بررسی اف ام سی 511 فردا موتور
اردیبهشت 1401: شرکت خودروسازی فردا موتور در نمایشگاه خودرو تهران 1401، یکبار دیگر از سدان افامسی 511 رونمایی کرد تا شاید جانی دوباره به بازار این محصول دهد. همانطور که میدانید، تیراژ تولید 511، بعد از گذشت یکسال از معرفی این خودرو به بازار ایران، همچنان پایین است و همین موضوع، باعث نگرانی خریداران آن شده. از طرف دیگر، سدانهای چینی جدیدالورودی مانند چری آریزو5 توربو جدید و همچنین رسپکت بهمن موتور، اکثر مشتریان فردا 511 را به سمت خودشان کشیدهاند.
اما نکتهای که در نمایشگاه خودرو تهران جلب توجه میکرد، نامگذاری جدیدی بود که شرکت فردا موتور برای رونمایی این خودرو استفاده کرده است. نام این خودرو را B511 گذاشتهاند و هنوز مشخص نیست که شرکت فردا موتور، آیا صرفا نامش را عوض کرده یا اینکه تغییرات دیگری نیز در آن انجام داده است؟ برای رسیدن به جواب این سوال، همچنان باید منتظر بمانیم.
رونمایی فردا 511 با گیربکس دستی
آذر 1400: دهمین نمایشگاه خودرو، قطعات و صنایع وابسته درحالی در تاریخ 9 آذرماه در شهر اردیبل برگزار شد که حضور یک دستگاه فردا 511، حواشی جالبی در رسانهها ایجاد کرد. همانطور که میدانید، سدان جدید فرداموتور تاکنون با گیربکس اتوماتیک فروخته شده است، اما خودرویی که این شرکت در نمایشگاه اردیبل رونمایی کرده، به گیربکس دستی مجهز است و حتی سانروف هم ندارد.

از روی تصاویر، نمیتوان گفت که دقیقا چه آپشنهای دیگری از این خودرو حذف شده اما از برچسب نصب شده روی شیشه جلو میتوان دید که شماره شاسی این خودرو با حرف N شروع میشود. اگر چنین چیزی صحبت داشته باشد، به این معنی است که این خودرو مشکی رنگ، احتمالا نسخه وارداتی نبوده بلکه به تازگی در کارخانه خودروسازی فردا به تولید رسیده و مدل 1401 است. شرکت خودروسازی فردا موتور هنوز درباره انتشار این اخبار، واکنشی نشان نداده و همچنان باید منتظر بمانیم و ببینیم چه آیندهای در انتظار 511 خواهد بود.
افزایش قیمت فردا 511 برای دومین بار
شهریور 1400: شرکت خودروسازی فردا در اواخر بهار 1400، نخستین سدان خود را با نام فردا 511 معرفی کرد و خیلی زود نیز فروش آنرا با قیمت رسمی 429 میلیون تومان آغاز نمود. اما در اوایل شهریورماه 1400، قیمت فردا 511 حدود 60 میلیون تومان بیشتر شد و به عدد 489 میلیون تومان رسید. ولی این پایان رشد صعودی قیمت 511 نبود چراکه همزمان با اعلام شرایط فروش خودروسازی فردا ویژه نیمه دوم شهریورماه 1400، قیمت این سدان چانگان مجددا 80 میلیون تومان افزایش یافت و به عدد 569 میلیون تومان رسید.
اولین سدان فردا موتور رونمایی شد
خرداد 1400: شرکت خودروسازی فردا موتور، تولید چانگان آلسوین را با نام جدید فردا 511 در ایران شروع کرده است. این خودرو پس از محصولات کمتیراژی همچون امجی RX5، فردا SX6 و فردا SX5، حالا چهارمین خودرویی است که در خودروسازی فردا به تولید میرسد. البته با این تفاوت که فردا 511، اولین سدانی است که توسط این شرکت، به بازار کشورمان عرضه میشود.

