• نرخ بيمه شخص ثالث
  • قيمت بيمه شخص ثالث

افزایش 35.5 درصدی نرخ بیمه شخص ثالث

قیمت بیمه شخص ثالث خودرو در سال 1403

27 اسفند 1402 14:56

افزایش 35.5 درصدی نرخ بیمه شخص ثالث

اسفند 1402: علی بنیادی نائینی، معاون طرح و توسعه بیمه مرکزی، در مورد حق بیمه شخص ثالث با توجه به افزایش نرخ دیه، توضیح داد با توجه به این که نرخ ریالی دیه کامل در ماه‌های عادی برای سال آینده از 900 میلیون با افزایش 34 درصدی به 1.2 میلیارد تومان و در ماه‌های حرام به 1.6 میلیارد تومان افزایش یافت،‌ شورای عالی بیمه امروز تصویب کرد که نرخ حق بیمه شخص ثالث از اول سال 1403 تا سقف 35.5 درصد افزایش می‌یابد.

وی در مورد افزایش سقف تعهدات مالی بیمه نامه شخص نیز گفت امسال تعهدات مالی بیمه نامه ثالث 30 میلیون بود که برای سال آینده این رقم به 40 میلیون تومان افزایش می‌یابد که البته خرید این رقم از تعهد مالی برای بیمه های جاری مهلت‌دار اختیاری است. کسانی که بیمه نامه جاری تا سال آینده دارند،‌ نیازی به خرید الحاقیه در مورد شخص ثالث ندارند؛ ‌اما اگر بخواهند سقف تعهد مالی بیمه نامه خود را افزایش دهند،‌ می‌توانند به کارگزاری یا نمایندگی بیمه مراجعه کنند و سقف تعهد مالی بالاتر را خریداری کنند.

وی افزود نرخ تجهیزات خودرو افزایش یافته، ‌نرخ دیه انسان هم 34 درصد رشد کرده، ‌از طرفی سال قبل با وجود رشد 50 درصدی نرخ دیه،‌ حق بیمه فقط به اندازه 30 درصد رشد کرد که این امر فشاری به شرکت‌های بیمه وارد کرد؛ بنابراین امسال نرخ بیمه نامه را متناسب رشد نرخ دیه در شورای عالی بیمه افزایش دادیم و روز 26 اسفند 1402 این مصوبه برای اجرا ابلاغ شد.

دریافت کارت سوخت ملزم به داشتن بیمه‌نامه است

مرداد 1402: سیدکاظم عزیزی، معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، با اشاره به تغییر فرآیند صدور کارت سوخت خودروهای نوشماره توضیح داد مالکین خودرو و موتورسیکلت‌های نوشماره لازم است جهت پیگیری روند صدور کارت خود به هریک از دفاتر پلیس + 10 سراسر کشور مراجعه کنند و نسبت به ثبت درخواست اقدام کنند تا با وقفه‌ای نسبت به دریافت کارت سوخت مواجه نشوند.

وی افزود خودروها و موتورسیکلت‌های فاقد بیمه امکان دریافت کارت سوخت را ندارند. کسانی که برای درخواست کارت سوخت خودرو و موتور اقدام می‌کنند مطابق ماده 48 قانون بیمه شخص ثالث الزاماً باید دارای بیمه نامه معتبر شخص ثالث باشند در غیر این صورت برای درخواست کارت هوشمند این افراد هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد. دفاتر پلیس + 10 جهت صدور کارت سوخت نیازمند مدارکی هستند که نشان دهنده دارا بودن بیمه نامه شخص ثالث خودرو باشد.

پاسخ به درخواست لغو شرط صدور بیمه

مرداد 1402: مجید مشعلچی، قائم مقام بیمه مرکزی، اعلام کرد بر اساس قانون بودجه ،1402 بیمه مرکزی مکلف است هنگام صدور بیمه‌نامه‌های شخص ثالث تسویه حساب آزادراهی را از فرد اخذ کند. بر این اساس سیستم‌های نظارتی ورود کردند و هر فردی ترک فعل کرده را به مراجع قضایی معرفی می‌کنند. در این راستا بیمه مرکزی با کمترین تبعات قانون مذکور را اجرایی کرد و بیمه شدگان مشکلی ندارند.

وی به درخواست مدیرعامل صندوق تأمین خسارت‌های بدنی برای بازنگری در این بند قانونی از سوی مجلس اشاره کرد و گفت این نگرانی وجود داشت که با اجرای این قانون توسعه بیمه با چالش مواجه شود درحالی که اینطور نیست و قانون در حال اجرایی شدن است.

