سال 1400 نخستین سالی بود که محصولات خودروساز روسی یوآز (UAZ) را برای اولینبار در خیابانهای کشورمان میبینیم. بالاخره تلاشهای چندساله شرکت «سروش دیزل مبنا» برای فروش یوآز در ایران درحال به نتیجه رسیدن است. اما حالا نه تنها با یک محصول، بلکه با چهار محصولی روسی سروکار داریم. بعد از شاسی بلند یوآز پاتریوت، خودروی تجاری یوآز تروفی و همچنین یوآز پیکاپ، حالا سروش دیزل، درصدد عرضه چهارمین محصول این خودروساز روسی است؛ خودرویی که هرچند عرضه آن برای سالهای 1401 یا حتی 1402 برنامهریزی شده اما بدلیل قیمت کمترش نسبت به سایر محصولات یوآز، ممکن است با استقبال بهتری از مشتریان ایرانی روبرو شود: یوآز هانتر در راه است!
هانتر: نیم قرن بدون تغییر
اگر تصور میکنید که تولید یک خودرو به مدت چند دهه، آن هم بدون تغییری خاص در ظاهر و باطن، فقط مختص مدلهایی همچون پژو 405 یا سایپا پراید و پژو پارس است، باید بگوییم که احتمالا یوآز هانتر را نمیشناسید؛ شاسیبلندی که نیمقرن از تولیدش میگذرد اما هنوز همان شکل و شمایل اولیهاش را حفظ کرده است.
یوآز هانتر در بازار روسیه، حکم تویوتا لندکروز J40 را در بازار ایران دارد؛ همانطور که J40 یکی از مهمترین خودروهای نظامی در جنگ 8 ساله بود و بعدها به خودرویی شهری مبدل شد، یوآز هانتر نیز یکی از اصلیترین خودروی نظامی شوروی سابق و حتی کشورهای متحدش (بلوک شرق) در دوران جنگ سرد بود و بعدها نیز نسخه غیرنظامیاش به خیابانها آمد. تاریخ نشان میدهد که یوآز در اواخر دهه 60 میلادی، تولید هانتر را شروع کرده؛ البته در آن سالها، نامش هانتر نبود بلکه آنرا به اسم یوآز 469 یا UAZ 469 میشناختند.
یوآز بعد از توقف تولید خودروی نظامی چندکاره GAZ 69، خط مونتاژش آنرا از شرکت روسی «گاز» گرفت و حدود دو دهه به تولیدش ادامه داد. اما در آخرین سال تولید GAZ 69، یوآز با بهبود پلتفرم این خودروی نظامی، محصول اختصاصی خودش را ساخت و نامش را 469 گذاشت و نهایتا در 1971 برای اولینبار آنرا معرفی کرد. با آمدن یوآز 469، روسها تقریبا مستقل شدند و توانستند جیپ ویلیز را هم از ناوگان نظامیشان کنار بگذارند.
مشخصات فنی یوآز هانتر
با اینکه در این چند دهه، یوآز 469 فروشی برای غیرنظامیان نداشت (یا حداقل بسیار کم و محدود داشت) اما از سال 2000 میلادی به بعد، یوآز بالاخره کوتاه آمد و فروش آنرا بتدریج در برخی بازارهای خاص شروع کرد تا اینکه در سال 2003 روسها با گذاشتن نام جدید «هانتر» روی 469، عملا آنرا به بازار جهانی معرفی کردند و به این ترتیب، فروش هانتر برای عموم مشتریان، شروع شد.
مانند پاتریوت و پیکاپ، این محصول یوآز نیز حقیقتا چیز خاص و عجیبی ندارد؛ ظاهر و باطنش دقیقا همین چیزی است که میبینید. هانتر یک جعبه آهنی است که نه ظاهر لطیف و ظریفی دارد، نه موتور قدرتمندی روی آن قرار گرفته و نه حتی چیزی به اسم آپشن برایش تعریف شده است. ولی به لطف سیستم محرکه دو دیفرانسیل پارت تایم با سه حالت 2H و 4H سبک و 4H سنگین، هرجایی که بخواهید، میرود. پس در آفرود بودن این روسی، هیچ شکی نداشته باشید.
