دومین محصول جدید خودروسازان بم

لیفان X80 ؛ کراس‌اور آینده بازار ایران

9 آذر 1399 17:14

سال 1400 یا حتی یکسال پس از آن، ممکن است پرچمدار کراس‌اورهای لیفان را در خیابان‌های کشورمان ببینیم؛ خودرویی بنام لیفان X80 که در صورت موفقیت‌آمیز بودن پروژه تولید لیفان X70، دومین محصول جدیدی خواهد بود که از برند لیفان، به خطوط تولید خودروسازان بم (بم خودرو) راه می‌یابد.

خودروسازان بم؛ از فولکس تا لیفان

در میان خودروسازان خصوصی ایران، داستان خودروسازان بم، شاید تلخ‌تر از بقیه خودروسازان باشد.

این شرکت، همکار قدیمی فولکس‌واگن در ایران بود و با عرضه فولکس گل به مدت 5 سال، یکی از فراموش‌نشدنی‌ترین خودروهای مونتاژی ایران را ساخت. اما در سال 1389، فولکس بدلیل تحریم‌ها، همکاری‌اش را با خودروسازان بم قطع کرد. نکته تاسف‌انگیز اینجا بود که قبل از شروع تحریم‌ها، فولکس قول عرضه محصولی جدید با تیراژ سالیانه 250 هزار دستگاه را به خودروسازان بم داده بود و می‌خواست از ایران، بعنوان پایگاه صادراتی این محصول جدید استفاده کند. اما با شروع تحریم‌ها، این شانس از خودروسازان بم گرفته شد و آلمانی‌ها به سراغ هندی‌ها رفتند.

در اوایل دهه 90 شمسی، خودروسازان بم به سراغ برند چینی هافی موتور (Hafei) رفت و حتی توانست هاچ‌بک کوچک و ارزان‌قیمت «هافی لوبو» را به تعداد محدودی تولید کند. اما دیری نگذشت که خودروسازی چانگان، مالکیت هافی موتور را در دست گرفت و از آنجایی که شرکت سایپا، امتیاز انحصار همکاری با چانگان را گرفته بود، تولید لوبو نیز خیلی زود متوقف شد.

در سال 1394، خودروسازان بم به سراغ خودروسازی جیلی رفت و موفق شد سدان اقتصادی جیلی GC6 الیت و سپس نسخه فیس‌لیفتش، یعنی جیلی GC6 اکسلنت را در سال 96 به ایران بیاورد. جیلی هم می‌خواست از ایران، بعنوان پایگاه صادراتی محصولاتش به سایر کشورهای منطقه استفاده کند، اما در اواسط سال 97 و پس از خروج آمریکا از توافق برجام و شروع تحریم‌های آمریکا، بدلیل همکاری‌اش با دایملر و ولوو، از بازار ایران خداحافظی کرد و رفت.

در سال 1399 اما چراغ‌های خط تولید خودروسازان بم دوباره روشن شد. این‌بار کرمان موتور به کمک خودروسازان بم آمد. کرمانی‌ها در سال 97 مونتاژ لیفان را متوقف کردند. سپس در سال 98 خبر دادند که از این به بعد، محصولات لیفان را توسط خودروسازان بم عرضه می‌کنند. یکسال بعد، یعنی در سال 99 نیز مونتاژ اولین محصول لیفان در خودروسازان بم، شروع شد.

لیفان X80 دومین کراس خودروسازان بم

خبر حضور لیفان X80 در بازار ایران را نخستین‌بار از آقای آیدین خوردوستان، مدیرعامل شرکت خودروسازان بم، شنیدیم. وی در مصاحبه خبری‌اش در تیرماه 99 گفته بود که در صورت موفقیت شرکتش در مونتاژ لیفان X70، تولید خودرویی بزرگ‌تر از آن، یعنی لیفان X80 و همچنین تولید لیفان 820 با فیس جدید و موتور 1.5 لیتری توربوشارژ، برنامه‌های بعدی خودروسازان بم خواهد بود.

بنابراین حالا که عرضه لیفان X70 از اواخر سال 99 در ایران قطعی شده، باید منتظر باشیم تا در سال‌های آینده، برادر بزرگترش نیز به بازار کشورمان بیاید. 

مشخصات فنی لیفان X80

لیفان X80 محصول سال 2017 است. پس می‌توان چنین گفت که لیفان X70، چراغ‌ها و جلوپنجره‌اش را از X80 قرض گرفته. لیفان برای X80 فقط یک موتور درنظرگرفته که از نوع 2.0 لیتری توربوشارژ بوده و با کد موتور LF483ZLQ شناخته می‌شود.

قدرت این موتور حدود 190 اسب بخار است که در دور موتور 5000 بدست می‌آید. گشتاور 286 نیوتن متری آن هم از دور موتور 1600 تا 3600 در دسترس راننده خواهد بود.

لیفان X80 با گیربکس 6 دنده دستی یا 6 دنده اتومات فروخته می‌شود و به همین دلیل نیز مصرف سوختش از 8.6 تا 9.0 لیتر متغیر شده که البته با توجه به ابعاد خودرو، وزن 1.8 تنی و همچنین باک 72 لیتری، عدد نسبتا خوبی است.

روی کاغذ، داشتن سیستم محرکه دیفرانسیل جلو، شاید تنها عیبی است که می‌توان در قسمت فنی، به این کراس‌اور 7 نفره نسبت داد.

آپشن های لیفان X80

با اینکه می‌گوییم X80 پرچمدار کراس‌اورهای لیفان است ولی نباید منتظر امکانات یا آپشن‌های گران و خاصی روی آن باشیم چراکه تجهیزاتش، مانند سایر خودروها بوده و ویژگی‌های زیر را دارد:

  • ورود بدون کلید با استارتر
  • دوربین 360 درجه پارک
  • آینه تاشو برقی
  • صندلی ردیف سوم
  • صندلی 8 حالته برقی جلو
  • صندلی تاشو ردیف دوم و سوم
  • صفحه کیلومتر تمام دیجیتال
  • کنترل پایداری
  • فرمان برقی
  • گرمکن صندلی های جلو
  • تهویه اتومات دوگانه
  • تهویه مجزا برای ردیف عقب
  • کمکی حرکت در سربالایی (HHC)
  • کنترل سرعت در سرازیری (HDC)
  • سنسورهای پارک جلو
  • تریم چوب مصنوعی

قیمت لیفان X80

از سال 2018، لیفان X80 دیگر در بازار چین عرضه نشده ولی با این حال می‌دانیم که مدل 2017 آن در نسخه اتومات، حدود 130 تا 150 هزار یوآن قیمت داشته که معادل تقریبی 19 تا 23 هزار دلار است. بنابراین در صورت مونتاژ آن در کارخانه خودروسازان بم، قیمتش قطعا در باشگاه میلیاردی‌ها خواهد بود.

دیدگاه کاربران
MTNSLTN 1400/11/7
سلام پس کی وارد ایران میشه؟ خدا کنه قیمتش مثل تیگو۸پرو نباشه
پاسخ
0
0
1