اتصال عوارض الکترونیکی به بیمه شخص ثالث 

تیر 1402: عباس بیات سرمدی، مدیرکل بهره برداری و نگه داری آزادراه اعلام کرد از روز 17 تیرماه، بسیاری از سرمایه گذاران در حوزه آزادراهی به دلیل پرداخت نکردن عوارضی از طریق الکترونیکی توسط رانندگان و عدم بازگشت سرمایه آن ها، مقرر شد صدور یا تمدید بیمه شخص ثالت و همچنین تعویض پلاک خودرو همزمان با عدم بدهی عوارض باشد.

وی افزود در حال حاضر بخش زیادی از بازگشت سرمایه ها از محل عوارض آزادراه ها است که باید در این بخش با همکاری دستگاه ها بتوانیم این بازگشت سرمایه را داشته باشیم. پیش از این در حوزه بیمه شخص ثالث بیمه مرکزی همکاری نمی کرد که با برنامه ریزی صورت گرفته صدور بیمه شخص ثالت همزمان با نداشتن بدهی عوارض آزاد راهی است.

صدور بیمه‌نامه مشروط به پرداخت عوارض

تیر 1402: مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی، با اشاره به تغییر در صدور بیمه نامه شخص ثالث از 17 تیر‌ امسال، توضیح داد بر اساس یک تکلیف قانونی در قانون بودجه سال گذشته و امسال‌، مقرر شده بود که بیمه مرکزی در وصول عوارض‌ آزادراهی و بزرگراهی کمک کند. سال گذشته مسیر نحوه دریافت عوارض آزادراهی طولانی و مقرر شد که شیوه نامه اجرایی نحوه اخذ عوارض آزادراهی تدوین شود، لذا دستورالعملی از سوی بیمه مرکزی صادر شد که هنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث،‌ مفاصا حساب پرداخت عوارض آزادراهی و بزرگراهی را از متقاضیان طلب کنیم. بر این اساس قائم مقام بیمه مرکزی بخشنامه‌ای در این زمینه خطاب به شرکت‌های بیمه‌ای صادر کرد که صدور کد یکتای بیمه نامه در سامانه سنهاب بیمه به شرط مفاصا حساب عوارض آزادراهی و بزرگراهی شد.  جریمه‌های معمولی ربطی به بیمه ندارد و‌ فقط بدهی عوارض آزادراهی و بزرگراهی در صدور بیمه نامه شخص ثالث بررسی می‌شود.

بر اساس بند ک تبصره 11 قانون بودجه 1402، بیمه مرکزی و فرماندهی انتظامی مکلف شده‌اند، برای اخذ عوارض آزادراهی و بزرگراهی هنگام صدور بیمه نامه شخص ثالث و تعویض پلاک این خدمات را منوط به تسویه حساب عوارض آزادراهی و بزرگراهی کنند. در این باره تکلیف قانون بودجه به شرح زیر آمده است: « ک‌- ‌وزارت راه و شهرسازی مجاز است از طریق مشارکت سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی، اخذ عوارض در همه آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها را ‌‌به‌صورت الکترونیکی عملیاتی کند، همچنین وزارت راه و شهرسازی مکلف است در تعیین نرخ عوارض جاده‌ای به‌صورت پلکانی به نحوی عمل نماید که حقوق کاربرانی که به‌موقع نسبت به پرداخت عوارض اقدام می‌‌کنند، رعایت و انگیزه لازم برای پرداخت به‌موقع عوارض حفظ شود؛ فرماندهی کل انتظامی ‌‌جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های بیمه‌گر به‌منظور حمایت از الکترونیکی کردن آزادراه‌های کشور موظف به اخذ مفاصاحساب بدهی‌های ناشی از عوارض آزادراهی از متقاضیان تعویض پلاک خودرو و خدمات بیمه شخص ثالث هستند، منابع حاصل برای استهلاک اصل و سود سرمایه‌گذاری صورت­ گرفته در محور جاده‌ای که تردد در آن انجام گرفته است، صرف خواهد شد.»

حق بیمه شخص ثالث سال 1402 اعلام شد

فروردین 1402: براساس اعلام بیمه مرکزی و پس از تعیین نرخ دیه سال جدید، نرخ جدید حق بیمه شخص ثالث انواع وسایل نقلیه در سال 1402 اعلام شده است:

نرخ بیمه شخص ثالث انواع وسایل نقلیه
نرخ بیمه شخص ثالث انواع وسایل نقلیه

بیش از 23 هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شد

مهر 1401: رئیس بیمه مرکزی، در همایش تجلیل از نمونه‌های ترافیکی بارومسافر که در شهرک آزمایش برگزار شد، بیان کرد که صنعت بیمه حوزه‌های مختلفی دارد. برای مثال بیش از 40 درصد پورتفوی حق بیمه مربوط به بیمه شخص ثالث است. در سال 1400، بیش از 24 میلیون بیمه‌نامه صادر شد؛ یک میلیون و 457 هزار خسارت ثبت شده‌ و بیش از 23 هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شده‌است. مجموع خسارت‌هایی که توسط صنعت بیمه پرداخت شده، بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان بوده است. 

وی افزود به‌موجب حق بیمه، 10 درصد حق بیمه شخص ثالت برای رسیدگی فوری به مصدومیت به حساب وزارت بهداشت پرداخت می‌شود. این رقم در سال‌های گذشته به 16 هزار میلیارد تومان رسیده است. به غیر از این موارد، در بعد فرهنگ‌سازی نیز با شیوه‌های مختلف در رسانه‌های مختلف با ساختن سریال و ... صنعت بیمه‌ فعال بوده است. 

دارندگان گواهینامه منقضی‌شده، همچنان بیمه هستند

تیر 1401: اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل بیمه مرکزی، اطلاعیه‌ای را صادر کرده تا شبهات و اخبار نادرست منتشر شده در فضای مجازی را در خصوص اعتبار نداشتن بیمه‌نامه دارندگان گواهینامه منقضی شده، برطرف کند. در این اطلاعیه چنین آمده است:

برخی از فعالان فضای مجازی با استناد به ماده 7 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی این شائبه را مطرح کرده‌اند که در صورت سلب اعتبار گواهینامه به دلایلی نظیر گذشتن از حد نصاب نمره منفی یا تاریخ انقضای آن، اعتبار بیمه‌نامه نیز منقضی می شود که چنین ادعایی صحت ندارد. تنها راننده مسبب حادثه فاقد گواهینامه رانندگی در ماده 15 قانون بیمه اجباری مشمول بازیافت خسارت است و سایر موارد مرتبط باگواهینامه، مانند انقضای مدت اعتبار گواهینامه، مشمول این حکم نیست.

لازم به ذکر است که تناسب نداشتن گواهینامه بانوع وسیله نقلیه نیز مشمول حکم ماده 15 و از موارد بازیافت کل خسارت از مسبب محسوب میگردد؛ با این توضیح که فاقدین گواهینامه پایه یک نمی‌توانند با وسایل نقلیه‌ای که رانندگی با آنها مستلزم داشتن گواهینامه پایه یک است رانندگی نمایند؛ در صورت ارتکاب و وقوع خسارت، کل خسارت از آن‌ها بازیافت می‌شود.

آمار پرداخت خسارت شرکت‌های بیمه

اردیبهشت 1401: طبق آمار و گزارشی که از سوی بیمه مرکزی منتشر شده، در یازده ماه سال 1400، ارزش حق بیمه تولیدی ناشی از صدور بیمه‌نامه شخص ثالث بیش از 35 هزار میلیارد تومان است.

شرکت‌های بیمه در ازای دریافت این مبلغ تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته، برای بیش از 21 هزار و 500 وسیله نقلیه بیمه‌نامه شخص ثالث صادر کردند. این شرکت‌ها برای بیش از یک میلیون و 140 هزار سانحه رانندگی، خسارتی بالای 17 هزار و 515 میلیارد تومان پرداخت کردند.

در بخش بیمه حوادث راننده نیز بیش از 21 هزار و 500 بیمه صادر شد. ارزش حق بیمه تولیدی این بیمه‌نامه بیش از 4 هزار و 571 میلیارد تومان است. ارزش خسارت پرداختی این بیمه‌نامه نیز بابت بیش از 97 هزار مورد حادثه، بالغ بر 2 هزار و 300 میلیارد تومان گزارش شده است.

نرخ جدید بیمه‌ نامه 1401 اعلام شد

فروردین 1401: با اعلام بیمه مرکزی در تاریخ 8 فروردین‌ماه و پس از تعیین نرخ جدید دیه، قیمت جدید بیمه شخص ثالث برای انواع وسایل نقلیه نیز مشخص شده است:

قیمت بیمه شخص ثالث 1401

همچنین براساس اطلاع رسانی بیمه مرکزی:

1- دریافت الحاقیه برای افزایش تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث، برای بیمه‌نامه‌هایی که شروع پوشش آنها قبل از تاریخ یکم فروردین 1401 بوده است، منتفی است.

2- برای بیمه‌نامه‌هایی که شروع پوشش آنها از تاریخ 1 فروردین 1401 لغایت 8 فروردین 1401 بوده و براساس تعهدات سال قبل، صادر شده‌اند، شرکت‌های بیمه باید به مشتریان اطلاع‌ دهند تا افزایش تعهدات بدنی بیمه نامه خود را انجام دهند.

پرداخت خسارت به خودروهای متعارف

دی 1400: سردار حسینی، جانشین رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی، بیان کرد که با توجه به دیه 640 میلیون تومانی فرد بالغ، خودرویی به ارزش 320 میلیون تومان، متعارف شمرده می‌شود. بنابراین، در تصادفی که این خودرو مقصر نباشد، بیمه شخص ثالث طرف مقابل باید به طور کامل خسارت را پرداخت کند.

