پیکاپ دایون V5 مکث موتور

خرداد 1400: طبق جدیدترین اطلاعاتی که به رسانه‌ها رسیده است، ماموت خودرو، برای عرضه محصولات جدیدش، برند جدیدی بنام «مکث موتور» را تاسیس کرده. به همین دلیل پیکاپ دایون V5 را باید نخستین محصول مکث موتور برای بازار ایران بدانیم.


رقابت سایپا و ماموت خودرو برای یک پیکاپ چینی

یکی از محصولاتی که سایپا تاکنون حرفی از آن نزده است، پیکاپ فودای F22 بود که در سال 1399 و در محوطه پارکینگ خودروسازی زامیاد، به دام عکاسان خبری افتاده بود. اما به موازات خودروسازی زامیاد، ماموت خودرو نیز دست به کار شده و برای مونتاژ برادر دوقلوی فودای، دایون V5، اعلام آمادگی کرده است؛ پیکاپ جدیدی از کشور چین که اولین محموله آن در اوایل بهار 1400 پا به کشورمان گذاشته و هم‌اکنون نیز تست‌های فنی و جاده‌ای آن شروع شده است.

اما چرا می‌گوییم دایون، برادر دوقلوی فودای است؟ داستان از این قرار است که بعد از معرفی فودای F22 در سال 2015، دانگ‌فنگ در سال 2017 تولید همین پیکاپ را با نام جدید دانگ‌فنگ P16 آغاز کرد. سپس شرکت خودروسازی دایون نیز از سال 2020، مجددا همین پیکاپ را با نام دایون V5 به فروش رسانده است. بنابراین می‌توان چنین گفت که هر سه این مدل‌ها، در واقع یک پیکاپ هستند که با چندین نام و نشان مختلف، در بازار چین فروخته می‌شوند.

مشخصات فنی دایون V5

برخلاف شرکت فودای که از چهار موتور مختلف برای پیکاپ F22 خودش استفاده کرده، اما شرکت دایون، پیکاپ V5 خود را فقط با دو موتور در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد که هردوی آنها از نوع توربوشارژ هستند و گیربکس 6 دنده دستی دارند اما یکی از آنها دیزلی است و دیگری بنزینی.

موتور 2.0 لیتری توربوشارژ دایون V5 از نوع دیزلی است که حدود 163 اسب بخار و 390 نیوتن متر گشتاور دارد. این موتور دیزلی در نسخه تک‌دیفرانسیل 8.3 لیتر و در نسخه دو دیفرانسیل 8.7 لیتر بنزین می‌سوزاند.

دومین موتوری که برای دایون V5 می‌توان سفارش داد، از نوع بنزینی بوده و 2.4 لیتری توربوست که قدرتش حدود 218 اسب بخار و گشتاورش 320 نیوتن متر اعلام شده. مصرف ترکیبی دایون V5 با این موتور بنزینی نیز 9.6 تا 10.1 لیتر خواهد بود.

اما برای بازار ایران، پیکاپ دایون V5 قرار است با موتور 2.0 لیتری توربوشارژ عرضه شود که قطعا از نوع دیزلی نیست! هرچند در بازار چین، موتور دو لیتری پیکاپ V5 را فقط می‌توان در نوع دیزلی سفارش داد اما دایون در سایر بازارهای صادراتی خود، نسخه بنزینی این موتور را هم آماده کرده است.

بنابراین اگر وجود این قلب 2.0 لیتری توربو بنزینی، برای دایون V5 در ایران قطعی شود، پس باید منتظر پیکاپی باشیم که به لطف قلب میتسوبیشی آن، حدود 204 اسب بخار در دور موتور 5600 به همراه 280 نیوتن متر در دور موتور 4800 را از طریق گیربکس 6 دنده دستی، در اختیارتان قرار می‌دهد. همچنین سیستم محرکه آن از نوع دو دیفرانسیل 3 حالته (2H و 4H و 4L) است. ضمن اینکه دایون V5 می‌تواند تا 950 کیلوگرم بار را جابجا کند.

قیمت پیکاپ دایون V5

در بازار چین، قیمت پیکاپ دایون V5 چیزی حدود 100 تا 126 هزار یوآن است که تقریبا معادل 15 تا 19 هزار دلار می‌شود. بنابراین در صورت مونتاژ در ایران، احتمالا قیمتی بین 700 تا 800 میلیون تومان خواهد داشت.

در بازار کشورمان، پیکاپ دایون V5 باید با وانت‌های چینی معروفی رقابت کند که مهم‌ترین‌شان، پیکاپ‌های جدید کی‌ام‌سی T8 کرمان موتور و همچنین نسخه توربوشارژ آمیکو آسنا خواهند بود. البته از پیکاپ‌های کاپرا 2 بهمن موتور و فوتون تونلند یورو5 ایران خودرو هم نباید غفلت کرد. ضمن اینکه پیکاپ ریچ پلاس زامیاد هم رقیب خوبی برای دایون خواهد بود ولی چون زمان عرضه آن مشخص نشده، نمی‌توان روی این پیکاپ زامیاد، حسابی باز کرد.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما