مشخصات هونگچی H5 مانیان خودرو

هونگچی H5، محصول جدیدی است که زمزمه‌های ورود آن به بازار کشورمان در سال 1401 شنیده می‌شود؛ سدان نیمه لوکس و گران قیمتی که هرچند برچسب چینی بودن روی پیشانی‌اش دارد اما تاحدودی می‌تواند جای خالی ژاپنی‌های با کیفیت را در بازار کشورمان پر کند. 

از پرشیا خودرو تا مانیان خودرو

شرکتی که درصدد آوردن هونگچی به ایران است، «مانیان خودرو» نام دارد؛ شرکتی که تا قبل از سال 98، به فعالیت‌های دیگری مشغول بود و حتی نام دیگری هم داشت، اما در سال 98 نامش را به مانیان خودرو تغییر دادند و سپس «ساخت و تولید خودرو» را هم به لیست فعالیت‌هایش اضافه کردند.

نکته جالب‌تر اینجاست که یکی از مدیران مانیان خودرو، شرکت «پرشیا خودرو» بوده و از آنجایی که پرشیا خودرو بدنبال عرضه هونگچی در ایران بود، باید چنین فرض کنیم که هونگچی نیز احتمالا توسط مانیان خودرو در ایران معرفی می‌شود.

هونگچی، برند لوکس فاو

برای خیلی‌ها نام هونگچی، مترادف شده با «داس و چکش» چراکه این خودروساز چینی، برای چندین دهه به ساخت خودروهای تشریفات و همچنین خودروهای مخصوص مقامات چینی، مشغول بود.

هونگچی از سال 1958 فعالیتش را شروع کرد و با اینکه قدیمی‌ترین خودروساز چینی محسوب می‌شود اما هیچوقت در لیست پرفروش‌ترین برندهای چینی حضور نداشته که البته دلیلش واضح است؛ وقتی خودرویی خاص برای سلایقی خاص می‌سازید، نباید انتظار فروش زیادی داشته باشید.

هونگچی که در کنار بستیون (یا همان بسترن سابق) زیرمجموعه گروه FAW است، سال 2013 پوست انداخت و نسل جدید محصولاتش را با طراحی جدید، آپشن‌های بیشتر و البته قیمت گران‌تر، به بازار چین معرفی کرد.

مشخصات فنی هونگچی H5

درمیان اعضای خانواده هونگچی، هم‌اکنون فقط دو کلاس خودرویی وجود دارد؛ یکی کلاس سدان که آنها را با سری H می‌شناسند و از همان 2013 تاکنون، تولیدشان ادامه دارد. دیگری نیز کلاس کراس‌اورهاست که در سال 2018 متولد شدند و هونگچی، آنها را تحت سری HS به بازار چین می‌فروشد.

با صرف‌نظر از سدان تشریفاتی سری L هونگچی، این شرکت فقط 3 سدان در سری H دارد؛ یکی هونگچی H7 که تولیدش از 2013 شروع شده، دیگری هونگچی H5 است که در 2018 به بازار آمده و آخری نیز هونگچی H9 است که از 2020 فروش آن در چین شروع شد.

هیجان انگیزترین نکته درباره هونگچی H5 این است که فاو آنرا با پلتفرم مزدا 6 نسل سوم (اتاق GL) ساخته و به همین دلیل است که کیفیتش را با ژاپنی‌ها مقایسه می‌کنند.

هونگچی H5 در ابتدا فقط با موتور 1.8 لیتری توربو عرضه می‌شد تا اینکه نسخه به‌روزشده H5 با مدل 2020 به بازار چین آمد. هونگچی در H5 جدید، برای اولین‌بار از موتور 1.5 لیتری توربو استفاده کرد که حدود 170 اسب بخار به همراه 258 نیوتن متر را با گیربکس 7 دنده اتومات دوکلاچه به چرخ جلو می‌فرستد.

البته برای H5 جدید، همچنان آن موتور 1.8 لیتری نیز قابل سفارش است فقط با این تفاوت که پیشرانه آن حالا به سیستم هیبرید 47 ولتی هم مجهز شده و به همین دلیل نیز قدرت و گشتاورش افزایش یافته و به ترتیب به 197 اسب بخار و 320 نیوتن متر رسیده است.

قیمت هونگچی H5

در کلاس سدان‌های هونگچی، مدل H5 را باید ارزان‌ترین دانست چراکه قیمت پایه‌ای آن حدود 30% کمتر از هونگچی H7 و حدود 50% کمتر از قیمت هونگچی H9 است. 

اگر هونگچی H5 را با موتور 1.5 لیتری سفارش دهید، قیمتش از 145 تا 150 هزار یوآن متغیر است که تقریبا معادل 22 هزار دلار می‌شود. اما اگر H5 را با موتور 1.8 لیتری‌اش سفارش دهید، قیمتش از حدود 160 هزار یوآن شروع شده و تا 190 هزار یوآن نیز افزایش می‌یابد؛ یعنی معادل تقریبی 23 تا 28 هزار دلار.

با چنین قیمتی، باید انتظار داشته باشیم که در صورت ورود هونگچی H5 به ایران، قیمتش به قیمت مدل‌هایی همچون کیا اپتیما جی‌اف و هیوندای سوناتا ال‌اف نزدیک باشد.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما