توقف زودهنگام واردات پژو 508، یک بار دیگر ثابت کرد که زیستگاه کشور ما برای گربهسانان درشت هیکل پژو خوشیمن نیست! در واقع درست برعکس بچه گربههای این خانواده (مثل 206) که سالیان درازی است با مردم ما همزیستی پیدا کردهاند، شیرهای بزرگ فرانسوی مثل 407 و 508 هیچگاه نتوانستند درسرزمینمان دوام بیاورند؛ در این بین نکته مهم این است که شکست این سدانهای نیمه لوکس، بیش از آنکه به ضعف خود خودرو مربوط باشد به موارد حاشیهای مثل سوء مدیریت، قیمتگذاری اشتباه و در این مورد آخری تحریمهای یک جانبه غربی مرتبط بوده است.
”درست است که پژو 508 خوشقیافهترین سدان نیمه لوکس بازار نیست، از نظر شتاب به امثال تلیسمان نمیرسد و از حیث اعتبار برند هم خوشنامی محصولات تویوتا را ندارد؛ اما با وجود تمامی این صحبتها باید اعتراف کنیم که این محصول در هیچکدام از آزمونها ما را نا امید نکرد.“به هر حال قبل از بسته شدن درهای واردات، تعداد محدودی از مدلهای فیسلیفت شده از نسل اول پژو 508 پاسپورت ایرانی خود را دریافت کردند اما تعدادشان به قدری اندک است که هنوز هم بعد از گذشت مدتها برای اکثر افراد ناشناخته باقی ماندهاند؛ همین قضیه گروه «باخبر» را بر آن داشت که دست به کار شود و ملاقاتی با یکی از این شیرهای پر ادعای فرانسوی ترتیب دهد؛ با این هدف که از نزدیک با خصوصیاتش آشنا شویم و ببینیم آیا در بازار خودرویی عجیب و غریب این روزهای کشور همچنان میشود به خرید این خودرو فکر کرد یا خیر؟! پس لطفاً «باما» همراه باشید.
طراحی ظاهری پژو 508
پژو 508 به هیچ عنوان خودروی بدقیافهای نیست اما از شانس بد در برابر رقبای بسیار جذابی مثل رنو تلیسمان و کیا اپتیما قرار گرفته و کارش دشوار شده است؛ البته اگر در شرایط عادی واردات قرار داشتیم و امروز نسل جدید پژو 508 اینجا ایستاده بود، اوضاع شکل کاملاً متفاوتی به خود میگرفت؛ اما فعلاً شرایط بازار بدین گونه است و پژو 508 حاضر با تمامی جذابیتهایش نمیتواند به عنوان زیباترین گزینه این رده مطرح شود. با این وجود افرادی که به دنبال خودرویی خاص و متفاوت هستند که نه مثل کیا اپتیما و هیوندای سوناتا در هر کوچه و خیابانی دیده شود و نه همچون رنو تلیسمان ظاهری پر زرقوبرق داشته باشد، قطعاً از دیدن چهره ساده و شیک پژو 508 لذت خواهند برد. ضمن اینکه این فرزند پژو با رعایت اصول خانوادگی خود، از ظاهری اصیل و با ابهت بهره برده و در تمامی زوایا متناسب به نظر میرسد.
شاید تنها نکته منفی ظاهری پژو 508 در بلاتکلیفی میان خشونت و متانت خلاصه شود؛ نکتهای که در نسل جدید کاملاً برطرف شده و طراحی اسپرت و جسور آن مدل خط مشی اصلی پژو 508 را مشخص کرده است؛ اما در نمونه وارد شده به کشور، شاهد یک سری خطوط ساده و سنگین هستیم که ناگهان با تعدادی اِلمان اسپرت در هم آمیخته میشوند؛ گویا پژو قصد داشته با این کار تمامی سلایق را راضی نگاه دارد اما نتیجه برعکس شده و ظاهر خودرو را تا حدودی محافظهکارانه کرده است.