مشتریان بازار اروپای شرقی و آمریکای جنوبی، میتوانند یوآز هانتر را با دو موتور سفارش دهند؛ یکی 2.2 لیتری دیزلی با 113 اسب بخار و 270 نیوتن متر، و دیگری هم موتور 2.7 لیتری بنزینی با 135 اسب بخار و 217 نیوتن متر که دقیقا همان موتور سری ZMZ مشترک با یوآز پاتریوت و پیکاپ است. ضمن اینکه یوآز هانتر فقط با گیربکس 5 دنده دستی قابل خریداری است. پس برای بازار ایران، سروش دیزل ناچار است که هانتر را با موتور 2.7 لیتری و گیربکس دستی به کشورمان بیاورد.
امکانات و آپشن های یوآز هانتر
اگر یادتان باشد، گفتیم که یوآز پاتریوت، خودرویی کمآپشن است. اما وقتی کابین هانتر را دیدیم، تمام تصوراتمان از عبارت «کم آپشن» تغییر کرد؛ احتمالا یوآز بعد از جنگ جهانی دوم، کابین هانتر را تغییر نداده و فقط روکش صندلیها یا رنگ ادوات کابین را مجددا طراحی کرده است!
کابین یوآز هانتر دقیقا همان حال و هوای کابین جیپ صحرا را دارد؛ یعنی روی داشبورد تمام فلزیاش فقط یک فرمان زمخت میبینید به همراه چندین گیج دایرهای (برای بنزین، دمای موتور، وضعیت روغن و باتری) که در وسط داشبورد جاسازی شدهاند. همچنین یک دسته نگهدارنده که در انتهای سمت راست داشبورد و برای سرنشین جلو تعبیه شده؛ دقیقا خاطرات دوران جنگ را برایتان تداعی میکند.
حتما میخواهید بپرسید پس ایربگهایش کجاست؟ خودتان بهتر میدانید که خودروهای جنگی، نیازی به ایربگ ندارند. این موضوع اصلا شوخی نیست! یواز هانتر در حالت استاندارد، واقعا ایربگ ندارد و به همین دلیل نیز در اکثر بازارهای اروپایی، ردپایی از آن نمیبینید. ولی از آنجایی که طبق قوانین جدید، فروش خودروی بدون ایربگ در کشورمان ممنوع شده، ممکن است یوآز به خودش زحمت دهد و یک ایربگ را درون فرمان هانتر، برایمان جاسازی کند.
یوآز برای آنکه فضای جنگ جهانی را بیشتر به سرنشینان هانتر القا کند، هیچ ردپایی از تکنولوژی را درون این خودرو به جای نگذاشته؛ مثلا هانتر چیزی به اسم کنسول وسط ندارد، صندلیهای عقبش از نوع نمیکتی است و جالبتر اینکه شیشههایش بصورت کشویی بازو بسته میشوند و شیشه بالابر هم ندارند. واقعا از چنین خودرویی انتظار آپشن هم دارید؟!
قیمت یوآز هانتر
برای پیشبینی قیمت یوآز هانتر، بهتر است از همان بازار روسیه کمک بگیریم؛ در روسیه قیمت ارزانترین تیپ هانتر حدود 720 هزار روبل یا معادل 9 هزاردلار است؛ یعنی تقریبا 70 هزار روبل ارزانتر از پاتریوت دندهای و 280 هزار روبل ارزانتر از پاتریوت اتومات است.
در مقاله شرایط فروش سروش دیزل میتوانید از آخرین قیمت محصولات یواز در ایران و جدیدترین طرحهای فروش یواز مطلع شوید. همچنین از لینک قیمت خودرو نیز میتوانید از قیمت انواع محصولات UAZ در بازار آزاد خودروی کشورمان، آگاه شوید.
نویسنده : مرتضی برجسته