• بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • بررسي لاماري ايما هيبريد (EAMA HEV)
  • لاماري ايما هيبريد آرين پارس موتور
  • لاماري ايما هيبريد آرين پارس موتور

گوزن سایبورگ

بررسی لاماری ایما هیبرید (EAMA HEV)

1 خرداد 1403 18:15

لاماری ایما خودرویی بود که ورودش به بازار با عشق و نفرت همراه شد. از انتقادات نسبت به آپشن‌های اندک این ماشین گرفته تا جذب علاقمندان به پرفورمنس این خودرو. خودرویی که نسبت به رقبا مشخصا آپشن‌های کمتری دارد، اما از هم ترازهای خودش مانند تیگو 7 پرو و دیگنیتی قیمت بیشتری در بازار پیدا کرده است. آرین پارس موتور برای اینکه حرف و حدیثی باقی نماند، نمونه‌ هیبرید این خودرو را با آپشن‌های بیشتر به صورت وارداتی به ایران آورد و در هفته سوم اردیبهشت ماه سال 1403 آن را به مشتریان تحویل داد.

حالا باید دید ایما هیبرید در این رده ی قیمتی با رقبایی مثل فیدلیتی پرستیژ، دیگنیتی پرستیژ و تیگو 8 پرو چه خواهد کرد؟ در کل می توان حدس زد یکی از دلایل استقبال از این خودرو در کنار ظاهر معقولش، انتقال حس کیفیت قابل قبول و عملکرد فنی معقول این خودرو باشد.

 بررسی‌ای بر نحوه‌ی عملکرد فنی و آپشن‌ها در کنار تغییرات ظاهری در کابین و نمای بیرونی این خودرو را با هم خواهیم خواند.

بررسی ظاهری لاماری ایما هیبرید

یکی از نقاط قوت ایما طراحی ظاهری به روز و در کنار آن هماهنگ بدنه بود، به دور از طرح‌های اغراق‌آمیز که در هموطنانش به وفور یافت می‌شود. اما لاماری ایما هیبرید یک قدم فراتر رفته و ظاهری اسپرت‌تر و تهاجمی‌تر به خود گرفته است؛ از شکاف‌هایی در سپرها که القای دیفیوزر را به شما می‌کند، تا قطعات کروم نیش مانند که روی سپر جلو اضافه شده. شاید مورد مناقشه‌ترین تغییر لاماری ایما هیبرید همین تغییرات ظاهری باشد، برای خودرویی هیبرید که شاید جامعه هدف آن به دنبال مصرف سوخت کمتر و آسایش رانندگی بیشتر هستند، این ظاهر شاید بیش از حد اسپرتی باشد.

رینگ‌های لاماری ایما 19 اینچی با قطعاتی پلاستیکی در میان پره‌هاست، شاید در حالت ثابت خیلی ظاهر فریبنده‌ای از خود نشان ندهند، اما در حرکت ظاهر جذابی به خودرو می‌بخشند.

گذشته از این مسائل لاماری ایما هیبرید ظاهر جذابی از خود ارائه می‌دهد. شاید به لطف طراحی این خودرو در استودیویی مرتبط با همان استودیویی باشد که لوتوس الترا در آن طراحی شده است. اگر یک بار که این دو خودرو، لوتوس التره و لاماری ایما (دانگ‌فنگ فورتینگ T5) را با هم مقایسه کنید دیگر نمی‌توانید شباهتشان را انکار کنید.

تغییرات بیرونی ایما هیبرید به تغییرات در سپرها خلاصه می‌شود و به عنوان تیپ متفاوتی از ایمای معمولی، در قطعات دیگر بدنه تغییری را نمی‌بینیم.

بررسی کابین لاماری ایما هیبرید

کابین لاماری ایمای هیبرید تفاوت‌هایی چشمگیر داشته، چشمگیر از این نظر که همه جا به رنگ سبز مزیّن شده است. هایلایت سبز دور دریچه‌های کولر، خطی سبز روی داشبورد و نواری سبز دور تا دور صندلی‌هایی که حالا یک تکه شده‌اند و BUCKET SEAT یا صندلی مسابقه را تداعی می‌کنند.

روی داشبورد لاماری ایما هیبرید در قسمت وسط به جای نوار پهن با رنگ آلومینیومی، طرح فیبر کربن قرار گرفته است. به جای مشکی پیانویی کنسول وسط هم طرح فیبر کربن کیلر خورده قرار دارد.

هنگام مواجهه با ایمای هیبرید این حس را نمی‌کنید که با خودرویی متفاوت طرف هستید و فرم کلی طراحی تغییری نداشته، اما حال و هوای هیبریدی بودن خیلی بیشتر از بیرون خودرو توجه جلب می‌کند.

طراحی سقف پانوراما به همراه کاراکترهایی تداعی‌کننده آسمان شب است، که رنگشان به همراه نورپردازی خطوط روی داشبورد تغییر می‌کند.

هنوز هم داشبورد لاماری تحت تاثیر المان‌هایی شاخص و مشابه مرسدس بنز است، مساله‌ای که شاید به طور ناخواسته به پذیرفتن فضای داخلی لاماری به عنوان یک خودروی با کیفیت اثرگذار باشد و ارگونومی فضای داخلی را نسبت به رقبا بهتر جلوه دهد.

بررسی امکانات لاماری ایما هیبرید

امکانات لاماری ایما هیبرید را باید این گونه بررسی کرد: آپشن‌های لاماری ایما هیبرید نسبت به لاماری ایما چه تغییراتی داشته است؟

  • صندلی‌های یک تکه اسپرت با گرم کن ردیف جلو و تنظیم برقی ردیف جلو
  • صندلی راننده مجهز به سردکن صندلی، ماساژور و تنظیم گودی کمر در دو جهت به همراه 3 مموری صندلی
  • رادارهای نقطه کور، خروج از لاین، تصادف از جلو و پیشگیری از تصادف در دنده عقب
  • دوربین 360 درجه
  • چراغ جلوی LED
  • سقف شیشه‌ای پانوراما و حذف سانروف پانورامیک بازشونده
  • درب صندوق برقی به همراه کیک سنسور

این لیست شاید لاماری ایما هیبرید را به رقیبان خود نزدیک‌تر کند، زمانی که لاماری به بازار آمد تیگو 7 بسیاری از اقلام این لیست را داشت، با این وجود لاماری بنزینی قیمتی نزدیک به تیگو 7 پرو و گاهی بیشتر در بازار پیدا کرده بود. شاید بتوان دلیل این مساله را در کارایی آپشن‌هایی که ایما داشت جستجو کرد، نه نبود آپشن‌هایی که می‌توانست داشته باشد.

از بررسی رادارها شروع می‌کنیم، این رادارها برای افزایش امنیت و تنها اعلام خطرات پیش رو به راننده است و کارایی کنترل مستقیم خودرو را ندارند. هنگام استفاده از رادار تصادف از جلو، شما با پیمایش سرعت‌های بالاتر، اخطاری را دریافت خواهید کرد. رادار نقطه کور با توجه به ابعاد خودرو کاملا ضروری به نظر می‌رسید و عملکرد قابل قبولی دارد و از طریق چراغ‌هایی که پشت آینه قرار دارد به شما احتمال برخورد در صورت تغییر مسیر را اخطار می‌دهد.

دوربین 360 از کیفیت قابل قبولی برخوردار است، شاید با کیفیت‌ترین در بازار نباشد اما حداقل تاخیر آزاردهنده‌ای در ارسال تصاویر ندارد، مساله‌ای که رقبا عموما از آن رنج می‌برند. برای مانورهای شهری لاماری، خیلی کار سختی پیش رویتان نیست. آینه‌های معقول در کنار رادارها و دوربین 360 احتمال مالیدگی و حتی تصادف را به طرز قابل توجهی پایین آورده‌اند.

صندلی‌های لاماری ایما هیبرید نسبت به نسخه مونتاژی پیش‌رفت چشمگیری داشته. به دور از تفاوت‌های ظاهری که شاید خیلی آن را جذاب‌تر بدانند، حمایت بیشتر صندلی‌ها از راننده سر پیچ‌ها کاملا مشخص است. سردکن صندلی می‌تواند به صورت خودکار در دمای مشخصی شروع به عمل کند، در نیمه‌ اردیبهشت ماه عملکرد سردکن آنقدر محسوس نیست. به نظر می‌رسد که این سیستم تنها جلوی تعریق بدن برروی صندلی چرم را خواهد گرفت، که صد البته به نوبه خود کفایت می‌کند.

عملکرد ماساژور را نمی‌توان دلپذیر برداشت کرد، گویا تنها برای رفع خستگی و خواب‌آلودگی راننده در رانندگی‌های طولانی طراحی شده، که از پس این کار برمی‌آید.

کلاستر دیجیتال یا همان پشت آمپر اطلاعات نسبتا خوبی از وضعیت موتور برقی و بنزینی، وضعیت بین خطوط و کامپیوتر سفری در اختیارتان می‌گذارد. اما جای خالی اطلاعات مولتی‌مدیا و تلفن در آن خالیست، مسائلی که شاید تنها در کنترل راننده باید باشد.

تهویه و پنل مجزای کنترل آن به خوبی عمل می‌کنند، هم از نظر کنترل تهویه میان‌بری مناسب برایتان تعبیه شده و از طرفی وضعیت اتوماتیک تهویه هم به خوبی عمل می‌کند. سیستم تهویه مجهز به تصفیه‌ یون‌های مضر هم هست، که با توجه به هوای تمیز تهران در طول مدت بررسی مجال آزمایش این آپشن را نداشتیم.

بزرگترین نقص در سیستم مولتی مدیای لاماری ایما نبود اندروید اتو و اپل کارپلی است، سیستم صوتی قابل قبول با تفکیک معقول در کنار حجم صدای متوسط تنها از طریق بلوتوث و کابل قابل دسترسی است. PHONE LINK از برنامه‌ای واسطه برای انتقال تصویر تلفن همراه شما به صفحه استفاده می‌کند، نرم‌افزاری که نسبتا کارآمد است اما به پای کارپلی و اندروید اتو نمی‌رسد.

منوهای لاماری ایما هیبرید نسبت به رقبای دیگر کاربرپسندتر هستند، اما هنوز خالی از کلمات نامانوس نیستند. گویا چینی‌ها علاقه‎ وافری به برگردان مستقیم واژه به واژه‌ اصطلاحات چینی به دیگر زبان‌ها دارند.

فضای عقب لاماری ایما هیبرید انصافا برای سرنشینان این ردیف مناسب است و دریچه‌ ردیف عقب هم آن‌ها را از تهویه بی‌نصیب نمی‌گذارد. نور ردیف عقب هنگام باز بودن پرده سقفی خوب است و سرنشینان احساس تاریکی و خفگی فضا را نخواهند داشت.

مشخصات فنی لاماری ایما هیبرید

لاماری ایما هیبرید مجهز به دو پیشرانه‌ برقی و بنزینی است، که به صورت موازی به سیستم انتقال قدرت DHT این خودرو متصل هستند. برای حرکت بسته به شرایط مختلف هر دو یا تک تک وارد مدار می‌شوند.

پیشرانه بنزینی از نظر فنی مشابهت زیادی با نمونه تمام بنزینی لاماری ایما دارد. پیشرانه بنزینی لاماری ایما HEV توان ۱۶۸ اسب‌بخار را با گشتاور ۲۸۰ نیوتن‌متر تولید می‌کند. پیشرانه برقی هم توان تولید نهایت قدرت ۱۷۴ اسب‌بخار قدرت و نهایت گشتاور ۳۰۰ نیوتن‌متر را دارد و قدرت از طریق جعبه‌دنده DHT مخصوص خودروهای هیبرید به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود.

با به کارگیری سیستم هیبرید، این خودرو به مصرف سوخت ترکیبی ۴.۷ تا ۵.۳ لیتر در هر صد کیلومتر دست می‌یابد. ظرفیت باتری‌های این خودروی هیبریدی نیز نزدیک به دو کیلووات ساعت است.

آرین پارس موتور باتری‌های لاماری ایما HEV را به مدت 7 سال گارانتی می‌کند، پس نگرانی‌ای از این بابت نخواهید داشت. از طرف دیگر ممکن است پیشرانه ایما هیبرید دقیق مشابه نمونه بنزینی باشد، اما با تیون یا تنظیمات متفاوتی برروی ایما HEV نصب شده که خروجی توان و گشتاور کمتری از آن گرفته خواهد شد، این به معنای استهلاک کمتر در این پیشرانه نیز خواهد بود.

تجربه رانندگی با لاماری ایما هیبرید

شاید اولین نکته‌ای که با شروع حرکت آرام با آن مواجه می‌شوید، حرکت تمام برقی این خودرو در سرعت‌های کم و سرعت‌های ثابت باشد. به واسطه موتور برقی شروع حرکت و مانورهای شهری در کمال آرامش انجام می‌شود و تنها صدای مصنوعی‌ای که برای افزایش ایمنی و جلب توجه دیگران ایجاد می‌شود به گوش می‌رسد. در دو حالت در سرعت‌های پایین هم موتور بنزینی وارد مدار می‌شود، شارژ باتری‌ها کم شده باشند یا شما درخواست شتاب‌گیری ناگهانی کنید.

در سرعت‌های میانی و عبور مرور در خیابان‌ها بسته به مود انتخاب شده حتی‌الامکان از موتور برقی استفاده می‌کند، سه مود اسپرت، نرمال و اکونومی هرسه کارکردهای متفاوتی را برای موتور برقی و بنزینی ایجاد می‌کنند. تعویض دنده‌ها چه در سرعت‌های بالا و چه در سرعت‌های پایین احساس نمی‌شود، به این دلیل که موتور برقی فاصله میان دنده‌ها را به خوبی می‌پوشاند.

در سرعت‌های بالا و اتوبانی لاماری ایما HEV یک همراه خوب است، هنگام خروج از لاین به شما اخطار می‌دهد، در صورت نزدیک شدن بیش از حد به خودروی جلویی اخطار می‌دهد و با زدن راهنما درصورتی که لاین مجاور اشغال شده باشد باز هم به شما اخطار می‌دهد. گشتاور موتور برقی این امکان را برایتان فراهم می‌کتد که هر موقع پا برروی پدال گاز بگذارید، اقدام به شتاب‌گیری تیز و کاملا قبول قبولی کند. با این وجود سیستم کنترل پایداری بعضا کمی بیش از حد در کار شما دخالت می‌کند و ممکن است کلافه شوید.

نرمی و سفتی فرمان و سرعت عملکرد پدال ترمز از طریق منوی تنظیمات قابلیت شخصی‌سازی دارد، اما پیشنهاد ما به شما این است که اگر ترمز را روی حالت راحتی می‌گذارید، اخطار تصادف از جلو را هم روی حالت EARLY یا اخطار زود هنگام بگذارید، که عملکرد ترمز بیش از حد راحتی خواهد شد. در مورد فرمان هم همین‌طور است، نرم‌ترین حالت فرمان به هیچ عنوان حس کنترل خوبی به شما نمی‌دهد و حتی ممکن است به اشتباه فکر کنید فرمان خودرو کمی گیج است، اما در حالت اسپرت و نرمال عملکرد فرمان خوب است.

تعلیق لاماری ایما HEV کاملا برای یک کراس‌اور سنگین وزن مطلوب است، گیجی عقب یا جلوی خودرو را حس نخواهید کرد، از طرفی با سواری خشکی هم روبرو نخواهید بود. دمپ دست‌اندازها بدون تکان اضافی انجام می‌شود و در یک کلام با یک خودروی خانوادگی نسبتا دقیق طرف هستیم. نه به دقت سواری‌های آلمانی، اما دقیق‌تر از اکثر هموطنانش!

راند نهایی با لاماری ایما هیبرید

ایما HEV یک خودروی مناسب برای عموم سلایق است، مصرف سوخت معقولی دارد، شتاب‌گیری مناسبی دارد و آسایش سواری‌اش بیشتر از خیلی از خودروهای بنزینی همرده است. طراحی ایما هیبرید به لطف الهام گرفتن از برخی اروپایی‌ها حس کیفیت مناسبی به شما می‌دهد. متریال کابین قابل قبول است و به خوبی هم روی هم سوار شده‌اند. عملکرد فنی خوبی دارد، بیشتر از انتظار و از مقایسه با رقبای همرده سربلند بیرون می‌آید.

اما کاش تمام چرخ محرک بود تا گشتاور بالای موتور برقی بر سطوح خیس احساس ناپایداری منتقل نمی‌کرد و حتی در سرعت‌های بالا تر از 90 کم‌فرمانی "اندک" را هم نداشت. ظاهرش کمتر اغراق شده بود و به همان چیزی که هست نزدیک‌تر بود، آکسان‌های سبز کمتری در کابینش استفاده می‌شد تا همه‌پسندتر باشد.

در نهایت اگر قصد خرید خودرویی با قیمت بیش از 2 میلیارد تومان (مطلب در اردیبهشت ماه 1403 تنظیم شده است) را دارید، این خودرو را به لیست نهایی‌تان راه بدهید. هم امکانات مناسبی دارد، هم عملکرد فنی و ظاهر قابل قبول، در حوزه گارانتی هم هزینه‌های خرابی احتمالی شما را کمتر نگران خواهد کرد. البته آمار خرابی نه چندان زیاد ایمای بنزینی ممکن است تا حدی دوام فنی این خودرو را هم تضمین کند.


شرایط فروش لاماری ایما هیبریدی

برای اطلاع از آخرین طرح‌های فروش لاماری در ایران، از جمله پیش فروش لاماری ایما و فروش فوری لاماری ایما، مقاله شرایط فروش لاماری را مطالعه کنید.

عکاس: محمدرضا اناری - عرفان اسلام‌پناه

دیدگاه کاربران