• سقف پرداخت خسارات بدون کروکي

شرایط پرداخت خسارت در سال جدید

سقف پرداخت خسارت بدون کروکی سال 1403

27 فروردین 1403 10:13

سقف پرداخت خسارت بیمه بدون کروکی در 1403

فروردین 1403: با تغییر نرخ دیه سال 1403 و همچنین تغییر نرخ بیمه نامه شخص ثالث، حالا این سوال برای رانندگان خودروها به وجود می‌آید که سقف پرداخت خسارت بدون کروکی بیمه شخص ثالث در سال 1403 چقدر است؟

در جواب این سوال باید بگوییم که طبق قانون، سقف پرداخت خسارت تصادف بدون کروکی، معادل یک‌چهلم نرخ دیه ماه حرام است. از آنجایی که نرخ دیه ماه حرام در سال 1403 معادل 1 میلیاردو 600 میلیون تومان تعیین شده است، بنابراین سقف پرداخت خسارت تصادف بدون کروکی در سال 1403 برابر با 40 میلیون تومان خواهد بود. بنابراین در صورتیکه در سال 1403 تصادف کردید و خسارت وارد شده نیز کمتر از 40 میلیون تومان باشد، برای دریافت خسارت از شرکت بیمه، دیگر نیازی به کروکی پلیس ندارید.

همچنین توجه داشته باشید که هر دو طرف تصادف، هم باید گواهینامه رانندگی داشته باشند، و هم باید درباره مقصر تصادف، به توافق رسیده باشند. ضمن اینکه شرایط فوق صرفا برای تصادفاتی است که خسارت مالی داشته و خسارت جانی، رخ نداده باشد.

شرایط دریافت خسارت بدون کروکی در سال 1402

شهریور 1402: سرهنگ محمد حیدری، رئیس پلیس راهور استان کرمانشاه، اعلام کرد برای پیشگیری از گره های ترافیکی و تسهیل در امر عبور و مرور و سهولت در پرداخت خسارت در تصادفات خسارتی، شرکت های بيمه گر مکلف شده اند در مواردی که وسايل نقليه مسبب حادثه و زيان ديده، در زمان وقوع تصادف دارای بيمه نامه شخص ثالث وگواهینامه معتبر بوده و بين طرفين حادثه، اختلافي وجود نداشته باشد، خسارت وارده را تا سقف 30 میلیون تومان بدون نیاز به ترسیم کروکی پرداخت کند.

وی توضیح داد برابرماده 89 آئین نامه راهور هر گاه تصادفات صرفا منجر به خسارات مالی شود رانندگان موظفند بلافاصله وسایل نقلیه تصادفی رابه کنار راه هدایت کنندتا موجب سد معبر نگردد و از طرفی اين قانون ظرفيت خوبی را فراهم كرده كه وقت كارشناسان پلیس صرف ترسيم چنين كروكی ها نشده و از وجود آن ها در امر پيشگيری از وقوع تخلفات، تصادفات و روان سازی ترافيک استفاده شود.

سرهنگ حیدری گفت همچنین در تصادفاتی که میزان خسارت بیش از 30 میلیون تومان است و یا این که طرفین تصادف در خصوص مسبب حادثه اختلاف نظر دارند و یا تصادف زنجیره ای (بیش از 2خودرو باشد) ضمن توقف در حاشیه جاده و استفاده از علائم هشدار دهنده، می توانند مراتب را به مرکز فوریت های پلیسی 110 اعلام کنند تا همکاران در کمترین زمان ممکن به محل اعزام و ضمن بازدید از صحنه تصادف، اقدامات لازم را به عمل خواهند آورند. در تصادفات فوتی و جرحی رانندگان باید بلافاصله با استفاده از علائم هشدار دهنده رانندگان عبوری را آگاه کرده و تا حضور کارشناسان راهور صحنه تصادف را حفظ کنند. رانندگان توجه داشته باشند در تصادفات جرحی اگر کمک به مصدوم حادثه ضرورت دارد، بلافاصله با علامت‌گذاری محل قرار گرفتن چرخ‌های خودرو(تهیه فیلم و عکس و ...)، مصدوم را به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل و خود را به پلیس معرفی نمایند.

وی تاکید کرد در تصادفات خسارتی که طرفین اعتراضی ندارند و مقصر مشخص است قبل از اعزام به بیمه نقاط خسارت دیده را بازسازی نکنند.

سقف پرداخت خسارت بدون کروکی در 1402

اسفند 1401: قوه قضاییه در پایان هر سال، نرخ جدید دیه را مشخص می‌کند. بعد از تعیین نرخ دیه، شرکت بیمه مرکزی نیز تعرفه جدید حق بیمه شخص ثالث را اعلام خواهد کرد. 

اما یکی از مهم‌ترین تعرفه‌هایی که باید بصورت سالانه اعلام شود، سقف پرداخت خسارت بدون کروکی است. در قانون شخص ثالث، تاکید شده که 2.5 درصد نرخ دیه ماه حرام، حد مشخصی است که بالاتر از آن، حتما نیازمند کروکی پلیس است ولی کم‌تر از آن، (با توافق طرفین) بدون کروکی نیز می‌توان نسبت به دریافت خسارات از بیمه اقدام کرد.

نرخ دیه ماه حرام در سال 1401 معادل 800 میلیون تومان بود، بنابراین سقف پرداخت خسارت بدون کروکی نیز 20 میلیون تومان شد. اما برای سال 1402، نرخ دیه ماه حرام معادل 1 میلیاردو 200 میلیون تومان اعلام شده است. بنابراین اگر آنرا در عدد 2.5% ضرب کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که سقف خسارت بدون کروکی در سال 1402 معادل 30 میلیون تومان است. 

