نگاهی به عملکرد برند لوکس کره‌ای در بازار آمریکا

جنسیس در اندیشه فتح قله‌های تازه

23 فروردین 1400 15:01

سال گذشته و هنگامی که مدیر نمایندگی برند جنسیس در ایالت اورگان آمریکا یعنی آقای اریک بنسون، یک دستگاه جنسیس G70 را در یک نمایشگاه تجاری در معرض دید عموم قرار داد، بسیاری از بازدیدکنندگان تصور کردند با محصولی از آلفارومئو، بنتلی یا جگوار روبرو هستند. متخصصان نشریه کار اند درایور نیز که اخیراً مسافتی در حدود 64 هزار کیلومتری را با جنسیس G70 پیموده­‌اند، در برخورد با علاقمندان که درباره سازنده این خودرو حدس می‌­زدند، بازهم نامی از خودروساز کره‌­ای را نشنیدند.

علیرغم مشکلات ایجاد شده در روند برنامه­‌های جنسیس، این شرکت توانسته تا حد زیادی به اهداف بلندمدت تعیین شده از سوی هیوندای دست پیدا کند.گذشته از این‌ها، اعداد و ارقام آمار فروش نیز از پیشرفت جنسیس خبر می‌دهند. فروش این شرکت در دو ماه ابتدای سال جاری میلادی نسبت به مدت مشابه سال قبل 75 درصد افزایش یافته که بخشی از آن را باید مدیون استقبال از محصولات شاسی‌بلند مثل GV80 دانست.

نمی­‌توان انکار کرد که جنسیس برای دست یافتن به جایگاه فعلی زحمت زیادی کشیده است. این برند ابتدا در سال 2008 و به عنوان نام یک سدان دیفرانسیل-عقب ساخت هیوندای در ایالات متحده مطرح شد. از آن زمان، 10 سال وقت لازم بود تا سدان متوسط G80 و سدان بزرگ G90 به عنوان محصولات برند مستقل جنسیس به آمریکا وارد شوند، اما فروش تنها دو محصول برای دستیابی به موفقیت کافی نبود.

خودروهای جنسیس

گذشته از این، برند کره‌­ای در طول سال‌های 2017 و 2018 با مشکلاتی برای واردات و فروش محصولات خود در ایالات متحده روبرو شد که از برخی قوانین تجاری و عدم وجود تعداد نمایندگی کافی برای فروش و خدمات پس از فروش ناشی می‌­شد. کار به جایی رسید که حتی یکی از شرکت‌های طرف قرارداد با جنسیس برای فروش محصولات این شرکت، از آن‌ها شکایت کرد. در آن مقطع با توقف واردات جنسیس به آمریکا، فروش این شرکت 50 درصد کاهش یافت.

با معرفی G70 در سال 2019 به عنوان رقیب ب‌ام‌و سری 3، جنسیس برای شروعی تازه آماده شد. قرار بود مدل‌های جدید GV80 و G90 هم در سال 2020 رونمایی شوند، اما شروع همه‌­گیری کرونا باعث بروز تاخیر چند ماهه در این برنامه‌­ها شد.

سدان های جنسیس G70 , G80 , G90

با عبور از این ناملایمات، اکنون به نظر می­‌رسد که روند برنامه­‌های جنسیس در حال طی کردن روال طبیعی است. استفانی برینلی از تحلیلگران موسسه IHS نیز اعتقاد دارد که علیرغم مشکلات ایجاد شده در روند برنامه­‌های جنسیس، این شرکت توانسته تا حد زیادی به اهداف بلندمدت تعیین شده از سوی هیوندای دست پیدا کند.

با افزایش تنوع محصولات جنسیس به 3 مدل سدان، یک شاسی‌­بلند و یک کراس‌­اور جمع‌وجور، مشتریان بیشتری به سوی نمایندگی‌های این شرکت روانه شده‌­اند. یکی از مدیران این برند در ایالات متحده به نام پیتر لانزاوچیا در گفتگو با اتوموتیو نیوز از احتمال سه برابر شدن فروش این برند در سال 2021 خبر داده است.

خودروهای جنسیس

به منظور جلب توجه بیشتر مشتریان، جنسیس بسیار جدی‌تر از قبل به برنامه‌­های تبلیغاتی مشغول شده که حضور در مسابقات Super Bowl یا تور PGA از مهمترین نمونه‌­های آن است.

البته زنده ماندن قهرمان ورزش گلف یعنی تایگر وودز در سانحه رانندگی شدیدی که در 23 فوریه برای جنسیس GV80 وی در جنوب کالیفرنیا اتفاق افتاد هم می‌­تواند در خوشنامی جنسیس و جلب توجه افراد تاثیر گذاشته باشد.

جنسیس GV80 تصادف تایگر وودز

با نگاهی به تصاویر این خودرو، می‌­توان دریافت که ایمنی بالای جنسیس توانسته جان قهرمان گلف را حفظ کند. بد نیست بدانید در طول دو روز پس از این سانحه، تعداد مراجعه به صفحه مربوط به GV80 در سایت Car and Driver نسبت به هفته قبل از آن 85 برابر شد.

البته اتکای جنسیس به موفقیت GV80 را هم می‌­توان یکی از مشکلات بزرگ فعلی این شرکت دانست. برای مثال زمانی که مشتریان با عدم موجودی شاسی­‌بلند بزرگ جنسیس در نمایندگی مواجه می‌­شوند، به خرید هیوندای پالیسید تمایل بیشتری دارند تا انتخاب یکی از سدان­‌های برند جنسیس. البته درصورتی‌که خللی در برنامه جنسیس برای معرفی کراس‌­اور جمع‌وجور GV70 در تابستان سال جاری وارد نشود، احتمالاً GV80 دیگر در به دوش کشیدن بار سنگین موفقیت این برند کره‌­ای تنها نخواهد بود.

دیدگاه کاربران