آهوی پیر و خسته ایرانی

تست و بررسی سایپا تیبا 2 هاچبک

11 بهمن 1397 17:07

در میان خودروسازان نوپا و کوچک، استفاده از پلتفرم‌های قدیمی امری طبیعی و رایج محسوب می‌شود؛ حتی بسیاری از شرکت‌های مطرح امروزی هم زمانی کارشان را از همین جا آغاز کرده‌اند. پس ما با اصل این قضیه مشکلی نداریم؛ ولی ایراد کار اینجاست که خودروسازان داخلی ما بیش از نیم قرن قدمت و تجربه دارند و در نتیجه به هیچ عنوان تازه کار محسوب نمی‌شوند! پس حق داریم که انتظار بیشتری از آن‌ها داشته باشیم. نکته منفی دیگر این‌که برخی از پلتفرم‌های مورد استفاده در کشورمان به قدری قدیمی و منسوخ شده هستند که ارتقاء و توسعه آن‌ها امری بیهوده به نظر می‌رسد، چرا که این محصولات به دلیل مهندسی بسیار قدیمی از پتانسیل کافی برای هماهنگ شدن با استاندارهای روز برخوردار نیستند. در واقع وقت و هزینه‌ای که باید برای ایمن شدن امثال پراید صرف شود خیلی بیشتر از خرید حق امتیاز تولید خودرویی جدیدتر خواهد بود. اما چه کنیم که فعلاً شرایط بازار ما بدین صورت است و بدتر این‌که جدیداً به دلیل افزایش شدید قیمت ارز و کاهش قدرت خرید مردم، بازار این خودروهای قدیمی و از رده خارج رونق بیشتری پیدا کرده. به همین دلیل گروه «باما» ضمن ابراز ناخشنودی از وضع موجود و آرزوی پیشرفت سریع‌تر خودروسازان داخلی، سعی دارد توجه بیشتری به این قسمت از بازار داشته باشد تا هموطنان بتوانند با آگاهی بیشتری نسبت به خرید این خودروها اقدام نمایند.

با این مقدمه امروز به سراغ یکی از ارزان‌ترین هاچ‌بک‌های داخلی یعنی تیبا 2 آمده‌ایم. خودرویی که مدتی پس از ارائه مدل صندوقدار به بازار عرضه شد و توانست به لطف طراحی جوان‌پسندانه و صد البته نبود رقیبی مطرح در این رنج، به خوبی در بازار داخلی جا بیافتد و طرفداران زیادی برای خودش دست و پا کند. لطفاً امروز هم «باما» همراه باشید تا در کنار شما نگاهی نزدیک‌تر به این آهوی کوچک ایرانی داشته باشیم.

طراحی ظاهری سایپا تیبا 2

شاید صحبت کردن از ظاهر تیبا چندان جذابیتی نداشته باشد، چراکه همه ما سال‌های سال است با این چهره مغموم و قدیمی آشنا هستیم و فکر نمی‌کنم کسی با طراحی این خودرو بیگانه باشد. اما به رسم همیشگی چند خطی در مورد نکات ظاهری خودروی مورد تست صحبت می‌کنیم. در ابتدا فقط نمونه صندوقدار این محصول به بازار ارائه شد که با توجه به چراغ‌ها و جلوپنجره کوچک و خطوط از سر باز کنی روی گلگیرهایش نظرات چندانی را به خود جلب نکرد. در واقع اکثر طرفداران تیبا، طراحی این خودرو را صرفاً به دلیل خسته شدن از ظاهر قدیمی پراید و نبود رقیب مطرحی دراین رنج مناسب دانستند. اما با ورود مدل هاچ بک تیبا، اوضاع تا حدودی تغییر کرد چرا که شکل و شمایل قسمت پشتی تیبا 2 جذاب‌تر از مدل صندوقدارش از کار درآمد و توانست نظر برخی از مشتریان جوان را به خود جلب کند.

