مانور با جنگنده آلمانی در تهران

تست و بررسی پورشه 718 باکستر S

29 شهریور 1398 17:10

وقتی لوتوس الیزه را تست می‌کردیم مدام این نکته را گفتیم که این خودرو یک اسپرت به تمام معنا است و گفتیم که در خیابان آتش به پا می‌کند و این حرف‌ها. گفتیم که هندلینگش معرکه است و قدرت عجیب پیشرانه‌اش مو بر تن راست می‌کند. همه این‌ها را ما گفتیم قبول ولی نگفتیم که لوتوس بی‌رقیب است. نگفتیم که قرار نیست از کسی بترسد. اگر یک نفر باشد که لوتوس الیزه از آن بترسد همین پورشه 718 باکستر S است. آلمانی بی‌پروایی که نیامده تا نقش مکمل را بازی کند. نیامده تا گربه سیاه داستان باشد. نیامده تا حریف تمرینی باشد. پورشه 718 باکستر S یک راست از اشتوتگارت آمده که مدال طلایش را بگیرد و برود.

اگر قرار نیست با این خودرو سریع برویم و نترسیم پس دیگر زندگی چه فایده‌ای دارد؟ پورشه 718 باکستر S برای آن‌هایی است که می خواهند کمی آدرنالین خونشان به جوش بیاید.پورشه باکستر از کجا آمد؟

می‌دانید که اساساً کلمه‌ای به اسم Boxster معنایی ندارد. پورشه خیلی هوشمندانه نام آن را از ترکیب دو عبارت Boxer (اشاره به پیشرانه‌های تخت) و Roadster (خودروهای روباز) ایجاد کرده است. آلمان‌ها خیلی دلشان می‌خواست یک اسپرت روباز دیگر مثل مدل 550 سال 1953 داشته باشند؛ اما نه فرصت این کار پیش می‌آمد و نه اینکه مدل‌های پیشنهادی مهندسان چنگی به دل می‌زد. تقریباً 40 سال از این حسرت تاریخی گذشت تا اینکه در 1992 شرکت اولین نمونه مفهومی با اسم باکستر را رونمایی کرد. مدلی که نشان می‌داد پورشه به آنچه می‌خواست رسیده؛ اما نهایی کردن این ایده خام چهار سالی طول کشید تا دست آخر در 1996 نمونه تولید انبوه پورشه باکستر روی کار آمد. آنچه امروز قرار است به ملاقاتش برویم نسخه 2017 متعلق به نسل چهارم (سری 982) است. کسی نمی‌داند که چرا یکهو پورشه از سال 2016 آمد و کد 718 را ابتدای نام این مدل و برادر مسقفش یعنی کیمن اضافه کرد؛ یعنی از این به بعد دیگر باکستر خالی خالی نمی‌گویند. اسم جدید آن‌ها 718 باکستر و 718 کیمن است.

طراحی داخلی و خارجی پورشه 718 باکستر S

همه می‌دانیم که هیچ جنایتی تلخ‌تر از تقلید و کپی‌کاری در صنعت خودروسازی نیست. ولی خُب بعضی جاها هم تقلید ایرادی ندارد. مثلاً اینکه کی از چی تقلید کند هم مهم است. مثلاً اینکه باکستر آمده و از 911 Carrera تقلید کرده ایرادی ندارد. البته کار خیلی تابلو نبوده ولی حس و حال اسطوره پورشه بگی نگی در ژنتیک این خودرو دیده می‌شود.

پورشه 718 باکستر s با سقف باز

پورشه 718 باکستر S یک زبان فانتزی دوست‌داشتنی دارد. البته آلوده به هجو و ابتذال نیست. الکی ادعای جسارت نمی‌کند؛ اما با این حال خوب توانسته از پس ترکیب خطوط مقطع و برش‌های منحنی بربیاید. راستش را بخواهید در نمای جلویی غیر از محل خاص قرارگیری مه‌شکن‌ها دیگر حرف دیگری ندارد. چراغ‌ها که گفتیم وام‌دار مدل 911 هستند. در کناره‌ها می‌توانیم یک هجوم ترسناک را شاهد باشیم. گویی خودرو در حالت ایستاده هم تند می‌رود. اینکه خودروهای اسپرت محل دستگیره در را روی خط اصلی می‌گذارند دلیل دارد و دلیل اصلی آن اشاره به ذات سرعتی بودنش است. تردیدی نیست که خاص‌ترین بخش این قسمت هواکش‌های بزرگی است که روی گلگیرهای انتهایی تعبیه شده‌اند. تقریباً برای کسی مهم نیست که وظیفه این‌ها چیست. فقط می‌دانیم که زیبا هستند و باید باشند.