حضور فردا 511 در سگمنتی خطرناک
در یک دهه اخیر، در سگمنت B و حتی C، سدانهای چینی متعددی را در بازار کشورمان دیدیم که به دلایل مختلف، به موفقیت نرسیدند. از ولا V5 و گریتوال ولکس C30 که هردو محصول شرکت خودروسازی راین بگیرید، تا بیوایدی F3 محصول شرکت کارمانیا و حتی ترامپچی GA3S که بصورت وارداتی توسط شرکت الماسداران به ایران آمد. در این میان، نام بایک سنوا محصول شرکت دیار خودرو را هم نباید فراموش کنید؛ نامی که هرچند سالهاست آنرا نشنیدهایم اما هنوز هم میتوان آنرا تنها چینی بازار ایران دانست که سه فاکتور «کیفیت، قدرت و آپشن» را به بهترین شکل ممکن، در خود داشت.
اما این ناکامیها، مختص بخش خصوصی نبود چراکه حتی ایران خودرو و سایپا هم نتوانستند در آن موفق شوند. ایران خودرو میخواست دانگفنگ S30 را به در ایران به تولید انبوه برساند اما نتوانست. سایپا هم میخواست چانگان ایدو را به خط تولید کارخانه سایپا کاشان اضافه کند اما نشد که نشد.
البته در کنار این همه نامهای قدیمی، چینیهایی هم بودند که با استقبال خوب مشتریان ایرانی مواجه شدند. مثل بسترن B30 بهمن موتور که بدلیل کیفیت ساختش و چری آریزو5 توربو مدیران خودرو که بدلیل شرایط متنوع و آسان خریدش، به جایگاهی خوبی در بازار کشورمان دست یافتند.
637496941918138731.jpg)
حالا در این سگمنت خطرناک، که هر شرکتی دیگر جرئت حضور در آن را ندارد، خودروسازی فردا موتور برای ورود به آن، با کمک چانگان آلسوین، اعلام آمادگی کرده است.
مشخصات فنی فردا 511
فردا 511 یا چانگان آلسوین، در سال 2009 متولد شد و از آنجایی که ارزانترین سدان چانگان بود، تا مدتها فروش خوبی را تجربه کرد. اما بعد از معرفی مدل جدید ایدو (Eado) در سال 2012 که هم طراحی بهروزتر و هم ابعاد بزرگتری داشت، آلسوین دیگر روزهای خوبی را تجربه نکرد. چرا؟! چون ارزانترین قیمت چانگان ایدو که بعدها ایدو DT نام گرفت، تقریبا معادل قیمت آلسوین بود. خودتان را جای خریداران چینی بگذارید؛ کدام را میخریدید؟
چانگان خیلی زود متوجه این اتفاق شد اما برای حل آن، خیلی دیر، دست به کار شد! و نهایتا در سال 2017 دومین نسل آلسوین را بعنوان مدل 2018 به بازار چین معرفی کرد.

نسل جدید آلسوین، نسبت به نسل اولش که در 2009 دیده بودیم، طراحی انقلابی داشت اما نسبت به چانگان ایدو DT، بیشتر شبیه یک کپی با ابعاد کوچکتر است. در تصویر زیر، شباهت زیاد چانگان ایدو DT (سمت چپ) را با چانگان آلسوین (سمت راست) مشاهده میکنید.
چانگان برای آنکه اختلاف قیمتی میان ایدو DT و آلسوین را حفظ کند، موتور حجیمتر 1.6 لیتری را به ایدو DT سپرد و موتورهای کوچکتر 1.5 لیتری و 1.4 لیتری را هم در دل آلسوین گذاشت. مشخصات فنی این موتورها را در جدول زیر مشاهده کنید. البته این نکته را هم باید بگوییم که در بازار ایران، فردا 511 با موتور حجیمترش به تولید میرسد.
نوع موتور | 1.4 لیتری | 1.5 لیتری |
---|---|---|
قدرت | 101 اسب بخار | 107 اسب بخار |
گشتاور | 135 نیوتن متر | 145 نیوتن متر |
گیربکس | 5 دنده دستی | 5 دنده دوکلاچه اتومات |
مصرف | 5.4 لیتر | 6.4 لیتر |
*اطلاعات جدول فوق، از سایت خودرساز گردآوری شده است.
همانطور که در جدول فوق نیز مشخص است، فردا 511 موتور چندان قدرتمندی ندارد اما به گیربکس دوکلاچه مجهز است؛ ویژگی خیلی خاصی که شاید بتواند نظر خریداران ایرانی را به آن جلب کند.
»» کاتالوگ رسمی خودرو 511 فردا موتور ««
امکانات و تجهیزات فردا 511
طبق اطلاعات منتشر شده از سوی خودروسازی فردا، سدان جدید فردا 511 با آپشنهای زیر بدست خریداران ایرانی میرسد:
- دو ایربگ
- سانروف
- آینه جانبی برقی
- مانیتور 7 اینچی لمسی
- دوربین عقب / سنسور عقب
- فرمان برقی با تنظیم ارتفاع
- چراغ هالوژن جلو / چراغ بدرقه
- دی لایت / اتولایت
- مهشکن جلو و عقب
- تهویه دیجیتال
- خروجی 12 ولت
- کنترل پایداری
- کنترل ایستایی در سربالایی

در کنار بسترن B30 و چری آریزو5، مدلهای دیگری مانند برلیانس H330 اتومات، پژو 207 صندوقدار، تارا اتوماتیک، دنا پلاس توربو اتومات و حتی شاهین اتومات که قرار است در سال 1400 به بازار بیاید، رقبای نزدیکی برای خودرو فردا 511 خواهند بود.
قیمت چانگان آلسوین در چین
از آنجایی که چانگان آلسوین از سال 2018 تا به امروز، تغییر خاصی را تجربه نکرده، پس میتوان حدسهای خوبی درباره محدوده قیمتی آن زد. در بازار چین، قیمت آلسوین 1.5 لیتری حدود 62 تا 68 هزار یوآن است که تقریبا معادل 9.5 تا 10.5 هزار دلار میشود. این قیمت، تقریبا با قیمت چری آریزو5 با موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی، برابری میکند.
قیمت فردا 511 در ایران
در جدول زیر، آخرین تغییر قیمت نمایندگی (قیمت مصوب فروش) خودروسازی فردا موتور را برای فردا 511 مشاهده میکنید:
زمان | قیمت نمایندگی |
---|---|
خرداد 1400 | 429 |
نیمه اول شهریور 1400 | 489 |
نیمه دوم شهریور 1400 | 569 |
*در جدول فوق، قیمتها برحسب میلیون تومان است.
همچنین در مقاله شرایط فروش فرداموتور میتوانید از آخرین اخبار خودروسازی فردا، قیمت محصولات فردا موتور از جمله فردا 511 و همچنین شرایط فروش فردا 511 مطلع شوید. در لینک قیمت خودرو نیز قیمت روز محصولات خودروسازی فردا را در بازار مشاهده کنید.
نویسنده : مرتضی برجسته
منبع : باما
برای اطلاع از اخبار روز خودرو، ایمیل خود را وارد نمایید
آخرین اخبار دنیای خودرو از طریق ایمیل برای شما ارسال خواهد شد.
Hussain(367 روز پیش)
واقعا قیمت یه کنسول وسط چقدره که این خودروسازهای بی کلاس داخلی از روی ماشین حذفش می کنن؟! این ماشین توی پاکستان حتی در ساده ترین نسخه با کنسول وسط ارائه میشه ولی توی ایران این آپشن!!! رو حذف کردن! بابا یه کم خجالت بکشید. دندون طمع رو بکشید بندازید دور! ماشین 430 میلیونی بدون کنسول وسط؟! دیگه از کروز کنترلش نمیگم که اون رو هم حذف کردید ظاهرا. روزی که من ثبت نام کردم توی کاتالوگی که بهم داید هر دو مورد رو داشت. الان ولی هر دو رو توی رونمایی حذف کردید! از سود انصراف هم نمیگم که اولش گفتید 12 درصد ولی بعد که قراردادتون اومد نوشته بودید 5 درصد!
Amin2090 (367 روز پیش)
تو نمونه های نمایشی فرقدارن خب دقیقاً عین قراردادتون تحویل میشه