طبق گفته‌های سردار حسینی، اگر در تصادفی خودروی غیرمتعارف مقصر نباشد و خسارت وارد شده بیش از حد پوشش بیمه خودرو مقصر باشد، تنها همان سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث خودرو مقصر پرداخت می‌شود. همچنین تاکید کردند، که خودروهای غیرمتعارف (ارزش بیش از 320 میلیون تومان) برای دریافت بخشی از خسارت خود در تصادفات بدون کسب امتیاز منفی، می‌توانند خودروی خود را بیمه بدنه کنند.

حذف شرط قیمت خودرو برای پرداخت خسارت بیمه

تیر 1400: اصلاحیه قانون بیمه، در کمیسیون تصویب شده و در صف انتظار برای بررسی در صحن علنی مجلس است. آقای مرحبا (سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس) این خبر را در تاریخ 6 تیرماه داده و گفته که طبق قانون فعلی، شرکت‌های بیمه براساس قیمت و نوع خودرو، تنها درصدی از خسارات وارد شده را جبران می‌کنند.

اما در اصلاحیه قانون بیمه، این شرط حذف شده تا شرکت‌ها بیمه صرف‌نظر از قیمت خودرو، تمام خسارات وارده را تا سقف تعهدات‌شان پرداخت کنند. البته این اصلاحیه فعلا در کمیسیون مجلس به تصویب رسیده و باید در مجلس هم به تایید نمایندگان برسد.

حق بیمه انواع وسایله نقلیه در سال 1400

اسفند 99 | شرکت بیمه مرکزی ضمن تایید افزایش 45.5 درصدی نرخ جدید دیه، گفته که از ابتدای فروردین‌ماه 1400، نرخ دیه معادل 480 میلیون تومان محاسبه می‌شود. همچنین نرخ دیه ماه حرام نیز معادل 640 میلیون تومان خواهد بود. همچنین مقرر شده که نرخ بیمه شخص ثالث 1400 افزایش 37 درصدی نسبت به سال 1399 داشته باشد. جزییات جدید نرخ‌های بیمه شخص ثالث به شرح زیر است:

»» حق بیمه سالیانه انواع وسایل نقلیه در سال 1400 ««

دریافت خسارت برای راننده‌ای که مالک خودرو نیست

اسفند 99 | بیمه مرکزی ایران، در تاریخ پنجم اسفندماه خبر داده که شرکت‌های بیمه در زمان صدور بیمه نامه، باید اطلاعات گواهينامه راننده (یا رانندگان) وسیله نقلیه مورد بیمه را از بیمه گذار دریافت کرده و از طریق سامانه سنهاب به بیمه مرکزی  ارسال کنند. بیمه مرکزی تاکید کرده که راننده وسیله نقلیه میتواند فردی غیر از بیمه‌گذار یا مالک وسیله نقلیه باشد. لذا عدم انطباق مشخصات راننده و بیمه‌گذار به هیچ عنوان مانع صدور بیمه نامه شخص ثالث نمی‌شود.

خرید الحاقیه بیمه در زمان تغییر قیمت خودرو

مهر 99 | با توجه به تغییر قیمت خودروها در بازار، بیمه مرکزی ایران طی اطلاعیه‌ای که در تاریخ 17 مهرماه منتشر کرده، از همه دارندگان بیمه درخواست کرده تا سرمایه بیمه نامه خود را افزایش دهند.

هرچند که این درخواست بیمه مرکزی، صرفا پیشنهادی است اما همه دارندگان بیمه‌نامه باید آنرا کاملا جدی بگیرند! چراکه طبق قانون، اگر مالی را کمتر از قیمت واقعی‌اش بیمه کرده باشید، شرکت بیمه نیز به تناسب همان مبلغی که بیمه کرده‌اید، شما را پوشش می‌دهد نه به اندازه قیمت واقعی آن.

به همین دلیل است که بیمه مرکزی همواره توصیه کرده که در صورت تغییر قابل توجه قیمت خودروها، بهتر است مالکان برای خریداری الحاقیه بیمه اقدام کنند.

قوانین جدید در بیمه تکمیلی

تیر 99 | بدلیل نوسانات قیمت‌ها در بازار، بیمه مرکزی طی بخشنامه‌ای به سراسر نمایندگی‌ها، از تغییر شرایط پوشش بیمه تکمیلی بدنه از 15 تیرماه 99 خبر داده است؛ با این تغییر جدید، نگرانی مالکان وسیله نقلیه از بابت میزان پوشش بیمه در زمان تغییر قیمت‌ها، به حداقل ممکن می‌رسد:

بخشنامه تغییر شرایط پوشش تکمیلی در بیمه نامه بدنه (PDF)

طبق بخشنامه فوق، متقاضیان در زمان صدور بیمه نامه یا در زمان صدور الحاقیه بیمه، این حق انتخاب را دارند که میزان پوشش بیمه تکمیلی، معادل چه درصدی از میزان افزایش ارزش «مورد بیمه» باشد. تنها شرط استفاده از این قانون جدید، بروزرسانی سرمایه بیمه نامه براساس ارزش واقعی «مورد بیمه» است.


