از دیو تا دلبر

تست و بررسی رنو کولیوس 2018

27 مرداد 1398 16:40

خودروسازان فرانسوی از دیرباز در زمینه ساخت خودروهای خانوادگی یا هاچ‌بک‌های ریزنقش با تم اسپرت، شهرت داشتند؛ اما تغییر سلیقه عمومی مشتریان طی سال‌های اخیر باعث شد تا مدیران پژو و رنو نیز به فکر ساخت خودروهای کراس‌اور و شاسی‌بلند بیافتند و ماحصل این رویکرد چیزی نبود، جزء توسعه خودروهایی مانند رنو کولیوس که در واقع مبتنی بر مهندسی فنی محصولات نیسان راهی بازار شد.

رنو کولیوس در ابتدای عرضه در بازار ایران از قیمت‌گذاری مناسب و رقابتی برای عرض اندام در برابر هیوندای سانتافه برخوردار بود و این شانس را داشت که در بازار داخلی جا بیافتد. اما با بازگشت تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز، این خودرو فرصت چندانی برای پیدا کردن جایگاه خود در بازار پیدا نکرد.با این وجود نسل نخست رنو کولیوس به دلیل طراحی ظاهری غیرمعمول و عجیبش با توفیق چندانی مواجه نشد و در نهایت فرانسوی‌ها نیز به این نتیجه رسیدند که برای ادامه حضور در بازار، چاره‌ای جزء تغییر زبان طراحی خود ندارند. با این اوصاف در سال 2017، رنو کولیوس با ظاهری کاملاً متفاوت و مدرن پا به عرصه حیات گذاشت و آنچه در ادامه می‌خوانید، نتیجه بررسی کوتاه این کراس‌اور جذاب در شرایط فعلی بازار خودرو ایران است.

طراحی ظاهری رنو کولیوس

اگر قرار بر مقایسه باشد، باید اذعان کرد که زبان تازه طراحی رنو، یکی از بهترین تحولات طراحی صنعتی چند سال اخیر بوده و به کلیه محصولات این شرکت هویتی تازه و کاملاً مستقل بخشیده است. اما در خصوص رنو کولیوس با توجه به اشتراک پلتفرم این خودرو با نیسان ایکس‌تریل، عملاً با یک ایکس‌تریل فیس‌لیفت شده مواجه هستیم که در جلو و عقب با طراحی نوین رنو، هماهنگ شده است که اتفاقاً شاید از دید برخی مشتریان، زیباتر از نسخه اصلی ساخت نیسان نیز از آب در آمده باشد.

طراحی مدرن نسل دوم رنو کولیوس

مسلماً چنین نکته‌ای، اوج هنر تیم طراحی رنو را نشان می‌دهد که توانسته‌اند یک محصول قدیمی از برندی شناخته شده را با حداقل تغییرات به سطح نوینی از زیبایی ارتقا دهند. البته که فرانسوی‌ها مدعی باز طراحی کامل بدنه این خودرو هستند اما اگر نگاهی به ارتفاع کاپوت، فرم سقف و ستون‌های عقب بیاندازید، در خواهید یافت که اشتراک زیر ساخت و پلتفرم، تا حدی دست آن‌ها را برای بروز دادن خلاقیت و نوآوری بسته بوده است.

طراحی C شکل چراغ‌های رنو کولیوس

طراحی چراغ‌های جلو با استفاده از الگوی بصری C شکل و فرم خاص و طویل چراغ‌های عقب از جمله مهمترین نکات طراحی در نسل جدید محصولات رنو است که البته شامل سطوح صیقلی و نه چندان پیچیده بدنه در نمای جانبی نیز می‌شود. ضمناً وجود قطعات تزئینی و کرومی در قسمت‌های مختلف بدنه باعث شده که خودرو تا حدودی لوکس هم به نظر برسد.

بنابراین به طور کلی طراحی ظاهری رنو کولیوس جدید را می‌توان با لغاتی نظیر، چشم‌نواز، بدونه هر گونه پیچیدگی غیر ضروری و بسیار مدرن توصیف کرد.

طراحی و فضای داخلی رنو کولیوس

خودروسازان تقریباً به فرمول ثابتی برای خلق کابین‌های جذاب دست یافته‌اند و آن چیزی نیست به جزء استفاده از نمایشگرهای نسبتاً بزرگ در بخش مرکزی داشبورد و تلفیق چرم با قطعات پلاستیکی طرح چوب یا آلومینیوم برای تزئین فضای کلی کابین. در خصوص رنو کولیوس نیز فرایند کلی به همین ترتیب است و نمود چندانی از خلاقیت و حس متفاوت بودن طراحی بیرونی در داخل خودرو دیده نمی‌شود.