طراحی داخلی پژو 508
با گشودن در خودرو با یک کابین زیبا و خوش ساخت مواجه میشویم که حس خوبی به سرنشینان منتقل میکند؛ البته اگر به قطعات تشکیلدهنده کابین به صورت جداگانه بنگرید، ممکن است از طراحی ساده برخی از قسمتها مثل دریچههای تهویه یا نمایشگر مرکزی ایراد بگیرید اما مهم این است که ترکیب این اجزاء درکنار هم عالی از کار درآمده و فضای داخلی بر خلاف ظاهر خودرو شور و هیجان جوانی را در دل انسان زنده میکند؛ کیفیت متریال استفاده شده هم در سطح کاملاً مطلوبی قرار دارد و از نظر رعایت اصول ارگونومی، به سختی میتوان ایرادی به پژو 508 وارد کرد.
جدای از همه اینها، پژو در خصوص فضاسازی هم کارش را درست انجام داده و اینجا تمامی سرنشینان از جای پا و سر کافی بهرهمند هستند؛ این قضیه در کنار وجود صندوق عقبی جادار و کارآمد، پژو 508 را در زمره خودروهای مناسب برای سفرهای خانوادگی قرار داده است.
آپشنهای رفاهی و ایمنی پژو 508
پژو 508 وارد شده به کشور لیست بلند بالایی از تجهیزات را در اختیار قرار میدهد که از جمله آنها میشود به مواردی نظیر: سیستم ورود و استارت بدون کلید، سامانه استارت/استاپ، کروز کنترل و محدودکننده سرعت، سیستم کنترل فشار باد تایرها، تهویه مطبوع اتوماتیک با امکان تنظیم مجزا برای 4 منطقه، ترمز دستی الکترونیکی، سانروف برقی، صفحه نمایش 7 اینچی لمسی، اهرم تعویض دنده در پشت فرمان، آینه الکتروکرومیک وسط و آینههای تاشو برقی جانبی، صندلیهای برقی مجهز به حافظه و گرمکن، ماساژور صندلی راننده، روکشهای چرم طرح ناپا، چراغهای اتوماتیک به همراه نوربالای هوشمند، چراغهای روشنایی در روز، نمایشگر هداپ رنگی، سنسور باران یا همان برف پاککن هوشمند، دوربین دنده عقب به همراه سنسورهای پارک و.. اشاره نمود.
در بخش ایمنی هم امکاناتی مثل: شش عدد کیسه هوا، سامانه هشدار نقطه کور، سیستمهای ترمز و پایداری شامل HAC، CBC، ASR، ESP و ABS وجود دارند که در کنار 5 ستاره ایمنی که موسسه Euro-NCAP به این پژو 508 اعطا کرده، باعث آرامش خاطر شدهاند.
پیشرانه و تواناییهای حرکتی پژو 508
پژو 508 از یک پیشرانه 4 سیلندر کوچک 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر بهره میبرد که قادر است در بهترین حالت 163 اسببخار قدرت را در 6000 دور بر دقیقه تولید نماید؛ البته این عدد حتی در برابر رقبای تنفسطبیعی این رده قیمتی هم چندان عالی به نظر نمیرسد چراکه خودرویی مثل کیا اپتیما با پیشرانه 2.4 لیتری اتمسفریک، قادر به تولید 185 اسببخار قدرت است. اما کارت برنده پیشرانه توربو پژو 508 در گشتاور تولیدی نهفته شده؛ جایی که همین پیشرانه کوچک، توان تولید 240 نیوتنمتر تورک را دارد (که 9 نیوتنمتر بیشتر از اپتیماست) و مهمتر اینکه از دور موتور بسیار پایین (1400 RPM) و به صورت خطی در دسترس قرار میگیرد. وظیفه انتقال قدرت برعهده جعبهدنده 6 سرعته اتوماتیک است که با ضرایب مناسب خود از افت روند شتابگیری جلوگیری میکند.
حاصل تمامی اینها به شتاب رسمی 8.9 ثانیه و حداکثر سرعت 210 کیلومتر برساعت منتهی شده که برای یک سدان خانوادگی راضیکننده است. ضمناً حجم پایین و راندمان بالای پیشرانه پر پژو 508، به رعایت هر چه بهتر رژیم غذایی این گربهسان 1485 کیلوگرمی هم یاری رسانده و در نتیجه پژو 508 در شرایط استاندارد فقط به 6.9 لیتر سوخت برای طی 100 کیلومتر مسافت در مسیرهای ترکیبی احتیاج خواهد داشت.
خوب پس تا اینجای کار همه چیز به سود میهمان فرانسوی مان پیش رفته و پژو 508 هم از نظر شتاب و هم مصرف سوخت رقبای تنفس طبیعی بازار را پشت سر میگذارد. اما در این بین یک نکته منفی وجود دارد که ممکن است شما را دچار تردید کند و آن نکته اختلاف شتاب نه چندان زیاد این خودرو در قیاس با رقبای اتمسفریک حاضر در کشور است؛ البته این مورد در کشورهای اروپایی که کیفیت سوخت بالا و بنزین گرانقیمتی دارند شکل متفاوتی به خود میگیرد اما در شرایط کشور ما این سوال مطرح میشود که چرا باید به خاطر اندکی صرفهجویی در مصرف سوخت که آن هم به دلیل خرید اکتان و مواردی از این دست عملاً جبران خواهد شد و شتابی که فقط 0.6 ثانیه بهتر از امثال کیا اپتیما است، دردسرهای خرید خودرویی توربو را به جان بخریم؟! در واقع اینجا دیگر صحبت از شتاب صفر تا صد وسوسه برانگیز 7.7 ثانیهای رنو تلیسمان نیست که عاشقان شتاب و سرعت را برای ریسک کردن مجاب کند بلکه فاصله با گزینههای اتمسفریک بازار خیلی کمتر از این حرفهاست. البته که پیشرانه پژو 508 در قیاس با امثال رنو تلیسمان فشار بوست پایینتری دارد و به همین دلیل ممکن است به بنزینهای وطنی حساسیت کمتری نشان بدهد اما باز هم در قیاس با یک خودرو تنفس طبیعی مثل کیا اپتیما، توجه و نگهداری دقیقتری از مالکش طلب خواهد کرد.
برای درک بهتر قضیه بد نیست اشاره کنیم که خود کیا اپتیما هم دارای نسخههای قدرتمند مجهز به توربوشارژر است که اتفاقاً شتاب بسیار مناسبی هم دارند اما به دلیل پایین بودن کیفیت سوخت در کشور، واردات نمونههای تنفس طبیعی همواره به مدل توربو ترجیح داده شده است.
تجربه رانندگی با پژو 508
بالاخره زمان تست عملی فرا رسید؛ طراحی خوب کابین در کنار کیفیت بالای متریال و ارگونومی مناسب ادوات باعث شده که پشت فرمان حس خوبی داشته باشم؛ از نظر عایقبندی هم اوضاع رو به راه است و به خصوص در سرعتهای عادی سکوت و آرامش بسیار مناسبی بر کابین حکم فرماست. صندلیها در عین راحتی به خوبی بدن را در آغوش گرفتهاند و ترکیبی از لذت، آسایش و امنیت را برایم تداعی میکنند.
تمامی اینها بدون وجود یک سیستم تعلیق خوب و کارآمد ارزشش را از دست میداد اما خوشبختانه پژو 508 در این پارامتر هم کارش را خوب انجام داده و با کیفیت سواری مناسبی از سرنشینان خود میزبانی مینماید. برای درک بهتر مطلب باید بگویم که سیستم تعلیق پژو 508 هنوز هم به راحتی امثال تویوتا کمری یا نیسان تینا نیست اما از رقبایی مثل رنو تلیسمان و کیا اپتیما نرمتر ظاهر میشود و تا حد مناسبی ضربات ناشی از دستاندازها را خنثی مینماید.
