• تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • 2015 Toyota Camry Hybrid Review
  • تويوتا کمري هيبريد 2015
  • 2015 Toyota Camry Hybrid Review
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015
  • تست و بررسي تويوتا کمري هيبريد 2015

به وقتش آرام، به وقتش وحشی

تست و بررسی تویوتا کمری هیبرید 2015

24 خرداد 1401 19:15

تصور می‌کنم تاکنون همه ما قبول کرده باشیم که آینده متعلق به خودروهای برقی است و دیر یا زود موتورهای الکتریکی جای پیشرانه‌های دوست‌داشتنی اما پر سر و صدا و آلاینده احتراق‌داخلی‌‌مان را خواهند گرفت؛ اما مسیر پیش رو آنقدرها هم ساده نخواهد بود. محدودیت در استخراج مواد اولیه باطری‌ها، کمبود برق در کنار وابستگی فعلی تولید آن به سوخت‌های فسیلی و هزینه ساخت بالاتر یک خودرو برقی نسبت به انواع احتراقی از جمله مشکلاتی هستند که روند جایگزینی خودروهای عادی با انواع الکتریکی را کند نموده‌اند؛ به همین دلیل خودروهای هیبریدی پدید آمدند تا با ترکیب گذشته و آینده به نوعی ما را از دوران آتش به سمت عصر الکتریسیته به سلامت عبور دهند!

اگر هدف شما بهره‌مندی از تکنولوژی روز، سکوت در دورهای پایین، شتاب عالی در اوج آرامش و کمک به کاهش آلودگی هواست، قطعاً کمری هیبرید به کارتان خواهد آمد.البته حرف‌های بسیاری پشت سر خودروهای برقی و هیبریدی هست. مثلاً اینکه فرایند تولید و از آن بدتر بازیافت باطری‌هایشان می‌تواند خطرات زیست‌محیطی بیشتری (از سوختن بنزین) داشته باشد یا این‌که در صورت حذف معافیت‌های مالیاتی، این محصولات به شدت گران‌ خواهند شد؛ اما طرفداران این تکنولوژی معتقدند که ایرادات در حال برطرف شدن هستند و همین که خودروهای برقی (یا هیبریدی) آلایندگی را از سطح شهرها به بیرون از آن (یعنی کارخانه‌ها) منتقل نموده‌اند پیشرفت بزرگی به حساب می‌آید.

در هر صورت کشور ما نیز در یک دوره اقدام به واردات این سبک خودروها نمود و از تویوتا پریوس گرفته تا ب‌ام‌و i8 را با تخفیفات گمرکی و برخی مزیت‌های دیگر (مثل تردد رایگان در محدوده طرح) به خیابان‌هایمان دعوت کرد. البته شخصاً تصور می‌کردم در ایران بدلیل قیمت ارزان‌تر سوخت و در طرف مقابل هزینه سنگین‌تر تعویض باطری‌ها (نسبت به اکثر کشورها)، استقبال چندانی از این فن‌آوری نشود اما برخلاف پیش‌بینی، هم‌وطنان به این تازه‌واردهای آینده‌نگر روی خوش نشان دادند.

بدون شک در میان تمامی این گزینه‌های وارداتی، تویوتا کمری هیبریدی یکی از بهترین انتخاب‌ها بوده و هست. اصلاً وقتی صحبت از کیفیت، کارایی، راحتی و از همه مهم‌تر حس خوب اعتماد در میان باشد، ناخودآگاه نشان تجاری تویوتا و چهره کمری در ذهنتان نقش خواهد بست. با این حال گروه «باما» اهل جانب‌داری از یک برند خاص نیست و به همین دلیل تا پایان بررسی از هرگونه پیش‌داوری خودداری خواهیم کرد، زیرا این خود کمری است که باید ثابت کند در برابر رقبایش ارزش خرید دارد.

بررسی طراحی ظاهری تویوتا کمری هیبرید

همانطور که احتمالاً می‌دانید کمری هیبریدی با دو چهره متفاوت قدم به سرزمینمان گذاشته که هر دو از همان زیبایی توام با متانت و سادگی همیشگی خاندان تویوتا بهره می‌برند؛ البته من شخصاً ظاهر میهمان امروزمان (اتاق سفارش امریکا) را به آن یکی ترجیح میدهم، اما این فقط یک بحث سلیقه‌ای است و شما می‌توانید با نظر من مخالف باشید.

طراحی ظاهری تویوتا کمری هیبرید

چیزی که باعث شده از دیدن ظاهر این مدل لذت ببرم خطوط موزون و هماهنگی است که در جای‌جای بدنه بکار رفته. چشمان کشیده و زیبای تویوتا کمری هیبرید هم در بهبود چهره کمری تاثیرگذار بوده‌اند و ورودی هوای بزرگ سپر در ترکیب با حجم‌دهی منطقی کاپوت و گلگیرها، ترکیب کم‌نقصی را بوجود آورده‌اند که از هر زاویه شیک و باوقار به چشم می‌آید.

البته قبول دارم که هیوندای سوناتا هیبرید چهره به‌روزتر و اسپرت‌تری دارد، اما هارمونی خطوط سیال بدنه و تناسب اندام سامورایی قصه ما نیز واقعاً ستودنی است؛ نکته مهم دیگر اینکه تویوتا موفق شده‌ زیبایی را در اوج سادگی خلق نماید که این مورد به ماندگاری بیشتر طرح در طول زمان منتهی خواهد شد.

بررسی کابین تویوتا کمری هیبرید

با ورود به داخل کابین تویوتا کمری با فضایی ساده اما خوش‌ساخت و کاربردی روبرو می‌شویم. اینجا از طرح‌های فضایی و حجم‌های اغراق‌آمیز خبری نیست و همه چیز با نظم و ترتیب سر جای خودش قرار گرفته. مثلاً به این کلیدهای ساده و درشت نگاه کنید. شاید چندان لوکس و ظریف به نظر نرسند، اما شرط می‌بندم وقتی با سرعت بالا در حال دریفت به اصطلاح عربی هستید هم بتوانید بدون برداشتن چشم از جاده با آن‌ها کار کنید!

کابین تویوتا کمری هیبرید

فرمان هم خوش‌دشت و نشانگرهای پشت‌آمپر خوانا طراحی شده‌اند و محل قرارگیری اهرم دنده و سایر ادوات نشان از رعایت کامل ارگونومی دارند. البته همانطور که در تصاویر مشاهده می‌کنید یک نشانگر عقربه‌ای که وضعیت باطری و میزان فشار روی موتورهای هیبریدی را نشان می‌دهد، جایگزین عقربه دورسنج موتور شده که در نوع خود جالب توجه است.

اتاق تویوتا کمری هیبرید نسبتاً بزرگ است، اما با این حال به واسطه دید پیرامونی مناسب، حس تسلط مناسبی در پشت فرمان وجود دارد. صندلی‌ها نیز از فرم خوبی برخوردارند و با اینکه در قسمت عقب شاهد فضایی کوچک‌تر از سوناتا هستیم، اما باز هم می‌توان برای مسافرت‌های 5 نفره روی تویوتا کمری هیبرید حساب باز کرد، به خصوص که صندوق هم جادار است و مشکلی از این بابت احساس نمی‌شود.

کابین تویوتا کمری هیبرید

مهم‌ترین چیزی که ما را به خرید تویوتا کمری هیبرید ترغیب می‌کند، کیفیت ساخت بالا و دوام بسیار عالی قطعات است که تویوتا در آن حرف اول را (حداقل در رده خودروهای اقتصادی) می‌زند. تعارف که نداریم؛ همین الان چینی‌هایی در بازارمان هستند که با قیمت کمتر، کابین به مراتب زیباتری ساخته‌اند اما اینکه بعد از گذشت چندین سال از تولید، هنوز هیچ قسمتی از تویوتا کمری دچار خرابی، رنگ‌پریدگی و سر و صدای اضافه نشده است؛ هنری که از هر تازه به دوران‌رسیده‌ای برنخواهد آمد.

بررسی امکانات تویوتا کمری هیبرید

درست است که محصولات تویوتا معمولاً در قیمت مشابه امکانات کمتری از رقبای کره‌ای خود ارائه می‌کنند، اما کمری هیبریدی حداقل در نسخه XLE آپشن‌های جذابی دارد که شما را راضی نگاه خواهد داشت. مثلاً برای امکانات رفاهی گزینه‌هایی نظیر: کروزکنترل هوشمند، کنترل ایستایی در سربالایی، سنسورهای پارک، سامانه پایش فشار باد تایرها، سامانه اکونومیک اسمارت استاپ، چراغ‌های مجهز به سنسور نور، تنظیم ارتفاع و نوربالای اتومات، چراغ‌های روشنایی در روز، فرمان برقی چهار حالته حساس به سرعت، روکش‌های چرمی، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی JBL، نمایشگر 7 اینچی لمسی، دوربین دنده عقب، قطب‌نما، سیستم ورود و استارت بدون کلید، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی EV و ECO، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه با دریچه جداگانه برای سرنشینان عقب، صندلی‌های جلو برقی مجهز به گرمکن (برای راننده دارای تنظیم گودی کمر برقی)، آینه الکتروکرومیک و شارژر وایرلس در نظر گرفته شده است.