نکته جالب اینکه دماغه و نیم رخ تیبا 2 هم علی‌رغم تشابه کامل با نمونه های سدان، در مدل هاچ بک جلوه بهتری پیدا کرده اند. علتش هم این است که این چراغ‌ها و جلوپنجره کوچک و حالت تخم مرغی سقف و ستون‌ها با فرم کلی یک هاچ بک جمع‌وجور، هارمونی بیشتری دارند و ناهماهنگی‌های نمونه سدان، اینجا کمتر به چشم می‌آید. به همین علت است که بسیاری افراد، تیبا 2 را علیرغم قیمت بالاتر و فضای صندوق محدودتر، به نمونه صندوقدارش ترجیح می‌دهند.

البته این را هم داخل پرانتز بگوییم که کیفیت رنگ پایین و مونتاژ نه چندان دقیق قطعات تیبا، تاثیر منفی زیادی بر چهره‌اش گذاشته‌اند؛ در واقع شما هر چقدر هم که خوش‌قیافه باشید با لباس‌های رنگ و رو رفته و نامرتب خوش تیپ به نظر نمی‌رسید و در مورد تیبا هم فاصله زیاد درزهای میان قطعات و کیفیت پایین رنگ استفاده شده از جذابیت‌های ظاهری خودرو کاسته است.

طراحی داخلی سایپا تیبا 2

در داخل کابین هم کیفیت پایین متریال استفاده شده و مونتاژ متوسط قطعات روی زیبایی تاثیر منفی گذاشته‌اند و در نتیجه با این‌که خطوط داخلی تیبا شکیل‌تر از امثال پراید طراحی شده اما حس چندان برتری به ما منتقل نمی‌کند؛ البته با توجه به این‌که تیبا یکی از ارزان‌ترین خودروهای بازار داخلی محسوب می‌شود می‌توانیم در این مورد هم با دید ارفاق به قضیه بنگریم چون در شرایطی که امثال ساندرو با قیمت حدوداً 3 برابر تیبا، کابین زمخت و خشکی دارند نمی‌شود از خودرویی در این سطح توقع چندان زیادی داشت.

فضای کابین هم برای یک هاچ بک شهری قابل قبول است و تیبا 2 می‌تواند از یک خانواده کم‌جمعیت میزبانی کند اما توقع نداشته باشید که 5 سرنشین بزرگسال در این خودرو احساس راحتی کنند. در مورد صندوق عقب هم اوضاع روبه راه است و برخلاف خودرویی مثل ام‌وی‌ام 110 جدید، می‌توانید روی محفظه صندوق تیبا 2 تا حدودی حساب باز کنید؛ ضمناً صندلی‌های عقب نیز قابلیت تاشوندگی دارند که هرچند به خوبی مسطح نمی‌شوند اما به هر حال قابلیت حمل بار خودرو را به شکل چشم‌گیری افزایش خواهند داد.

امکانات رفاهی و ایمنی سایپا تیبا 2

از خودرویی دراین رنج، توقع زیادی نداریم و تیبا هم آپشن فراتر از انتظار و غافلگیر کننده‌ای به ما ارائه نمی‌کند. اینجا همان گزینه‌های ساده و ابتدایی مثل کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری، ترمزهای ضد قفل ABS، سیستم ضد سرقت (Immobilizer)، مه‌شکن‌های جلو و عقب، شیشه‌های برقی جلو، سیستم تهویه مطبوع دستی، پخش صوتی ساده، قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ‌های جلو از داخل، صندوق‌پران و مواردی از این دست دیده می‌شوند که برای این روزها امکاناتی کاملاً معمولی به حساب می‌آیند. البته شما در برابر پرداخت پول بیشتر می‌توانید خودروی خود را به گزینه‌های دیگری مثل آینه‌های جانبی و شیشه‌های عقب برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک یا رینگ‌های آلومینیومی نیز مجهز کنید.

ضمناً بسیاری از کمبودهای تیبا مثل سنسورها و دوربین پارک، نمایشگر و رهیاب ماهواره‌ای و مواردی از این دست نیز به راحتی در فروشگاه‌های لوازم جانبی قابل خرید و نصب هستند اما به هر حال بسیاری از مشتریان ترجیح می‌دهند خودروی خود را با امکانات اصطلاحاً فابریک از کارخانه دریافت کنند تا با مشکلاتی مثل سیم‌کشی ناشیانه مواجه نشوند.