بیمه شخص ثالث چیست؟

اگر وسیله نقلیه دارید حتما نام بیمه شخص ثالث را هم شنیده‌اید! بیمه‌ای که در حوادث احتمالی می‌تواند کمک زیادی برای شما باشد. و البته برعکس، یعنی نداشتن بیمه ثالث ممکن است عواقب سنگینی به همراه داشته باشد.

در حوادث رانندگی، هر خسارتی که با خودروی‌تان به غیر وارد کنید، جبران آن برعهده بیمه شخص ثالث است. داشتن بیمه شخص ثالث، «اجباری» بوده و یکی از اصلی‌ترین شرایط استفاده از آن، داشتن گواهینامه است.

در امور بیمه، سه اصطلاح مختلف داریم:

1- شخص اول: صاحب بیمه نامه یا همان مالک خودروست که به آن «بیمه گذار» هم می‌گوییم

2- شخص دوم: شرکت ارائه دهنده بیمه است که به آن «بیمه گر» هم می‌گوییم.

3- شخص ثالث: هر فرد زیان‌دیده‌ای که در حوادث خودرویی، به وی خسارت مالی یا جانی وارد شده باشد.

  • جنین داخل رحم، شخص ثالث محسوب میشود.
  • تمامی سرشنیان خودرو، شخص ثالث هستند.
  • راننده مقصر، شخص ثالث است (تصویب شده در آذرماه 1398)

تفاوت بیمه حوادث راننده با بیمه شخص ثالث

1- بیمه حوادث راننده فقط برای جبران «خسارت‌های جانی» وارده به راننده است و سایر «خسارت‌های مالی» را پشتیبانی نمی‌کند. بنابراین فقط برای هزینه‌های درمانی و دیه نقص عضو می‌توان از بیمه حوادث راننده استفاده کرد.

2- بیمه شخص ثالث علاوه بر جبران «خسارت جانی» امکان جبران «خسارت مالی» را هم پوشش می‌دهد.

3- بیمه جدید حوادث راننده از مرداد 96 اجرایی شده، بنابراین اگر تاریخ صدور بیمه‌تان قبل از این تاریخ باشد، نمی‌توانید برای هزینه‌های درمانی‌تان از این بیمه استفاده کنید. در این حالت فقط باید منتظر باشید تا نوبت تمدید بیمه نامه‌تان فرا برسد.

4- اگر گواهینامه نداشته باشید، بیمه حوادث راننده به شما تعلق نمی‌گیرد.

رانند مقصر کیست؟

1- به راننده‌ای که باعث ایجاد تصادف یا خسارت شده، اصطلاحا «راننده مقصر» می‌گوییم.

2- طبق گفته آقای علیزارده (رئیس شعبه 42 دیوان کشوری) در تاریخ 19 آذرماه 98، از این بعد راننده مقصر نیز باید به عنوان شخص ثالث محسوب شده و به همین دلیل، اختلاف نظر دادگاه‌ها درباره این موضوع، به پایان میرسد.

3- بنابراین راننده مقصر اگر فوت کند، طبق قانون جدید بیمه شخص ثالث، شرکت بیمه باید دیه این شخص را به خانواده‌اش پرداخت کند. همچنین اگر راننده مقصر دچار صدمات جرحی شود و آسیب ببیند، شرکت بیمه موظف است که دیه را به خود شخص نیز بپردازد.   

4- همچنین همه رانندگانی که در فاصله سالهای 90 تا 95 دچار خسارت مالی و جانی شده‌اند، به عنوان شخص ثالث میتوانند از شرکت بیمه، خسارت دریافت کنند.

شرایط بیمه راننده مقصر

1- راننده مقصر تحت پوشش بیمه شخص ثالث است. (تصویب شده از آذرماه 98)

2- راننده مقصر برای جبران خسارت‌ میتواند از «بیمه شخص ثالث» و «بیمه حوادث راننده» استفاده کند.

3- اگر راننده مقصر باشید، هم برای هزینه های درمانی و هم برای دیه نقص عضو می‌توانید از بیمه حوادث راننده استفاده کنید. البته فقط دیه ماه عادی به شما تعلق می‌گیرد؛ حتی اگر در ماه حرام، تصادف کرده باشید.

4- اگر راننده مقصر باشید، شرکت بیمه می‌تواند درصدی از خسارت مالی را از شما دریافت کند. این درصد طبق قانون مشخص می‌شود ولی بصورت کلی معادل است با:

  • یک درصد برای خسارت جانی
  • دو درصد برای خسارت مالی

5- اگر راننده مقصر فوت کرده باشد، فقط «دیه ماه عادی» به وی تعلق می‌گیرد؛ یعنی چه در ماه عادی و چه در ماه حرام فوت کند، شرکت بیمه فقط دیه ماه عادی را پرداخت خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:


حداقل پوشش بیمه ثالث چقدر است؟

1- حداقل پوشش بیمه شخص ثالث، معادل یک‌ چهلم (یا 2.5 درصد) نرخ دیه ماه حرام است.

2- طبق فرمول فوق، حداقل پوشش بیمه شخص ثالث برای سال 1402 معادل 30 میلیون تومان (معادل یک میلیاردو 200 میلیون تقسیم بر 40) است. بنابراین میتوان گفت که در تصادفاتی با شرایط زیر، نیازی به «کروکی پلیس» نیست:

  • خسارت مالی کمتر از 30 میلیون تومان باشد.
  • هر دو طرف، گواهینامه داشته باشند.
  • هر دو طرف، بیمه شخص ثالث معتبر داشته باشند.
  • هر دو طرف، درباره «راننده مقصر» اختلاف نظری نداشته باشند.
  • خسارت جانی، رخ نداده باشد.

حداکثر پوشش بیمه ثالث چقدر است؟

از آنجایی که بیمه شخص ثالث هم تعهدات مالی دارد و هم تعهدات جانی، پس این سوال را باید به دو صورت جواب داد:

1- برای تعهدات مالی: سقف پوشش بیمه برای شرکت‌های مختلف، متفاوت بوده ولی مشتریان می‌توانند در ازای پرداخت بیشتر، سقف تعهدات بیمه را نیز افزایش دهند.

2- برای تعهدات جانی: حداکثر پوشش بیمه شخص ثالث معادل مبلغ دیه در ماه حرام است.

نرخ بیمه شخص ثالث 1402

1- تعرفه آمبولانس، وسایل نقلیه حمل خون و حمل وسایل رادیولوژی و همچنین آتش نشانی مانند وسایل نقلیه مشابه محاسبه می‌شود.

2- گرفتن الحاقیه افزایش تعهدات بدنی بیمه شخص ثالث برای کلیه بیمه نامه‌های صادرشده قبلی منتفی است.

3- اگر بیمه نامه شما در ابتدای سال جدید صادر شده باشد، نیازی به گرفتن الحاقیه ندارید.

4- اگر برای جبران خسارتهای مالی، درخواست افزایش تعهد مالی دارید، شرکت بیمه باید با گرفتن حق بیمه مربوطه، الحاقیه را صادر کند.

5- مالیات ارزش افزوده، به حق بیمه‌های جدول زیر، افزوده می‌شود.

6- طبق قانون جدید، سابقه رانندگی پرخطر و نمره منفی نیز در تعیین حق بیمه تاثیر دارد.

7- طبق جداول زیر، قیمت خودرو ملاکی برای تعیین حق بیمه نیست.

قیمت بیمه خودرو سواری در 1402

1- حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری آژانس، تاکسی، کرایه و مسافرکش شخصی درون شهری، 10% بیشتر از سایر وسایل نقلیه سواری مشابه است.

2- حق بیمه برای وسایل نقلیه سواری با کاربری سواری کرایه و مسافرکش شخصی برون شهری، 20% بیشتر از سایر وسایل نقلیه سواری مشابه است.

نرخ بیمه شخص ثالث سواری
نوع وسیله کمتر از 4 سیلندر پیکان،پراید،سپند سایر 4 سیلندر بیش از 4 سیلندر
سال 1400 1,937,000 2,294,000 2,697,000 3,018,000
سال 1401 2,344,000 2,776,000 3,263,000 3,652,000
سال 1402 3,047,000 3,608,000 4,241,000 4,747,000

*قیمت‌ها برحسب تومان است.
*جدول فوق، براساس اطلاعات بیمه مرکزی گردآوری شده است.

    قیمت بیمه شخص ثالث موتورسیکلت در 1402

    نرخ بیمه شخص ثالث موتورسیکلت
    نوع وسیله گازی تک سیلندر دوسیلندر و بیشتر 3 چرخ/سایدکار
    سال 1400 481,000 587,000 645,000 694,000
    سال 1401 582,000 711,000 781,000 840,000
    سال 1402 756,000 924,000 1,015,000 1,092,000

    *قیمت‌ها برحسب تومان است.
    *جدول فوق، براساس اطلاعات بیمه مرکزی گردآوری شده است.

    قیمت بیمه شخص ثالث وانت در 1402

    1- اگر وسیله نقلیه بارکش برای حمل «مواد منفجره» بکار برود، به حق بیمه آن 50% به حق بیمه آن اضافه می‌شود.

    2- اگر وسیله نقلیه برای حمل «مواد سوختنی مایع و گازی شکل» بکار برود، به حق بیمه آن 25% اضافه می‌شود.

