واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا
شرایط وزارت صمت برای واگذاری خودروسازان
بهمن 1401: منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، شرایط واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی را به رئیس هیئت عامل ایدرو بلاغ کرده است. طبق این ابلاغیه، شرط نخست واگذاری سهام خودروسازان استفاده از پلتفرمهای داخلی پس از خصوصیسازی است. بنابراین خریدار ایرانخودرو و سایپا باید 70 درصد از محصولات تولیدی هر یک از دو شرکت را بر مبنای همکاری با یکی از دو خودروساز داخلی و به واسطه استفاده از پلتفرمهای آنها به تولید برساند. 30 درصد باقیمانده سبد محصولات خودروسازان، پس از واگذاری سهام دولت نیز میتواند شامل خودروهایی باشد که به صورت قطعات منفصله وارد میشوند. در حالی که طبق سیاست وزارت صمت، قرار است در آینده تعرفه واردات قطعات خودروهای مونتاژی، به اندازه تعرفه خودروهای کامل باشد. همچنین میزان خودکفایی برای آغاز کار نیز باید بیش از 51 درصد باشد. زیرمجموعههای کلیدی محصول نیز باید جزء اقلام بومیسازیشده بوده یا تامین آن از جانب سازندگانی صورت گیرد که دسترسی به آنها در همه شرایط سیاسی (بهخصوص تحریم) مقدور باشد. این اقلام شامل قوای محرکه (موتور، گیربکس و سامانه تعلیق)، بدنه و مجموعههای حساس الکترونیکی است.
شرط دیگر، تسلط «خریدار» روی مباحث کسبوکار خودرویی، مالی و اقتصادی، فناوری محصول، فرآیندهای تولید خودرو و ارتباطات بینالمللی است که باید توسط وزارت صمت تایید شود.
سومین شرط عبارت است از این که طی سه سال از آغاز تولید، میزان صادرات محصول باید به 20 درصد برسد. اکنون صنعت خودروسازی ایران به دلایل مختلف سهم قابل توجهی در صادرات خودرو ندارد و چالشهای اساسی برای رفع موانع صادراتی پیشروی این صنعت است.
شرط چهارم وزارت صمت، به میزان مصرف سوخت خودروها پس از خصوصیسازی مربوط است. بر این اساس، مصرف سوخت سبد محصول تولیدی باید کمتر از ۵ لیتر در صد کیلومتر باشد.
شرط پنجم این است که شرکتهای خودروسازی پس از واگذاری و در عرض یک سال به 80 درصد ظرفیت اسمی سایت تولیدی برسند. این شرط در حالی است که به دلایل مختلف، از جمله تحریم و مشکلات نقدینگی، خودروسازان بسیار کمتر از ظرفیت اسمی خود تولید دارند.
شرط بعدی این وزارتخانه این است که شرکتهای خودروسازی پس از واگذاری، تا ده سال امکان فروش اراضی متعلق به سایتهای تولیدی را ندارند و تنها پس از گذشت مدت مذکور و تحقق شرایط فوقالذکر، زمینها به مالکیت قطعی درخواهند آمد.
آخرین شرط وزارت صمت برای «خریدار»، تولید محصولات قابل رقابت سه سال پس از واگذاری است.
واگذاری بلوک 3.36 درصدی ایران خودرو
دی 1401: بلوک 3.36 درصدی سهام شرکت ایرانخودرو، شامل 10 میلیارد و 145 میلیون و 650 هزار و 411 سهم به قیمت پایه هر سهم 450 تومان، در روز 14 دیماه توسط بانک صادرات ایران به صورت یکجا و نقد در بورس عرضه میشود. قیمت پایه ذکر شده، قیمت پایه هر سهم برای رقابت است و بالاترین قیمت پیشنهادی مبنای ثمن معامله خواهد بود.
