چک لیستی برای خیال راحت

قبل از سفر با خودرو به چه نکاتی توجه کنیم

22 اسفند 1397 14:33

سفرهای نوروزی در پیش است. بزرگ‌ترین کاروان مسافرتی در کشور تنها در چند روز رکوردهای بزرگی را جابه‌جا می‌کنند. از خالی شدن ناگهانی پایتخت در یک روز و جهش مصرف بنزین در 13 روز. در این میان نقش خودروها پررنگ‌تر از وسایل نقلیه دیگر است.

مباحثی مانند نگهداری و بازرسی خودروها پیش از سفر با این‌که تکراری شده‌اند، باز هم ارزشی حیاتی دارند.آمارها حاکی از آن است که بیش از 6 میلیون و 800 هزار نفر در سرتاسر کشور با خودرو به مسافرت نوروزی می‌روند. این یعنی بیشترین سهم در بین روش‌های دیگر مانند ریلی، دریایی و هوایی. درست به خاطر چنین اعداد و ارقامی است که مباحثی مانند نگهداری و بازرسی خودروها پیش از سفر با این‌که تکراری شده‌اند، باز هم ارزشی حیاتی دارند. شاید یک نفر با به کار گرفتن این نکات از خطر دور شود.

شیلنگ‌ها و اتصالات

در همه خودروها چفت و بست‌هایی وجود دارد که کانال نقل و انتقال برق، سیگنال، هوا یا مایعات هستند. از شیلنگ‌ها گرفته تا اتصالات. مزیت این قسمت آنجاست که حتی افراد مبتدی هم می‌توانند بررسی آن را انجام دهند. به سادگی هرچه تمام‌تر تمام چفت و بست‌ها را با دست تکان بدهید. لوله‌های هوا و شیلنگ‌های روغن. حتی پورت‌های اتصال برق را. جای نگرانی وجود ندارد. این قطعات باید به اندازه‌ای سر جای محکم باشند که در دست‌اندازها و تنش‌های فیزیکی سرجای خود باقی بمانند. اگر اتصالی یا شیلنگی با دست شما از جای خود خارج شد، خبر خوبی است. این اتفاق می‌توانست در میانه سفر شما بی‌آن‌که «باخبر» باشید، رخ دهد.‌

بررسی روغن موتور قبل از سفر

روغن موتور

هرچقدر هم درباره روانکاری پیشرانه خودرو صحبت شود، باز هم کم است. روغن موتور بیش از آن چیزی که تصور می‌کنید، مهم است. اگر فکر می‌کنید حتی 500 کیلومتر دیگر تا زمان تعویض روغن فاصله دارید، ریسک نکنید و همین امروز روغن تازه درون موتور بریزید. در نظر داشته باشید که خودروی شما ساعت‌های متمادی درجا کار کرده است.


5 نشانه برای این که روغن موتور خودرو را باید عوض کنید


از روش‌های سنتی مانند بررسی چشمی پرهیز کنید. فقط در صورتی که سطح روغن موتور توسط دیپ (میله اندازه‌گیری) پایین‌تر نشان داد، نسبت به تعویض زودهنگام اقدام کنید. یادتان باشد میزان گرانروی روغن‌ها به‌شدت اهمیت دارند. در آستانه نوروز بابت چند ده هزار تومان ارزان‌تر، چند میلیون تومان پیاده نشوید.

سیستم انتقال قدرت

یکی از اهداف چک خودرو قبل از سفر، پیدا کردن ایراد است. اساساً خودرویی که ایراد ندارد، به مراتب نگران‌کننده‌تر است. با وسواس به کارکرد جعبه‌دنده خودرو دقت کنید. مطمئن شوید که واسکازین و روغن دیفرانسیل را سر موقع عوض کرده‌اید. اگر به تازگی سر و صداهایی از جعبه‌دنده می‌شنوید، ماجرا را جدی بگیرید. خُرد شدن جعبه‌دنده فارغ از تبعات تلخ اقتصادی، ماندن شما در ناکجا آباد میان جاده‌ای را نیز به همراه خواهد داشت. درمورد شاسی ‌بلندها حتماً از تعمیرکار خود بخواهید دو محور را نگاهی بیندازد. فراموش نکنید که خودروی دو محور را نمی‌شود هُل داد!

بررسی تسمه تایم قبل از مسافرت با ماشین

تسمه‌ها

هرجایی که قرار است که محور دواری نیروی خود را منتقل کند یا نیرو بگیرد، تسمه حضور دارد. طبیعی است که همیشه وقتی حرف از تسمه در خودروها به میان کشیده می‌شود، تسمه تایم به ذهن خطور می‌کند؛ اما اهمیت تسمه دینام را هم دستکم نگیرید. هرجایی که تسمه هست، قطعاً پولی و هرزگرد نیز وجود دارد. چک کردن تسمه می‌تواند کار ساده‌ای باشد. البته در خودروهایی که از زنجیر به جای تسمه استفاده می‌کنند کمی کار مشکل‌تر است. در نظر داشته باشید در صورت پارگی تسمه تایم ممکن است پیشرانه شما شاتون بزند. خرابی تسمه تایم هم تقریباً تمام اجزای برقی و هیدرولیکی خودرو را به مرور از کار می‌اندازد.

