مشخصات خودرو رسپکت بهمن موتور
بعد از انتقال خط تولید وانت کارا و پیکاپ کاپرا، از شرکت بهمن موتور به شرکت بهمن دیزل در قزوین که در بهمنماه 1400 انجام شد، دیگر همه چیز برای راهاندازی و احداث خط تولید خودرو رسپکت در کارخانه بهمن موتور مهیا شده است. به همین دلیل نیز این شرکت در جریان نمایشگاه خودرو تهران 1401 برای نخستینبار از سدان رسپکت رونمایی نمود. رسپکت اولین محصول بهمن موتور است که با لوگوی جدید این شرکت به بازار کشورمان میآید.

براساس آخرین گفتههای آقای علیمرادلو (مدیرعامل بهمن موتور)، سدان جدید رسپکت، در تابستان 1401 به بازار عرضه میشود.
میزان داخلی سازی رسپکت بهمن
آذر 1400: آقای علیمرادلو (مدیرعامل بهمن موتور) با اشاره به اینکه ظرفیت تولید در کارخانه موتورسازی تیوان هنوز به تیراژمتناسب با تولید محصولات بهمن موتور نرسیده، گفته که برای سدان جدید رسپکت بهمن موتور نیز فعلا برنامهای برای استفاده از موتورهای ساخت تیوان نداریم. طبق گفتههای آقای علیمرادلو، خودرو رسپکت در نیمه اول سال 1401 عرضه شده و میزان داخلیسازی آن مانند سایر محصولات مونتاژی این شرکت بوده و معادل تقریبی 20 تا 30 درصد است.
خودرو رسپکت؛ نام سدان جدید بهمن موتور
آبان 1400: شرکت بهمن موتور به مناسب فرا رسیدن سال 1400، تیزری تبلیغاتی را منتشر کرد و حتی آنرا در بیلبوردهای سطح شهر تهران نیز به نمایش درآورد؛ همه چیز از این بیلبورد شروع شد!

طبق تصویر فوق، معلوم بود که خودرو جدیدی از بهمن موتور در کلاس سواریهای در راه است اما نام و نشان آن مشخص نبود تا اینکه در آبانماه 1400 و در جریان کنفرانس خبری بهمن موتور برای معرفی اولیه دیگنیتی پرستیژ، فیدلیتی پرستیژ و ون جدید اینزودز (inroads)، این شرکت رسما نام سدان جدیدش را نیز اعلام کرد.