همچنین کارگزارخریدار در صورتی مجاز به ورود سفارش به سامانه معاملاتی است، که معادل 10 درصد ارزش سهام موضوع معامله بر اساس قیمت پایه را به صورت نقد یا ضمانتنامه بانکی بدون قید و شرط به نفع شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از مشتری دریافت و حسب مورد به حساب شرکت سپردهگذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه واریز یا ارائه کند و تاییدیه شرکت مزبور را مبنی بر اخذ تضامین مربوطه به شرکت بورس اوراق بهادار تهران تحویل دهند.
لازم است خریداران جهت بررسی و رعایت ضوابط بررسی شرایط متقاضیان خرید معاملات عمده سهام و حق تقدم که بر روی سایت شرکت بورس اوراق بهادار تهران قابل دسترس است، نسبت به تکمیل فرمهای پیوست حداکثر تا تاریخ 13 دیماه 1401 و نسبت به ارسال آن به این شرکت از طریق کارگزار خود اقدام کنند.
یکی از خودروسازها به زودی واگذار می شود
آذر 1401: آقای فاطمیامین، وزیر صمت، اعلام کرد که یکی از خودروسازان در آیندهای نزدیک واگذار خواهد شد. ضمنا ارزیابی و قیمتگذاری داراییهای خودروسازان، به عنوان گام اول خصوصیسازی انجام شده است.
قبلا نیز در اسفندماه سال گذشته، رئیسجمهور بر واگذاری مدیریت دولتی شرکتهای خودروسازی ایرانخودرو و سایپا به بخش غیردولتی تاکید داشته و گفت که این موضوع باید سریعا تعیینتکلیف شود.
حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصیسازی، درباره واگذاری سهام خودروسازان گفت برای این موضوع، سه جلسه پیوسته در سه دانشگاه با حضور وزیر اقتصاد و مسئولان وزارت صمت و فعالان بخش خصوصی صنعت خودرو برگزار شده است. لازمه واگذاری سهام خودروسازان، بر اساس اجماع نظر، پیشبینیپذیری و تنظیمگیری صنعت خودرو است. در واقع باید چشمانداز تنظیمگری خودرو برای خریداران شفاف شود تا بر اساس آن منافع بخش خصوصی در افق 5 سال آینده تنظیم شود.
وی همچنین تاکید کرد نکته مهم این تنظیمگری، حذف قیمتگذاری دستوری خودرو بوده و این مورد مقدمهای برای بهرهمندی دو شرکت خودروساز از مدیریت بخش خصوصی است. پس از حذف قیمتگذاری دستوری خودرو، امکان واگذاری سهام خودروسازان فراهم است.
وزیر صمت نیز درباره واگذاری سهام خودروسازان عنوان کرد با توجه به داراییهای گسترده خودروسازان، ارزیابی و قیمتگذاری این داراییها نزدیک به 6 ماه طول کشید. طی 6 ماه، 1700 ابلاغ کارشناسی توسط کارشناسان رسمی دادگستری صادر شد تا قیمتگذاری انجام و نهایی شود. با هماهنگی انجام شده، مجوز یکی از واگذاریها صادر شده و بهزودی به مزایده گذاشته خواهد شد.
واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا در چه مرحلهای است؟
آبان 1401: امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، درباره واگذاری سهام ایرانخودرو و سایپا توضیح داد. وی گفت که باید ابتدا سهامهای تودلی شرکتهای ایرانخودروسایپا واگذار شود. سهام تودلی شرکت سایپا 40 درصد و سهام تودلی ایران خودرو 19 درصد است. قرار شده تا در این بخش واگذاری انجام شود و اقدامات زیادی نیز در راستای واگذاری انجام شده است. مهمترین کارهایی که تاکنون صورت گرفته، تجدید ارزیابی داراییهای دو شرکت و انتشار آگهی آن است.
وی افزود قرار است بهزودی یک تفاهمنامه و توافقنامه بین وزرای صمت و اقتصاد امضا شود تا وارد بحث در رابطه با عرضه بلوکی سهام شوند؛ بنابراین این لایه از سهام، یعنی سهام تودلی شرکتها، قرار است واگذار شود؛ اما همچنان دولت در شرکتهای ایرانخودرو کمتر از 5 درصد و در شرکت سایپا نیز حدود 17 درصد سهام مستقیم دارد.
مهلت یک ماهه برای آزادی وثیقهها
مهر 1401: مهلت تعیینتکلیف واگذاری سهام خودروسازان به پایان رسیده، اما دستگاههای دولتی در این زمینه مقاومت میکنند. طبق گفته وزیر اقتصاد، دستگاههای دولتی این سهام را بهعنوان وثیقه در بانکها گذاشتهاند. این نهادها تا یکماه مهلت دارند این وثیقه را با وثایق دیگر جایگزین کنند؛ در غیراینصورت وزارت اقتصاد در این مورد راسا وارد عمل خواهد شد. آن طور که به نظر میرسد، وزارت صمت و ایدرو رضایتی در این زمینه ندارند.
سایپا، پارسخودرو را واگذار میکند
مرداد 1401: شرکت سایپا، در راستای اجرای راهبردهای دولت جمهوری اسلامی ایران و اهداف وزارت صمت، در چارچوب خصوصیسازی صنعت خودرو، قصد دارد سهام شرکت پارسخودرو (سهامی عام) متعلق به گروه خودروسازی سایپا، را به صورت بلوکی به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه واگذار نماید.
متقاضیان محترم می توانند برای اعلام آمادگی خرید و تکمیل فرمهای مربوطه، جهت بررسی صلاحیت عمومی و اهلیت تخصصی، از تاریخ انتشار آگهی به مدت 15 روز به معاونت اقتصادی گروه خودروسازی سایپا واقع در کیلومتر 15 جاده مخصوص کرج مراجعه نمایند.
افزایش زیان خودروسازان ایران
مرداد 1401: در آخرین روزهای تیرماه سال جاری، مجمع سالانه سه خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) برگزار شد و صورت حسابهای مالی هر کدام از این خودروسازان نیز منتشر گردید. آمارهای منتشر شده، نشان میدهد که مجموع زیان انباشته این سه خودروساز (براساس صورتهای مالی حسابرسی شده) از مرز 125 هزار میلیارد تومان عبور کرده است.
شرکت خودروساز | زیان انباشته 1400 | زیان انباشته 1399 | زیان انباشته 1398 |
---|---|---|---|
ایران خودرو | 59.94 هزارمیلیارد تومان | 43.87 هزارمیلیارد تومان | 27.31 هزارمیلیارد تومان |
سایپا | 56.68 هزارمیلیارد تومان | 42.35 هزارمیلیارد تومان | 25.98 هزارمیلیارد تومان |
پارس خودرو | 8.38 هزارمیلیارد تومان | 6.95 هزارمیلیارد تومان | 2.86 هزارمیلیارد تومان |
مجموع زیان | 125 هزارمیلیارد تومان | 93.18 هزارمیلیارد تومان | 56.16 هزارمیلیارد تومان |
*براساس آمار مجمع عمومی سالانه 1400
شرکت خودروساز | درصد تغییر سالانه(1) | درصد تغییر دوسالانه(2) |
---|---|---|
ایران خودرو | 36.6 درصد افزایش | 119 درصد افزایش |
سایپا | 33.8 درصد افزایش | 118 درصد افزایش |
پارس خودرو | 20.5 درصد افزایش | 192.5 درصد افزایش |
مجموع زیان | 34.1 درصد افزایش | 122.5 درصد افزایش |
*(1): میزان تغییر زیان انباشته از پایان سال مالی 1399 تا پایان اسفند 1400
*(2): میزان تغییر زیان انباشته از پایان سال مالی 1398 تا پایان اسفند 1400
اما براساس گزارش مالی سال 1400، این سه خودروساز طی یکسال اخیر، مجموعا 21.8 هزارمیلیارد تومان زیان کردهاند؛ به عبارت بهتر، آنها روزانه حدود 60 میلیارد تومان و هر یک ثانیه نیز حدود 700 هزارتومان زیادن دیدهاند!
