بره‌ای در لباس گرگ

تست و بررسی میتسوبیشی لنسر اتوماتیک

8 خرداد 1398 18:00

با مروری کوتاه بر روند واردات خودرو به کشور ظرف چند سال گذشته می‌توان گفت که اکثر خودروهای راه یافته به ایران پس از ممنوع شدن واردات خودروهای لوکس (در سال 2014)، از انواع اقتصادی و نسبتاً ضعیف بوده‌اند و شاید به همین خاطر است که به جزء برخی از مدل‌های محدود ب‌ام‌و، پورشه یا لکسوس و فولکس‌واگن، اثری از خودروهای مهیج و سریع در بازار ایران دیده نمی‌شود. اما در میان تمام خودروها و برندهای رده متوسط و اقتصادی وارداتی، باید قبول کرد که مدل لنسر میتسوبیشی تافته‌ای جدا بافته است و به سبب زمینه ذهنی اغلب افراد از حضور پر حس و حال لنسر در مسابقات رالی، این انتظار همواره وجود دارد که رانندگی با این محصول، متفاوت از سایر خودروهای هم‌رده موجود در بازار باشد. در این نوشتار قصد داریم تا به بررسی همین موضوع بپردازیم و نگاهی نزدیک تر به لنسرهای وارد شده به کشور داشته باشیم. پس لطفاً «باما» همراه باشید.

هرچند طراحی لنسر علیرغم هماهنگی زیاد چندان تاثیر گذار نیست اما هرگز نمی‌توان یک عاشق لنسر را مجاب کرد که از خرید خودروی محبوبش دست بکشد.جذابیت از دست رفته

عرضه اولیه آخرین نسل میتسوبیشی لنسر به حدود دوازده سال قبل، یعنی سال 2007 میلادی بازمی‌گردد. در شرایط آن زمان می‌شد طراحی لنسر را پر شور و حرارت و جذاب توصیف کرد اما حالا با گذشت زمانی بسیار طولانی از حضور این مدل در بازار، باید گفت که حتی علیرغم انجام فیس‌لیفت، لنسر تا حد زیادی جذابیت خود را در مقابل رقبا از دست داده است. به خصوص که طی چند سال اخیر، زبان طراحی اغلب خودروسازان تغییر کرده و حالا استفاده از اجزای برجسته، چراغ‌های جلو اسپرت با طراحی خشن و جلوپنجره‌های بزرگ بار دیگر در جهان فراگیر شده است. بنابراین مجموع این عوامل باعث شده که طراحی ظاهری لنسر علیرغم هماهنگی زیاد، چندان تاثیر گذار نباشد و تا حدی معمولی و حتی قدیمی به نظر برسد.

طراحی قدیمی میتسوبیشی لنسر

در نمای جانبی، فرم کلی بدنه که شامل دماغه بزرگ و صندوق عقب کوتاه می‌شود، هنوز می‌تواند جذاب تلقی شده و یک اِلمان شاخص برای این خودرو به شمار آید. همچنین لنسر برخلاف بسیاری از رقبا نظیر تویوتا کرولا یا هیوندای النترا، از پتانسیل فوق‌العاده ای برای تیونینگ ظاهری برخوردار است و با کمی سلیقه در انتخاب رینگ و تایر و اجزای آیرودینامیکی متناسب، می‌توان ظاهری نزدیک به یک خودروی تیونینگ شده حرفه‌ای و بسیار خشن (همچون مدل اسطوره‌ای اولوشن) را برای آن ترسیم کرد. هرچند که متاسفانه این ظاهر جذاب نمی‌تواند تطابقی با مشخصات فنی نمونه‌های وارد شده به کشور داشته باشد. گفتنی است که خودرو مورد آزمایش از سری جدید و فیس‌لیفت میتسوبیشی لنسر بود اما در بازار ما مدل‌های فیس‌لیفت نشده با ظاهری ساده‌تر (جلوپنجره کوچک‌تر و سپرهای متفاوت) نیز وجود دارند.

