• لاماري ايما هيبريد آرين پارس موتور
  • لاماري ايما هيبريد آرين پارس موتور

تفاوت‌های لاماری ایما هیبرید با نسخه بنزینی چیست؟

بررسی لاماری ایما هیبرید (EAMA HEV)

1 اردیبهشت 1403 11:25

تفاوت‌های لاماری ایما هیبرید با نسخه بنزینی چیست؟

اردیبهشت 1403: شرکت آرین پارس موتور، آماده است تا نخستین سری محصول لاماری ایما هیبرید را تحویل دهد. در ادامه این متن قصد داریم تا با ویژگی‌های مختلف این محصول و تفاوت‌هایش با نسخه بنزینی آگاه شویم.

قطعا اصلی‌ترین تفاوت، در پیشرانه این دو نسخه است. در نسخه هیبرید، یک موتور برقی 174 اسب‌بخاری به موتور بنزینی 1.5 لیتری توربوشارژ اضافه شده است. باتری 2 کیلووات ساعتی آن نیز از طریق ترمزگیری و ... شارژ می‌شود. وزن خودرو در نسخه هیبرید بیش‌تر شده، اما عملکرد بهتر و مصرف سوخت کمتری را شاهد هستیم. برای مثال، شتاب نسخه هیبرید 2 ثانیه سریع‌تر شده و در عوض 2 لیتر بنزین کم‌تری مصرف می‌کند.

ظاهر خارجی خودرو، تغییر عمده‌ای نداشته و تنها اصلاح شده است. سپرهای جلو و عقب نسخه هیبرید با نسخه بنزینی متفاوت است. در بخش جلو، عناصر عمودی با ظاهر کروم به بخش پایین سپر اضافه شده و با نسخه معمولی متمایز است.

در داخل کابین نیز عناصر جدیدی دیده می‌شوند؛ برای مثال، صندلی‌های یکپارچه و متفاوت تعبیه شده و تریم فسفری نیز دیده می‌شود. دکمه استارت طراحی الماسی پیدا کرده و اهرم تعویض دنده نیز متفاوت است. صندلی‌های اسپرت و یکپارچه لاماری ایما هیبرید، برای راننده در 10 جهت به طور برقی تنظیم می‌شوند. این تنظیمات در نسخه معمولی و بنزینی تنها 6 جهت بود. علاوه بر آن، ماساژور 5 حالته، مموری صندلی و آینه و همچنین گرمکن و سردکن صندلی نیز برای راننده دردسترس است. اکنون صندلی سرنشین جلو نیز تنظیم 4 جهته برقی، گرمکن و سردکن نیز دارد.

نسخه هیبریدی لاماری ایما، تمام آپشن‌های نسخه بنزینی را دارد و علاوه بر آن، شامل مواردی مانند سیستم خودکار تنظیم آینه هنگام حرکت به عقب، دوربین 360 درجه، در برقی عقب، نورپردازی داخل کابین و نوربالای اتوماتیک، سقف پانورامیک و امکان تنظیم نور ورودی با عنوان Skylight نیز اضافه شده است.

برای این محصول، ویژگی‌های ایمنی بیش‌تری در نظر گرفته شده است؛ مانند سه حالت تنظیم ترمز Cozy، اسپرت و استاندارد، سیستم کمکی تغییر لاین LDWS، هشدار باز بودن در ها DOW، هشدار نقاط کور BSD و هشدار عبور ترافیک عقب RCTA.

اعلام قیمت نسخه وارداتی لاماری ایما هیبرید

برای اولین مرتبه شرایط فروش لاماری ایما HEV نسخه وارداتی اعلام شد. براساس این بخش‌نامه کراس‌اور هیبریدی آرین پارس موتور 1,898,400,000 تومان قیمت‌گذاری شده است.

اولین تجربه رانندگی با لاماری هیبریدی

روز دوشنبه مورخ 23 بهمن‌ماه 1402 اولین تست درایو لاماری ایما هیبرید، توسط شرکت آرین پارس موتور در پیست اتومبیلرانی آزادی برگزار شد. حال ببینیم که نسخه سبز ایما، چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

با قرار دادن وضعیت دنده به حالت حرکت ماشین در سکوت تمام به حرکت درمی‌آید. ترمزها در سرعت‌های پایین می‌توانند کمی گیراتر از انتظار عمل کنند و شما را به جلو پرتاب کنند، اما در سرعت های بالاتر عملکرد خوبی دارند. وقتی کمی شتاب بیشتری می‌خواهید، پیشرانه‌ی بنزینی هم وارد مدار شده و شتاب گیری میکنید.