شرکت خودروساز | زیان مالی در 1400 |
---|---|
ایران خودرو | 11.09 هزارمیلیارد تومان |
سایپا | 9.33 هزارمیلیارد تومان |
پارس خودرو | 1.42 هزارمیلیارد تومان |
مجموع | 21.85 هزارمیلیارد تومان |
*براساس آمار مجمع عمومی سالانه 1400
سهام ایرانخودرو و سایپا بهزودی واگذار میشوند
تیر 1401: آرش محبینژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودروی کشور، پیشبینی کرد که با انجام قیمتگذاری سهام شرکتهای ایرانخودرو و سایپا و داراییهای این شرکتها، واگذاری سهام این دو خودروساز تا یکی دو هفته دیگر انجام شود. طبق گفته وزیر صمت، این قیمتگذاری با سرعت در حال انجام است.

وی افزود مسائلی مانند اینکه واگذاریها به چه شکل انجام شده، سهام شرکتهای اقماری خودروسازان کمکم یا یکجا واگذار شود، بحث اهلیت سهامداران، در نظر داشتن قوانین ضد انحصار، رفع تعارض منافع در کنار برنامه تعهدات متقابل بین خریدار و دولت و غیره، در وزارت صمت در حال نهایی شدن است. طی یکی دو هفته آینده شاهد واگذاری سهام خودروسازان و اعلام آن به بورس هستیم این موضوع مطابق برنامه وزارت صنعت باید تا مهرماه امسال اجرایی میشد.
طبق گفتههای وی، در صورت تحقق این مهم و با عرضه خودروها در بورس و قیمتگذاری آنها، ایرانخودرو و سایپا از زیان خارج شده و بهتدریج به سود دهی میرسند. علاوه بر آن، با واگذاری سهام شرکتهای خودروسازی، تصدیگری دولتی حذف شده و تقریبا کار به بخش خصوصی سپرده میشود. همچنین نقدینگی خوبی به این خودروسازان میرسد و نقدینگی مورد نیاز تولید نیز میتواند تا حد زیادی از این طریق فراهم شود.
پارس خودرو و سایپا سیتروئن در صف فروش!
تیر 1401: فاطمیامین، وزیر صمت، حدود دو ماه قبل، موضوع واگذاری سهام شرکتهای سایپا و ایران خودرو را مطرح کرد. وی اکنون اعلام کرده که شرکتهای زیرمجموعه سایپا و ایران خودرو آماده واگذاری هستند.
حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصیسازی درباره سهام ایران خودرو و سهام سایپا میگوید که سهام خودروسازان، بسیار ارزنده و طلایی است و برای واگذاری آن بهصورت بلوکی، باید ارزش مدیریتی نیز لحاظ شود. وی چندین شرط را نیز در این باره بیان کرده است:
- آزادسازی سهام دولتی در وثیقه بانکها،
- اختصاص سهام درونی خودروسازها به بازپرداخت تسهیلات،
- اصلاحات و شفافیت مالی این شرکتها،
- تجمیع سهام صندوق بازنشستگی کشوری، سهام درونی خودروسازها و سهام دولتی ایران خودرو و سایپا برای عرضه.

آقای فاطمیامین، وزیر صمت، در 29 خردادماه 1401، اعلام کرد که روند ارزشگذاری اموال دو خودروساز بزرگ ایران، از اسفندماه 1400 آغاز شده است. نزدیک به 700 ابلاغ در سایپا و 600 ابلاغ در ایران خودرو صادر شد. وی امیدوار است تا قیمتگذاری این اموال تا اوایل تیرماه 1401 به پایان برسد.
در مرحله نخست شرکتهای «پارس خودرو»، «موندرو»، «سایپا سیترون» و «ایران خودرو خراسان» هستند و سهام مدیریتی آنها واگذار خواهد شد. در واقع این روند ادامه مییابد تا ساختار مدیریتی در صنعت خودرو اصلاح شود.

