پسرِ بابا

ملاقات با فولکس‌واگن گلف مارک 2 مدل 1992

6 اسفند 1399 19:30

فولکس‌واگن بیتل (Beetle/به معنای سوسک) با نام‌های دیگر T1 (تیپ 1)، باگ (Bug/به معنای حشره) و ده‌ها نام دیگر، بدون شک یکی از تاثیرگذارترین خودروهای قرن بیستم میلادی است. خودرویی ارزان‌قیمت با هزینه نگهداری بسیار پایین که به قلم توانمند دکتر فردیناند پورشه (بنیانگذار برند پورشه) طراحی شد و نام خودروی مردمی (در زبان آلمانی: فولکس‌واگن با تلفظ صحیح فوکس واگِن/با تلفظ بسیار خفیف حرف ل) را به خود اختصاص داد و باعث شد همین نام بعدها برای برند خودروساز اقتصادی آلمانی برگزیده شود.

نسخه‌های وارداتی گلف مارک 2 مربوط به واردات محدود در دهه 1990 (دهه 1370 شمسی) است که با این حال موفق شد در تیراژ و نسخه‌های قابل قبول پا به بازار ایران بگذارد.این خودرو که در سال 1938 روانه بازار جهانی شد، با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش در نسل اول در سال 1998 با پایان تولید مواجه شد. نسل‌های بعدی این خودرو از دیدگاه طراحی فنی به کل دگرگون شد اما همچنن نام بیتل را با خود یدک می‌کشید. با ورود به دهه 1970 میلادی، فولکس‌واگن در صدد ارائه محصول جدیدی برآمد که از کلاس نوظهور و اقتصادی هاچ‌بک‌ باشد. در نتیجه در سال 1974 محصولی با نام گلف (Golf) را روانه بازار کرد که با نام‌های دیگری از جمله ربیت (Rabbit/به معنای خرگوش) نیز به فروش رسید.

این محصول پیشرانه جلو و متحرک جلو (ساختار FF) جایگزین رسمی بیتل با ساختار پیشرانه عقب هوا خنک، متحرک جلو (ساختار RR) شد و در حال حاضر تولید نسل هشتم خود را در بازار جهانی تجربه می‌کند.

گلف پرفروش‌ترین محصول تاریخ برند فولکس‌واگن است و در حال حاضر در میان سه خودرو پرفروش برتر جهان (در جایگاه سوم پس از تویوتا کرولا و فورد سری F) قرار دارد. کسب عناوین برتر متعدد از جمله «برترین خودرو سال» از دیدگاه نشریات تخصصی جهانی صنعت خودرو به تنهایی گواه از ساختار مهندسی و درک بسیار عالی برند فولکس‌واگن از بازار جهانی دارد.

طراحی نمای عقب فولکس‌واگن گلف مارک 2 مدل 1992

آنچه در ادامه این مقاله می‌خوانید آشنایی با گلف نسل دوم (MK2) معروف به مارک 2 است که بین سال‌های 1983 تا 1992 به تولید رسید و نسخه مورد بررسی در حقیقت آخرین مدل تولیدی نسل دوم به شمار می‌آید. نسل دوم گلف پیگیر مسیر نسل اول و یکی از محبوب‌ترین محصولات تولیدی و گل سرسبد برند فولکس‌واگن و به تعریف عام، «پسرِ بابا» برند فولکس‌واگن در زمان تولید به حساب می‌آمد.

طراحی فولکس‌واگن گلف مارک 2، جذابِ همیشگی

نمای خارجی نسل دوم گلف یا همان مارک 2 بر ساختار طراحی نسل اول توسعه یافت که در حقیقت از سوی طراح نامی ایتالیایی، جورجتو جوجارو (بنیانگذار موسسه طراحی ایتالدیزاین/Italdesign) طراحی شده بود. هِربِرت شِیفِر، طراح وقت فولکس‌واگن تنها کمی در این طراحی ابتدایی دست برد و با گِرد و نرم کردن گوشه‌های تیز طراحی ابتدایی جوجارو، مارک 2 را در تناسب بیشتر با استانداردهای روز بازطراحی کرد. از این رو طراحی مارک 2 درمقایسه با مارک 1، بیشتر به یک فیس لیفت شباهت داشت تا طراحی نوین و جدید.

طراحی نمای جلو فولکس‌واگن گلف مارک 2 مدل 1992

با این حال تغییرات به واقع بزرگ‌تر از آن چیزی بود که دیده می‌شد. در نتیجه مارک 2 نه تنها از دیدگاه ابعاد خارجی رشد پیدا کرد بلکه پلتفرم آن به مدل گروه A2 فولکس‌واگن (در مقایسه با گروه A1 مارک 1) ارتقا یافت و وزن نهایی آن نیز به اندازه 120 کیلوگرم بیشتر از مارک 1 شد.