کابین و فضای داخلی

طراحی داخلی میتسوبیشی لنسر را نمی‌توان چندان به روز توصیف کرد اما به لطف تغییرات انجام شده، نسبت به اکثر خودروهای همسن و سالش اندکی مدرن‌تر جلوه می‌کند؛ همچنین داخل کابین فضای کافی برای چهارسرنشین وجود دارد و در نتیجه برای استفاده‌های خانوادگی می‌توان روی این سدان ژاپنی حساب باز کرد.

بررسی کابین و امکانات میتسوبیشی لنسر

در خصوص صندوق عقب هم هرچند انتظار محفظه بزرگ‌تری را داشتیم اما باز هم وضعیت قابل قبول ارزیابی شد. اما آنچه که تا حدی عجیب است، استفاده چشم‌گیر و پر تعداد از پلاستیک‌های خشک و کم‌کیفیت در نقاط مختلف کابین است که می‌تواند ذهنیت مثبت شما را از کیفیت بالای محصولات میتسوبیشی خدشه‌دار کند. البته کیفیت مونتاژ عالی است اما در مورد متریال استفاده شده باید به خود یادآور شوید که میتسوبیشی لنسر در خارج از کشور یک خودرو اقتصادی و نسبتاً ارزان‌قیمت محسوب می‌شود و نباید از نظر کیفی انتظار بیشتر از این را داشته باشید.

امکانات رفاهی و ایمنی میتسوبیشی لنسر

از حیث امکانات، لنسر فهرستی از آپشن‌های ضروری این سگمنت از بازار نظیر کروز کنترل، نمایشگر مرکزی، دوربین دنده عقب، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، صندلی برقی راننده، چراغ‌های اتوماتیک به همراه سیستم گردش چراغ‌ها در پیچ AFS، چراغ‌شور جلو، سنسور باران یا همان برف پاک‌کن هوشمند و فرمان برقی حساس به سرعت و امثال این موارد را در خود جای داده اما متاسفانه سیستم صوتی راکفورد که در مدل‌های پیش از فیس‌لیفت در زمره امکانات شاخص مدل‌های وارد شده به ایران محسوب می‌شد در نمونه‌های جدید حذف شده است؛ در مجموع می‌توان گفت که سطح آپشن‌های این خودرو هرچند رضایت‌بخش است اما با سطح ایده‌آل و متناسب با قیمت این روزهای لنسر تا حدی فاصله دارد.

شیفتر تعویض دنده در پشت فرمان به جذابیت های رانندگی با میتسوبیشی لنسر افزوده

در خصوص ایمنی هم باید گفت که تنها نقطه ضعف لنسر به تصادف با عابرین پیاده مربوط می‌شود چرا که محصول میتسوبیشی در این بخش امتیاز نامناسب 34% را از موسسه Euro-NCAP به دست آورده؛ اما در عوض ایمنی داخل کابین در بهترین شرایط قرار دارد و 5 ستاره کامل موسسه مذکور، امنیت راننده و سرنشینان این خودرو را تضمین می‌کند.

در خصوص آپشن‌های امنیتی هم اوضاع رو به راه است و میهمان امروزمان با داشتن ترمزهای 4 چرخ دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، سیستم ترمز کمکی BA، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی شرایط مناسبی دارد؛ ضمناً لنسر علاوه‌بر ایربگ‌های جلو، جانبی و پرده‌ای از ایربگ زانویی راننده هم بهره‌مند است که نکته دلگرم‌کننده‌ای محسوب می‌شود.