بعد از عرضه خودرو دیگنیتی (از برند دانگفنگ) و همچنین خودرو فیدلیتی (از برند چری جتور)، بهمن موتور میخواهد دو محصول کاملا جدید دیگر را هم تا پایان سال 1400 معرفی کند که طبق تیزر تبلیغاتی، یکی از آنها در سگمنت خودروهای ون است و اینرودز نام دارد. اما دیگری، خودرویی در کلاس سدانهای سگمنت C بوده و برخی منابع آگاه خبر دادهاند که این خودرو، احتمالا محصولی از برند Kaiyi خواهد بود که البته قرار است با نام و لوگویی جدید در کشورمان عرضه شود. به عبارت بهتر، سدان بهمن موتور، با نام جدید رسپکت (Respect) در بازار ایران عرضه میشود.
ردپای چری در محصول جدید بهمن موتور
برند کایی (Kaiyi) که در سال 2014 به عنوان زیرمجموعهای از گروه چری اعلام موجودیت کرده، یک سدان جدید به نام ژواندو (Xuandu) را در اواخر سال 2021 به بازار چین معرفی کرد؛ خودرویی که قرار است با نام رسپکت توسط بهمن موتور در کشورمان تولید شود.
درصد مالکیت چری در کایی اکنون به 47.82 درصد کاهش یافته و کنترل اصلی این برند از سال 2018 بر عهده گروه وولیانگ (Wuliangye Group) قرار گرفته است، ولی پشتیبانی فنی و مرکز تحقیق و توسعه همچنان زیرنظر چری قرار دارد. این برند در ابتدا با هدف تولید سالیانه 150 هزار دستگاه خودرو آغاز به کار کرد، ولی آمار فروش 8851 دستگاهی در نیمه اول سال 2021، استفاده تنها 11.8 درصدی از ظرفیت خطوط تولید را نشان میدهد.
البته مقداری از عدم توفیق برند کایی را میتوان به عدم تولید محصولی در رده شاسیبلندهای میان سایز و بزرگ مرتبط دانست، امری که احتمالاً به دلیل جلوگیری از رقابت درون خانوادگی با سایر محصولات چری اتفاق افتاده است. ولی به نظر میرسد با افزایش تمرکز این شرکت بر تنوع محصولات، مشکلات آن تاحد زیادی رفع شود. مدیریت این برند اکنون تصمیم گرفته سالانه یک یا دو مدل جدید را معرفی نماید.
کابین رسپکت بهمن موتور
با نگاهی به فرم کلی و ابعاد بدنه خودرو رسپکت بهمن موتور، میتوان به راحتی دریافت که این محصول جدید براساس چری آریزو 7 شکل گرفته، خودرویی که در سال 2013 به عنوان یک نمونه آزمایشی معرفی شد، ولی پس از مدتی از برنامه تولید کنار رفت. طول، عرض، ارتفاع و فاصله محورهای این خودرو به ترتیب 4.66 متر، 1.82 متر، 1.48 متر و 2.7 متر است، که نشان از کابینی جادار برای این مدل دارد.

فرم کلی بدنه رسپکت از خطوط ساده شکل گرفته و آریزو 7 را به یاد میآورد، اما فرم سپر، جلوپنجره و چراغهای جلو و عقب کاملاً تغییر کرده و برخی موارد تازه مثل رکابهای جانبی، آینههای جانبی مشکی و رینگهای دو رنگ به خودرو اضافه شده است.
طراحی فضای کابین رسپکت بهمن موتور هم نسبت به آنچه در سال 2013 برای آریزو 7 پیشنهاد شده بود، کاملاً متحول شده است و جزئیاتی مدرن مثل نمایشگر ایستاده، ترمز دستی برقی، سیستم پارک خودکار و اجزای کرومی را به همراه دارد.

مشخصات فنی رسپکت بهمن
پیشرانه درنظر گرفته شده برای خودرو رسپکت بهمن موتور نیز همان نیروگاه 1.5 لیتری موجود در آریزو 5 پلاس با کد فنی SQRE4T15C است، که مشخصاتش را در جدول زیر، مشاهده میکنید:
کد موتور | 4T15C |
---|---|
نوع موتور | 1.5 لیتری توربو |
قدرت | 156 اسب بخار |
گشتاور | 230 نیوتن متر |
گیربکس | CVT |
مصرف | 6.9 لیتر |
سرعت | 210 کیلومتر برساعت |
*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودرساز گردآوری شده است.
156 اسببخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. به نظر میرسد سیستم تعلیق عقب تحت همان سیستم مولتیلینک مستقل در عقب است، که برای چری آریزو 7 نیز طراحی شده بود.
رقیبان رسپکت در ایران