در مورد عملکرد دقیق ایمنی هم مثل همیشه به در بسته می‌خوریم. در واقع این خودرو هم مثل سایر محصولات داخلی، مورد آزمایش استانداردی قرار نگرفته و در نتیجه نمی‌توان در مورد امنیتش خیلی صحبت کرد. اما در هر صورت با توجه به این‌که تیبا بر روی پلتفرم خودروی بدنامی به نام پراید توسعه یافته و از نظر تجهیزات کمکی ایمنی هم در فقر مطلق به سر می‌برد نمی‌توانیم نسبت به این پارامتر خیلی خوش‌بین باشیم؛ هرچند اصلاحاتی مثل ضخیم‌تر شدن ستون‌ها و مشاهدات عینی از تصادفات این محصول به ما این امید را می‌دهند که وضعیت تیبا حداقل از فاجعه‌ای به نام پراید مناسب‌تر باشد اما به هر حال بهتر است که روی این خودرو به عنوان یک گزینه شهری و نه جاده‌ای حساب باز کنید و سفرهای طولانی خود را حتی‌الامکان به سیستم حمل‌ونقل عمومی واگذار کنید.

یک نکته جالب هم داخل پرانتز بگوییم و آن این‌که سایت سایپا در قسمت تجهيزات ايمني از ترمزهای ABS تیبا به عنوان یک سیستم پیشرفته یاد کرده! حال آن‌که این سیستم در حدود 40 سال قدمت دارد و تقریباً دو دهه است که در بسیاری از کشورها به صورت استاندارد اجباری روی خودروها قرار می‌گیرد. با این دیدگاه مشخص می‌شود که سطح توقع خودروسازان ما در بحث ایمنی تا چه اندازه با استانداردهای روز فاصله دارد.

مشخصات فنی سایپا تیبا 2

با گشودن در کاپوت تیبا 2 با پیشرانه ارتقاء یافته پراید مواجه می‌شویم؛ در واقع پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی پراید قبل از این‌که میهمان بدنه تیبا شود توسط مهندسین مگاموتور و همکاری شرکت FEV آلمان مورد بازنگری و اصلاحات زیادی قرار گرفته و در نتیجه هم از نظر حجم و هم عملکرد کلی، پیشرفت نسبتاً خوبی تجربه کرده است. حالا قلب تپنده تیبا 1.5 لیتر حجم دارد و با 87 اسب‌بخار قدرت و 128 نیوتن‌متر گشتاور نه تنها قدرت بیشتری نسبت به پدرش ارائه می‌کند بلکه قادر است برای برخی از گزینه‌های گران‌تر بازار مثل پژو 206 تیپ 2 یا ام‌وی‌ام 110 جدید نیز خط و نشان بکشد.

اما در مورد مصرف سوخت اگر بخواهیم به عدد اعلامی کارخانه یعنی 6.53 لیتر در سیکل ترکیبی استناد کنیم باید بگوییم که وضعیت تیبا مناسب است؛ اما تجربه نشان داده که با توجه به خرابی‌های شایع سنسورهای موتور، مصرف سوخت تیبا در عمل بیش از این صحبت‌ها خواهد بود.

ضمناً تیبا فقط در نمونه مجهز به جعبه‌دنده 5 سرعته دستی به بازار عرضه می‌شود و برای خرید مدل اتوماتیک باید با صرف پول بیشتر به سراغ برادر تازه به دوران رسیده‌اش یعنی کوییک بروید!

تجربه رانندگی با سایپا تیبا 2

پشت فرمان با محیطی ساده و بی‌آلایش روبه‌رو می‌شویم که از نظر دسترسی به ادوات شرایط مطلوبی دارد. اما همانطور که در بخش ایمنی اشاره کردیم ستون‌های تیبا نسبت به پراید اندکی پهن‌تر شده‌اند و این قضیه دید خودرو را در هنگام دور زدن یا دنده عقب رفتن محدود کرده. البته با توجه به سایز بدنه تیبا 2، خیلی زود به ابعادش عادت می‌کنید اما به هر حال حس تسلطی که در پراید شاهد بودیم اینجا دیده نمی‌شود. البته اگر این افزایش قطر ستون‌ها به بهبود هرچند جزئی ایمنی کمک کرده باشند که به نظر می‌رسد همینطور هم باشد باید بگوییم که این کار ارزشش را داشته است.