خوشبختانه تمام ویژگی‌های طراحی نمای خارجی که دلبری‌های مارک 1 را تکمیل می‌کرد، همچنان بر مارک 2 به کار رفته بود. چراغ‌های دایره‌ای تک (در برخی مدل‌ها دوبل) در جلو، چراغ‌های عقب مثلثی، شیب دوست داشتنی در عقب و البته سادگی و میانه‌روی طراحی کلی که بدون شک مهم‌ترین المان طراحی نمای خارجی گلف به حساب می‌آید.

جوجارو که سابقه طراحی برخی از برترین خودروهای جهان از جمله دیتوماسو منگوستا، مازراتی مِراک، لوتِس اسپیری (Lotus Esprit/با تلفظ اشتباه لوتوس اسپیریت در فارسی) و دلورین DMC-12 را در کارنامه خود داشت، در عین رعایت المان‌های ساده‌ساز طراحی مارک 2، از دیدگاه زیبایی طراحی برای آن هیچ کم نگذاشت.

طراحی نمای کنار فولکس‌واگن گلف مارک 2 مدل 1992

خودروی مورد بررسی ما با تجهیز به ریم اسپرت 15 اینچی آلیاژی برند مشهور BBS با تایرهای 55/185 میشلن، اسپویلر افترمارکت، زیرسپر مدل GTI و برچسب رنگی برند هلا بر روی در پنجم، ظاهری بسیار متمایز و زیباتر به دست آورده است.

مارک 2 نیز در نسخه‌های 3 و 5 در به تولید رسید اما بر خلاف مارک 1 در نسخه‌های کانورتیبل بدون سقف و وانت به تولید نرسید. نسخه سدان این خودرو اما برای اولین بار با نام متمایز جتا (Jetta)، ونتو، بورا، ساگیتور و چند اسم دیگر در بازار جهانی بر پلتفرم مارک 2 به تولید رسید که نام جتا رایج‌ترین نام برای نسخه سدان گلف است.

نمای داخلی فولکس‌واگن گلف مارک 2 از دیدگاه طراحی نیز دست کمی از نمای بیرونی ندارد و حتی شاید ساده‌تر هم باشد. به همین دلیل نمای داخلی مارک 2 به عنوان یک هاچ‌بک اقتصادی، پوشیده از قطعات پلاستیکی است.

داشبورد فولکس‌واگن گلف مارک 2 مدل 1992

تمام ادوات و سیستم‌های کنترلی بر بخش وسطی داشبرد و کاملاً در دسترس راننده قرار گرفته‌اند. تریم داخلی رودری‌ها همانند صندلی‌ها (در نسخه فاریک) از جنس پارچه طرح‌دار است و با شیشه‌هایی که کاملاً به صورت دستی تنظیم می‌شوند (نسخه برقی آپشال)، درحقیقت سیستم کنترلی زیادی در نمای داخلی با خود به همراه ندارد.

حتی مجموعه نشانگر‌های پشت فرمان فاقد نشانگر دور موتور است و تنها نشانگر سرعت لحظه‌ای و ساعت آنالوگ به همراه مجموعه چراغ‌های هشدار را در خود جای داده است.

خوشبختانه فضای نشیمن سرنشینان جلو بسیار خوب و فضای نشیمن ردیف دوم این خودرو با در نظر گرفتن کلاس هاچ‌بک و ابعاد کوچک آن بسیار قابل قبول و راحت است.

مشخصات فنی فولکس‌واگن گلف مارک 2

گلف از ابتدای تولید همواره هاچ‌بکی اقتصادی بود. اما این حرف به آن معنا نیست که الزاماً خودرویی ضعیف و غیر کاربردی است. فولکس‌واگن گلف مارک 2 با طیف مختلفی از پیشرانه‌های 4 سیلندر خطی، از حجم 1.0 لیتر تا 2.0 لیتر به تولید رسید و از سه جعبه‌دنده متفاوت 4 و 5 سرعت دستی و یک نمونه 3 سرعت اتوماتیک بهره‌مند شد. این خودرو حتی با سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل (AWD) نیز قابل سفارش بود.

پیشرانه فولکس‌واگن گلف مارک 2 مدل 1992

نسخه مورد بررسی اما به پیشرانه 1.8 لیتری کاربراتوری مجهز است که در حالت استاندارد قادر به تولید 90 اسب‌بخار قدرت در دور 5200 است. اما این پیشرانه اندکی دستخوش تغییرات فنی قرار گرفته است و با میل سوپاپ تغییریافته قدرت بیشتری تولید می‌کند. همچنین سیستم کولر و هیدرولیک فرمان آن متعلق به گلف نسل سوم (مارک 3) است و به منظور انتقال بهتر قدرت به محور جلو، ابعاد دیسک و صفحه کلاچ آن از مدل فابریک 190 میلی‌متری با نسخه بزرگ‌تر 210 میلی‌متری جایگزین شده است تا ضمن انتقال بهتر نیرو، کمتر دستخوش تنش حرارتی در رانندگی‌های اسپرت و تند و تیز شود.