از رقبای مستقیم این خودرو میتوان به جیلی امگرند و چانگان ایدو اشاره کرد. اما در بازار کشورمان، این خودرو باید با محصولات دیگری رقابت داشته باشد. مهمترین آنها برادران چری آریزو هستند؛ یعنی چری آریزو 6 و همچنین چری آریزو 6 پرو. از طرف دیگر، نسخه جدید چری آریزو5 تیپ IE که در سال 1400 توسط مدیران خودرو معرفی شد و همچنین فردا 511 نیز میتواند در بازه قیمتی نزدیک به خودرو رسپکت بهمن موتور باشد.
همچنین یک پله پایینتر از این خودرو، با سدانهای اتوماتیک جدید داخلی مواجه هستیم؛ مانند دنا پلاس توربو اتومات، تارا اتوماتیک و شاهین اتوماتیک که هرچند رقیب مستقیمی برای رسپکت بهمن موتور نیستند اما میتوانند یک پیشنهاد ارزانتر، نسبت به آن باشند!
قیمت رسپکت بهمن موتور
به نظر میرسد نخستین راهکار بهمن موتور برای کسب موفقیت در بازار ایران، عرضه خودرو رسپکت با قیمتی کمتر از قیمت رقبا باشد. البته گویا شرکت سازنده هم به این امر توجه داشته و حتی در بازار چین، آنرا با قیمت پایینی عرضه کرده است. مشتریان چینی میتوانند خودرو رسپکت را با گیربکس اتوماتیک و با قیمتی در حدود 82 تا 94 هزار یوآن سفارش دهند که تقریبا معادل 12 تا 15 هزار دلار میشود.
در مقاله شرایط فروش بهمن موتور، میتوانید از آخرین طرحهای فروش فوری بهمن، پیش فروش بهمن موتور و همچنین جدیدترین قیمت محصولات بهمن موتور مطلع شوید.
مترجم : مرتضی برجسته
منبع : inf.news
برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
Amiri33(7 روز پیش)
حیف ماست حداقال دو تا چینی اسم رسم داری مثل جیلی و ام جی تو ایران سرمایه گذاری کنند و بعد بخاطر سودجویی شرکتهای وابسته به خودروهای داخلی پرشون وا بشه . هر چقدر طراحی داخلیش خوب بود بدنه خودرو نچسب ، یاد طراحی تارا افتادم
Masood1980(132 روز پیش)
یه جوری چادرقرمزکشیدن که انگاریه مدل جدید لامبورگینی هستش،ولله که اونا هم از این بازیا درنمیارن،ولی خب اینجا ایرانه و بهمن هم خیلی خوب فهمیده چطوراین آشغالها رو با ترفندهای عجیب وغریب توپاچه ملت کنه،لازم نیست این ماشین تست بشه،کاملا مشخصه:یه آشغال دیگه مثل خیلی از چینی ها،فی المثل فیدلیتی که این همه بهمن تبلیغش رومیکنه،توسط کدوم کارشناس تست شده که معلوم بشه گیربکسش مزخرفه و به یه ترافیک سنگین وازبخت بدشاید سربالایی هم باشه گیربکسش آدم را عاصی نکنه؟از اون جایی که چپ وراست این ماشینهارودارن مونتاژمیکنن و قراردادهای جدید میبندن مطمئنم که به این زودیها ماشین وارداتی درست درمون نخواهیم داشت واین داستان ادامه دارد...
Hamed084 (67 روز پیش)
عزیز من خودم باور دارم که مملکت خیلی بد شده و روزی باید سوار بر کادیلاک میشدیم الان یوار اینا هستیم ولی درکل با این مشکل وارداتو قیمت های فضایی ماشین های وارداتی اینارو باید اکتفا کنیم بهش
Ehsan110 (81 روز پیش)
همه ی برند ها برای محصول خودشو تبلیغ میکنن هیچ ربطی هم به کشورشون نداره . بعد مشکل گیربکس دبل کلاچ خشک کلا همینه بااید درست مراقبت بشه ماشین های مطرحی مثل فولکس واگن پاسات یا آلفارومئو هم این مشکل رو داره لطفا یکم تحقیق کنید بعد نظر بدید.
Hossien(168 روز پیش)
یک چینیه ناشناخته دیگه!! معلوم نیست این بی پدررا از کدوم قبرستانی اومدند! به چه روزی افتادیم،یک روزی سوار کادیلاک بودیم، حالا باید برای چه چیز هایی پول بدیم!! خدایا شکرت....