حسین قربانزاده، رئیس سازمان خصوصیسازی، درباره عرضه این سهام نامهای به وزارت صمت فرستاد. در این نامه آمده است که طبق دستور رئیس جمهور در خصوص ضرورت عرضه مجموع سهام متعلق به دولت در شرکتهای ایران خودرو (سهامی عام) و سایپا (سهامی عام)، به اطلاع میرسد که به استناد مصوبه 5 اردیبهشت 1401 هیئت واگذاری به ترتیب معادل 5.72 درصد و 17.31 از سهام متعلق به دولت (سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران) در شرکتهای ایران خودرو (سهامی عام) و سایپا (سهامی عام) در فهرست شرکتهای مشمول واگذاری سال 1401 این سازمان درج شده است.
بزرگترین سهامداران ایران خودرو و سایپا
اردیبهشت 1401: منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت، اظهار کرد که طبق دستور رئیس جمهور، سهام دولتی شرکتهای خودروسازی بزرگ تا 6 ماه آینده واگذار میشود.

معاون وزیر صمت درباره سهام شرکت ایرانخودرو توضیح داد که 8 درصد سهام برای بانکهای صادرات، تجارت و ملت، 5.7 درصد سازمان گسترش و نوسازی، 27 درصد شرکت کروز، 3 درصد صندوق بازنشستگی، 5 درصد آتیه صبا است و 25 درصد نیز خود سهامداران هستند.
برای شرکت سایپا، 17 درصد سهام برای سازمان گسترش و نوسازی، 15.6 برای صندوق بازنشستگی و فولاد، 40 درصد نیز خود سهامداری است.
سهم دولت در خودروسازان بزرگ ایران
فروردین 1401: آقای فاطمیامین، وزیر صمت، ضمن اشاره به شروع حرکت خودروسازان برای واگذاری مدیریت دولتی به بخش خصوصی، گفته که 40% سهام دولت در سایپا و همچنین 25% سهام دولت در ایران خودرو، وثیقه نبوده و مربوط به خود سهامداری است که بزودی و از طریق بازار سرمایه، واگذار میشوند.
براساس گفتههای آقای فاطمیامین، دولت از طریق سازمان گسترش و نوسازی صنایع، حدود 6.7% در ایران خودرو و حدود 17% در سایپا، سهام دارد که وثیقه بانکهاست و قابلیت واگذاری نخواهد داشت.
وزیر صمت ابراز امیدواری کرده که با واگذاری سهام خودروسازان به بخش خصوصی، هم مشکلات سهامداری دولت و هم مشکلات ناشی از تغییرات حاکمیتی خودروسازان، برطرف شود و هرکسی که بتواند -بعنوان مثال- 40 درصد سهام سایپا را خریداری کند، دو صندلی در هیئت مدیره این شرکت را در دست گرفته و مدیرعامل شرکت را هم تعیین خواهد کرد.
شرایط جدید برای خریداران سهام خودرو
بهمن 1399: آقای ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اطلاعات تازهای درباره عرضه خودرو در بورس داده و گفته که 20 ماده در طرح ساماندهی صنعت خودرو وجود دارد که به موضوعاتی مانند واردات خودرو، افزایش تولید خودروسازان، افزایش کیفیت خودرو، داخلیسازی خودروها و ... تأکید شده است. البته این طرح در جامعه به عرضه خودرو در بورس هم معروف شده اما عرضه در بورس، فقط 3 تا 4 ماده از طرح 20 مادهای ساماندهی صنعت خودرو را تشکیل میدهد.

آقای ایزدخواه همچنین گفته که در طرح ساماندهی صنعت خودرو، به موضوع سهامداری خودروسازان هم اشاره شده و مشخص کردهایم که سهامهای تو در تو و چرخشی، که سهم 30 درصدی دارند، باید فروخته شوند. به عنوان مثال، 30 درصد سهام سایپا و 20 درصد سهام ایرانخودرو از جمله سهامهای تو در تو محسوب میشود.
