تفاوت بین قطعات شرکتی، غیر شرکتی و استوک

بررسی اصالت قطعات یدکی در بازار خودرو

3 دی 1399 13:56

اگر صاحب یا مالک یک خودرو باشید خواه ناخواه در طول زمان نگهداری آن نیاز به قطعه یدکی یا مصرفی خواهید داشت. این روزها طیف متنوعی از قطعات یدکی در بازار موجود است. قطعاتی که اغلب آن‌ها ساخت شرکت‌های مستقر در کشورهای کره، فرانسه، چین، ترکیه و هندوستان هستند.

این قطعات که تقریباً همگی آن‌ها لوگو یا هولوگرام شرکت روی آن‌ها حک شده ممکن است اصل یا تقلبی باشند که تشخیص مورد اخیر به تجربه و مهارت خریدار و البته انصاف و راهنمایی مؤثر از سوی فروشنده بستگی دارد. فروشندگانی که چه بسا پیش آمده که قطعه غیر اصلی را با نام «قطعه اصل» به مشتری می‌فروشند، اما در ابتدا باید با دسته‌بندی قطعات آشنا شوید تا گام به گام رموز کار را فرا گیرید. در کل، قطعات خودرو به دو دسته عمده تقسیم می‌شوند : شرکتی و غیر شرکتی.

تعریف ساده از قطعات شرکتی و غیر شرکتی

قطعات شرکتی اساساً آن دسته از قطعاتی هستند که توسط نمایندگی مجاز برند خودرویی تأمین شده و به فروش می‌رسند. هر چند ممکن است برخی از این قطعات ساخت کشور سازنده خودرو نباشد ولی از حیث اصالت و کیفیت مورد تأیید و تجویز سازنده خودرو و نمایندگی آن قرار گرفته‌اند. از همین رو قطعات شرکتی که در نمایندگی‌های یک برند خودرویی به فروش می‌رسند باید از نوع اصلی بوده و از شرکت مادر و یا تأمین‌کنندگان اصلی شرکت مادر خریداری شده باشند. این تأمین کنندگان را به اصطلاح فنی Original Equipment Manufacturer یا به اختصار OEM می‌گویند.

قطعات غیر شرکتی هم به آن طیف از قطعاتی گفته می‌شود که توسط سازندگانی که مورد تأیید خودروساز نیستند تولید شده و به بازار مصرف عرضه می‌شوند. این قطعات اغلب از کیفیت پایین‌تر و قیمت کمتری نسبت به انواع ارجینال یا اصلی خود برخوردارند.

تفاوت بین قطعات شرکتی و غیر شرکتی

از آنجایی که قطعات شرکتی از سازنده اصلی خریداری شده و از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند از قیمت بالاتری هم برخوردار هستند، اما قطعات غیرشرکتی توسط واردکنندگان متفرقه و شرکت‌های کوچک بازرگانی داخل کشور می‌شوند. از آنجایی که این شرکت‌ها به علت اندازه کوچک خود سرعت عمل بیشتر و هزینه سربار کمتری دارند لذا می‌توانند قطعات را با قیمت کمتری به مصرف‌کننده آن عرضه کنند.

ناگفته نماند به دلیل تحریم‌ها، تقریبا بخش اعظمی از قطعات شرکتی نه به صورت مستقیم بلکه از کانال کشورهای واسطه تأمین و وارد می‌شوند. به همین خاطر است که شاهدیم اغلب قطعات شرکتی گران‌تر از نرخ رسمی کارخانه خود در کشور مبدأ به فروش می‌رسند.

نکته مثبتی که در زمینه استفاده از قطعات شرکتی وجود دارد این است که قطعات شرکتی توسط نمایندگی رسمی یک برند خودرویی گارانتی می‌شود و همین عامل، اطمینان خاطر مضاعفی را برای مصرف‌کننده آن فراهم می‌کند. در مقابل، یکی از شیوه‌های تأمین قطعات یدکی غیر شرکتی قطعات استوک است. اما قطعات استوک چیست؟

قطعات استوک چیست؟

شاید تاکنون به گوشتان خورده باشد که قطعه بدنه فلان خودرو خارجی از نمونه اصلی آن بسیار ارزان‌تر است، اما چرا قضیه این‌چنین است؟

پاسخ این است که این قطعات اساساً نو نبوده و یا می‌توان در بهترین حالت آن‌ها را دست دوم‌های تمیز دانست. قطعات استوک از طریق دمونتاژ یا همان باز شدن از خودروهای دیگر تأمین می‌شوند. این خودروها می‌توانند تصادفی، اوراقی، مزایده‌ای و یا حتی از نوع سرقتی باشند. پس از آنجایی که کاملاً نو نیستند قیمت آن‌ها پایین‌تر از انواع شرکتی است.

جدیدترین قیمت لوازم یدکی پراید و تیبا

جدیدترین قیمت لوازم یدکی پژو

علاوه‌براین ریسک استفاده از قطعات استوک هم بسیار بالاست و دوام و کارکرد آن‌ها اساساً قابل تأیید و تضمین نیست. به ویژه اگر آن قطعات استوک برای تعمیرات داخل پیشرانه یا جعبه‌دنده استفاده شود. در این حالت، استفاده از این قطعات پیامدهای خطرناک جانی و مالی هم به همراه دارد.

توجه به اصل بودن قطعات خودروهای چینی

گاهاً دیده شده که برخی از افراد و خریداران غیر حرفه‌ای تمامی قطعات ساخته شده در کارخانه‌های مستقر در کشور چین را به یک چشم دیده و قائل به تفکیک کیفی بین آن‌ها نیستند و همین مسئله زیان‌هایی را هم متوجه آن‌ها نموده است. در واقع، باید توجه داشت که بزرگترین و در عین حال معتبرترین قطعه‌سازان خارجی و یا جوینت‌ونچر در کشور چین مستقر هستند که قطعات تولید شده توسط آن‌ها در شبانه روز به کارخانه‌های متعددی در خود چین و همچنین آسیا و اروپا بسته‌بندی و ارسال می‌شود، البته سازندگان قطعات فیک و تقلبی هم در این کشور کم نیستند.

نکته مهمی را که درباره خودروهای مونتاژی چین در کشورمان باید در نظر داشت این است که قطعات آن‌ها نیز مانند بقیه برندها در دنیا به دو نوع شرکتی و غیر شرکتی تقسیم می‌شود و قطعات اصلی این برندها را باید تنها از خود نمایندگی مربوطه و با هولوگرام شرکت تهیه نمود. برخی از این شرکت‌ها از جمله چری، جک، لیفان، هاوال و ... مالک قطعات‌سازان وابسته به خود هستند. مثلاً شرکت چری خود دارای زیر مجموعه موتورسازی به نام ACTECO است یا پیشرانه خودروهای جک توسط شرکت DAE تولید می‌شود.

جدیدترین قیمت لوازم یدکی ام‌وی‌ام

جدیدترین قیمت لوازم یدکی لیفان

در پایان، خرید قطعه یدکی از بازار را می‌توان عملی نسبتاً دشوار دانست که نیاز به تجربه و مهارت در شناخت مبدأ ساخت و وضع کیفی آن قطعه دارد. توصیه می‌شود که در این باب از مشورت و راهنمایی افراد حرفه‌ای و کاربلد استفاده شود تا از زیان احتمالی در هنگام خرید پیشگیری شود.

نویسنده : سام کاویانی

منبع : باما

دیدگاه کاربران