مشخصات فنی

پیشرانه 1.8 لیتری میتسوبیشی لنسر

شهرت جهانی میتسوبیشی لنسر به مدل‌های رالی و سری اسپرت و تیونینگ شده اولوشن مربوط می‌شود که قدرت و هیجان زیادی را با رقمی نسبتاً مناسب به خریدارانش عرضه می‌کرد. اما این روزها تمایل عمومی مصرف‌کنندگان به خودروهای سدان اسپرت کاهش یافته و از همین رو میتسوبیشی نیز به کلی عرضه سری اولوشن لنسر را متوقف کرده است. این در حالیست که در زمان تولید نیز به دلیل شرایط کشور، نمونه‌ای از این خودروها به ایران راه نیافت و در واقع لنسرهای موجود در کشور همگی از نوع پایه با پیشرانه 1.6 لیتری یا نمونه اقتصادی با پیشرانه 1.8 لیتری هستند. خودرو مورد آزمایش نیز از این سری است که 140 اسب‌بخار قدرت و 176 نیوتن‌متر گشتاور را راهی چرخ‌های جلو می‌کند. جعبه‌دنده لنسر علیرغم استفاده از مکانیزم ضریب پیوسته CVT از قابلیت شبیه‌سازی شش سرعت با امکان تعویض به صورت دستی برخودار است و به پدال‌های تعویض دنده از پشت فرمان نیز مجهز شده.

سیستم فنربندی مک‌فرسون برای چرخ‌های جلو و مولتی‌لینک برای چرخ‌های عقب در کنار تایرهای با کیفیت یوکوهاما از دیگر نکاتی هستند که می‌توانند نقاط قوت لنسر نسبت به خودروهای رقیبی نظیر کیا سراتو، هیوندای النترا و تویوتا کرولا تلقی شوند اما باید گفت که از حیث عملکرد و شتاب‌گیری، لنسر اتوماتیک با ثبت زمانی در حدود 12.5 ثانیه برای رسیدن به سرعت یکصد کیلومتر برساعت (11.5 به صورت رسمی)، مزیت چندانی نسبت به رقبای خود ندارد و نسبت به خودرویی مانند مزدا 3 (با شتاب رسمی 9.2 ثانیه) به وضوح کُند و کسل‌کننده ظاهر می‌شود.

تجربه رانندگی میتسوبیشی لنسر

در همان چند ثانیه اول رانندگی با میتسوبیشی لنسر در خواهید یافت که با خودرویی با ذات اسپرت مواجهید؛ موقعیت قرار گرفتن راننده، زاویه فرمان، دسته دنده و حتی اهرم ترمز دستی از اصولی مشابه با خودروهای اسپرت و محصولات برندهایی نظیر مزدا و ب‌ام‌و پیروی می‌کنند که نکته مثبت بزرگی برای این رده از خودروهای موجود در بازار تلقی می‌شود؛ اما قسمت‌های خوب ماجرا در اینجا به آخر می‌رسد چرا که با فشردن پدال گاز، نه صدای مهیجی از پیشرانه و اگزوز به گوش می‌رسد و نه شتاب چشمیگری را تجربه می‌کنید. واکنش‌های جعبه‌دنده نیز مانند اکثریت نمونه‌های ضریب پیوسته، براساس کاستن حداکثری از مصرف سوخت استوار شده و از این رو نمی‌توان لذتی که از تعویض دنده پشت فرمان امثال مزدا 3 تجربه می‌کنید را در هنگام رانندگی با میتسوبیشی لنسر احساس کنید. البته در حالت رانندگی تیپ‌ترونیک وضعیت اندکی بهتر می‌شود ولی به هرحال ذات جعبه‌دنده‌های CVT تطابق چندانی با رانندگی اسپرت ندارد.

تست و بررسی میتسوبیشی لنسر

عملکرد ترمزها خوب است و فرمان‌پذیری آن چیزی است که می‌تواند لبخند را بر لبان شما بنشاند. البته این یک واقعیت است که استفاده از قابلیت‌های مانورپذیری خودرو اغلب موارد در شهر یا حتی در مسافرت‌ها، چندان امکان‌پذیر نیست اما اگر فرض را بر این بگذاریم که مسیر تردد شما می‌تواند در زمان یک طرفه شدن جاده چالوس باشد، ممکن است بتوانید لذت بالایی از رانندگی با لنسر را تجربه نمایید، چراکه این خودرو به بهترین شکل به زمین چسبیده و با تعادلی مثال‌زدنی به پیج‌ها حمله می‌کند.