مشکل دیگری که در هنگام دور زدن متوجهش می‌شوید شعاع گردش زیاد فرمان است. در واقع تیبا در مواقعی که انتظارش را ندارید شما را مجبور به دور دو فرمان می‌کند! البته این مورد می‌تواند در سرعت‌های بالاتر به امنیت بیشتر و تسلط بهتر بر روی فرمان منجر شود اما برای یک خودروی شهری که قرار است قدرت مانور بالایی در کوچه‌های تنگ داشته باشد نکته‌ای منفی به حساب می‌آید.

در خصوص کیفیت سواری باید بگوییم که تیبا در جایگاه خود، سواری قابل قبولی دارد و با سیستم تعلیق نسبتاً نرم Torsion beam، آرامش مناسبی را به سرنشینان هدیه می‌کند. البته این نرمی سیستم تعلیق در کنار تایرهای باریک و نه چندان چسبنده، پایداری تیبا را با اختلال مواجه کرده و در نتیجه تیبا 2 در سرعت‌های بالا و یا هنگام فرمان دادن‌های سریع، تا حدودی ناپایدار به نظر می‌رسد. ضمن این‌که فرمان تیبا هم اطلاعات چندان دقیقی از مسیر به دستان راننده منتقل نمی‌کند؛ البته این ویژگی‌ها در اکثر خودروهای ارزان‌قیمت دیفرانسیل جلو شایع هستند و رقبای داخلی تیبا 2 مثل پراید و ام‌وی‌ام 110 هم شرایط بهتری ندارند. ترمزها نیز که در جلو از نوع دیسکی و عقب کاسه‌ای و مجهز به سیستم ضد قفل هستند عملکرد متوسطی از خود نشان می‌دهند و اگر خیلی بیگدار به آب نزنید شما را با مشکل خاصی مواجه نخواهند کرد.

به طور کلی تیبا به نوعی بر روی پلتفرم پراید توسعه یافته و طبیعی است که از بسیاری جهات رفتاری مشابه با آن محصول داشته باشد. اما در ساخت این خودرو از قطعات فرزند مدل بالاتر کیا، یعنی ریو هم کمک گرفته شده که هرچند این کار تعمیرات تیبا را اندکی پیچیده کرده اما به سواری بهتر و راحتی بیشتر خودرو منجر شده است.

حالا وقت آن رسیده که پدال گاز را به چالش بکشیم تا ببینیم 87 اسب زیر کاپوت تا چه اندازه سر حال هستند! پس از مدتی رانندگی و آزمایش در شرایط مختلف متوجه شدیم که تیبا نسبت به رده قیمتی خودش شتاب قابل قبولی دارد؛ خوشبختانه کشش خودرو در دورهای پایین هم کافی است و ضریب مناسب دنده‌ها باعث شده که در سربالایی‌ها با مشکل خاصی مواجه نشویم. البته با روشن کردن کولر میزان افت عملکرد پیشرانه کاملاً محسوس بود اما به طور کلی از وضعیت شتابگیری تیبا در قیاس با رقبای این رده و حتی برخی از خودروهای گران‌تر راضی بودیم. پس به طور کلی می‌شود گفت که اصلاحات صورت گرفته روی پیشرانه پراید جواب داده و در نتیجه واکنش‌ها به پدال گاز در این محصول به شکل محسوسی بهبود یافته است؛ اما این تغییرات مشکلاتی هم ایجاد کرده‌اند؛ مورد اول این‌که پیشرانه تیبا خیلی خشک و خشن کار می‌کند و در نتیجه با بالا بردن دور موتور، صدای آزاردهنده‌ای به کابین منتقل می‌شود. البته با اضافه کردن نمد زیر کاپوت می‌توانید مقداری از بلندی این صدا بکاهید اما باز هم مشکل به طور کامل برطرف نخواهد شد. جدای از این مورد، لرزش پیشرانه تیبا 2 نیز در دورهای بالاتر، مقداری بیش از حد انتظار ما بود که برخی این مشکل را به دلیل ساختار آن و برخی دیگر کیفیت و طراحی نامناسب دسته موتورها می‌دانند. در واقع صدا و لرزش زیاد پیشرانه باعث شده که سرعت ماشین بیش از آنچه که واقعاً هست به نظر برسد. همچنین مشکلات خرابی سنسورها که در پراید هم نسبتاً شایع بود همچنان برطرف نشده و حتی شاید با شدت بیشتری در تیبا ادامه یافته است. خلاصه اینکه با خرید این خودرو باید به روشن بودن چراغ چک موتور تا حدودی عادت کنید! اما با تمامی این صحبت‌ها اگر به شتاب و سرعت و راحتی بیشتر، اهمیت می‌دهید باید به شما بگویم که تیبا 2 از این نظر کاملاً ارزش اضافه پرداخت نسبت به پراید را دارد.