    3- حق بیمه ماشین آلات کشاورزی، 30% کمتر از ماشین آلات راه سازی و ساختمانی تعیین شده است.

    نرخ بیمه شخص ثالث وانت
    تناژ وانت تا 1 تن 1 تا 3 3 تا 5 5 تا 10 10 تا 20 بیش از 20
    سال 1400 2,373,000 2,858,000 3,617,000 4,634,000 5,393,000 5,715,000
    سال 1401 2,872,000 3,458,000 4,377,000 5,608,000 6,526,000 6,916,000
    سال 1402 3,733,000 4,495,000 5,690,000 7,290,000 8,483,000 8,990,000

    *قیمت‌ها برحسب تومان است.
    *جدول فوق، براساس اطلاعات بیمه مرکزی گردآوری شده است.

    قیمت بیمه شخص ثالث خودرو صنعتی در 1402

    نرخ بیمه شخص ثالث خودرو کشاورزی و صنعتی
    نوع وسیله کشاورزی راهسازی و ساختمانی حمل زباله و خیابان پاک کن
    سال 1400 994,000 1,420,000 2,309,000
    سال 1401 1,203,000 1,719,000 2,794,000
    سال 1402 1,263,000 2,234,000 3,632,000

    *قیمت‌ها برحسب تومان است.
    *جدول فوق، براساس اطلاعات بیمه مرکزی گردآوری شده است.

    قیمت بیمه شخص ثالث ون در 1402

    1- خودروهای «ون و استیشن» زیرمجموعه خودروهای اتوکار، لحاظ می‌شوند.

    2- وسایل نقلیه عمومی شهری برای حمل مسافر و با ظرفیت بیش از 6 نفر تخفیف 50 درصدی دارند.

    نرخ بیمه شخص ثالث خودرو ون
    نوع وسیله 7 نفره 9 نفره 10 نفره
    سال 1400 5,555,000 5,715,000 5,779,000
    سال 1401 6,722,000 6,916,000 6,993,000
    سال 1402 8,738,000 8,990,000 9,090,000

    *قیمت‌ها برحسب تومان است.
    *جدول فوق، براساس اطلاعات بیمه مرکزی گردآوری شده است.

    قیمت بیمه شخص ثالث مینی بوس در 1402

    1- خودروهای «مینی‌بوس و اتوبوس» زیرمجموعه خودروهای اتوکار، لحاظ می‌شوند.

    2- وسایل نقلیه عمومی شهری برای حمل مسافر و با ظرفیت بیش از 6 نفر تخفیف 50 درصدی دارند.

    3- در مینی بوس‌ها، فقط «راننده» در تعداد نفرات خودرو لحاظ می‌شود.

    نرخ بیمه شخص ثالث مینی بوس
    نوع وسیله 16 نفره 21 نفره
    سال 1400 7,105,000 7,380,000
    سال 1401 8,598,000 8,931,000
    سال 1402 11,177,000 11,610,000

    *قیمت‌ها برحسب تومان است.
    *جدول فوق، براساس اطلاعات بیمه مرکزی گردآوری شده است.

    قیمت بیمه شخص ثالث اتوبوس در 1402

    1- خودروهای «مینی‌بوس و اتوبوس» زیرمجموعه خودروهای اتوکار، لحاظ می‌شوند.

    2- وسایل نقلیه عمومی شهری برای حمل مسافر و با ظرفیت بیش از 6 نفر تخفیف 50 درصدی دارند.

    3- در اتوبوس‌ها «هم راننده و هم کمک راننده» در تعداد نفرات خودرو، لحاظ می‌شوند. 

    نرخ بیمه شخص ثالث اتوبوس
    نوع وسیله 27 نفره 40 نفره 44 نفره
    سال 1400 10,883,000 13,693,000 14,532,000
    سال 1401 13,169,000 16,569,000 17,584,000
    سال 1402 17,119,000 21,539,000 22,859,000

    *قیمت‌ها برحسب تومان است.
    *جدول فوق، براساس اطلاعات بیمه مرکزی گردآوری شده است.

    شرایط دریافت خسارت از بیمه

    1- چنانچه شرکت بیمه تشخیص دهد که بیمه گذار برای گرفتن خسارت، اقدام متقلبانه انجام داده، می‌تواند از وی به مراجع قضایی شکایت کند. این شکایت ممکن است به حبس تعزیری و جریمه نقدی (معادل 2 برابر مبلغ دریافتی از بیمه) منجر شود. 

    2- خسارت‌های مالی کمتر از حداقل پوشش بیمه شخص ثالث، نیازی به اخذ کروکی پلیس برای دریافت خسارت بیمه ندارند.

    3- در صورت تاخیر شرکت بیمه در پرداخت خسارت، شرکت علاوه بر پرداخت خسارت، موظف به پرداخت جریمه تاخیر نیز خواهد بود؛ این جریمه بصورت روزانه محاسبه شده و معادل 0.005 مبلغ کل خسارت بصورت روزانه است.

