قیمت وانت نیسان SVPDH در سال 1403
آبان 1403: فروش سری جدید وانت نیسان آپشنال، از تاریخ 8 آبانماه آغاز شده است. طبق اطلاعیه جدید زامیاد، این شرکت هماکنون تولید تیپهای جدید SVPDH را شروع کرده که علاوه بر داشتن موتور بهینهسازی شده M24P، قابلیت تنظیم نور چراغها را داشته و جانمایی دیلایت نیز از روی سپر حذف شده و به کاسه چراغ جلو منتقل شده است. قیمت سری جدید وانت نیسان زامیاد، مطابق جدول زیر اعلام شده است:
مدل | تیپ | توضیحات | آبان 1403 |
---|---|---|---|
تک سوز آپشنال | SVPDH | - | 591,000,000 |
تک سوز آپشنال | SVPDH | رادیال | 596,700,000 |
تک سوز آپشنال | SVPDH | هیدرولیک | 608,100,000 |
دوگانه سوز آپشنال | SVPDH | - | 647,000,000 |
دوگانه سوز آپشنال | SVPDH | رادیال | 652,700,000 |
*قیمت ها برحسب تومان است.
قیمت انواع وانت نیسان آپشنال در مهر 1403
مهر 1403: شرکت خودروسازی زامیاد، قیمت انواع محصولات وانت نیسان را از تاریخ 21 مهرماه و تا اطلاع ثانوی، افزایش داده است:
مدل | تابستان 1403 | پاییز 1403 |
---|---|---|
تکسوز آپشنال رادیال SVPD | 584,932,000 | 592,700,000 |
دوگانه سوز آپشنال SVD | 622,232,000 | 624,000,000 |
دوگانه سوز آپشنال رادیال SVD | - | 629,700,000 |
*قیمت ها برحسب تومان است.
مشکلات جدید برای تولید وانت نیسان
تیر 1403: مهدی انگورج، مدیرکل دفتر نظارت بر استاندارد صنایع حمل و نقل سازمان ملی استاندارد، اعلام کرد بر اساس نتایج آزمونهای استاندارد، خودروی وانت نیسان دارای انطباقهای ایمنی و کیفی نیست و بر همین اساس گواهی تایید این خودرو تعلیق و شماره گذاری آن متوقف شد. تولید این خودرو 70 سال پیش آغاز شده است و در این سالها بهبودی در حوزههای ایمنی و کیفیت خودرو ایجاد نشده است. بهجز تغییر در موتور که اتفاقا بخاطر استفاده از یک موتور قدیمی 8 سوپاپ، میزان مصرف سوخت آن هم بالا رفت.
شاسی یکپارچه خودرو باعث شده تا در برخوردهای روبرو، انرژی برخورد به سرنشینان منتقل و باعث صدمات جدی به سرنشینان شود. صندلی نیکمتی و ثابت آن باعث شده تا راننده تسلطی هنگام رانندگی نداشته باشد، ترمز دستی، قدرت ترمزها، چراغها و نشانگرها مطابق استاندادهای لازم نبودند و با این وضعیت تردد خودرو در ناوگان حمل و نقل کشور بسیار نا ایمن است.
وی افزود در سالهای گذشته بدلیل پاسکاری مشکلات بین مدیران مختلف در شرکت زامیاد، هیچ اصلاحی در خودرو شکل نگرفت. در ایرادی نظیر نقاط جوش، خودروساز بجای برطرف کردن آن از برچسبهایی برای پنهان کردن استفاده کرد. وی همچنین تاکید کرد جانمایی نامناسب مخازن CNG در این خودرو باعث شده تا شاهد انفجارهای متعدد و تخریب اموال عمومی باشیم.
تولید وانت نیسان با پیشرانه M24 پلاس
آبان 1402: بابک مصدق، معاونت توسعه محصول شرکت زامیاد، اظهار کرد با هدف مدیریت هرچه بهتر مصرف سوخت و کنترل آلاینده های خروجی از اگزوز خودرو، ضمن استفاده از کاتالیست جدید، پیادهسازی سیستم مدیریت موتور (EMS) انواع وانت زامیاد با پروتکل شبکه CAN در دستور کار قرار گرفت و کالیبراسیون موتور با ECU جدید ساخت داخل، نهایی شد.
وی افزود در موتور M24 پلاس از دریچه گاز برقی استفاده می شود. همچنین به منظور ارتقا کیفی وانت نیسان با پیشرانه جدید، مسیر برگشت سوخت از ریل به باک حذف شده است. این تغییرات باعث می شود موتور M24 پلاس، در قیاس با موتور Z24 كنترل دقيق تری برای ميزان مصرف سوخت و آلايندگی داشته باشد که در نهایت با کاهش مصرف سوخت منجر به ارتقا موتور از استاندارد یورو4 به یورو5 می گردد. این موتور به سفارش شرکت زامیاد و با تکیه بر دانش فنی مهندسان شرکت مگاموتور طراحی و تولید شده است.
وی همچنین تاکید کرد تولید وانت های SVP و SVPD شرکت زامیاد با پیشرانه بهبود یافته ی M24 پلاس آغاز شده و در سبد محصولات شرکت قرار گرفته است.
تجمع برای اعتراض به عدم شمارهگذاری نیسان
مرداد 1402: حدود 12 هزار نفر از متقاضیان محصول نیسان شرکت زامیاد، ماههاست منتظر تعیین تکلیف شماره گذاری و تحویل خودروهای ثبت نامی خود هستند. شرکت نیز به آن ها اعلام کرده است در تاریخ 27 اردیبهشت، پیش از اتمام مهلت قانونی موسسه استاندارد، کلیه مجوزهای لازم برای شماره گذاری این محصول را دریافت کرده است؛ اما موسسه استاندارد از ارسال نامه تاییدیه به پلیس راهور جهت شماره گذاری این خودروها اجتناب کرده است.
اکنون تعدادی از متقاضیان نیسان شرکت زامیاد با حضور در کارخانه این شرکت اقدام به تحصن کردند و خواهان روشن شدن تکلیف خودروهای خود هستند. چند ماه هست حدود 12 هزار نفر که با این خودرو قرار است امرار معاش خود و خانواده خود را انجام دهند، معطل موسسه استاندارد هستند و تلاش های وزارت صمت نیز در این مورد به جایی نرسیده است. در این باره می توان گفت که توانایی فوق العاده ای برای تولید نارضایتی اجتماعی وجود دارد و این مسئله بارها و بارها تکرار شده است که بی دلیل زندگی و معاش مردم بهم بریزد. تاکنون خودروهای زیادی شماره گذاری شده است؛ اما این خودرو که دیگر تولید نخواهد شد و وسیله کار و معیشت مردم است چرا نباید شماره گذاری شود؟
راهاندازی کارخانه مونتاژ زامیاد در کنیا
تیر 1402: در سفر رئیس جمهور به کنیا، اوگاندا و زیمبابوه، ایران و کنیا، مقرر شد تا ایران و کنیا در خصوص مونتاژ خودرو در کنیا، همکاری داشته باشند. بنابراین شرکت زامیاد محصولات خود را در بازار کنیا به اسم Kifaru تولید و عرضه میکند.
ویلیام روتو، رئیس جمهور کنیا، اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران قصد دارد کارخانه مونتاژ خودرو را در مومباسا کنیا راهاندازی کند. این کارخانه تولید کننده خودروی بومی ایران با نام Kifaru است. خودروهای ایرانی که اسامی سواحیلی (واژه سواحیلی به معنی ساکنان سواحل بهکار می رود و اطلاق این نام از آن جهت است که عمده سواحیلیها ساکن کنارههای غربی اقیانوس هند در قاره آفریقا هستند) بر آن ها گذاشته شده در کنیا تولید خواهد شد. همکاری با ایران، تاییدی بر پیوند روابط است. حضور ایران در صنعت خودروی کنیا، خبر خوبی برای مهندسان، کارگران و فروشندگان خودروی این کشور است.
اضافه شدن آپشن دیلایت به نیسان آبی
خرداد 1402: برای ادامه تولید وانت نیسان، پاس کردن استانداردهای 85گانه ضروری است. به همین خاطر شرکت زامیاد برای این محصول قدیمی، چراغ روز یا دیلایت را در نظر گرفته است. همچنین به احتمال زیاد این وانت به پوزیشن لایت (Position Light) نیز مجهز خواهد شد.
لازم به ذکر است که زامیاد در حال حاضر فقط ۲۰ استاندارد از استاداردهای ۸۵گانه را پاس کرده و اکثر آنها نیز در حوزه روشنایی و چراغ این خودرو بوده است. در واقع این خودرو هنوز در بخشهایی چون کیسه هوای ایمنی ارتقا پیدا نکرده و به همین دلیل یک خودرو استاندارد محسوب نمیشود.