مایع رادیاتور

اگر شما بهترین روغن موتور را در درست‌ترین زمان ممکن هم استفاده کنید در صورتی که یک آب ساده درون رادیاتورتان نباشد، عملاً کاری نکرده‌اید. دمای بلوک پیشرانه وحشتناک است. اگر برای دقایقی آب به دور آن گردش نکند، کار شما درآمده است. البته حرفه‌ای‌ها می‌گویند به جای استفاده از آب رادیاتور از مایع رادیاتور یا همان ضدیخ و ضدجوش استفاده کنید.


تمام آن چه که باید در مورد ضد یخ بدانید


این نکته برای افرادی که قصد سفر به مناطق سردسیر یا گرم‌سیر را دارند فوق‌العاده اهمیت دارد. این جمله که می‌گویند برخی از خودروها نرمال آب کم می‌کنند، اصلاً درست نیست.

تایرها

بخش قابل توجهی از آمار تصادفات به دلیل نقایص تایر خودروها است. نقایصی که گاه به سادگی از کنار آن‌ها عبور کرده‌ایم. حتی با رعایت میزان باد استاندارد تایرها هم می‌توان از بروز حوادث تلخ جلوگیری کرد. بنابراین اهمیت تعویض تایرهای کهنه، ساییده شده، ترک خورده و بی‌آج بر کسی پوشیده نیست.


چرا فشار تایرها مهم است


همانطور که یک بار گفتیم، قرار است که به بدترین حالت ممکن فکر کنیم. پس تعویض یک جفت تایر را با ترکیدن ناگهانی آن‌ها در جاده مقایسه کنید. بخشی از این بررسی مربوط به چک تایر زاپاس هم می‌شود.

ترمزها

خودروی بدون ترمز را حتی نباید روشن کرد. این‌که برخی می‌گویند هنوز 40 درصد از لنت باقی مانده، مبنای علمی ندارد. هر زمان که پدال ترمز شما پایین‌تر از استاندارد گرفت، دیسک به سر و صدا افتاد، زمان ترمزگیری خودرو لرزید، کیفیت ترمزگیری نوسان پیدا کرد و یا در نهایت به طرزی مشهود ترمزگیری سخت انجام شد، زمان بازرسی سیستم ترمز فرا رسیده است.


3 نشانه لنت ترمز معیوب یا خراب


اغلب تصور غلط بر این است که مشکل این بخش فقط با تعویض لنت تمام می‌شود. بازرسی دیسک،‌ کالیپر و البته روغن ترمز را هم به چک لیست فوق اضافه کنید. ‌

سیستم روشنایی

بررسی این قسمت فقط محدود به چراغ جلو نیست. سیستم روشنایی شامل تمام فلاشرها (جلو، عقب و کناره‌ها) چراغ مه‌شکن (جلو و عقب)، راهنما (جلو،‌ عقب و کناره‌ها)، چراغ‌های اصلی (نور بالا، نور پایین و چراغ کوچک)، چراغ پلاک‌خوان و چراغ ترمز می‌شود. سوختن همان لامپ در ظاهر کوچک کنار گلگیر را جدی بگیرید. در مواقع پیچیدن و سبقت گرفتن، خودروی جانبی شما فقط همان چراغ را می‌بیند. اگر چراغ اصلی شما خراب است و مجبور هستید با نور بالا بروید، در جریان باشید که دارید دیگران را به کام مرگ می‌فرستید.

باتری

حتی فکرش هم دردناک است که در یک مسافرت لذت‌بخش، نتوان خودرو را در روز سرد استارت زد. تجربه نشان داده که چه خودروهای داخلی و چه خودروهای خارجی بعد از 2 سال کم‌کم باید نگران باتری‌های خود باشند.


5 علت اصلی خالی شدن باتری خودرو


گارانتی 3 ساله و چند ساله را فراموش کنید. به یاد بیاورید که چقدر در حالت خاموش صدای سیستم صوتی را بلند کرده‌اید و یا چقدر با نور بالا حرکت کرده‌اید. از مصرف سنگین همان چراغ‌های ساده درون اتاق نیز غافل نشوید. بنابراین زودتر از چیزی که روی کاغذ آمده نسبت به بررسی سلامت باتری اقدام کنید.

سیستم تهویه مطبوع

شاید الزام وجود کولر در خودرو چندان حیاتی نباشد ولی مطمئن باشید که در یک سفر زیر آفتاب وقتی کولر شما از کار بیافتد، به مرور تمرکزتان از بین می‌رود. درباره بخاری نیز دیگر نمی‌توان توضیح بیشتری داد. عیدی نیست که پلیس راهور درباره گیر افتادن چندین و چند خودرو در بوران و برف هشدار نداده باشد. اینجا بخاری قرار نیست کانون گرم خانواده باشد. اینجا بحث مرگ و زندگی است.

پس از چک کردن تمام این موارد حالا دل به جاده بزنید؛ با آرزوی سفری خوش و ایمن.

دیدگاه کاربران