به بهانه درگذشت رابرت اوپرون

نگاهی به سیتروئن DS در ایران

30 فروردین 1400 14:50

رابرت اوپرون نابغه‌ای بود که طراحی خودرو در فرانسه را کاملاً دگرگون کرد. وی در سال 1932 متولد شد و پس از تحصیل در رشته معماری و چند بار تغییر رشته، نهایتاً در سال 1958 به عنوان طراح یه سیمکا پیوست. در سال 1962 به سیتروئن پیوست و تنها دو سال بعد و پس از درگذشت سر طراح این کمپانی، جایگزین وی شد.

رابرت اوپرون، از تاثیرگذارترین طراحان فرانسوی خودرو، در حالی دو هفته قبل درگذشت که میلیون‌ها خودرو از جمله سیتروئن DS با طراحی وی در دهه‌های شصت تا نود میلادی در خیابان‌ها تردد داشتند.در دوران فعالیتش در سیتروئن، مدل‌های زیادی را طراحی کرد که در این بین نمونه فیس‌لیفت DS و مدل‌های زیبایی نظیر SM , GS  و CX از شهرت زیادی برخوردارند. از نظر بسیاری SM یکی از زیباترین خودروهای تاریخ است. همچنین در نظرسنجی که از مطرح ترین طراحان خودرو توسط موزه ملی خودروی ایتالیا (واقع در شهر تورین) انجام شده، بیشترین آرا برای بهترین طراحی به سیتروئن DS داده شد. این نکته مهم نشان‌دهنده اهمیت کار رابرت اوپرون در تاریخ خودروسازی جهان است.

اوپرون سپس به رنو پیوست و زبان طراحی نسبتاً ساده و قدیمی این شرکت را به طور کامل دگرگون کرد که حاصل آن مدل‌هایی نظیر فوئگو و 11 بود. در سال 1985 در حالی به فیات پیوست که تا پیش از آن کمتر پیش می‌آمد که یک طراح غیرایتالیایی در یک کمپانی ایتالیایی مسئول بخشی از دپارتمان طراحی باشد. در بین کارهایی که وی برای این کمپانی انجام داد، مدل‌های SZ و RZ قطعاً استثنائی‌ترین بودند. مدل‌هایی که به اشتباه طرح زاگاتوی ایتالیایی عنوان می‌شدند در صورتی که تنها توسط این شرکت تولید شدند و طراحی آن‌ها کار اوپرون فرانسوی بود.

رابرت اوپرون طراح سیتروئن DS
رابرت اوپرون طراح سیتروئن DS

این نابغه پس از بازنشستگی در سال 1992 به عنوان مشاور با برخی کمپانی‌ها همکاری داشت. وی در حالی دو هفته قبل درگذشت که میلیون‌ها خودرو با طراحی وی در دهه‌های شصت تا نود میلادی در خیابان‌ها تردد داشتند.

در این بین به سراغ یکی از خودروهای ارزشمند باقی مانده از کارهای اوپرون در ایران می‌رویم، خودرویی که شاید بتوان بکرترین نمونه آن در ایران دانست. این سیتروئن DS مدل 1970 است که توسط جناب عبدالحمید مجیدی در سال 1349 در فرانسه خریداری شد.

جناب مجیدی این سیتروئن را دو سال در فرانسه و دو سال هم در لندن سوار می‌شوند و سپس آن را به ایران ارسال می‌کنند که به خاطر پاره‌ای مشکلات اداری، مدتی در گمرک خرمشهر می‌ماند که اثرات آفتاب سوختگی روی بدنه آن مربوط به همان است.

سرگذشت سیتروئن DS در ایران

این خودرو رنگ فابریک حدود نیم قرن نزد جناب مجیدی می‌ماند تا این‌که نهایتاً سه سال قبل (اوایل 1397 شمسی) با کارکرد تنها پنجاه و هفت هزار کیلومتر به مالک دوم واگذار شد. این اتفاق البته به همت کلاسیکوپدیا ممکن شد.

عکس پلاک قدیم خودرو در اسلاید بالا، مربوط به نمایشگاهی است که ابتدای دهه هشتاد شمسی در باغ سفارت هلند برگزار شده. دیگر عکس‌ها در خلال دهه نود شمسی در منزل جناب مجیدی واقع در الهیه تهران گرفته شده است.

نویسنده:‌ سمیر شیرازی

دیدگاه کاربران