سقف خسارت بدون کروکی در سال 1401

تیر 1401: سرهنگ احسان مومنی، رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، در خصوص اقدامات لازم بعد از تصادف خودرو یا خرابی خودرو در جاده، گفت که ابتدا رانندگان باید خونسردی خود را حفظ کنند و چراغ‌های خطر وسیله نقلیه را روشن کرده و وسیله را به منتهی الیه سمت راست راه و محلی امن هدایت کنند. اگر اتفاق در محور بزرگراهی رخ داد، حتی‌المقدور وسیله نقلیه را از محور بزرگراهی خارج کرده و در قسمت عقب وسیله نقلیه و در فاصله 150 متری از علایم هشداردهنده برای آگاهی دیگر رانندگان نصب کنند.

نکته‌ مهم این است که راننده و سرنشینان وسیله نقلیه باید سریعا از خودرو خارج شده و در محلی امن خارج از سطح راه بایستند و با مراکز امدادی و پلیس تماس بگیرند تا تیم‌ها و عوامل امدادی در محل حادثه حضور پیدا کنند. رانندگان باید از تعمیر وسیله نقلیه در سطح معابر، خصوصا محورهای بزرگراهی بخاطر سرعت زیاد وسایل نقلیه، جدا خودداری کنند. با چنین اقداماتی از بروز تصادفات شدید تا حدود بسیار زیادی جلوگیری می‌شود. لازم به ذکر است که در تصادفات جرحی و فوتی باید صحنه حادثه حفظ شود تا پلیس در صحنه تصادف حضور یابد.

طبق گفته‌های وی، در صورت وقوع تصادف خسارتی در سال 1401، اگر خسارت زیر مبلغ بیست میلیون تومان باشد و رانندگان مقصر حادثه تقصیر خود را قبول داشته و اختلافی بین آنها وجود نداشته باشد، و همچنین هر دو وسیله نقلیه نیز دارای بیمه‌ شخص ثالث معتبر باشند، می‌توانند به اتفاق یکدیگر به شرکت بیمه مراجعه کرده و تا سقف 20 میلیون تومان بدون کروکی و بدون گزارش پلیس خسارت خود را دریافت کنند. بنابراین در تصادفات خسارتی زیر بیست میلیون تومان، نیازی به حضور پلیس نیست.


شرایط دریافت خسارت بدون کروکی پلیس

در برخی از سوانح یا تصادفات رانندگی، این امکان وجود دارد که بدون داشتن کروکی پلیس، برای پرداخت خسارت به شرکت بیمه مراجعه کنید. در ادامه این مطلب، به شما توضیح می‌دهیم که چگونه می‌توانید برای دریافت خسارت بدون کروکی پلیس، اقدام کنید:

1- دریافت خسارت بدون کروکی، در همه تصادفات رانندگی امکان‌پذیر نیست. بلکه در تصادفاتی امکان‌پذیر است که هفت ویژگی زیر را داشته باشد:

  • هر دو طرف، گواهینامه داشته باشند.
  • هر دو طرف، بیمه‌نامه معتبر داشته باشند.
  • هر دو طرف، درباره «راننده مقصر» اختلاف‌نظر نداشته باشند.
  • تصادف زنجیره‌ای (چند وسیله نقلیه) رخ نداده باشد.
  • در صحنه تصادف، کسی مجروح نشده باشد.
  • در صحنه تصادف، کسی فوت نکرده باشد.
  • خسارت مالی، معادل کمترین پوشش بیمه شخص ثالث باشد.

محاسبه سقف پرداخت خسارت بدون کروکی

همانطور که در قسمت قبل نیز اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین شرایط دریافت خسارت بیمه بدون کروکی، این است که خسارت مالی وارد شده، از حداقل پوشش بیمه شخص ثالث، بیشتر نباشد! این جمله نسبتا نامفهوم، به این معنی است که پرداخت خسارت تصادف بدون کروکی، تا سقف معینی امکان‌پذیر است. پس در صورتیکه میزان خسارت، بیشتر از آن سقف باشد، داشتن کروکی پلیس، الزامی است. اما این سقف چیست؟ و چگونه باید آنرا محاسبه کرد؟

شرکت‌های بیمه، برای محاسبه سقف پرداخت خسارت بدون کروکی، ابتدا نرخ دیه ماه حرام را تعیین کرده و سپس آنرا بر 40 تقسیم می‌کنند. به عبارت دیگر: 

سقف پرداخت خسارت = 2.5 درصد x (دیه ماه حرام)

اما برای شفاف‌شدن فرمول فوق، اجازه دهید تا چندین مثال واقعی بزنیم. در سال 1401، نرخ دیه ماه حرام، معادل 800 میلیون تومان بود. بنابراین اگر آنرا بر 40 تقسیم کنیم، سقف پرداخت خسارت بدون کروکی در سال 1401 معادل 20 میلیون تومان می‌شود. یا بعنوان مثالی دیگر، نرخ دیه ماه حرام سال 1400 معادل 640 میلیون تومان بود که با تقسیم آن بر عدد 40، سقف پرداخت خسارت بدون کروکی در آن سال، معادل 16 میلیون تومان می‌شود.


اخبار بیمه خودرو در ایران

آخرین خبرها درباره قیمت بیمه شخص ثالث، میزان افزایش تعرفه بیمه‌ها در سال جدید، نرخ جریمه نداشتن بیمه، نحوه انتقال تخفیف بیمه ثالث، قوانین مهم درباره بیمه بدنه خودرو و نرخ جدید دیه را در مجموعه مقالات منتخب زیر مطالعه کنید: 

دیدگاه کاربران