    ضریب کهنگی خودرو چیست؟

    اکثر شرکت‌های بیمه علاقه‌ای به خودروهای فرسوده ندارند! چراکه احتمال نقص فنی در چنین خودروهایی بیشتر از بقیه است. به همین دلیل شرکت‌ها به خودروهای قدیمی، یا بیمه نامه نمی‌فروشند یا با قیمتی بیشتر، می‌فروشند. این «قیمت بیشتر» را توسط ضریب کهنگی مشخص می‌کنند. 

    ضریب کهنگی یعنی اگر سن خودروی‌تان بیشتر از 15 سال باشد، به ازای هر یکسال باید 2% بیشتر پرداخت کنید. مثلا اگر خودروی‌تان 20 ساله باشد، باید 10% (پنج تا 2%) به مبلغ بیمه نامه‌تان افزوده شود.

    اعتبار بیمه نامه شخص ثالث

    مدت اعتبار بیمه نامه هم به شما و به شرکت بیمه‌گرتان بستگی دارد و ممکن چندین روز یا حتی چندین سال اعتبار داشته باشد. نکته اینجاست که بیمه‌های کوتاه مدت معمولا گران‌تر از بیمه های بلندمدت هستند، به همین دلیل استفاده از بیمه های بلندمدت به لحاظ اقتصادی، برای‌تان به‌صرفه‌تر خواهد بود.


    اخبار بیمه خودرو در ایران

    آخرین خبرها درباره قیمت بیمه شخص ثالث، میزان افزایش تعرفه بیمه‌ها در سال جدید، نرخ جریمه نداشتن بیمه، نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید: 

    دیدگاه کاربران
    Mahdi60 1399/11/26
    سلام .خودرو من ۱۰ سال تخفیف بیمه داره که من به تازگی اونو به نام همسرم کردم و پلاک هم بنام همسرم هست الان . آیا تخفیف بیمه از بین می‌ره یا با قانون سال ۹۶ میتونم اونو به همسرم منتقل کنم؟
    پاسخ
    1
    0
    1
    Rohamkaveh 1400/1/9
    با سلام طبق ماده ۶ قانون بیمه شخص ثالث میتوانید تخفیفات رو به همسر پدر ومادر و فرزندان انتقال داد منبعد تخفیفات بیمه نامه شخص ثالث فقط متعلق به صاحب پلاک میباشد .
    0
    0
    Nimagm69 1399/7/24
    سلام من دیروز تصادف کردم و خودرو کهبمن زد مقصر بود رفتیم بیمه تشکیل پرونده دادیم بیمه بمن میگه حالا چون مدل ماشین شماپایینه کل خسارتو بهت نمیدیم و کمتر پرداخت میکنیم از کل خسارت ۲۰ درصد کم میکنیم خواستم ببینم طبق قانون من باید چیکار بکنم اصلا همچین قانونی هست یا ازخودشون دراوردن من ماشینم ماشین کلاسیکه و قطعاتش خیلی گرونه و کدود ۹میلیون خسارت دیدم و مدل ماشینمم ۱۳۷۴هستش
    پاسخ
    0
    0
    0
    Majid136070 1399/7/22
    سلام من مرداد۹۸ پشت فرمون وانت خابم برد سرنشین فوت کرد.من کف پای چپ خورد شد پلاتین گذاشتم.پای راستم از مچ شکست پلاتین گذاشتم صورتم ۱۰ تا بخیه و بین انگشتان دست چپم ۵ تا بخیه خورد پهلوی سمت چپم ۷ تا بخیه خورد چقدر دیش میشه.بیمه گفت ۳۳ میلیون شده رای دادگاه
    پاسخ
    0
    0
    0
    علی طالبی 1399/1/20
    سلام بیمه من قبل ازسال تمام شده به نمایندگی بیمه ایران رفتم برای تمدید بیمه که اعلام کردن پرسیدم .کسی که انجابود گفت که اصلاهمچی چیزی نیست شماباید هزینه بیمه رااینترنتی پرداخت کنی تا15 اردیبهشت هم کوپنو نگرفتی مهم نیست ایاهمین طور هست یانه.اگراین طورنیست ایادیرکردبیمه تا15اردیبهشت جریمه هم دارد.یانه ممنون میشم راهنمایی کنید
    پاسخ
    0
    0
    0
    JVD 1399/1/18
    هر سال مبلغ بیمه رو بیشتر میکنن، از اون طرف میزان تخفیف رو از 10 درصد بر سال به 5 درصد بر سال رسوندن. اصلا اگه کسی بیمه نخواد کی رو باید ببینه؟ اگه تصادفی کردم خودم نقدا پرداخت میکنم، چرا باید پول به بیمه بدم؟
    پاسخ
    0
    0
    0