اگر بخواهیم بارزترین جلوه بیرونی این خودرو را انتخاب کنیم فقط و فقط دست روی چراغ‌های عقبی می‌گذاریم. حرف جدید یعنی این. طرح جدید یعنی این. اینکه چراغ‌ها به‌عنوان بخشی از طراحی کلی خودرو نقش‌آفرینی کنند، حیرت‌انگیز است. تورفتگی و بیرون آمدگی‌های قسمت عقب پورشه کاری کرده است که بگوییم کاش اینجا نمای جلویی‌اش بود.

طراحی نمای عقب پورشه 718 باکستر s

برای آن‌ها که از خودروهای روباز با سقف Soft Top (سقف پارچه‌ای) خوششان نمی‌آید و مایلند مدل‌های Hard Top (سقف از جنس و رنگ بدنه) داشته باشند می‌گوییم که فقط یک بار به این پورشه 718 باکستر S وقتی سقف پارچه‌ای‌اش باز است نگاه کنید. عاشق این تضاد رنگ‌بندی نشدید؟

دست آخر فقط این نکته را بگوییم که رنگ این خودرو هم برای خود عالمی دارد و اسم اصلی Miami Blue (آبی میامی) است که اشاره به یک نوع کمیاب از پروانه‌ها دارد که رنگ آبی‌اش منحصربه‌فرد است.

کابین پورشه 718 باکستر S

حال و هوای کلی فضای کابین برگرفته از سنت چندین و چند ساله پورشه است؛ اما در این مدل به خصوص ریزه‌کاری‌های فراوانی دیده می‌شود. پورشه می‌دانسته که این خودرو یک اسپرت واقعی است نه یک خودروی شهری که خواص اسپرت هم دارد. بنا بر این همه‌چیز را بر مبنای مسابقه طراحی کرده است. گوشه‌ای از این روح جنون‌آمیز فقط روی فرمان دیده می‌شود. دسته‌دنده هم که حکایت هواپیماهای جنگنده را زنده می‌کند.

صندلی‌‌های پورشه 718 باکستر s

صندلی‌های مسابقه‌ای این پورشه 718 باکستر S اگر هم نخواهید شما را وادار به کل‌کل می‌کند. ترکیب‌بندی مدرن عقربه‌های پشت فرمان در حالی است که هنوز هم پورشه از عقربه‌های مکانیکی سنتی برای نمایش سرعت و دور موتور بهره می‌گیرد. یک نمایشگر لمسی روی کنسول نشان می‌دهد که این خودرو خیلی هم از مدرنیته عقب نیست.

یکی از نقاط جالب طراحی داخلی باکستر جدید حالت دستگیره داخلی درها و شکل قاب اسپیکرها است که آن‌ها هم تهاجمی طراحی شده‌اند.

اگر بخواهیم در یک جمله زبان طراحی داخلی و بیرونی این خودرو را تشریح کنیم می‌توانیم به راحتی بگوییم که یک جوان‌کُش با پرستیژ.

تجهیزات و امکانات پورشه 718 باکستر S

اگر هنوز هم ماهیت خودروهای اسپرت واقعی را درک نکرده‌اید یک بار دیگر مطلب تست لوتوس الیزه را بخوانید. محض یادآوری یک بار دیگر می‌گوییم که خودروهای اسپرت اصیل فقط روی کیفیت رانندگی و قدرت و سرعت تمرکز می‌کنند. پس اینکه پورشه 718 باکستر S مثل کره‌ای‌ها و فرانسوی‌ها سیستم کمکی ماندن در خط ندارد، عجیب نیست. اینکه کنترل حرکت در سربالایی و سرپایینی دارد عجیب نیست. کنترل کشش و پایداری که روی این خودرو نصب شده از نظر فناوری حتی از لندکروز هم پیچیده‌تر است.

فرمان پورشه 718 باکستر S

از آنجایی که پورشه سازنده این خودرو است، پس حضور انبوهی از آپشن‌ها روی فرمان تعجبی ندارد. مثل روکش چرم، قابلیت تنظیم در 4 حالت، حساس به سرعت،‌ گرم‌کن و البته اهرم‌های تعویض دنده.