این پیشرانه 1.8 لیتری درنسخه 16 سوپاپ (DOHC) به کار رفته در مدل GTI در نسخه انژکتوری، قادر به تولید 110 اسب‌بخار و در نسخه توربو با کد شناسایی G60 توان تولید قدرتی برابر با 158 بخار را داشت. حتی نسخه تولید محدود 71 دستگاهی گلف G60 Limited با پیشرانه ارتقا یافته G60 به تولید رسید که می‌توانست تا رقم قابل احترام 207 اسب‌بخار قدرت و 252 نیوتون‌متر گشتاور تولید کند.

تجربه رانندگی با فولکس‌واگن گلف مارک 2 مدل 1992

حال تصور کنید جثه کوچک و وزن 725 تا 1250 کیلوگرمی مارک 2 در تجهیز به پیشرانه توروبو و سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل، اعجوبه‌ای را به خیابان‌های شهر تحویل داد که می‌توانست در نسخه G60 Limited در حدود 6.5 ثانیه از حالت سکون به تندی 100 کیلومتر برساعت دست یابد.

نسخه 2.0 لیتری تنها ویژه بازار آمریکای شمالی به تولید رسید که در کنار سایر پیشرانه‌های ویژه بازار آمریکای شمالی، به دلیل استفاده از سیستم کاهنده آلایندگی (کاتالیزور)، قدرت کمتری در مقایسه با نسخه‌های اروپایی تولید می‌کنند. توجه داشته باشید که اعداد و ارقام ارائه شده برای پیشرانه‌های مختلف با توجه به سال تولید و بازار هدف می‌تواند متفاوت باشد.

در نتیجه فولکس‌واگن گلف مارک 2 نه تنها به عنوان یک خودرو هاچ‌بک اقتصادی، بلکه به عنوان یک هات‌هچ (Hot Hatch/هاچ‌بک اسپرت) به خوبی ایفای نقش کرد. در حقیقت گلف از همان ابتدای تولید در دو روح مجزا اقتصادی و اسپرت توانست به سرعت در دل جمع کثیری از مشتریان خودروهای هاچ‌بک جا باز کند چرا که وابسته به نوع سفارش می‌توانست هم یک خودرو شهری کم مصرف باشد و هم یک هات‌هچ تیز و بز.

تست و بررسی فولکس‌واگن گلف مارک 2 مدل 1992

گلف مارک 2 در ایران

فولکس‌واگن گلف به لطف بازار واردات آزاد در دوران پیش از انقلاب موفق شد در تیراژ قابل قبولی به بازار ایران راه پیدا کند. این خودرو در بازار جهانی در نسخه‌های مارک 1 و مارک 2 رقیب مستقیم خودروهایی چون پژو 205 و رنو 5 بود اما حقیقت آن است که هیچ یک از این دو رقیب نتوانستند در بازار جهانی به قدرت و عملکرد گلف دسترسی پیدا کنند.

نسخه‌های وارداتی گلف مارک 2 مربوط به واردات محدود در دهه 1990 (دهه 1370  شمسی) است که با این حال موفق شد در تیراژ و نسخه‌های قابل قبول پا به بازار ایران بگذارد. متاسفانه تیراژ نسخه‌های وارداتی مدل‌های خاص‌تر و قدرتمندتر این خودرو در بازار ایران بسیار انگشت‌شمار است و بیشتر نسخه‌های موجود را نمونه‌های معمولی‌ یا GTI این خودرو تشکیل می‌دهند.

پس از مارک 2، سایر نسل‌های گلف هرگز فرصت این را نیافتند تا در تیراژی مشابه با مارک 1 و مارک 2 به ایران راه یابند. در نتیجه نسخه‌های واردات محدود مارک 3 و مارک 4 در ایران بسیار نادر و در عین محبوبیت، به دلیل نبود قطعات فنی و تزئینی در کشور، بسیار دردسرساز هستند.

ملاقات با فولکس‌واگن گلف مارک 2 مدل 1992

فولکس‌واگن گلف مارک 2 با طراحی بهتر و مدرن‌تر از مارک 1 و با داشتن سیستم انتقال نیرو قوی‌تر و مدرن‌تر (وجود نسخه‌های انژکتوری)، هنوز هم در بازار خودروهای مدرن/کلاسیک آلمانی حاضر در ایران، به عنوان یکی از برترین گزینه‌های خرید برای علاقه‌مندان خودروهای ریزنقش و پرتوان آلمانی ایفای نقش می‌کند. همچنین این خودرو برای دوست‌داران دنیای ارتقا فنی (تیونینگ) یکی از بهترین خودروهای موجود در بازار کشور است که همچنان بازه قیمتی معقول و نسبتاً منطقی خود را حفظ کرده است.

در مجموع رقم قابل توجه حدود شش میلیون و 300 هزار دستگاه گلف مارک 2 در بازه تولید هفت ساله روانه بازار شد که به تنهایی نشان از محبوبیت جهانی این نام در میان سایر محصولات فولکس‌واگن و هاچ‌بک‌‌های تولیدی رقبا دارد.

عکاس: محمدرضا اناری

دیدگاه کاربران
سعید 1402/10/7
سلام و خسته نباشید.حالا این گلف نسل دوم و بخرم یا نه؟؟
پاسخ
0
0
0