وانت زامیاد سه ستاره کیفی دریافت کرد
اسفند 1401: سیامک خسروی، عضو موظف هیئت مدیره و قائممقام مدیرعامل شرکت زامیاد، خبر داد که با استمرار برنامههای بهبود مستمر کیفیت محصولات شرکت زامیاد، این شرکت توانسته در مدت زمان هفت ماهه، کیفیت وانت زامیاد را از یک ستاره به سه ستاره کیفی ارتقا دهد. بهمنظور تحقق اهداف سال 1401 و با توجه به تاکید مدیرعامل این شرکت مبنی بر افزایش کیفیت خودروهای تولیدی، برنامه بهبود کیفیت طرحریزی و از ابتدای سال جاری اجرا شد که با پیادهسازی و اجرای برنامه ارتقا کیفیت محصولات، وانت زامیاد بنزینی از امتیاز منفی 301 در دیماه سال گذشته و وانت نیسان دوگانهسوز از امتیاز منفی 356 در همان مقطع زمانی به امتیاز منفی 179 برای هر دو محصول و دو ستاره کیفی در مردادماه سال جاری ارتقا یافت.
وی افزود وانت زامیاد به علت ویژگیهای منحصر به فرد شاسی و قدرت و توان موتور ۲.۴ لیتری و همچنین قیمت رقابتی آن، دارای مقبولیت بالایی در بازار ایران نسبت به رقبای دیگر است. این موضوع باعث شده تا وانت زامیاد عمده سهم بازار خودروهای سبک تجاری را به خود اختصاص دهد؛ ضمن اینکه شرکت زامیاد علاوه بر حفظ برتریهای ذکر شده این محصول و با توجه به الزامات قانونی (سازمان استاندارد، سازمان محیط زیست و راهور فراجا) در مقاطع زمانی مختلف نسبت به انطباق این محصول با استانداردهای روز کشور اقدام کرده است. با توجه به جایگاه ویژه مشتریان در برنامههای راهبردی شرکت زامیاد و به منظور افزایش رضایت آنها، استمرار برنامههای بهبود کیفیت و دستیابی به سه ستاره کیفی در دستور کار شرکت قرار گرفت.
براساس گفتههای آقای خسروی، پروژههای متعددی از جمله ارتقا تجهیزات تست خودرو، اصلاح و نوسازی تجهیزات خط تولید، نوسازی و اصلاح قالبهای بدنه، افزایش ضریب ایمنی خودرو به واسطه ارتقا مجموعهها و قطعات مشمول الزامات ایمنی، تدوین و اجرای برنامههای متعدد ارتقا کیفیت سازندگان قطعات و زنجیره تامین باعث شد امتیاز منفی هر دو محصول وانت زامیاد بنزینی و دوگانهسوز در بهمن ماه سال جاری به نمره منفی 129.5 کاهش یابد و این محصول موفق به اخذ سه ستاره کیفی شود. یکی از مهمترین برنامههای راهبردی شرکت زامیاد حفظ و نگهداری سطح سه ستاره کیفی برای محصولات وانت زامیاد بنزینی و دوگانهسوز و همچنین ارتقا سطح کیفی محصولات پادراپلاس و کارون به عنوان محصولات جدید شرکت به سطح چهار ستاره کیفی است.
افزایش کیفیت وانت نیسان آپشنال
مرداد 1401: سید محمد موسوی، معاون کیفیت شرکت زامیاد، اعلام کرد که 100 نمره منفی در بازه زمانی کوتاه چهار ماهه از محصول وانت زامیاد کاهش یافت و سبب شد تا این خودرو دو ستاره کیفی را کسب کند.
وی توضیح داد که توجه و اهمیت به مقوله کیفیت در شرکت زامیاد برای تولید و عرضه محصول باکیفیت، همسو با تاکید نهادهای قانونگذار و اجرایی کشور در سال جاری، موجب این مهم شد. با دستور مستقیم مدیرعامل شرکت زامیاد مبنی بر طراحی و اجرای پروژههای کیفی، این مهم در دستور کار معاونت کیفیت قرار گرفت و با استفاده از روشهای نوین حل مسئله با رویکرد تیمی، معایب اعلام شده توسط شرکت بازرسی و کیفیت استاندارد ایران در اصلاح محصول، بر اساس درجه اهمیت، میزان نمره منفی و تعداد تکرار طبقهبندی و ایرادات مهم، به منظور رفع، انتخاب شد.
بر اساس گفتههای آقای موسوی، استفاده از تکنیکهای حل مسئله، ریشههای بروز عیب توسط تیمهای چند تخصصی بررسی و شناسایی شد و اقدامات اصلاحی برای حذف ریشههای بروز عیب و بهبود سطح کیفی تامینکنندگان قطعات و بهبود فرآیندهای تولیدی به سرعت در فرآیند اصلاحی و اجرایی قرار گرفت و موجب شد در بازه زمانی کوتاه مدت (چهار ماهه)، ایرادات فرآیندی و پرتکرار در تولید محصول وانت زامیاد کاملا حذف شود.
وی تاکید کرد رویکرد بهبود مستمر کیفی محصول وانت زامیاد به دلیل جایگاه استراتژیک آن در میان خودروهای تجاری سبک کشور و مزایای رقابتی و عملکردی فنی این محصول برای مشتریان، همواره مورد توجه و اهتمام شرکت زامیاد است.