آپشن ها و امکانات تویوتا کمری هیبرید

در بخش ایمنی هم آپشن‌هایی از قبیل: کنترل کشش و پایداری هوشمند، ترمز کمکی، سیستم EBC، کیسه هوا برای راننده و سرنشین کناری به همراه ایربگ‌های جانبی، پرده‌ای و زانویی راننده، رادارهای هشدار خروج از خط، نقطه کور و پیشگیری از تصادف جلو از شما پشتیبانی خواهند نمود. همچنین با نگاهی به گزارش‌ آزمون تصادف موسسه IIHS امریکا متوجه شدیم که تویوتا کمری هیبرید از استحکام مناسب شاسی و ستون‌ها نیز بهره‌مند است و حتی در برخورد خطرناک Small Overlap به خوبی از جان مسافرانش محافظت خواهد کرد. 

بررسی مشخصات فنی تویوتا کمری هیبرید

تویوتا کمری هیبرید همان‌طور که از نامش مشخص است از پیشرانه‌های ترکیبی برای قوای محرکه خود استفاده می‌کند، که شامل یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس‌طبیعی 2.5 لیتری بنزینی و موتور 650 ولتی برقی می‌شود. این دو در بهترین حالت چیزی در حدود 200 اسب‌بخار قدرت و 230 نیوتن‌متر گشتاور (برآیند کلی) را در اختیار راننده قرار می‌دهند که برای وزن حدود 1.6 تنی تویوتا کمری هیبرید کافی به نظر می‌رسد. نکته دیگر اینکه نقطه اوج‌گیری قدرت و گشتاور موتورها باهم تفاوت دارد و همین باعث شده تقریباً در تمامی شرایط شتاب و کشش بسیار خوبی داشته باشیم؛ مثلاً در آغاز حرکت بار اصلی روی دوش موتور الکتریکی است و در دورهای بالاتر نقش‌ها جابه‌جا می‌شوند.

جعبه‌دنده تویوتا کمری هیبرید از نوع ضریب پیوسته یا همان CVT است که البته تویوتا یک سری اصلاحات روی آن انجام داده و نامش را E-CVT گذاشته است. در خصوص عملکرد این مجموعه و میزان هماهنگی آن با موتورها در بخش تجربه رانندگی به شکل مفصل صحبت خواهیم کرد، اما فعلاً همین را از من داشته باشید که جای هیچ گونه نگرانی از بابت گیربکس وجود ندارد.

پیشرانه تویوتا کمری هیبرید

مصرف سوخت ترکیبی هم چیزی در حدود 5.7 الی 5.9 لیتر در هر صد کیلومتر برآورد شده که برای سدانی با این شتاب و وزن قابل قبول است؛ هرچند انتظار داشتیم در ازای این همه پیچیدگی فنی و هزینه جداگانه برای باطری‌ها، صرفه‌جویی بیشتری نصیبمان می‌شد. یک نکته جالب هم این است که خودروهای هیبریدی برخلاف انواع ساده در داخل شهر کم‌مصرف‌تر از جاده‌های برون شهری ظاهر می‌شوند، چراکه در سرعت‌های بالاتر، پیشرانه احتراقی فعالیت بیشتری خواهد داشت.

ضمناً کمری برخلاف خودروهای پلاگین هیبرید، نیازی به شارژ جداگانه توسط کابل خارجی ندارد و باطری‌هایش به صورت اتوماتیک توسط سیستم‌های بازیابی انرژی و موتور بنزینی احیا می‌شوند. در استارت اولیه و آغاز حرکت (با سرعت پایین) موتور برقی به تنهایی فعال است و با کاهش شارژ باطری‌ها و یا نیاز به قدرت بالاتر، انجین بنزینی روشن می‌شود. باطری‌ها هم از نوع نیکل متال هیدرید هستند که در قسمت عقب خودرو قرار گرفته‌اند؛ برای جبران فضا و وزن اضافه آن‌ها هم اصلاحاتی روی مجموعه باک، کفی صندوق و سیستم تعلیق خودرو (نسبت به نسخه بنزینی ساده) صورت گرفته تا توازن خودرو برهم نخورد.

