بازگشت پیشرانه 8 سیلندر بعد از چهل سال

معرفی جیپ رانگلر روبیکان 392 مدل 2021

28 آبان 1399 14:43

پس از مدت‌ها انتظار علاقمندان و انتشار شایعات مختلف، بالاخره جیپ به صورت رسمی اولین رانگلر مجهز به پیشرانه 8 سیلندر را با وقفه‌ای 40 ساله نسبت به آخرین نمونه مشابه معرفی کرد. این خودرو که رانگلر 392 نامیده شده، احتمالاً می­‌تواند لرزه بر اندام مالکان فورد برانکو بیاندازد.

جیپ رانگلر روبیکان 392 به پیشرانه 8 سیلندر 6.4 لیتری و تنفس طبیعی مجهز است که 470 اسب‌بخار قدرت و 638 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.نمونه نهایی این خودرو از بسیاری جهات کاملاً مشابه با نسخه کانسپتی است که در تابستان سال جاری رونمایی شد هرچند در برخی موارد تفاوت‌هایی نیز وجود دارد.

اولین مورد مهم پیشرانه 8 سیلندر 392 اینچ مکعبی (6.4 لیتری) و تنفس طبیعی این خودرو است که هرچند از نظر حجم مشابه نمونه نصب شده در نسخه کانسپت است، اما قدرت آن با 20 واحد افزایش به 470 اسب‌بخار رسیده است. این میزان قدرت به همراه افزایش گشتاور به 638 نیوتن‌متر باعث شده جیپ رانگلر 392 بنابر اظهار شرکت سازنده ظرف 4.5 ثانیه به سرعت 96 کیلومتر برساعت رسیده و مسافت 400 متر را نیز در 13 ثانیه طی کند.

پیشرانه جیپ رانگلر روبیکان 392 مدل 2021

این پیشرانه به جعبه‌دنده 8 سرعته اتوماتیک مجهز شده که برای اولین بار در یک رانگلر، با پدال‌های پشت فرمان نیز قابل کنترل است. سامانه AMax که در خودروی قدرتمند جیپ چروکی ترک‌هاوک نصب شده نیز به استفاده حداکثری از گشتاور تولید شده توسط پیشرانه یاری می­‌رساند. جیپ اعلام کرده در دور موتور پایین نیز میزان زیادی از گشتاور پیشرانه 8 سیلندر در اختیار راننده قرار خواهد گرفت تا خودرو در جایی گیر نکند.

سیستم خروجی اگزوز این خودرو به صورت فعال عمل می‌کند یعنی دریچه‌های آن با فشردن کامل پدال گاز و یا به صورت دستی توسط راننده باز خواهد شد.

جیپ رانگلر روبیکان 392 مدل 2021

جیپ رانگلر روبیکان 392 تنها به عنوان یک خودروی سریع ساخته نمی‌شود، بلکه همچون نسخه کانسپت، افزایش ارتفاع 5 سانتی‌متری نسبت به نسخه استاندارد را تجربه کرده و در سیستم تعلیق، کمک‌فنرها و سیستم ترمز مورد بهسازی قرار گرفته تا بتواند در شرایط سخت‌تر نیز عملکرد خوبی به نمایش بگذارد.

تایرهای 33 اینچی این خودرو با رینگ‌های 17 اینچی همراه شده که بنابر ادعای جیپ، افزایش زوایای حمله و خروج را در پی داشته است.

آفرود با جیپ رانگلر روبیکان 392 مدل 2021

جیپ روبیکان 392 همچنین می­‌تواند در عمق 82 سانتی‌متری آب حرکت کند بدون آن‌که تامین هوا برای پیشرانه 8 سیلندر به مشکل بربخورد. این امر به یاری ورودی هوای خاصی انجام شده که از مسیر هوای سه گانه برای ارسال هوا به پیشرانه یاری می‌­گیرد. بد نیست بدانید حتی در صورت پوشیده شدن کاپوت با گل و لای، باز هم این سامانه قادر به انجام وظیفه خواهد بود. علاوه‌براین طراحی جلوپنجره جیپ روبیکان 392 نیز کمی تغییر کرده تا خنک‌سازی پیشرانه 8 سیلندر بهتر انجام شود.

چهار حالت رانندگی 4WD Auto, 4WD High, Neutral و 4WD Low برای راندن با سیستم چهار چرخ محرک پیش‌بینی شده ضمن این‌که محورهای جلو و عقب این مدل ضخیم‌تر از نسخه استاندارد است تا در شرایط سخت توانایی بیشتری ارائه دهند.

کابین جیپ رانگلر روبیکان 392 مدل 2021

فارغ از تغییرات ظاهری و فنی، باید به صفحه پشت آمپر جدید با قابلیت نمایش جزئیات عملکرد پیشرانه و تریم چرم داخل کابین نیز اشاره کرد. شرکت Mopar هم به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های FCA، مجموعه وسیعی از لوازم جانبی را برای جیپ رانگلر 392 عرضه خواهد کرد.

جیپ هنوز مطلبی درباره احتمال تولید نسخه دو در از رانگلر 392 و همچنین قیمت این خودرو اعلام نکرده ولی می­‌توان اطمینان داشت که این مدل نسبت به نسخه عادی بسیار گران‌تر خواهد بود. در حال حاضر کامل‌ترین تریم رانگلر درحدود 50 هزار دلار قیمت‌گذاری شده بنابراین ممکن است رقمی بالای 60 هزار دلار برای رانگلر 392 تعیین شود.

انتظار داریم جیپ رانگلر 392 در سه ماهه اول سال آینده میلادی به بازار عرضه شود.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : motor1.com

دیدگاه کاربران