ایمای هیبرید توان حرکتی بالایی دارد و در سرعت‌های کمتر از 60 کیلومتر شتاب معقولی دارد و با فشردن گاز شما صدای لاستیک‌ها را هم در خواهید آورد. اما مشکل از جای دیگر است، چرخ‌های جلو که وظایف زیادی به آن سپرده شده، وقتی سر پیچ قرار میگیرید نمی‌تواند هم از پس انتقال قدرت و گشتاور و هم تغییر مسیر بربیاید. مساله‌ای که در خودروهای تک دیفرانسیل دیده میشود و ایمای هیبرید هم با اضافه وزن باتری‌هایش این مشکل را به دوش می‌کشد.

عملکرد سیستم کنترل پایداری کمی بیش از حد در رانندگی شما دخالت می‌کند، کاهش گشتاور سر پیچ‌ها به حدی زیاد است که ممکن است احساس کنید عملکرد گیربکس کند بوده و شما توان را به موقع دریافت نمی‌کنید.

لاماری ایما HEV در رانندگی شهری و سرعت پایین ماشین نرم و بی سرو صدایی است، در مسیرهای مستقیم تا حدی از پس خودش برمیاید، اما سر پیچ‌ها و شتابگیری‌های شدیدتر اصالت خودش را نشان می‌دهد. در کل لاماری ایما هیبرید می‌توان برخلاف ظاهر خشن و اسپرتش، می‌تواند یک خودروی خانوادگی با امکانات معقول و توان حرکتی معمولی باشد.

معرفی رسمی لاماری ایما هیبرید

دی 1402: مراسم رونمایی لاماری ایما هیبرید در تاریخ 29 دی برگزار شد. در این مراسم، آقای صرافی، مدیر مارکتینگ لاماری، در مورد این خودرو و مشخصاتش توضیح داد.

طبق گفته‌های وی، تاکنون 11 هزار دستگاه لاماری تحویل داده شده است. ایما هیبرید، نسخه ارتقا یافته ایما است. ایما هیبرید قرار است در خط تولید این شرکت مونتاژ شود و احتمالا تا شش ماه آینده عرضه خواهد شد و وارد بازار می‌شود. این محصول ارتقایافته می‌تواند در بازار ایران فروش خوبی را تجربه کند.

در بخش ظاهر خارجی، اصلاحاتی انجام شده تا چهره اسپرت‌تر و تهاجمی‌تری از لاماری ایما را ببینیم. در بخش جلو، یک جلوپنجره بزرگ‌تر و ورودی‌های هوا بزرگ‌تر ایجاد شده است. این تغییرات باعث شده تا خودرو عریض‌تر و بزرگ‌تر به نظر برسد. یک عنصر کرومی نیز در کنار چراغ‌ها تا پایین کشیده شده است. در نمای جانبی تغییرات خاصی دیده نمی‌شود و در نمای عقب نیز تلاش شده تا بدنه حجم بیش‌تر و ظاهر اسپرت‌تری داشته باشد. در فضای داخلی این محصول، صندلی‌های اسپرت و یکپارچه تعبیه شده است تا راننده تسلط بیش‌تری بر رانندگی داشته باشد.

پیشرانه بنزینی آن مشابه لاماری ایما بوده و از نوع 1.5 لیتری توربوشارژ بوده که با موتور الکتریکی همراه شده است. خروجی موتور الکتریکی به 174 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور می‌رسد. یک باتری 2 کیلووات ساعتی برای آن تعبیه شده که 130 کیلووات انرژی ارائه می‌دهد. این باتری با 7 سال گارانتی ارائه می‌شود. مصرف سوخت آن 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر است.

لاماری ایما هیبرید پلاک ملی دریافت کرد

دی 1402: نسخه هیبرید لاماری ایما قبلا توسط آرین پارس موتور رونمایی شده بود. اکنون این خودرو توانسته برای اولین بار پلاک ملی را دریافت کند. احتمالا به زودی عرضه و فروش این محصول آغاز خواهد شد.

لاماری ایما هیبرید، به موتور 1.5 لیتری توربوشارژ و یک موتور برقی تجهیز شده که مجموعا 174 اسب بخار قدرت و 300 نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. بنابراین توان خروجی آن از نسخه معمولی بیش‌تر است. همچنین امکانات و تجهیزات بیش‌تری را نیز ارائه می‌دهد.

رونمایی رسمی لاماری هیبرید در مشهد

شهریور 1402: شرکت آرین پارس موتور، برای نخستین‌بار در نمایشگاه خودرو مشهد 1402، از نسخه هیبریدی لاماری ایما HEV رونمایی کرد؛ محصولی که در صورت تامین به موقع ارز از سوی وزارت صمت، احتمالا از زمستان 1402 وارد خیابان‌های کشورمان می‌شود.

دقیقا یک روز مانده به شروع نمایشگاه خودرو مشهد، شرکت آرین پارس موتور، لیست امکانات و مشخصات فنی ایما HEV را نیز رسما منتشر کرده بود:

رونمایی خصوصی ایما HEV در ایران

مرداد 1402: روز چهارشنبه مورخ 25 مردادماه 1402، در حاشیه نشست هیئت دولت، وزارت صمت از چندین خودروی پاک رونمایی کرد که یکی از آنها لاماری ایما HEV بود.

علاوه بر لاماری هیبریدی، خودروهای دیگری نیز در این مراسم خصوصی حاضر بودند. مانند تارا برقی از شرکت ایران خودرو، هاچبک برقی E-JS1 از برند SEHOL، سدان برقی IC5 از برند JAC و همچنین کراس‌اور برقی ET5 از برند SKYWELL

واردات ایما هیبریدی در سال 1402

مرداد 1402: آقای محمدرضا سیفی، مدیرعامل آرین پارس موتور، در آخرین نشست خبری سالانه شرکت لاماری در اسفندماه 1401، ضمن اشاره به تولید ایما فول آپشن در سال 1402، خبر داده بود که نسخه هیبریدی لاماری ایما نیز وارد بازار خواهد شد. آنطور که آقای سیفی گفته، خودرو ایما هیبرید، با فیس‌لیفت ظاهری همراه شده و به دلیل پیچیدگی‌های فنی برای مونتاژ آن در ایران، بصورت وارداتی به بازار کشورمان راه پیدا می‌کند.

اما حالا که در اواسط تابستان 1402 هستیم، شرکت آرین پارس موتور، دست به معرفی اولیه ایما هیبریدی، در وب‌سایت خود زده است.

معرفی ایما هیبریدی در وب سایت آرین پارس موتور

اگه همه چیز طبق برنامه پیش برود، لاماری ایما هیبریدی را در نیمه دوم سال 1402 در خیابان‌های کشورمان خواهیم دید.


سومین محصول لاماری در ایران

شرکت آرین پارس موتور، در سال 1401 عرضه لاماری ایما را آغاز کرد. این محصول جذاب چینی، در واقع ساخت شرکت دانگ فنگ بوده و در بازار چین، تحت برند فورتینگ (FORTHING) و با نام T5 EVO شناخته می‌شود.

اما در سال 1402، شرکت آرین پارس موتور علاوه بر عرضه ایما فول آپشن، که با نام ایما X شناخته شده و امکانات بیشتری نسبت به نسخه اولیه‌اش در بازار ایران دارد، می‌خواهد نسخه هیبریدی این محصول را هم به کشورمان بیاورد.

لاماری ایما هیبرید یا همان T5 HEV، به لحاظ ظاهری، کاملا از ایما بنزینی قابل تمایز است. به عنوان مثال، یک‌دست شدن جلوپنجره و سپر جلو (که ناخودآگاه شما را به یاد جلوپنجره عریض و بزرگ لامبورگینی اوروس می‌اندازد)، استفاده از رینگ‌های جدید و نصب اسپویلر در سپر عقب، بیانگیر این است که طراحان دانگ‌فنگ، تمام تلاش خود را صرف جذاب‌تر کردن طراحی این کراس‌اور جمع و جور کرده‌اند.

امکانات لاماری ایما هیبریدی

براساس اطلاعات رسمی منتشر شده از سوی شرکت آرین پارس موتور، خودرو ایما هیبریدی، با تجهیزات زیر تحویل خریداران ایرانی می‌شود:

. ایربگ سرنشینان جلو، جانبی و پرده ای
. سیستم کنترل حرکت خودرو در سرپایینی (HDC)
. کمربند سه نقطه ای مجهز به پیش کشنده
. سیستم کنترل حرکت خودرو در سربالایی (HAC)
. اتصال صندلی کودک (ISOFIX)
. ترمز پارک برقی (EPB)
. سیستم توقف خودکار (Auto Hold)
. سیستم ترمز ضد قفل (ABS)
. سیستم کنترل کشش خودرو (TCS)
. سیستم ترمز کمکی الکترونیکی (HBABAS)
. سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)
. سیستم ضد سرقت الکترونیکی (Immobilizer)
. سیستم الکترونیکی توزیع نیروی ترمزی (EBD)
. فرمان برقی EPS چند حالته (STANDARD, COZY, SPORT)
. سیستم کنترل پایداری الکترونیکی خودرو (ESP)
. صندلی برقی راننده قابل تنظیم در 10 جهت
. صندلی شاگرد قابل تنظیم در 4 جهت
. قابلیت تنظیم ارتفاع نور چراغ های جلو در سیستم مولتی مدیا
. آینه های جانبی برقی به همراه حافظه و چراغ خوش آمدگویی و گرمکن
. سیستم کمکی خودکار تنظیم آینه هنگام حرکت به عقب
. صفحه نمایشگر لمسی 10.25 اینچی
. پورت USB
. قابلیت اتصال به بلوتوث
. صفحه کیلومتر تمام دیجیتال 10.25 اینچی
. فرمان چرمی دی کات مجهز به کلیدهای دسترسی به مولتی مدیا
. دوربین دید عقب با کیفیت HD
. خطوط کمکی پارک عقب در نمایشگر
. استارت دکمه ای (Push Button)
. سیستم ورود بدون کلید هوشمند (Keyless Entry)
. روشنایی خودکار چراغ های جلو (Auto Light)
. دوربین ۳۶۰ درجه پانورامیک
. سیستم هشدار عبور ترافیک عقب (RCTA)
. سیستم هشدار انحراف از بین خطوط
. چراغ های روشنایی در روز (Day Light)
. پوشش چرمی صندلی ها
. قابلیت تاشدن صندلی های عقب
. تیغه های برف پاک کن ژله‌ای
. برف پاک کن با قابلیت تنظیم سرعت و بازو بر اساس شدت بارندگی
. مجهز به ۶ عدد بلندگو
. دوربین ثبت وقایع رانندگی (Driving Recorder)
. خروجی ۱۲ ولت و ۵ ولت در ردیف جلو و عقب
. انتخاب حالت رانندگی ECO / SPORT
. تثبیت کننده سرعت خودرو (Cruise Control)
. سیستم تصفیه هوای کابین (AS)
. سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز به Touch Control
. دارای کول باکس
. دریچه هوا برای سرنشینان عقب
. سیستم Power Windows
. سیستم ایمنی برخورد با مانع شیشه بالابر و سان روف
. سانروف پانورامیک Skylight
. سنسور پارک عقب
. باز و بسته شدن برقی درب صندوق عقب
. کنسول میانی ردیف جلو و عقب
. قابلیت اتصال WiFi
. سیستم کمکی تغییر لاین (LDWS)
. هشدار باز شدن دربها (DOV)
. سیستم رادار نقطه کور (BSD)
. سیستم هشدار تصادف از جلو

مشخصات فنی ایما هیبریدی

لاماری ایما هیبرید، با اینکه قوی‌تر از ایما بنزینی نیست، ولی صفرتاصد را زودتر طی می‌کند. ضمن اینکه در رانندگی شهری، فقط از 40% توان موتور بنزینی‌اش استفاده می‌کند و 60% مابقی، توسط موتور الکتریکی تامین می‌شود. در جدول زیر، تفاوت نسخه بنزینی و هیبریدی ایما را مشاهده می‌کنید:

مدل ایما هیبریدی ایما بنزینی
کد موتور بنزینی 4E15T 4A95TD
قدرت موتور بنزینی 168 اسب بخار 195 اسب بخار
گشتاور موتور بنزینی 280 نیوتن متر 285 اسب بخار
 
کد موتور برقی TZ220XYL x
قدرت موتور برقی 174 اسب بخار x
گشتاور موتور برقی 300 نیوتن متر x
 
شتاب 8.17 ثانیه 9.5 ثانیه
مصرف سوخت 5.3 لیتر 6.6 لیتر

*اطلاعات فوق از سایت خودروساز گردآوری شده است.

قیمت لاماری ایما هیبریدی

در بازار آمریکای مرکزی، قیمت لاماری ایما بنزینی حدود 22 هزاردلار است اما قیمت لاماری ایما هیبرید، از 30 هزاردلار شروع می‌شود. 

برای اطلاع از آخرین طرح‌های فروش لاماری در ایران، از جمله پیش فروش لاماری ایما و فروش فوری لاماری ایما، مقاله شرایط فروش لاماری را مطالعه کنید.

عکاس: عرفان اسلام‌پناه

دیدگاه کاربران