همچنین نمایندگان مجلس اعلام کردهاند که از این به بعد، هیچ شخص حقیقی یا حقوقی نمیتواند بالاتر از 20 درصد سهام خودروسازان را در اختیار داشته باشد و حتی دولت نیز از انجام این کار، منع شده است. البته سهام دولت در این دو خودروساز، اسماً زیر 20 درصد اعلام شده اما نمایندگان مجلس درصددند تا با اجرای این طرح، جلوی تضاد منافع را بگیرند.
مهم ترین اخبار ایران خودرو
مهمترین و داغترین خبرهای شرکت ایران خودرو مانند امار تولید ایران خودرو، طرح تبدیل حواله ایران خودرو، قیمت جدید ایران خودرو، شرایط فروش جدید ایران خودرو، مزایدات اینترنتی ایران خودرو و دفترچه محصولات ایران خودرو را در مطالب منتخب زیر مطالعه کنید:
شرایط فروش ایران خودرو
در مقاله ثبت نام ایران خودرو سه ماهه از آخرین شرایط فروش این شرکت، شامل پیش فروش ایران خودرو، فروش نقدی ایران خودرو، فروش فوق العاده ایران خودرو و فروش اقساطی ایران خودرو مطلع شوید. همچنین از لینک قیمت روز خودرو و همچنین قیمت ایران خودرو میتوانید از جدیدترین قیمت محصولات این شرکت در بازار آزاد و همچنین از قیمت نمایندگی ایران خودرو مطلع شوید.
طرح تبدیل ایران خودرو
آخرین شرایط تبدیل ایران خودرو، طرح تبدیل حواله ایران خودرو و همچنین تبدیل دعوتنامه ایران خودرو را در مقاله شرایط تبدیل ایران خودرو مشاهده کنید.
مزایده اینترنتی ایران خودرو
برای اطلاع از آخرین شرایط مزایده ایران خودرو و همچنین جهت اطلاع از نحوه ثبت نام در مزایده، تحویل و شمارهگذاری محصولات مزایدهای ایران خودرو، مقاله مزایده ایران خودرو را مطالعه کنید.
نتایج قرعه کشی ایران خودرو
جهت اطلاع از نحوه ثبت نام در قرعه کشی فروش فوق العاده ایران خودرو، چگونگی ثبت نام در قرعه کشی پیش فروش ایران خودرو، مشاهده آخرین آمارهای فروش ایران خودرو و سایر اخبار مرتبط با آن و همچنین جهت اطلاع از تعداد ثبت نام کنندگان خودروها به همراه فهرست برندگان قرعه کشی ایران خودرو، مقاله نتایج قرعه کشی ایران خودرو را مطالعه کنید.
آمار تولید ایران خودرو
برای اطلاع از میزان تولید ماهانه انواع محصولات ایران خودرو شامل آمار تولید پژو ایران خودرو، آمار تولید سمند و سورن ایران خودرو، آمار تولید دنا و دنا پلاس ایران خودرو، آمار تولید رانا و رانا پلاس ایران خودرو، آمار تولید تارا ایران خودرو و سایر تولیدات این شرکت، مقاله آمار تولید ایران خودرو را مطالعه کنید.
دفترچه راهنمای ایران خودرو
در مقاله دانلود دفترچه راهنمای خودرو دفترچه راهنمای فارسی تمامی محصولات ایران خودرو، مانند دفترچه سمند و سورن، دفترچه دنا و دنا پلاس، دفترچه رانا و رانا پلاس، دفترچه انواع پژو، دفترچه انواع هایما و همچنین دفترچه سوزوکی ویتارا و سایر خودروهای موجود در بازار کشورمان را دریافت کنید.
شرایط فروش سایپا
برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مقاله ثبت نام پیش فروش سایپا را مطالعه کنید.
آخرین اخبار و رویداد ها
نویسنده : مریم سادات نوری
منبع : باما