راند نهایی با سایپا تیبا 2

اگر به دنبال یک هاچ بک نسبتاً ارزان‌قیمت صفر کیلومتر (یا مشابه صفر) باشید گزینه‌های زیادی پیش رویتان نخواهد بود. در واقع با توجه به این‌که پژو 206 تیپ دو اختلاف قیمت حدود 40 درصدی با تیبا 2 دارد فقط می‌توانیم روی پراید، ام وی ام 110 جدید و همین تیبا 2 تمرکز کنیم. خوب در این بین باید بگوییم ام وی ام 110 با توجه به فرمان نرم‌تر، مصرف سوخت پایین‌تر، ارگونومی بهتر و آرامش بیشتر درون کابین می‌تواند در قالب خودرویی صرفاً شهری گزینه کارآمدتری باشد؛ اما اگر به شتاب و سرعت خودرو اهمیت می‌دهید و قصد دارید گاهی با هاچ بکتان از شهر هم خارج شوید، بدون شک تیبا 2 با قدرت و گشتاور بیشتر و صندوق عقب جادارتر، گزینه مناسب‌تری برای شما خواهد بود. ضمن این‌که محصول سایپا از نظر قیمت و دسترسی به قطعات یدکی هم شرایط بهتری دارد و در بازار دست دوم نیز راحت‌تر به پول نقد تبدیل می‌شود.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های سایپا تیبا 2

در قیاس با پراید هم باید بگوییم با این‌که تیبا از نظر قیمت، میزان صدا و لرزش پیشرانه و همچنین شعاع گردش فرمان در جایگاهی پایین‌تر از پدر خود قرار می‌گیرد و از نظر سهولت تعمیرات هم به دلیل استفاده از برخی قطعات ریو، پیچیدگی‌های بیشتری دارد اما می‌تواند به لطف طراحی جدیدتر، کیفیت سواری بهتر و قدرت و شتاب برتر شما را مجاب کند که چند میلیون تومان هزینه بیشتر را پرداخته و تیبا 2 را انتخاب نمایید. ضمن این‌که به نظر می‌رسد این خودرو از نظر ایمنی هم پیشرفت اندکی نسبت به پراید داشته که البته امیدواریم هیچ‌گاه این ویژگی مورد استفاده شما واقع نشود، چرا که اگر پشت فرمان خودرویی مانند پراید خطر مرگ، جان سرنشینان را تهدید می‌کند، پشت فرمان خودروهایی که اندکی ایمنی بالاتری دارند، مرگ جای خود را به معلولیت و قطع عضو خواهد داد! پس با این حساب شاید بهترین توصیه، رعایت اصول رانندگی ایمن و تلاش برای استفاده از وسایل نقلیه ایمن باشد که البته این گزینه اخیر متاسفانه در شرایط فعلی کشورمان برای عموم مردم، دور از دسترس به نظر می‌رسد.

دیدگاه کاربران
pooya4 1399/9/2
ماشین تیبا 2 عالی است و خیلی شیک و زیبا است، شتاب 0تا100 خیلی خوب است... 👌👌👌
پاسخ
0
0
2
mqomi 1398/4/23
تجربه چندسال رانندگی با تیبا2 شتاب و سرعت خیلی خوب در حد 206 تیپ 5- خیلی از سربالایی هایی که با ماشینای دیگه باید دنده 4 بری من با 5 راحت میرم نرمی کمک ها متوسط یکم از پژو سفت تره روشن شدن چراغ چک و خرابی سنسورها رو اصلا تجربه نکردم .آقای کارشناس نمیدونم از کجا این حرف رو زده جلوبندی خیلی خوش دست و محکم و کم خرج من 180 تا باهاش رفتم کوچکترین لرزشی حس نکردم. اگه لرزش داشته باشه حتما یا بالانس نبوده یا درب هاش ریگلاژ نیست ترمز ضد قفلش بعضی وقتا اذیت میکنه که این مشکل توی تمام ماشینای ایرانی هست شعاع گردش فرمانش یک مقدار کمه ولی اونقدر نیست که مشکل ایجاد کنه مصرف سوختش کمه موتورش عین پراید سگجونه نه مثل پژو که سریع واشر بزنه هزینه نگهداریش از پراید بیشتر و از پژو خیلی کمتره اگه قصد خرید ماشین دارید هر ماشین رو نسبت به قیمتش بسنجید
پاسخ
0
0
2
مهرداد. ج 1398/4/3
من تیبا دارم باهاش روزی کمتر برونم ۴۰۰ کیلومتر راه میرم چون کار میکنم ماشینم دوساله ۶۰۰۰۰۰ هزار کار کرده تو جاده با سرعته ۱۸۰ تا یه ماشین یه دفعه پیچید جلوم بهش اگه میزدم میمردن گناهم اومد بهش نزدم رفتم یه سمت جاده به شنو ماسه های رها سازی زدم خدا را شکر هیچی نشده به خودمون فقط کمرم درد میکنع وکتفم شکسته
پاسخ
1
1
3
۱۳۸۱۱۳۵۲ 1399/3/16
خب دوست عزیز براجی اینقدر سریع میرفتی با این ماشینای بنجل
0
1
Ali sii71 1398/3/9
تجربه 5ماه استفاده از تیبا2 مدل97: بنده در این مدت بیش از 15000کیلومتر با ماشینم رفتم که مزایا و معایبش رو در ادامه ذکر میکنم: مزایا: 1_شتاب خیلی خوب و راضی کننده. 2_مصرف سوخت پایین. (6.3 جاده ای) 3_ فضای کابین جادار. خصوصا فضای پای سرنشینان عقب به نسبت هاچ بک بودنش خیلی خوبه و از 206 و پراید جادارتره. 4_ هندلینگ و تعادل بهتر نسبت به پراید. 5_ کولر و بخاری واقعا خوب با پرتاب باد عالی. 6_ابعاد جمع و جور برای پارک کردن در پارکینگ و دور زدن در کوچه های باریک. 7_ نرم بودن کلاچ و خوش دستی فرمان و هماهنگی کامل جعبه دنده با موتور . 8_ صندلیهای راحت. تجربه استفاده مداوم 9ساعته از صندلیها بدون هیچگونه خستگی. 9_ صندوق عقب جادار. جالبه با اینکه هاچ بکه اما از ماشین قبلیم که روا سال دوگانه بود جادارتره. 10_ استهلاک بسیار کم و قطعات ارزانتر نسبت به خانواده پژو و سمند. 11_کشش بسیار خوب موتور در سربالایی ها. مناسب برای شهرهای کوهپایه ای مثل تهران. 12_ بدنه بسیار محکم نسبت به خانواده پژو و پراید. 13_ بخار زدایی خیلی خوب و سریع شیشه ها. 14_ وجود مواردی مثل: آینه های برقی. شیشه های عقب برقی. صندوق پران روی ریموت. جالیوانی. صندلیهای تاشو عقب. زیرسری های عقب. مه شکن جلو. رینگ اسپرت. برف پاک کن عقب و... نسبت به رقبای هم قیمت (پراید/ تیبا صندوقدار/ 405/ ام وی ام110/ روآ/ 206تیپ2) . اما ایراداتش رو به 2 دسته تقسیم میکنم >>> __ ایرادات ماشین بنده: 1_ از کار افتادن کمک فنر جلو قبل از سرویس اولیه! که توسط نمایندگی بصورت رایگان تعویض شد. اما باز هم از نرمی کمکها راضی نیستم. 2_ از کار افتادن بلندگوهای عقب و جلو! 3_ مشکل قفل مرکزی درب راننده. که تاحالا 2بار خراب شده! 4_ کیفیت بد تیغه برف پاک کن سمت راننده. که خط میندازه و صدای بدی میده و شامل گارانتی هم نمیشه. 5_ بد جا رفتن دنده عقب. که نمایندگی کاری براش نکرد! 6_ بد گاز خوردن ماشین در چندثانیه اولیه ی حرکت و بد استارت خوردن در بعضی مواقع. 7_ کم کردن روغن. که البته حدس میزنم بخاطر کیفیت روغنهای تقلبی بازار باشه. ___ ایرادات عمومی تیبا2: 1_وجود سروصداهای بی دلیل و عجیب از قسمتهای مختلف ماشین بخاطر مونتاژ افتضاح سایپا. که البته همیشگی نیست و شاید به مرور عادت کنید!! 2_ طراحی بدِ قوس جعبه داشبورد. که مدام با پای سرنشین جلو برخورد میکنه و آزاردهنده اس. 3_ ابعاد بسیار کوچیک شیشه عقب و ستون های پهن عقب و همچنین زیرسری های بزرگ عقب عملا حس ماشین کوپه بهتون دست میده و نباید روی دید عقب حساب باز کنید! و حتما باید دوربین یا سنسور دنده عقب بذارید. 4_ جنس افتضاح پلاستیک بازیافتی رودری ها و داشبورد. که به راحتی خش میوفته و نمای زشتی پیدا میکنه. 5_ صدای زیاد فن بخاری و کولر. که شخصا آنچنان مشکلی باهاش ندارم اما در مسافرت برای سرنشینان آزاردهنده اس. 6_ فن رادیات با کمترین ترافیکی شروع به کار کردن میکنه که کمی رو اعصابه اما مشکلی ایجاد نمیکنه. 7_ تنظیم نشدن زاویه ی زیرسری صندلیها. 8_ نداشتن چراغ برای کلیدهای تنظیم شیشه برقی. . نکته آخر اینکه بنده تمام این موارد رو با ماشینهای داخلی زیر100میلیون حال حاضر بازار مقایسه کردم. و از نظر استهلاک بنظرم تنها ماشینهایی مثل (ورنا / ریو/ فولکس گل/ ساندرو/ تندر90) از خانواده (تیبا/ساینا/کوییک) برتر هستن. تیبا و ساینا از نظر استهلاک و قیمت و کیفیت قطعات فنی و حتی امنیت، برتری کامل به انواع پراید و خانواده ی پرخرج و پراستهلاک و پرمصرف انواع سمند و انواع پژو (405.پارس.206.روا.آردی) دارند.
پاسخ
2
3
5
pejman6874 1399/9/4
کامل وجامع چون منم دقيقا همين معايب ومزايا روداره
0
0
mahdi258 1398/5/26
من با 5سال تجربه ام اینقدر حرف نزدم که شما در 5 ماه داشتی به نظر من ماشین عالی هستش ایراداتیم که شما عرض می فرمایید رو اصلا توی این سال ها نداشته
0
4
alinili 1397/12/11
البته نظرات ایشون کارشناسی شده بود وخوب بود.ولی در مورد پراید تنها ایرادی که میشه ازش گرفت بحث ایمنیه.که اونم با استفاده درست مشکلی پیش نمیاد.من انواع ماشینها رو داشتم وچهار سال پراید 141 فرمان هیدرولیک هم سوارشدم.از نظر اصطهلاک .خیلی عالی بود..حتی از سمند و...کارکن تره.فقط وسایل مصرفی.عوض کردم چیزی به نام خرابی سنسورها که ایشون یاد کردوجود نداره.نه که نظر من باشه.اهل فن همه اینو میگن.درضمن پراید.رنو 5.ام وی ام وامثال اینا خودرو شهری هستند.نه که با باربند و چند نفر سرنشین بیافتی تو جاده و با سرعت بالا همه رو به فنا بدی.تشکر که خوندید.
پاسخ
0
0
2