کیا K5، خداحافظ اپتیما

بنابر تصمیم شرکت کیا، نسل جدید اپتیما با نام K5 در ایالات متحده معرفی شده است. این نام که پیش از این در برخی نقاط جهان به گوش رسیده، تصویری کاملاً جدید از سدان میان سایز کیا را به نمایش می‌گذارد. به واسطه فناوری‌ها، تجهیزات جدید و طراحی خشن‌تر بدنه، فاصله میان این خودرو و نسل جدید سوناتا بسیار کمتر از قبل شده است.

کیا K5 با دو پیشرانه 1.6 لیتری و 2.5 لیتری توربو وارد بازار آمریکا می‌شود. علاوه‌براین دو دو پیشرانه 2 لیتری توربو و 2.5 لیتری تنفس طبیعی در کنار مدل هیبریدی نیز قابل انتخاب است.کیا در نظر دارد فروش نسخه مخصوص بازار کره جنوبی این خودرو یعنی K5 را از نیمه اول 2020 آغاز نماید درحالی‌که نسخه مخصوص بازار ایالات متحده اواخر سال 2020 و به عنوان مدل 2021 معرفی خواهد شد. برخی شنیده‌ها حاکی از آن است که شرکت سازنده قصد دارد این مدل را در سراسر جهان با نام K5 عرضه نماید. در همین رابطه، پایگاه خبری motor1.com با شرکت کیا تماس گرفته و درباره صحت و سقم این خبر جویا شده است. کیا در پاسخ به این پرسش پایگاه خبری تنها به ذکر این نکته بسنده نموده که اپتیما یک محصول بسیار مهم برای کیا بوده و تولید آن بدون توجه به نامی خاص، ادامه خواهد یافت.

پیشرانه‌‌‌های کیا K5

آن‌طور که فعلاً کیا اعلام کرده، K5 با دو پیشرانه به بازار خودروی آمریکای شمالی وارد خواهد شد. اولی پیشرانه 1.6 لیتری چهار سیلندر مجهز به توربوشارژر که در نسل فعلی نیز نصب شده و 178 اسب‌بخار قدرت و 265 نیوتن‌متر گشتاور دارد. این پیشرانه که با جعبه‌‌دنده 8 سرعته اتوماتیک جفت شده را می‌توان در تمام تریم‌های کیا K5 به جز GT سفارش داد.

اما گزینه جدید را باید پیشرانه چهارسیلندر 2.5 لیتری توربوشارژر دانست که همراه با تریم GT عرضه می شود و 290 اسب‌بخار قدرت و 422 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر برساعت این مدل بنابر اعلام کیا نزدیک به 6 ثانیه است. جعبه‌دنده این مدل از نوع هشت سرعته دوکلاچه و یا هشت سرعته اتوماتیک مجهز به مبدل گشتاور خواهد بود.

به غیر از پیشرانه‌های فوق، دو پیشرانه 2 لیتری توربو و 2.5 لیتری تنفس طبیعی که هر دو چهار سیلندر بوده و به ترتیب 150 و 195 اسب‌بخار قدرت و 192 و 246 نیوتن‌متر گشتاور تولید می کنند نیز بسته به بازار هدف در نسل جدید کیا K5 عرضه خواهند شد. پیشرانه‌های مذکور را می‌توان به همراه جعبه‌دنده‌های شش یا هشت سرعته اتوماتیک سفارش داد. ضمناً نسخه هیبرید K5 نیز به زودی معرفی خواهد شد اما کیا فعلاً از اعلام مشخصات فنی این مدل خودداری کرده است.

K5 اولین سدان دیفرانسیل جلوی ساخت کیا بوده که اکنون به صورت آپشن در تریم‌های LXS و GT-Line با سیستم چهار چرخ متحرک نیز عرضه می‌شود. کیا هنوز اعلام نکرده که آیا این سامانه روی تریم GT نیز نصب می‌شود یا خیر.

طراحی کابین کیا K5

فضای داخلی کیا K5 نیز همچون بدنه آن طراحی اسپرت دارد. مواردی همچون فرمان D کات (در تریم‌های GT و GT-Line)، سردنده با طرح جدید که بنابر اعلام کیا از اهرم‌های هواپیما الهام گرفته، نمایشگر اطلاعات سرگرمی، تریم متالیک قطعات، دوخت متضاد چرم صندلی‌ها و قطعاتی با ظاهر شبیه چوب روی داشبورد حس و حالی متفاوت به فضای داخلی این خودرو اعطا کرده‌اند.

نمایشگر اطلاعات سرگرمی به صورت استاندارد 8 و در نسخه سفارشی 10.3 اینچی بوده و از اپل کارپلی بی‌سیم و اندروید اتو پشتیبانی می‌کند.

به لطف سامانه ایمنی Kia Drive Wise، هشدار برخورد از جلو، ترمز خودکار اضطراری با قابلیت شناسایی عابرپیاده، دستیار حرکت بین خطوط و هشدار راننده در قالب این مجموعه به صورت استاندارد ارائه می‌شود. علاوه‌براین در صورت سفارش مشتری مواردی شامل پایش نقطه کور، هشدار برخورد با ترافیک پشت سر، کروزکنترل تطبیق‌پذیر هماهنگ با مسیریاب و دستیار حرکت در بین خطوط نیز به این مجموعه اضافه می‌شود.

یکی از موارد تازه‌ای که در کیا K5 به چشم می‌خورد، ریموت دستیار هوشمند پارکینگ است. به کمک این فناوری، با تنها فشار دادن دکمه روی ریموت می‌توان خودرو را به صورت خودکار از محل پارک به بیرون هدایت کرد.

کیا K5 بزرگتر از نسخه قبلی بوده و طول، عرض و ارتفاع آن برابر با 4.90، 1.86 و 1.44 متر است که نسبت به نسل قبل در طول و عرض به ترتیب 50 و 25 میلی‌متر افزایش و در ارتفاع 20 میلی‌متر کاهش ابعاد را تجربه می‌کند. با توجه به افزایش 45 میلی‌متری فاصله میان محورها که اکنون به 2.85 متر رسیده، می‌توان انتظار داشت که فضای بیشتری برای سرنشینان فراهم شده باشد.

کاهش ارتفاع مرکز ثقل، افزایش سختی سازه و سیستم تعلیق بهسازی شده به افزایش کیفیت سواری و کاهش سروصدای ناشی از جاده منجر شده که البته بخشی از این بهبود را باید به افزایش استفاده از فولاد در سازه کیا K5 مربوط دانست. اکنون که صحبت از صدا به میان آمد، بد نیست بدانید K5 به صورت استاندارد به شیشه جلو با عایق آکوستیک مجهز شده است.

طراحی ظاهری کیا K5

پس از آنکه هیوندای از سدان میان سایز و پرفروش خود یعنی سوناتا رونمایی کرد، کیا نیز از قافله عقب نمانده و نسل جدید اپتیما را با طراحی و نامی متفاوت معرفی کرد.

جلوپنجره خودرو ارتباط عمیق‌تری با چراغ‌های جلو پیدا کرده و نمای جدیدی از زبان طراحی جدید کیا را به نمایش می‌گذارد. ورودی‌های سپر جلو نیز در هماهنگی با فرم جدید کاپوت و چراغ‌های دی‌لایت که طرحی شبیه ضربان قلب دارد، چهره‌ای خشن به کیا K5 بخشیده است. البته طرح چراغ‌های جلو تاحدی یادآور میتسوبیشی گالانت 1999 بوده که البته نقطه ظعف محسوب نمی‌شود.

هرچند شیب سقف کیا K5 حتی نسبت به نمونه قبلی کمی بیشتر شده اما این خودرو همچنان یک سدان بوده و به رده خودروهای لیفت‌بک وارد نشده است. کیا اعلام کرده که این خودرو از پنجره‌های بدون فریم و تجهیزات کرومی نصب شده روی نمای جانبی بهره‌مند شده که البته این قطعات در حاشیه شیشه عقب نیز به چشم می‌خورند.

طرح عقب با چراغ‌های به هم پیوسته و خروجی مصنوعی اگزوز را نمی‌توان به زیبایی نمای جلو دانست هرچند که به واسطه نوار کرومی و طرح شیشه عقب، این بخش نیز در مجموع طرح زیبایی دارد.

نسخه پایه کیا K5 در کره جنوبی با رینگ‌های 16 اینچی عرضه خواهد شد اما خریداران می‌توانند رینگ‌های 17، 18 و حتی 19 اینچی هم برای تریم‌های گران‌تر این خودرو سفارش دهند. این رینگ‌ها با رنگ‌های متنوعی شامل خاکستری روشن یا تیره و مشکی براق قابل عرضه خواهد بود.

مترجم :