یکی از آپشن‌های جذاب این خودرو که البته در اغلب خودروهای آلمانی هم دیده می‌شود، سیستم تغییر ارتفاع خودرو است که می‌توان آن را تا 20 میلی‌متر هم پایین‌تر آورد. پورشه 718 باکستر S از نظر ایمنی علیرغم ابعاد کوچکش، سرآمد است. اینکه عقب و جلوی آن با سنسورهای هوشمند ضد تصادف محافظت شده و این‌که کروز کنترلش واقعاً هوشمند است نسبت به حرکت یا توقف مانع جلویی واکنش نشان می‌دهد، یعنی ایمنی. البته حضور 6 ایربگ برای خودرویی به این کوچکی نیز محل تعجب است. این پورشه نیازی به سیستم ترمز کمکی یا اضطراری ندارد. دیسک‌های بزرگ خنک‌شونده دوبل آن در کنار لنت‌های عریض دیگر فضا برای حضور یک سیستمی کمکی ایجاد نمی‌کنند.

چراغهای روشنایی روز پورشه 718 باستر S

البته که پورشه 718 باکستر S چراغ‌های روشنایی روز دارد، از آن‌ها که به صورت خودکار خاموش و روشن می‌شوند. قابلیت چرخیدن مغزی لامپ در پیچ‌ها برای خودرویی با این ابعاد یک نعمت است. واقعاً نیازی نبود که باکستر در این مدل سیستم چراغ‌شور تعبیه کند.

شاید برای شما هم حیرت‌انگیز باشد که درون کابین این محصول ریزاندام سیستم صوتی 10 بانده Bose نصب شده باشد. فقط یک نکته دیگر؛ برای آن‌هایی که از خودروهای روباز به دلیل ایمنی‌شان هنگام واژگونی می‌ترسند باید بگوییم که پشتی صندلی‌های این خودرو مجهز به محافظ واژگونی است و کمربندهای آن در این شرایط عملکردی خاص دارند.

پیشرانه و مشخصات فنی پورشه 718 باکستر S

اینکه بگوییم پورشه یک سری پیشرانه قدرتمند دارد و برای آن‌ها بدنه‌های مختلف زیبا طراحی می‌کند، بیراه نیست. نه فقط این باکستر بلکه تمام حرف تمام پورشه‌ها همین پیشرانه آنهاست. مدل امروز نسخه S است که با حجم 2.5 لیتر و آرایش خاص خوابیده می‌تواند 350 اسب‌بخار قدرت خالص و 420 نیوتن‌متر گشتاور وحشتناک تولید کند.

گیربکس PDK پورشه باکستر

حضور یک جعبه‌دنده ضریب کوتاه 7 سرعته اتوماتیک که این خروجی را به صورت RWD به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند موجب ثبت رکوردهای عجیبی می‌شود. مثلاً باور نمی‌کنید اگر بگوییم پورشه 718 باکستر S می‌تواند به سرعت نهایی 285 کیلومتر برساعت دست پیدا کند. بی‌تردید رکورد اصلی این خودرو شتاب صفر تا صد 4.4 ثانیه‌ای‌اش است که آن را در زمره 3 محصول سریع بازار ایران قرار می‌دهد.

پورشه 718 باکستر S با طول، عرض و ارتفاع 4379، 1801 و 1281 میلی‌متری دیگر فضایی برای حضور دو صندلی اضافی ندارد. خروجی این خودرو زمانی ترسناک‌تر می‌شود که می‌فهمیم که وزن آن فقط 1385 کیلوگرم است.

رینگهای اسپرت پورشه باکستر

می‌گویند باکستر S در هر 100 کیلومتر 7.3 لیتر سوخت مصرف می‌کند؛ یعنی چیزی در حد و اندازه‌های پراید. پورشه همیشه روی تناسب سایز چرخ‌های عقب و جلو حساس بوده. به طوری که مثلاً روی همین خودرو آمده و از تایرهای 235.40 میلی‌متری 19 اینچی در جلو و 265.40 میلی‌متری 19 اینچی در عقب استفاده کرده تا پایداری را به حداکثر برساند.

این خودرو در قیاس با اصلی‌ترین رقبایش یعنی لوتوس الیزه و ب‌ام‌و Z4 هم قدرت بیشتری دارد و هم گشتاور بالاتری. هم شتاب سریع‌تری دارد و هم سرعت نهایی بیشتری.

تجربه رانندگی پورشه 718 باکستر S

اگر قرار نیست با این خودرو سریع برویم و نترسیم پس دیگر زندگی چه فایده‌ای دارد؟ پورشه 718 باکستر S برای آن‌هایی نیست که عشق ماشین‌های روباز هستند. برای این افراد مرسدس‌بنز SLK و ب‌ام‌و Z4 پیشنهاد می‌شود؛ اما برای آن‌هایی که دوست دارند کمی آدرنالین خونشان به جوش بیاید، باکستر انتخاب اصلح است. پس بیایید از اول شروع کنیم. حتی قبل از استارت. شما درون صندلی آن گیر افتاده‌اید و کمربندی‌های پهنش شما را سفت سر جایتان میخ می‌کند. فضای زیادی برای بازی با صندلی و فرمان ندارید ولی ارگونومی آن به قدری استادانه طراحی شده که هر فردی با هر وزن و قدی می‌تواند روی جاده مسلط باشد. تصمیم خود را بگیرید که می‌خواهید استارت رانندگی‌تان با سقف باز باشد یا بسته. چون وقتی شروع به حرکت کردید و سرعت گرفتید سقف آن باز و بسته نمی‌شود.