تجربه رانندگی با تویوتا کمری هیبرید

استارت تویوتا کمری هیبریدی در سکوت کامل صورت می‌پذیرد و تا وقتی به این مورد عادت نکرده باشید، روشن بودن خودرو بدون کوچک‌ترین صدا و لرزش برایتان کمی عجیب خواهد بود. البته با فشردن پدال گاز و شتاب‌گیری، پیشرانه بنزینی وارد مدار می‌شود که خوشبختانه حتی در این حالت هم آرامش کابین چندان برهم نمی‌خورد.

تویوتا کمری هیبرید

اگر با تویوتا کمری آشنایی داشته باشید حتما می‌دانید که این خودرو یک مرد خانواده تمام عیار است. یعنی مثل یک تکیه‌گاه امن برای راحتی و آسایش اعضاء خانواده‌اش همه کار می‌کند و با کمترین ادعا و شلوغ‌کاری از آن‌ها محافظت می‌نماید. تازه وقتی شور و حال جوانی به سرتان زد نیز همچون یک پدر جوان و خوش‌ذوق با شتاب‌گیری بسیار خوب، پایه شیطنت‌هایتان خواهد بود. البته حس فرمان و هندلینگ کلی کمری هیبرید شباهتی به خودروهای اسپرت ندارد؛ اما چه می‌شود کرد؟! به هر حال در این رده قیمتی شما مجبورید بین راحتی و چسبندگی ایده‌آل یکی را انتخاب کنید و کمری با توجه به بازار هدف، اولی را برگزیده؛ هرچند برای جبران ضعف در فرمان‌پذیری مکانیکی، روی عملکرد سیستم‌های کمکی الکترونیکی حسابی کار شده و درنتیجه کمری هیبرید به این سادگی‌ها از مسیر منحرف نمی‌شود.

تویوتا کمری هیبرید شاید در پیچ‌ها به پای سدان‌های اسپرت نرسد، اما در مسیر مستقیم یک خودرو وحشی تمام عیار است و به لطف گشتاور خطی موتور الکتریکی (که از همان ابتدای کار در دسترس قرار دارد) می‌تواند شتاب صفر تا صدی در حدود 8.5 ثانیه (در ارتفاع دریا با سوخت استاندارد 7.8 ثانیه) ثبت نماید که با توجه به وزن خودرو و رقبایی مثل سوناتا هیبرید (با شتاب رسمی 9.3 ثانیه) عالی است.

گیربکس تویوتا کمری هیبرید

گیربکس تویوتا کمری هیبرید هم برخلاف CVT‌های قدیمی‌ واکنش‌های خوبی دارد و آنقدر دقیق عمل می‌کند که حتی من که دشمن قسم‌خورده این نوع جعبه‌دنده هستم را راضی نگاه می‌دارد. در واقع گیربکسE-CVT تویوتا با آنالیز دقیق پارامترهای گوناگون شتاب و مصرف سوخت را در بهینه‌ترین حالت ممکن نگاه می‌دارد. از همه مهم‌تر این‌که مشکل تاخیرهای اولیه رایج در این نوع سیستم‌انتقال قدرت، به کمک گشتاور خطی موتور برقی تا حد زیادی برطرف شده و فقط در حالت رولینگ شاهد وقفه جزئی بعد از فشردن پدال گاز هستیم. راستی گیربکس کمری هیبرید شبیه‌ساز دنده ندارد و به همین دلیل از حالت تیپ‌ترونیک و شیفتر پشت فرمان هم خبری نیست، اما یک حالت B (به عبارتی Engine Braking) در نظر گرفته شده که کاری مشابه دنده سنگین را انجام می‌دهد و برای شیب‌های تند کاربرد دارد.

با تمامی این صحبت‌ها هنوز هم منکر لذت رانندگی بالاتر با انواع AT و یا دوکلاچه نمی‌شوم، اما به شما اطمینان می‌دهم که گیربکس E-CVT تویوتا کمری هیبرید هم حوصله‌تان را سر نخواهد برد. خبر خوب دیگر این‌که پیشرانه بنزینی خودرو در قیاس با بسیاری از رقبای این رده (به خصوص مدل‌های مجهز به پرخوران توربو) حساسیت کمتری به کیفیت سوخت دارد و از این رو شما شتاب و کشش عالی را با بنزین معمولی و مصرف سوخت بهینه تجربه خواهید نمود. البته قیمت باطری‌ها به قدری گران و پیچیدگی تعمیرات این قبیل خودروها به اندازه‌ای بالاست که در طولانی مدت نه تنها صرفه‌جویی خاصی حاصل نمی‌شود بلکه با توجه به قیمت بنزین در کشور، هزینه‌های شما از مالکین خودروهای 6 سیلندر هم بیشتر خواهد شد، اما در عوض به وقت شتاب‌گیری با تویوتا کمری مطمئن هستید که به خرس‌های قطبی آسیب کمتری رسانده‌اید!

تویوتا کمری هیبرید

یک کلید EV Mode (مخفف عبارت Electric Vehicle) هم اینجا داریم که در صورت استفاده از آن تویوتا کمری هیبرید تا حد امکان موتور احتراق‌داخلی را وارد بازی نمی‌کند. البته در این حالت نمی‌شود سرعت زیادی را تجربه کرد، اما اگر قصد داشته باشید در مکانی سربسته با سکوت کامل و بدون گازهای خروجی از اگزوز برانید، این مود رانندگی به کارتان می‌آید.

ترمزها نیز به دلیل بهره‌مندی از سیستم بازیابی انرژی رفتار متفاوتی دارند، که در برخورد اول ممکن است واکنش‌های پدال مقداری کند به نظر برسد، اما وقتی قلق خودرو دستتان آمد متوجه می‌شوید که عملکرد کلی مجموعه ترمز از امثال سوناتا بهتر است.

در خصوص کیفیت سواری هم باید اعتراف کرد که سدان تویوتا یکی از بهترین انتخاب‌ها در این رده محسوب می‌شود و در مقایسه با امثال رنو تلیسمان و اکثر رقبای کره‌ای، سواری نرم‌تر و راحت‌تری به شما هدیه خواهد داد. از لحاظ عایق‌بندی نیز شرایط کلی کمری هیبرید قابل قبول ارزیابی شد هرچند در سرعت‌های بالا صدای تایرها و باد اندکی به داخل کابین نفود می‌کنند.

تجربه رانندگی با تویوتا کمری هیبرید

راند نهایی با تویوتا کمری هیبرید

اگر با هدف صرفه‌جویی در هزینه‌ بنزین به سراغ این خودرو (یا هر خودروی هیبریدی دیگر) آمده‌اید باید یک بار دیگر به شما هشدار بدهم که دارید اشتباه می‌زنید! در کشور ما قیمت سوخت در قیاس با هزینه تعویض باطری‌ها بسیار ناچیز است و از این رو خرید چنین خودرویی در برابر سدان‌های بنزینی توجیه اقتصادی نخواهد داشت؛ اما اگر هدف شما بهره‌مندی از تکنولوژی روز، سکوت در دورهای پایین، شتاب عالی در اوج آرامش و کمک به کاهش آلودگی هواست، قطعاً چنین فن‌آوری به کارتان خواهد آمد. به خصوص که میهمان امروز ما بواسطه قدرت عالی، کیفیت ساخت کم‌نظیر، آپشن‌های کافی و سواری مناسب و ایمنی مطلوب هر آنچه از یک سدان کارآمد انتظار دارید در اختیارتان قرار می‌دهد.

البته هیوندای سوناتا هیبرید هم خودرو خوش‌قیافه‌ای است و با چند آپشن اضافه، مصرف سوخت اندکی بهینه‌تر، کابین تا حدودی جادارتر و از همه مهم‌تر قیمت ارزان‌تر رقیب قدری به نظر می‌رسد، اما در طرف مقابل کمری با شتاب برتر، سواری اندکی نرم‌تر، حساسیت پایین‌تر به کیفیت سوخت و دوام بالاتر قطعات فنی، می‌تواند انتخاب اول بسیاری از افراد باشد. ضمن اینکه تویوتا در زمینه ساخت این سبک خودروها تجربه بسیار بیشتری از حریف کره‌ای دارد.

عکاس: محمدرضا اناری

دیدگاه کاربران