کابین رنو کولیوس 2018

کیفیت کلی داشبورد و فضای کابین را می‌توان قابل قبول و مناسب دانست و رنو کولیوس را خودرویی راحت برای سفرهای خانوادگی پنج نفره عنوان کرد. طبیعتاً با توجه به امکان تا کردن صندلی‌های عقب، از نظر فضای بار نیز مشکلی وجود ندارد و به یمن وجود سیستم صوتی فوق‌العاده کارآمد BOSE، لذت بردن از تجربه موسیقیایی فراتر از بسیاری از رقبا امکان‌پذیر است.

امکانات رفاهی و ایمنی رنو کولیوس

رنو کولیوس از نظر سطح امکانات هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و با لیست بلند بالایی از آپشن‌ها نظیر: سقف پانوراما، صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرمکن و تهویه دو حالته، ترمز دستی برقی به همراه سیستم اتوهلد، سیستم ناوبری رنو به نام R-LINK، کروز کنترل، تهویه اتوماتیک دوگانه به همراه دریچه مجزا برای سرنشینان عقب، محفظه خنک‌کننده، بلوتوث، چراغ‌ها و برف پاک‌کن هوشمند، نشانگر باد تایرها، در صندوق برقی، سنسورهای پارک به همراه دوربین دنده عقب، آینه وسط الکتروکرومیک، فرمان چند حالته برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سامانه کمکی پارک هوشمند، امکان انتخاب حالت رانندگی ECO و بسیاری موارد دیگر از راننده و سرنشینان میزبانی می‌نماید.

امکانات رنو کولویس 2018

در بخش ایمنی هم وجود گزینه‌هایی مثل کیسه‌های هوا برای راننده و سرنشین کناری به همراه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، سامانه هشدار نقطه کور، سیستم‌های ترمز و پایداری از قبیل ABS, EBA, ESP, HSA ، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و ... در کنار 5 ستاره موسسه Euro-NCAP ، نشان از امنیت بالای این محصول دارند.

مشخصات فنی رنو کولیوس

رنو کولیوس به جزء در بخش دیفرانسیل، در سایر قسمت‌ها با نیسان ایکس‌تریل مشابهت کامل دارد و به همین دلیل نیز نمی‌توان این خودرو را از نظر ساختار فنی، چندان به روز عنوان کرد، چرا که عرضه اولیه نسل فعلی نیسان ایکس‌تریل به سال 2014 میلادی باز می‌گردد. با این حال پیشرانه 2.5 لیتری و 171 اسب‌بخاری با قابلیت تولید 233 نیوتن‌متر گشتاور، در طول این سال‌ها دوام خود را به همگان ثابت کرده است و جعبه‌دنده اتوماتیک CVT این خودرو نیز اگرچه لذتی در حد و اندازه جعبه‌دنده‌های اتوماتیک عادی ارائه نمی‌دهد، اما برای رانندگی در شهر و جاده از عملکردی نرم و اقتصادی برخوردار است و شتاب‌گیری صفر تا صد حدوداً 10 ثانیه (در حالت استاندارد 9.8 ثانیه) را برای این خودرو به ارمغان می‌آورد.

پیشرانه4 سیلندر 2.5 لیتری رنو کولیوس

رنو کولیوس پرشتاب‌ترین گزینه بازار محسوب نمی‌شود اما با توجه به نبود رقبای 6 سیلندر در کشورمان، توانایی‌های حرکتی‌اش قابل قبول به نظر می‌رسد. ضمناً مصرف سوخت ترکیبی توسط رنو در حدود 8.3 لیتر در یکصد کیلومتر اعلام شده است که البته در شرایط اقلیمی ایران تا حدی دور از دسترس به نظر می‌رسد اما با این حال در برابر رقبای این رده راضی‌کننده است.

تجربه رانندگی با رنو کولیوس

با نشستن پشت فرمان رنو کولیوس، خود را در فضایی راحت و دلباز خواهید یافت؛ به دلیل وجود سقف پانورامیک، نور زیادی به داخلی کابین می‌رسد و ابعاد و اندازه‌های کلی بدنه نیز به گونه‌ای انتخاب شده‌اند که تسلط زیادی به محیط پیرامون خود دارید. موقعیت قرارگیری راننده، زاویه فرمان، دسترسی به ادوات داخلی کابین و صفحه نمایشگر بزرگ در بخش مرکزی داشبورد نیز مناسب به نظر می‌رسند.

تست و بررسی رنو کولیوس 2018

با روشن کردن پیشرانه درخواهید یافت که صدای چندانی به درون خودرو راه نمی‌یابد، همچنین فنربندی خودرو نیز از آنچه انتظار می‌رود نرم‌تر است. با این حساب باید گفت که رنو کولیوس، درست مانند نیسان ایکس‌تریل، برای رفاه اعضای خانواده طراحی شده و قرار نیست نقش یک کراس‌اور اسپرت یا یک آفرودر تمام‌عیار را بازی کند.

گیربکس CVT رنو کولیوس

جعبه‌دنده CVT در هنگام رانندگی معمولی از عملکرد قابل قبولی برخودار است اما در هنگام نیاز به سبقت‌گیری‌ها با توجه به وزن زیاد خودرو و توان نه چندان قابل توجه پیشرانه، چاره‌ای جزء استفاده از دورهای بالاتر موتور باقی نمی‌ماند و درست همینجاست که عملکرد رنو کولیوس، مانند ایکس‌تریل، چنگی به دل نمی‌زند.

با نگاهی به بررسی نشریات خارجی می‌توان گفت که عموم منتقدان بین‌المللی ضعف اصلی این دو خودرو (ایکس‌تریل و کولیوس) را در قدیمی بودن ساختار فنی پیشرانه و جعبه‌دنده دانسته‌اند، اما در بازار ایران با توجه به ترافیک فوق سنگین شهرها و جاده‌ها و وجود رقبای نه چندان قدرتمندی نظیر هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و حتی میتسوبیشی اوتلندر، می‌توان گفت که رنو کولیوس همچنان شانس رقابت دارد و از این حیث عرصه را به رقبای خود واگذار نمی‌کند. همچنین باید اذعان کرد که با توجه به کیفیت راه‌ها و جاده‌های ایران، نرم بودن سیستم فنربندی بیشتر از شتاب‌گیری فوق‌العاده یا فرمان‌پذیری خوب، مورد نیاز مشتریان است و از همین رو کافی است که پشت فرمان رنو کولیوس با آرامش برانید و سعی کنید تا از قابلیت‌های درخشان سیستم صوتی منحصربه‌فرد این خودرو به نحو احسن استفاده نمایید، تا تجربه‌ای بالاتر از سایر خودروهای هم‌کلاس نصیبتان شود.

دف لاک رنو کولیوس

با توجه به ساختار دو دیفرانسیل و امکاناتی مثل دف لاک و سیستم کمکی حرکت در شیب و همچنین ارتفاع نسبتاً مناسب از سطح زمین، می‌توانیم برای مسیرهای نه چندان دشوار خارج جاده‌ای روی رنو کولیوس حساب باز کنیم.

از نظر فرمان‌پذیری هم با توجه به وجود انواع و اقسام سیستم‌های کنترل پایداری و ساختار مناسب شاسی جای نگرانی چندانی وجود ندارد اما در هر صورت نباید از خودرویی با این ارتفاع و فنربندی نرم، انتظار فرمان‌پذیری در حد و اندازه کراس‌اورهای اسپرت را داشت. در خصوص ترمزها نیز باید گفت که اوضاع رو به راه است و خودرو به موقع به دستور ایست راننده واکنش نشان می‌دهد.

قیمت و شرایط بازار رنو کولیوس

چراغ های عقب رنو کولیوس

رنو کولیوس در ابتدای عرضه در بازار ایران به عنوان یک کراس‌اور 200 میلیونی از قیمت‌گذاری مناسب و رقابتی برای عرض اندام در برابر هیوندای سانتافه برخوردار بود و این شانس را داشت که در بازار داخلی جا بیافتد. اما با بازگشت تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز، این خودرو فرصت چندانی برای پیدا کردن جایگاه خود در بازار پیدا نکرد و درست به همین دلیل است که تعداد نسبتاً معدودی از نسل تازه رنو کولیوس به خیابان‌ها راه یافته‌اند و تاج پادشاهی در این بخش از بازار همچنان در اختیار رقیب کره‌ای است. این مسئله باعث شده تا خرید و فروش سانتافه و تامین قطعات یدکی آن نیز در بازار راحت‌تر از دوقلوهای کولیوس و ایکس‌تریل باشد، از این رو شاید بتوان گفت که خرید کولیوس بیشتر مناسب افرادی است که قصد نگهداری از خودروی خود برای طولانی مدت را دارند، چرا که نقد شوندگی آن با رقم‌های فعلی (بیش از 700 میلیون تومان) چندان سریع نیست و مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری و یافتن قطعات یدکی نیز طبیعتاً سخت‌تر از خودروهای پر تیراژی نظیر سانتافه یا تویوتا راوفور خواهد بود.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
Amirali67 1400/11/8
دوستانی که کولیوس داشتند ، یه سوال داشتم ... رنو کولیوس هم مثل رنو تالیسمان کوبش داره ؟
پاسخ
0
0
0
Kiatash 1399/1/13
خیلی خیلی از رنو کولئوس تعریف الکی کردین واقعا از تیم باما بعید بود
پاسخ
1
7
5
AraMo 1400/10/6
ما شمارو کار نداشته باشیم اسپورتیج تخم مرغی رو با رولزرویس مقایسه میکنی
0
0