تست و بررسی پورشه 718 باکستر S

استارت می‌زنید. این غرش طبیعتاً باید صدای یک پیشرانه هشت سیلندر توربو باشد. نرم حرکت می‌کنید. انگار نه انگار که می‌دانید قرار است به زودی قفل اسطبل اسب‌های رام‌نشده باز شود. چون فاصله محوری پورشه 718 باکستر S بسیار کوتاه و تقریباً اندازه طول خودرو است، شما قشنگ انتقال قدرت را حس می‌کنید و آن را در دست می‌گیرید.

اینکه فکر کنید با گاز دادن ناگهانی قرار است چیزی از کنترل خارج شود، اشتباه است. شما در اوج ایمنی فقط سریع‌تر می‌روید. خیلی سریع‌تر. اینقدر که جاده تمام شود. هنوز هم اعتماد به نفس دارید و فکر می‌کنید که روی خودرو مسلط هستید و با این شتاب‌گیری‌ها قرار نیست به نفس نفس بیافتید. پس خودرو را از حالت استاندارد روی حالت اسپرت می‌گذارید. حالا اوضاع کمی فرق می‌کند. پسرک شیطان‌صفت پورشه خودش را نشان می‌دهد.

تجربه رانندگی با پورشه 718 باکتسر S

پورشه 718 باکستر S در سرعت‌های بالای 120 هم مثل وقتی ایستاده است،‌ پایدار نشان می‌دهد. در این حالت ECU خودرو کمی کنترل روی دیفرانسیل را کمتر می‌کند و اجازه می‌دهد که دنده‌ها در دور بالاتری شیفت کنند. فرمان تیزتر شده و قرار است که پیشرانه از محفظه عقب کنده شود و بیاید بغل شما.

حیف است که تا اینجا آمده‌اید و حالت اسپرت پلاس را تست نکنید. تعریف این حالت این است که خودتان هستید و خودتان. تنها چیزی که قرار است از شما مراقبت کند هنر رانندگی و پدال ترمز است. حالا تمام گشتاور تولیدی زیر پایتان است و دیفرانسیل دیگر کاملاً آزاد شده. دیگر محدودیت الکترونیکی دور موتور ندارید. خلاصه که اگر سکته نمی‌کنید گاز بدهید. باکستر که می‌تواند، شما هم می‌توانید؟

راند نهایی با پورشه 718 باکستر S

چراغ‌ها و نمای عقب پورشه باکستر

خودرویی که در بازارهای جهانی یک کابوس شبانه برای آلفارومئو 4C، آئودی TTS، جگوار F-Type و حتی پورشه کیمن GT4 به حساب می‌آید،‌ پس حتماً خودروی خاصی است. البته که پورشه 718 باکستر S در ایران هم خاص است ولی خاص به تعریف خودمان. مالک این خودرو نهایت کاری در ایران می‌کند این است که از پارکینگ بیرون می‌آید، چند تا گاز می‌دهد و دوباره با ترس و لرز به پارکینگ برگردانده می‌شود. البته که قطعاً برخی از مالکانش توانسته‌اند آن را به حداکثر کارایی هم برسانند ولی نکته اینجاست که واقعاً نمی‌توان گفت خریدار این خودرو آن را برای خواص اسپرتش خریده و به همین دلیل بوده که مثلاً سراغ ب‌ام‌و Z4 نرفته است.

جدول کامل مشخصات فنی و آپشن‌های پورشه 718 باکستر S

پورشه 718 باکستر S خریداری می‌شود چون اولاً روباز است و ثانیاً پورشه است. دو عامل اصلی دیده شدن در خیابان. البته این قضیه که قیمت باکستر فوق کمی از 2 میلیارد هم بیشتر است روی رانندگی محتاطانه با آن بی‌تأثیر نبوده است.

*عکاس: بامداد صفائیان

دیدگاه کاربران
morteza.taheri 1398/6/30
چیزی که مقالات خودرویی وب کم داشت روحیه هنری نوشتار و تزریق احساس به متن بود که خوشحالم در مقالات باما این مورد رعایت میشود.
پاسخ
0
0
3