اولین وانت UAZ آماده تحویل شد

بررسی پیکاپ یواز سروش دیزل

20 اردیبهشت 1400 16:23

سروش دیزل مبنا که به تازگی نمایندگی شرکت روسی یواز (UAZ) را در دست گرفته، حالا بدنبال عرضه 3 محصول یواز در ایران است؛ یک کامیونت سبک بنام یوآز تروفی، یک شاسی بلند سایز متوسط بنام یواز پاتریوت و یک شاسی‌بلند دیگر که در واقع نسخه وانت پاتریوت است و با نام یواز پیکاپ، شناخته می‌شود. آنطور که از بازار خودرو خبر می‌رسد، فروش این پیکاپ روسی، از اردیبهشت‌ماه 1400 و بصورت چراغ‌خاموش، شروع شده است!

نکته جالب توجه اینجاست که یواز پیکاپ، ظاهرا با گیربکس اتومات به ایران آمده درحالیکه سری اول پاتریوت، با گیربکس دنده‌ای تحویل خریداران ایرانی شده بود.

رقیب روسی برای پیکاپ‌های چینی

بازار پیکاپ‌های ایران، بازاری نیست که شرکتی بتواند در آن یکه تازی کند؛ سرگذشت تمام پیکاپ‌هایی که در این چند دهه به ایران آمده‌اند این موضوع را ثابت می‌کند که مشتریان پیکاپ‌ها، هم تعداد بسیار محدودی هستند و هم اینکه اگر مشتریان تجاری باشند، قطعا وانت‌های ارزان‌قیمت را انتخاب می‌کنند. شاید به همین دلیل بوده که زامیاد بعد از 3 دهه هنوز هم دست از سر Z24 برنمی‌دارد، شاید به همین دلیل بوده که بعد از توقف مونتاژ وانت مزدا در سال 96، بهمن موتور بلافاصله به تولید وانت کارا روی آورد و شاید به همین دلیل است که بعد از خداحافظی با خانواده پراید، سایپا همچنان به تولید وانت 151 می‌پردازد.

یکی از آخرین تجربه‌های ناموفق در این زمینه، عرضه آمیکو آسنا دوکابین بود؛ پیکاپی که اواسط سال 96 با قیمتی در حدود 133 میلیون تومان بازار آمد که در آن زمان، تقریبا دو برابر پیکاپ ریچ زامیاد، قیمت داشت. اما با شروع دوباره تحریم‌ها از اوایل سال 97 و سپس نوسانات ارزی بعد از آن، قیمت آسنا هم سر به فلک کشید و طیف خریدارانش، کمتر و کمتر شد.

در روزهایی که ایران خودرو مشغول تولید فوتون تونلند یورو5 است و کرمان موتور نیز به تازگی خط تولید کی‌ام‌سی T8 را روشن کرده، حالا تاریخ دوباره درحال تکرارشدن است؛ با این تفاوت که این‌بار خبری از پیکاپ‌های چینی نیست چراکه مهمان جدیدی از روسیه داریم. تنها وانت شرکت یواز قرار است از طریق شرکت سروش مبنا، به بازار کشورمان عرضه شود. خودرویی که نام ساده‌ای دارد: پیکاپ! 

مشخصات فنی یوآز پیکاپ

همانطور که حدس می‌زنید، یواز برای ساخت پیکاپ، زحمت خاصی به خودش نداده و همان پلتفرم یواز پاتریوت را با همان موتور و گیربکس، روی این پیکاپ هم استفاده کرده است. بیایید بدون تعارف صحبت کنیم؛ یواز پیکاپ همان پاتریوت است که تبدیل به وانت شده.

پس با این اوصاف، یواز پیکاپ همان موتور ZMZ Pro معروفش را در سینه دارد که با 2.7 لیتر حجم می‌تواند 150 اسب بخار قدرت به همراه 235 نیوتن متر گشتاور تولید کند. گیربکس پیکاپ از نوع 5 سرعته دستی است اما امکان سفارش گیربکس اتومات نیز برای آن وجود دارد. مهم‌ترین ویژگی یوآز پیکاپ، سیستم دو دیفرانسیل آن است که می‌توان آنرا در 4 حالت زیر تنظیم کرد:

  • 2H که فقط دیفرانسیل عقب را درگیر می‌کند
  • 4H یا چهارچرخ محرک سبک، 
  • 4L یا چهارچرخ محرک سنگین،
  • +4L یا چهارچرخ محرک سنگین با قفل دیفرانسیل

وزن یواز پیکاپ به بیش از 2130 کیلوگرم می‌رسد و به همین دلیل است که حداکثر سرعتش معادل 140 کیلومتر برساعت و مصرف سوختش (در سرعت 90 کیلومتر برساعت) نیز معادل 12 لیتر اعلام شده.

درباره تجهیزات یواز پیکاپ، نباید منتظر چیز خاصی باشید چرا که همانند پاتریوت، آپشن‌هایش کاملا عادی و ساده هستند طوری که یواز در فول‌ترین نسخه پیکاپ، تجهیزات زیر را در اختیارتان قرار می‌دهد:

  • کروز کنترل
  • کنترل کشش یا TCS
  • کنترل پایداری یا ESP
  • ترمزگیری در پیچ‌ها یا CBC
  • کنترل ایستایی در سربالایی یا HHC
  • حالت رانندگی آفرود
  • گرمکن صندلی‌های جلو و عقب
  • گرمکن فرمان
  • مه‌شکن‌های جلو
  • رینگ 16 اینچ آلومینیومی
  • تایرهای 235/70
  • مولتی مدیا با مانیتور 7 اینچ و دوربین عقب

قیمت یوآز پیکاپ

در بازار روسیه، قیمت یواز پیکاپ دنده‌ای از 826 هزار روبل یا معادل تقریبی 11 هزار دلار شروع می‌شود ولی در نسخه اتومات، قیمتش به یک میلیون روبل یا حدود 14 هزار دلار می‌رسد. با توجه به شرایط کنونی بازار ایران، احتمالا فقط عاشقان دو دیفرانسیل و آفرودبازها به سراغ این پیکاپ روسی می‌روند. البته شاید همانند آمیکو، سروش دیزل نیز شرایط فروش ویژه‌ای برای سازمان‌های دولتی و سایر نهادها و ارگان‌ها داشته باشد.

برای اطلاع از آخرین شرایط فروش یوآز در ایران و همچنین جهت اطلاع از آخرین قیمت محصولات یوآز، مقاله شرایط فروش سروش دیزل را مطالعه کنید. همچنین می‌توانید قیمت روز محصولات سروش دیزل در بازار آزاد را از لینک قیمت خودرو امروز مشاهده کنید.

دیدگاه کاربران
Hadi1382 1400/7/3
جناب تیترت خیلی زشته هایلوکس یه عالم دیکه ای داره اصلا قابل مقایسه نیست
پاسخ
0
0
3