چانگان آلسوین با نام فردا 511 به ایران رسید

خرداد 1400: شرکت خودروسازی فردا موتور، تولید چانگان آلسوین را با نام جدید فردا 511 در ایران شروع کرده است. این خودرو پس از محصولات کم‌تیراژی همچون ام‌جی RX5، فردا SX6 و فردا SX5، حالا چهارمین خودرویی است که در خودروسازی فردا به تولید می‌رسد. البته با این تفاوت که فردا 511، اولین سدانی است که توسط این شرکت، به بازار کشورمان عرضه می‌شود.

(عکس از اسب بخار)

حضور فردا 511 در سگمنتی خطرناک

در یک دهه اخیر، در سگمنت B و حتی C، سدان‌های چینی متعددی را در بازار کشورمان دیدیم که به دلایل مختلف، به موفقیت نرسیدند. از ولا V5 و گریت‌وال ولکس C30 که هردو محصول شرکت خودروسازی راین بگیرید، تا بی‌وای‌دی F3 محصول شرکت کارمانیا و حتی ترامپچی GA3S که بصورت وارداتی توسط شرکت الماس‌داران به ایران آمد. در این میان، نام بایک سنوا محصول شرکت دیار خودرو را هم نباید فراموش کنید؛ نامی که هرچند سال‌هاست آنرا نشنیده‌ایم اما هنوز هم می‌توان آنرا تنها چینی بازار ایران دانست که سه فاکتور «کیفیت، قدرت و آپشن» را به بهترین شکل ممکن، در خود داشت. 

اما این ناکامی‌ها، مختص بخش خصوصی نبود چراکه حتی ایران خودرو و سایپا هم نتوانستند در آن موفق شوند. ایران خودرو می‌خواست دانگ‌فنگ S30 را به در ایران به تولید انبوه برساند اما نتوانست. سایپا هم می‌خواست چانگان ایدو را به خط تولید کارخانه سایپا کاشان اضافه کند اما نشد که نشد.

البته در کنار این همه نام‌های قدیمی، چینی‌هایی هم بودند که با استقبال خوب مشتریان ایرانی مواجه شدند. مثل بسترن B30 بهمن موتور که بدلیل کیفیت ساختش و چری آریزو5 توربو مدیران خودرو که بدلیل شرایط متنوع و آسان خریدش، به جایگاهی خوبی در بازار کشورمان دست یافتند.

حالا در این سگمنت خطرناک، که هر شرکتی دیگر جرئت حضور در آن را ندارد، خودروسازی فردا موتور برای ورود به آن، با کمک چانگان آلسوین، اعلام آمادگی کرده است.

مشخصات فنی فردا 511

فردا 511 یا چانگان آلسوین، در سال 2009 متولد شد و از آنجایی که ارزان‌ترین سدان چانگان بود، تا مدت‌ها فروش خوبی را تجربه کرد. اما بعد از معرفی مدل جدید ایدو (Eado) در سال 2012 که هم طراحی به‌روزتر و هم ابعاد بزرگتری داشت، آلسوین دیگر روزهای خوبی را تجربه نکرد. چرا؟! چون ارزان‌ترین قیمت چانگان ایدو که بعدها ایدو DT نام گرفت، تقریبا معادل قیمت آلسوین بود. خودتان را جای خریداران چینی بگذارید؛ کدام را می‌خریدید؟

چانگان خیلی زود متوجه این اتفاق شد اما برای حل آن، خیلی دیر، دست به کار شد! و نهایتا در سال 2017 دومین نسل آلسوین را بعنوان مدل 2018 به بازار چین معرفی کرد.

نسل جدید آلسوین، نسبت به نسل اولش که در 2009 دیده بودیم، طراحی انقلابی داشت اما نسبت به چانگان ایدو DT، بیشتر شبیه یک کپی با ابعاد کوچکتر است. در تصویر زیر، شباهت زیاد چانگان ایدو DT (سمت چپ) را با چانگان آلسوین (سمت راست) مشاهده می‌کنید.

