گزینه ایده‌آل برای هواخوری در کیش

تست و بررسی مرسدس‌ بنز C200 کابریولت

3 فروردین 1399 12:29

نه فقط در ایران، بلکه در کل دنیا میزان فروش خودروهای کروک در قیاس با نمونه‌های سدان و کوپه آماری پایین‌تری را نشان می‌دهد. طبیعتاً هرچقدر که طراحی یک خودرو مثل مرسدس‌بنز C200 کابریولت خاص‌تر باشد، مشتری‌اش هم محدودتر می‌شود. با این حال در بازار کشور، کم خودروی کروک نداشته‌ایم. حتی مدل‌های معروفی هم از آن را شاهد بوده‌ایم. از پورشه باکستر و مازراتی گرن‌کبریو گرفته تا نسخه‌های کانورتیبل مرسدس‌بنز SL و SLK و ب‌ام‌و سری 3 و 6. از ولوو C70 گرفته تا رنو اسکالا.

همگی این خودروها به اندازه خودشان لوکس، پرآپشن و با برند معتبر بودند؛ اما خودروی کروکی که هم لوکس باشد، هم پرآپشن، هم با برند معتبر و البته هم «جدید» نداشتیم. تا اینکه در جزیره کیش به این مرسدس‌بنز برخوردیم؛ یعنی مرسدس‌بنز C200 کابریولت. البته یادمان نرفته که در این بازار ویرایش روباز مرسدس‌بنز E کلاس نیز وجود دارد ولی از نظر سن و سال، چند ماهی قدیمی‌تر از برادر کوچک‌تر خود است.

مرسدس‌بنز C کلاس کابریولت از کجا آمد؟

اولین نسل مرسدس‌بنز C کلاس سال 1993 رونمایی شد. خودرویی در کلاس سدان و البته واگن. نسل بعدی که سال 2000 آمد علاوه‌بر دو فرم قبلی، مدل لیفت‌بک را نیز به لیست فروش اضافه کرد. در نسل سوم که سال 2007 وارد بازی شد، مدل ناموفق لیفت‌بک حذف و به جای آن برای اولین‌بار ویرایش کوپه جایگزین شد؛ اما در نسل چهارم که سال 2014 معرفی شد، علاوه بر مدل‌های سدان، کوپه و واگن، برای اولین‌بار مرسدس‌بنز با ریسک فراوان یک ویرایش روباز را نیز معرفی کرد. این همان خودرویی است که امروز سراغش رفته‌ایم.

نسل چهارم مرسدس‌بنز C کلاس را با کد W205 می‌شناسند و نسخه کابریولت آن با کد A205 شناسایی می‌شود. پس این کدها را به یاد داشته باشید یک روزی به کارتان می‌آید. نسخه سدان این خودرو سال 2014 به دست مشتری رسید. سال بعد مدل کوپه و سال 2016 بود که ویرایش روباز این خودرو بعد از رونمایی در نمایشگاه ژنو در بازار عرضه شد. این هم دلیلی واضح برای جدیدتر بودن این C کلاس.

طراحی مرسدس‌بنز C200 کابریولت

با این‌که طراحی محصولات اخیر مرسدس‌بنز صدای خیلی‌ها را درآورده، ولی این اسطوره خودروسازی خوب می‌داند که چگونه جدید بودن را به چهره محصولاتش تزریق کند. در طول چهار نسل تولید C کلاس فقط در نسل دوم بود که آلمان‌ها ناگهان هوس تولید این خودرو با چراغ‌های دایره‌ای به سرشان زد. ایده‌ای که راستش را بخواهید فقط روی E کلاس جواب می‌داد. آنچه در این خودرو می‌بینیم چراغ‌هایی است که اخیراً با شباهت زیادی روی تمام دیگر مدل‌های شرکت نیز دیده می‌شود. شاید در ظاهر تکراری ولی حقیقتاً دوست‌داشتنی هستند. چراغ‌هایی با انحنای نرم و با یک نوار مورب LED که چه در روز و چه در شب جلوه بی‌نظیری دارند. به طرزی استادانه ادامه این خط مورب روی گلگیرها و در کشیده شده است.

جلوپنجره این خودرو یکی از آن چیزهایی است که فقط روی یک مرسدس می‌شود دید. یک الگوی فانتزی ولی باابهت که گویی مغناطیس لوگوی ستاره نقره‌فام در حال جذب همه‌چیز است. به دریچه‌های هوای زیر سپر نگاه کنید که چقدر زیبا با فریم چراغ‌ها هم‌خوانی دارند. هم‌سطح شدن چراغ‌های عقب با سطح بدنه ایده جذابی است که متواضع بودن زبان طراحی مرسدس‌بنز C200 جدید را نشان می‌دهد.

نمای عقب مرسدس‌بنز C200 کابریولت

مثل همیشه سادگی معناداری را در انتهای این محصول نیز می‌بینیم؛ اما برای اینکه این سادگی خسته‌کننده نشود دو اگزوز اسپرت در دو طرف دیفیوزر گنجانده شده است. به‌عنوان آخرین بررسی در طراحی بیرونی باید به نوار کروم سرتاسری بر روی لبه خودرو اشاره کرد. این حقه تحسین‌برانگیزی است که این خودرو وقتی سقفش باز و همه شیشه‌هایش پایین است را تبدیل به یک قایق لوکس می‌کند.

این کروکی زیبا با طول، عرض و ارتفاع 4686، 1810 و 1406 میلی‌متری چندان هم از یک سدان کوچک‌تر به نظر نمی‌رسد. خلاصه که گول ظاهر فانتزی مرسدس‌بنز C200 کابریولت را نخورید. مرسدس همیشه یک غافلگیری شیرین برای مشتری‌اش دارد.

کابین مرسدس‌بنز C200 کابریولت

داخل کابین مرسدس‌بنز C200 کابریولت جایی است که امضای همیشگی بنز را شاهد هستیم. یک تفاوت فاحش با تمام لوکس‌های شهری را در اتاق این خودرو می‌بینیم. مرسدس هیچ‌گاه با اصرار شدید نخواسته خود را تجملی نشان دهد. همین‌که کلیه قطعات با کیفیتی بالا در بهترین مکان ممکن تعبیه شده‌اند، حس وقار ایجاد می‌کند.

نمایشگر سیستم MBUX مرسدس‌بنز

نمایشگر هوشمند لمسی در وسط کنسول به جای اینکه توکار باشد، عمداً بیرون زده تا نگاه‌ها را به فناوری مدرن MBUX جلب کند. بالانس خوبی بین هندسه دایره‌ای دریچه‌های تهویه مطبوع در جلو و عقب، محفظه آمپر کیلومتر، محل قرارگیری سوئیچ و اسپیکر روی در‌ها ایجاد شده است.

مرسدس‌بنز C200 با انبوهی از ترکیب رنگی و در تریم‌های مختلفی عرضه می‌شود که همگی نیز درخشش خاص خود را دارند. در مدلی که امروز سراغش رفته‌ایم، یک تضاد عجیب بین رنگ‌های مشکی و قرمز و البته ورق آلومینیومی دیده می‌شود. رنگ قرمز روی صندلی‌ها و رودری‌ها زمانی معنادار می‌شود که سقف این خودرو بسته می‌شود. کسی به مرسدس‌بنز نمی‌تواند هنر طراحی را یاد بدهد.

کابین مرسدس‌بنز C کلاس کابریولت

با نصب صندلی‌های ارگونومی که با چرم Artico پوشش داده شده‌اند، مفهوم رفاه با این خودرو دستخوش یک تغییر اساسی شده است. در این خودرو مانند اغلب کوپه‌های 2+2 (دو نفر عقب، دو نفر جلو) فضای سرنشینان عقب مثل سدان‌ها چندان دلباز و جادار نیست. حداقل آن فاجعه‌ای که در پورشه 911 تجربه کردیم را اینجا نخواهیم داشت.

تجهیزات و امکانات مرسدس‌بنز C200 کابریولت

در این خودرو هرچه یک مرسدس‌بنز متعارف باید داشته باشد را می‌بینیم. البته کروز کنترل دارد. دقیقاً از همان‌هایی که هوشمند است و مطابق با سرعت خودرویی جلویی و کناری اقدام به کاهش و یا ترمزگیری می‌کند. این یعنی هم رادار نقطه کور دارد و هم رادار تغییر لاین.

با اینکه مرسدس‌بنز C200 سنسور جلوگیری از تصادف در قسمت جلو را دارد ولی به طرزی مشکوک خبری از این سنسور در عقب نیست. مانند تمام مرسدس‌های جدید، چراغ‌های جلوی آن در پیچ‌ها هم‌راستا با فرمان می‌چرخند؛ ایده‌ای که به افزایش پرتاب نور لامپ‌های LED آن کمک زیادی می‌کند.