تجربه رانندگی با میتسوبیشی لنسر

نرمی فنربندی نیز مانند سایر خودروهای حاضر در این کلاس مناسب است، هرچند باید اذغان کرد که خودروهایی با تنظیمات اسپرت، معمولاً میانه چندانی با جذب و دفع انواع سرعت‌گیر و چاله و دست‌انداز ندارند. بنایراین اگر قصد راندن در مسیری ناهموار را دارید، توصیه می‌کنیم که به جای استفاده از رینگ‌های سایز بزرگ، ترکیبی از رینگ‌های کوچک و تایرهایی با دیواره بلندتر را برای لنسر خود انتخاب نمایید؛ هرچند لنسر با همین رینگ و تایر هم از خودرویی مثل مزدا 3 نرم‌تر ظاهر می‌شود.

قیمت و شرایط بازار

طراحی چراغ‌های عقب میتسوبیشی لنسر

در زمان نگارش این متن (خرداد 98) به دلیل نوسانات ارز و اخبار ضد و نقیضی که در مورد واردات خودروهای هیبریدی و ... به گوش می‌رسد قیمت واقعی خودروهای وارداتی چندان مشخص نیست اما به شکل حدودی می‌توان گفت که طی یکسال اخیر قیمت اکثر خودروها در حدود 3 برابر افزایش یافته و از این رو قیمت لنسر هم از حدود 150 میلیون تومان به بالاتر از 450 میلیون تومان رسیده است. این درحالی است که خرید و فروش میتسوبیشی لنسر در بازار به کُندی انجام می‌شود و بسیاری از مشتریان خرید خودروهایی نظیر مزدا 3 یا کیا سراتو و هیوندای النترا را به انتخاب این سدان خوش‌نام ژاپنی ترجیح می‌دهند.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های میتسوبیشی لنسر

تامین قطعات آسان‌تر، فراوانی مراکز خدمات پس از فروش و همچنین بازار خرید و فروش پر رونق‌تر از جمله دلایل غیر فنی است که شرایط بازار را به نفع رقبای لنسر تغییر داده و البته باید گفت که در وضعیت فعلی، نگرانی‌هایی نیز در مورد تامین قطعات این خودرو وجود دارد، به خصوص در شهرهای کوچک می‌تواند برای مصرف‌کنندگان مشکل‌ساز شود. از این رو شاید بتوان گفت که برای علاقه‌مندان به خودروهای سدان اسپرت، خرید مزدا 3 کم ریسک‌تر از انتخاب میتسوبیشی لنسر تمام می‌شود؛ هرچند به هر حال هرگز نمی‌توان یک عاشق لنسر را مجاب کرد که از خرید خودروی محبوبش به خاطر درسرهای نگهداری و فروش دست بکشد.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
Asasasa 1400/8/2
از نظر کیفیت خودرو یه کم بی انصافی هست که ماشین های ژاپنی سخت جون رو با کره ای مقایسه کنید
پاسخ
0
0
1
La 1399/12/2
فقط در یک کلام، من همه‌چیز رو خلاصه می‌کنم؛ این فصل الخطاب باشه: میتسوبیشی لنسر 2018، ی ماشین نیست، بلکه " یِ نَفَسه " 🙏
پاسخ
0
1
5
Milad101 1398/3/18
آقا ماشین ژاپنی وارداتی رو لطفا با سراتو کره ای مونتاژ ایران مقایسه نکنید!! مزدا 3 رو حالا کاری ندارم، گرچه مونتاژ ایرانه و این مزدا 3 های ایرانی با مزدا 3 نیو وارداتی که فامیلمون در منطقه آزاد داشت زمین تا هوا فرق دارن از لحاظ کیفیت
پاسخ
0
0
6