چانگان برای آنکه اختلاف قیمتی میان ایدو DT و آلسوین را حفظ کند، موتور حجیم‌تر 1.6 لیتری را به ایدو DT سپرد و موتورهای کوچک‌تر 1.5 لیتری و 1.4 لیتری را هم در دل آلسوین گذاشت. مشخصات فنی این موتورها را در جدول زیر مشاهده کنید. البته این نکته را هم باید بگوییم که در بازار ایران، فردا 511 با موتور حجیم‌ترش به تولید می‌رسد.

نوع موتور 1.4 لیتری 1.5 لیتری
قدرت 101 اسب بخار 107 اسب بخار
گشتاور 135 نیوتن متر 145 نیوتن متر
گیربکس 5 دنده دستی 5 دنده دوکلاچه اتومات
مصرف 5.4 لیتر 6.4 لیتر

*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودرساز گردآوری شده است.

همانطور که در جدول فوق نیز مشخص است، فردا 511 موتور چندان قدرتمندی ندارد اما به گیربکس دوکلاچه مجهز است؛ ویژگی خیلی خاصی که شاید بتواند نظر خریداران ایرانی را به آن جلب کند.

»» کاتالوگ رسمی خودرو 511 فردا موتور ««

امکانات و تجهیزات فردا 511

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی خودروسازی فردا، سدان جدید فردا 511 با آپشن‌های زیر بدست خریداران ایرانی می‌رسد:

  • دو ایربگ
  • سانروف
  • آینه جانبی برقی
  • مانیتور 7 اینچی لمسی
  • دوربین عقب / سنسور عقب
  • فرمان برقی با تنظیم ارتفاع
  • چراغ هالوژن جلو / چراغ بدرقه
  • دی لایت / اتولایت
  • مه‌شکن جلو و عقب
  • تهویه دیجیتال
  • خروجی 12 ولت
  • کنترل پایداری
  • کنترل ایستایی در سربالایی

قیمت فردا 511 در ایران

از آنجایی که چانگان آلسوین از سال 2018 تا به امروز، تغییر خاصی را تجربه نکرده، پس می‌توان حدس‌های خوبی درباره محدوده قیمتی آن زد. در بازار چین، قیمت آلسوین 1.5 لیتری حدود 62 تا 68 هزار یوآن است که تقریبا معادل 9.5 تا 10.5 هزار دلار می‌شود. این قیمت، تقریبا با قیمت چری آریزو5 با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی، برابری می‌کند.

»» قیمت روز خودرو

»» آخرین شرایط فروش فردا موتور

با این محدوده قیمتی، در کنار بسترن B30 و چری آریزو5، مدل‌های دیگری مانند برلیانس H330 اتومات، پژو 207 صندوقدار، تارا اتوماتیک، دنا پلاس توربو اتومات و حتی شاهین اتومات که قرار است در سال 1400 به بازار بیاید، رقبای نزدیکی برای خودرو فردا 511 خواهند بود.

نویسنده : مرتضی برجسته

منبع : باما

2 دیدگاه

ghlghlghl(30 روز پیش)

واقعا قیمت یه کنسول وسط چقدره که این خودروسازهای بی کلاس داخلی از روی ماشین حذفش می کنن؟! این ماشین توی پاکستان حتی در ساده ترین نسخه با کنسول وسط ارائه میشه ولی توی ایران این آپشن!!! رو حذف کردن! بابا یه کم خجالت بکشید. دندون طمع رو بکشید بندازید دور! ماشین 430 میلیونی بدون کنسول وسط؟! دیگه از کروز کنترلش نمیگم که اون رو هم حذف کردید ظاهرا. روزی که من ثبت نام کردم توی کاتالوگی که بهم داید هر دو مورد رو داشت. الان ولی هر دو رو توی رونمایی حذف کردید! از سود انصراف هم نمیگم که اولش گفتید 12 درصد ولی بعد که قراردادتون اومد نوشته بودید 5 درصد!

Amin2090 (29 روز پیش)

تو نمونه های نمایشی فرق‌دارن خب دقیقاً عین قراردادتون تحویل میشه