالت اسپورت ،حالت تیپ ترونیک و دنده سنگین این خودرو آشنایی داشته و روش استفاده از آنها را بلد باشند هیچ مشکلی در جرکت سر بالایی پیش نخواهد آمد. 2 - در همان قسمت ، نمره رانندگی و عملکرد تیگو 5 را 40 داده اید که به نظرم با توجه به خودروهای مشابه میتوانست در کمترین حالت 55 باشد. از لطف همگی بسیار متشکرم.
پاسخ
0
0
2
jjs 1398/9/3
ممنون از نقد ارزنده ای که داشتید .انصافا تیگو ۵ خودروی کار راه اندازیه ، من قبلن تجربه میتسوبیشی و موسو اتومات رو داشتم والان حدود ۴ ماهه این ماشین رو دارم اگر دوستان نحوه ی کار با گیربکس cvt رو بدونن برای شتاب اولیه و حرکت در شیبهای تتد بهیچ وجه این ماشین کم نمیاره ، اوایل دهه هفتاد کره ای ها در آغاز جهانی شدن از الان چینی ها بمراتب بدتر بودند اما پژوهش و سرمایه گذاری باعث پیشرفتشون شد همون راهی که چینی ها پیش گرفتن
پاسخ
0
0
2
091252-3654 1398/7/21
سلام من نزدیک به سه ساله دارم و از من بیشتر خانوادم راضی هستند . به نسبت پولی که دادم واقعا راضیم . تا الان 8 الی 9 بار مسافرت دو رفتم و اصلا خسته نشدم ، هم خودم و دخترانم و همسرم از رانندگی این خودرو لذت میبریم . قبلا 206 و سمند و حتی بنز کپل یا همون 230 کلاس ای اتاق 125 داشتم ولی بغیر از بنز اصلا با دیگر ماشینهام قابل مقایسه نیست . دست شرکت هم درد نکنه از خدماتش راضیم البته تا الان 40 هزار تا رفتم و فقط جهت سرویس مراجعه به نمایندگی داشتم و خدا را شکر اصلا اذیت نشدم . از خریدم راضی ام . امید وارم شما هم راضی باشید ممنون از همه هموطنان عزیز
پاسخ
0
0
3
RAUL 7 1398/6/28
نقد جالب و بی طرفانه ای بود. من واقعا ازش راضیم، برای مسافرت بی نظیره مخصوصا کابین بزرگش، اما صندوق کوچیکی داره که با باربند صندوقی قابل حل هستش. سیستم ایمنیش شامل esp و تمرز خیلی خوب عمل میکنه. فقط تو گردن ها و مسیر های سربالایی تند اگه از گزینه اسپرت گریبکس استفاده بشه خیلی فرق میکنه. در کل از خریدش پشیمون نیمشید اگر و اگر خیلی اهل کورس گذاشتن و اینجور کارها نیستین.
پاسخ
0
0
3
Afsari 1398/2/27
سلام ، کم لطفی است اگر از نقد منطقی و بی طرفانه نویسنده و سایت خوبتان تشکر وقدردانی نکنم....سپاسگذارم.
پاسخ
0
0
1