سواری نسبتاً نرم پژو 508 بر روی پایداری خودرو تاثیر منفی نگذاشته و در نتیجه بازی با فرمان خوشدست پژو لذت بخش است. به خصوص که دید به اطراف هم در قیاس با ابعاد بدنه مناسب است و ترمزهای مطمئن خودرو، اعتماد به نفسمان را برای افزایش سرعت در شرایط مختلف بالا بردهاند.
در مورد واکنشها به پدال هم باید گفت به غیر از لگ کوتاهی که در ابتدای حرکت احساس شد مشکل دیگری وجود ندارد و پژو 508 با روند خوب و یکنواختی سرعتش را افزایش میدهد. ضمناً هوش بالای جعبهدنده در تلفیق با گشتاور مناسبی که از دور موتور پایین در اختیارمان قرار گرفته باعث شده که خودرو همواره گوش به فرمان باشد و در هنگام نیاز به دنده معکوس یا سبقتگیری در سربالاییها نیز لبخند رضایت بر لبانمان نقش بندد؛ البته همانطور که قبلاً اشاره شد با این خودرو میتوان از پس رقبای تنفس طبیعی این رده بر آمد اما برای رقابت با خودروهایی مثل رنو تلیسمان یا تویوتا کمری هیبریدی شانس چندانی برای موفقیت وجود ندارد و بهتر است که راه را برایشان باز بگذاریم.
راند نهایی با پژو 508
درست است که پژو 508 خوشقیافهترین سدان نیمه لوکس بازار نیست، از نظر شتاب به امثال رنو تلیسمان نمیرسد و از حیث اعتبار برند هم خوشنامی محصولات تویوتا را ندارد؛ اما با وجود تمامی این صحبتها باید اعتراف کنیم که این محصول در هیچکدام از آزمونها ما را نا امید نکرد و نقطه ضعف خاصی از خود نشان نداد.
به طور خلاصه باید گفت که امروز با یک سدان زیبا، راحت، ایمن و آپشنال طرف بودیم که هم از نظر شتابگیری ما را راضی نگاه داشت و هم توانست با کیفیت سواری و فرمانپذیری مناسب نظرمان را به خود جلب نماید. تازه اگر واردات پژو 508 ادامهدار بود و نسل جدید این محصول قدم به کشورمان میگذاشت اوضاع خیلی بهتر هم میشد و میتوانستیم از این محصول به عنوان یکی از جذابترین گزینههای بازار داخل البته در رده خودش یاد کنیم؛ اما صد حیف که حالا عرضه همین مدل قدیمی هم متوقف شده و اندک نمونههای وارداتی هم به احتمال زیاد به سرنوشتی مشابه پژو 407 و سوزوکی کیزاشی دچار خواهند شد و با آینده مبهمی در خصوص قطعات یدکی و شرایط خدماتی مواجه میگردند؛ به همین دلیل است که مدلهای 2017 کمکارکرد پژو 508 که در زمان نگارش این متن با قیمتهایی در حدود 460 الی 480 میلیون تومان در بازار ارزشگذاری شدهاند، به سختی مورد معامله قرار میگیرند و اکثریت مشتریان همچنان بر خرید گزینههای کمحاشیهتر کرهای تمایل بیشتری نشان میدهند.
جدول کامل مشخصات فنی و آپشنهای پژو 508
بنابراین در شرایطی که پژو با عرضه نسل جدید 508 در بازار ایران میتوانست به سلطان بلامنازع بازار سدانهای سایز متوسط تبدیل شود، حالا نسخههای قدیمی پژو 508 در شرایط تحریمی فعلی حکم شیرهای خسته و کهنسالی را دارند که بر جنگلی سوخته پادشاهی میکنند و در چنین شرایطی سایر رقبا از شانس بیشتری برای ادامه حیات برخوردارند.
*عکاس: بامداد صفائیان
نویسنده : امین امیریفر
منبع : باما