مشخصات وانت نیسان آپشنال
اولین سری وانت نیسان زامیاد آپشنال در اسفندماه 98 بدست خریدارانش رسید. سایپا در این نسخه جدید، چندین آپشن را حذف کرده اما چندین ویژگی دیگر را به وانت آبی اضافه کرده است.
در وانت نیسان آپشنال، «فرمان هیدرولیک» و «سیستم پخش» خودرو حذف شده اما «لاستیک رادیال» و «کولر» همچنان بصورت استاندارد هستند.
همچنین زامیاد برای وانت نیسان آپشنال، سه ویژگی کاملا جدید اضافه کرده که عبارتند از:
- گارد جلو،
- برچسب های گرافیکی در طرفین بدنه،
- کفی پلاستیکی اتاق بار.
مزایای لاستیک رادیال در محصولات زامیاد
شرکت خودروسازی زامیاد در شهریورماه 98، با انتشار اطلاعیهای، درباره تغییر لاستیکهای نیسان زامیاد و جایگزین کردن آنها با لاستیکهای رادیال، توضیحاتی داد که خلاصه آن، به شرح زیر است:
تایرهای رادیال (Radial) محصول جدید شرکت های تولیدی لاستیک است که نسبت به تایرهای قدیمی بایاس (Baias) برتری های متعددی دارد ازجمله:
- افزایش ضریب ایمنی
- فرمان پذیری و نرمی بهتر
- کاهش صدای تولیدی تایر
- قابلیت بهتر بالانس چرخ
- کاهش صدمات وارده در دست اندازهای مسیر به سیستم جلوبندی (بدلیل مقاومت بیشتر لاستیک به ضربات)
- افزایش قاصله زمانی میان پنچرشدن و خوابیدن لاستیک (به راننده این امکان را می دهد تا خودرو را به تعمیرگاه برساند)
- افزایش تعادل جانبی بر سر پیچ ها و دور زدن (بدلیل کمتر بودن ارتفاع در مقطع لاستیک)
تغییرات وانت نیسان در دهه 90 شمسی
نیسان آبی دیگر برای همه ما شناخته شده است؛ پیکاپی فوقالعاده جان سخت که بیبهره از سادهترین امکانات است و بدنهای جعبهای و ایمنی بسیار ضعیفی دارد.
وانت نیسان آبی متولد دهه 70 میلادی و در واقع سومین نسل نیسان جونیور (سری 140) است. تولید این پیکاپ ژاپنی در ایران همزمان با برخی بازارهای جهانی بود و از ابتدای دهه 50 شمسی نیز اولین نسخههای مونتاژی آن از کارخانه زامیاد بیرون آمد.
در اواسط دهه 60 شمسی خط تولید آن به سایپا واگذار شد و سایپا هم برای نخستینبار پیشرانه Z24 داتسون 720 را در دل این وانت گذاشت و با نام سایپا 24 آنرا به بازار فرستاد.
در اواخر دهه 70 شمسی خط تولید نیسان آبی دوباره به زامیاد برگشت و نامش از سایپا 24 به زامیاد Z24 تغییر کرد. مهمترین تفاوت زامیاد Z24 با سایپا 24 در حذف پیشرانه ژاپنیاش است چراکه نیسان خط تولید این خودرو را در همان سالهای ابتدایی دهه 60 شمسی متوقف کرده بود و تامین قطعات این خودرو دیگر برایش بهصرفه نمیشد.
تولید نیسان آبی از اواخر دهه 70 شمسی تاکنون همچنان در زامیاد باقی مانده و در دو دهه اخیر، بهبودهای بسیار اندکی روی آن اعمال شده است. بهبودهایی مانند:
- تغییر چهره مختصر این خودرو (Z24NB) در اواخر دهه 80 شمسی
- اضافهشدن ترمز ABS و EBD
- اضافهشدن پیشرانه 2.8 لیتری دیزلی
- اضافهشدن پیشرانه 2.4 لیتری دوگانهسوز
- تغییر میلفرمان
- نصب محدودکننده سرعت
- نصب تاخوگراف
زامیاد همچنین از سال 95 مدل آپشنال این وانت را به بازار فرستاد که تنها فرمان هیدرولیک، کولر، رینگ یکتکه و لاستیک رادیال را بیشتر از نیسانهای سابق دارد.
شرایط فروش وانت زامیاد
برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت سایپا و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش سایپا، طرح فروش نقدی سایپا، طرح فروش فوق العاده سایپا و طرح فروش اقساطی سایپا، مقاله فروش فوری سایپا و همچنین مقاله ثبت نام زامیاد را مطالعه کنید.
نویسنده : مرتضی برجسته