امکانات مرسدس‌بنز C200 کابریولت

وقتی روی چنین خودروی تشریفاتی پدال شیفتر پشت فرمان و سیستم نمایش روی شیشه جلو موسوم به هدآپ تعبیه می‌شود یعنی باید کمی هم از قابلیت‌های آتش‌بازی این خودرو هراس داشت. نمایشگر اصلی آن 8.4 اینچی با قابلیت تشخیص حرکات دست است. چهار دوربین اطراف باعث شکل‌گیری یک نمای 360 درجه از خودرو خواهند شد.

تاچ‌ پد مرسدس‌بنز جایگزین دسته دنده

احتمالاً متوجه شده‌اید که در این خودرو اثری از دسته‌دنده نیست. همه‌چیز توسط یک تاچ‌پد و یا همان سلکتور دایره‌ای انتخاب می‌شود. در ضمن این را هم باید بدانید که عقربه‌های سرعت و دور موتور صفحه کیلومتر وجود خارجی ندارند و این یک تصویر دیجیتالی روی نمایشگر 4.5 اینچی است. با این همه مرسدس‌بنز به آپشن‌های خود نمی‌بالد. آنچه باعث افتخار شرکت در این نسخه شده، وجود 9 ایربگ در سرتاسر بدنه آن است.

مشخصات فنی مرسدس‌بنز C200 کابریولت

مرسدس C کلاس روباز را با 8 پیشرانه عرضه می‌کند. ولی آمار نشان می‌دهد محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین مدل در خارج از بازار اروپا همین C200 است. مهندسان اشتوتگارتی خوب می‌دانند که چطور باید با یک پیشرانه 2 لیتری رفتار کرد. پیشرانه‌ای که به لطف یک توربوشارژر ساده به‌راحتی 181 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. گشتاور این خودرو به طرزی باورنکردنی 300 نیوتن‌متر را نشان می‌دهد.

پیشرانه مرسدس بنز C200 کابریولت

در ظاهر این خروجی مناسب یک پیشرانه 2 لیتری توربو آن هم از بنز نیست؛ اما مرسدس علاوه بر این‌که روی بحث فنی تسلط دارد، استاد بازاریابی هم هست. بهترین ویرایش 2 لیتری را باید در مدل C300 دید که توانسته به قدرت 241 اسب‌بخار برسد. شرکت که نمی‌آید همه داشته‌های خود را روی یک مدل رو کند.

این خروجی توسط یک جعبه‌دنده مدرن 9 سرعته اتوماتیک به صورت RWD به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود. همین باعث ثبت رکورد صفر تا صد 7.5 ثانیه‌ای و سرعت نهایی 235 کیلومتر برساعتی شده است. این اولین محصول در تاریخ مرسدس‌بنز است که از پلتفرم MRA (معماری ماژولار محور عقب) استفاده می‌کند. از جمله ویژگی‌های پلتفرم جدید که البته در ویرایش روباز C کلاس نیز استفاده شده می‌توان به استفاده گسترده از آلومینیوم در آن اشاره کرد. به همین دلیل است که وزن شاسی نسبت به نمونه‌های مشابه در نسل‌های قدیم تا حدود 100 کیلوگرم کاهش پیدا کرده است.

دلیلی نداشته که مرسدس‌بنز به ترکیب برنده مدل کوپه دست بزند. به همین دلیل با حفظ ابعاد فقط تمرکزش را روی مکانیزم سقف متحرک آن گذاشته است. باز و بسته شدن سقف این خودرو فقط 20 ثانیه طول می‌کشد. اگر مایل باشید در حرکت این کار را انجام دهید یادتان باشد نباید سرعتتان از 50 کیلومتر برساعت بیشتر باشد. طبیعتاً به دلیل جمع شدن سقف این مرسدس داخل صندوق، فضای قسمت بار آن نسبت به ویرایش کوپه کمتر است.

یادتان نرفته که تمام خودروهای کانورتیبل، کابریولت، رودستر و یا همان کروک‌های خودمان در قیاس با مدل مسقف خود وزن بیشتری دارند. برخلاف تصور قرار نیست چون بخش اعظمی از بدنه خودرو یعنی سقف، حذف شده حالا باید وزن نهایی نیز پایین‌تر بیاید. درواقع خودروسازان نامدار برای حفظ ایمنی و رعایت توزیع وزن مجبور هستند که این خلأ را جبران کنند. به همین دلیل است که باید رقم 1645 کیلوگرمی را بهتر هضم کنیم.

می‌گویند مصرف سوخت این خودرو حدود 6 لیتر در هر 100 کیلومتر است. عددی که با وجود یک باک 66 چندان هم بیراه به نظر نمی‌آید. البته بنزین ایران و آلودگی هوای کلان‌شهرها را باید در افزایش این میزان مؤثر بدانید.

تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز C200 کابریولت

سواری با یک مرسدس‌بنز فارغ از مدل و حتی سال تولید، یک تجربه لذت‌بخش است. چه برسد به اینکه مرسدس‌بنزش جدید هم باشد و چه برسد به اینکه این مرسدس‌بنز جدیدش روباز هم باشد. اگر قرار است این خودرو را با سقف بسته برانیم که دیگر چرا تا اینجا آمدیم؟ برای آنهایی که تجربه رانندگی با خودروهای کروکی مدرن ندارند، همیشه مشکل گرما و سرما، سر و صدا و البته جریان باد یک کابوس آزاردهنده است. نه اینکه در این خودروها هیچ‌یک از مشکلات فوق وجود ندارد ولی طراحی پیچیده شیشه جلو و آیرودینامیک بدنه در کنار سیستم تهویه مطبوع خاص، کاری می‌کنند که اوضاع به آن وخامتی که تصور می‌کنید، پیش نرود. داریم به دریچه‌های کولر و بخاری پشت سری‌ها اشاره می‌کنیم که در روزهای سرد و گرم به داد راننده و سرنشین می‌رسند.

تست و بررسی مرسدس‌بنز C200 کابریولت

درمورد بحث سر و صدا هم خیالتان راحت که آپشن منحرف‌کننده هوا موسوم به AirCap کاری می‌کند که شما با همان سقف باز بتوانید تا سرعت 100 کیلومتر برساعت نیز به‌راحتی با سایر سرنشینان صحبت کنید. موقع باز و بسته شدن سقف کمی صبور باشید و دست از فضولی بردارید. نترسید و به چیزی دست نزنید. قرار نیست به کسی آسیب برسد. وقتی سقف پارچه‌ای خودرو هم بسته است، رانندگی با آن عالمی دارد.

اگر لذت مربوط به رانندگی با سقف باز را حذف کنید، تجربه رانندگی با C200 حس مشترکی با سایر محصولات مرسدس‌بنز دارد. پس بیاید از کیفیت فرمان‌پذیری، سیستم تعلیق، ترمزها و شتاب‌گیری این خودرو فاکتور بگیریم؛ اما بی‌انصافی نکنیم اضافه کردن ورق‌های سربی به زیر این خودرو چابکی آن در پیچیدن را در قیاس با مدل کوپه کاهش داده است. با این حال تعبیه کردن دو جفت رینگ 18 اینچی نهایت تلاش شرکت برای بهبود این اوضاع بوده است.

مثل مدل کوپه در مرسدس‌بنز C200 کابریولت سیستم تعلیق خاص AirMatic نیز دیده می‌شود. یک فنربندی حساب‌شده و هوشمند که باورکردنی نیست که چهار حالت مختلف دارد. درواقع C200 مثل همه مرسدس‌های دیگر سواری حساب‌شده‌ای دارد. گوش به فرمان است و روی سیستم‌های ایمنی و کنترلی رانندگی به‌شدت مایه گذاشته است.

حالا که حرفش شد این را هم بگوییم که حالت‌های رانندگی مرسوم اکو، کامفورت و اسپرت در این خودرو نیز وجود دارد. البته دو حالت Sport+ و Individual را هم به حالات رانندگی باید اضافه کنید. احتمالاً نیازی به توضیح حالت اسپرت پلاس نیست؛ اما درباره حالت Individual باید این را بدانید که شما با انتخاب این حالت، شرایط مدنظر خود برای رانندگی را خودتان سفارشی‌سازی می‌کنید.

تجربه رانندگی با مرسدس‌بنز C200 کابریولت

جنس سقف حقیقتاً پارچه‌ای است. ولی این چیزی است که ما و شما می‌بینیم. لایه بیرونی یا همان در ظاهر پوشش پارچه‌ای، نوع خاصی از پوشش موسوم به Kevlar است. پارچه‌ای خاص که به سرما، گرما و آسیب‌های فیزیکی مقاوم است. این را هم بدانید بد نیست که از کولار در جلیقه‌های ضدگلوله استفاده می‌شود.

اگر به شما بگوییم سر و صدای بیرونی با این سقف جمع‌شونده به مراتب کمتر از نسخه کوپه است، باور نخواهید کرد. چراکه یکی از ویژگی‌های آن آکوستیک بودن است. البته یک نکته دیگر را هم در نظر داشته باشید و آن هم کمی مایه ماجراجویی برای سواری این خودروها است؛ یعنی اگر دوست ندارید موقع حرکت باد به صورتتان بخورد، اساساً خودروی غلطی را انتخاب کرده‌اید.

عکاس: بامداد صفائیان

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران