• اعلام خودروي برتر سال 2022 در اروپا

رقابت داغ خودروهای برقی به نفع کره‌ای‌ها

اعلام بهترین خودروی اروپا در سال 2022

10 اسفند 1400 13:42

پس از گذشت نزدیک به شصت سال از نخستین مراسم انتخاب خودروی سال اروپا، نام برنده این عنوان برای سال 2022 نیز اعلام شده است. هیات داوران متشکل از 59 کارشناس حوزه خودرو، نام هفت خودروی برتر و البته خودروی سال 2022 در قاره اروپا را اعلام کرده­‌اند.

نام این هفت خودرو و امتیاز آن‌ها به شرح زیر است:

  • رتبه اول: کیا EV6 با 279 امتیاز
  • رتبه دوم: رنو مگان الکتریکی با 265 امتیاز
  • رتبه سوم: هیوندای ایونیک 5 با 261 امتیاز
  • رتبه چهارم: پژو 308 با 191 امتیاز
  • رتبه پنجم: اشکودا انیاک iV با 185 امتیاز
  • رتبه ششم: فورد ماستنگ مک-ای با 150 امتیاز
  • رتبه هفتم: کوپرا بورن با 144 امتیاز

حضور خودروهای برقی در این فهرست بسیار پررنگ است تاجایی که شش مدل از مجموع هفت خودرو، برقی هستند. البته تنها خودروی بنزین­‌سوز یعنی پژو 308 را می‌­توان به صورت پلاگین-هیبرید هم خریداری کرد، ضمن­‌اینکه شرکت سازنده از تولید نسخه برقی این خودرو در آینده نزدیک خبر داده است.

نکته بعدی این است که چهار خودرو از مجموع هفت تا، روی پلتفرم مشترک ساخته شده­‌اند، چراکه ساختار کیا EV6 با هیوندای ایونیک 5 و همچنین کوپرا بورن با اشکودا انیاک iV یکسان است.

البته پل هارِل کارشناس نشریه تاپ‌گیر که یکی از اعضای هیات داوران بوده، رنو مگان برقی را برتر از دیگران می­‌داند. طراحی بدنه، کابین با کیفیت، عملکرد مناسب نمایشگرها به همراه رابط کاربری خوشایند، سواری توام با آرامش و لذت رانندگی، مهمترین مزایای این خودروی فرانسوی از دید کارشناس اهل بریتانیا است.

اعلام خودروی برتر سال 2022 در اروپا

به نظر آقای بارل، فورد توانسته در ماستنگ-ای تعادل مناسبی بین قیمت، عملکرد، شعاع حرکتی و فضای داخلی جادار برقرار کند، هرچند که دستیار ترمز و فرمان، گاهی چندان سریع عمل نمی‌­کند.

از نظر وی، هیوندای ایونیک 5 خودرویی زیبا و جادار با قطعات باکیفیت و سواری خوب است که البته از صندلی­‌های ناراحت و دسترسی نامناسب به نمایشگر مرکزی رنج می‌­برد. وضعیت صندلی­‌ها در کیا EV6 بهتر بوده ولی کیفیت پایین برخی قطعات کابین، در محصول خودروساز کره­‌ای قابل مشاهده است.

وی در مورد کوپرا بورن به موقعیت مناسب راننده و راحتی صندلی­‌ها و البته سفتی تعلیق، رابط کاربری نامناسب اطلاعات سرگرمی و اشکالات تریم داخلی اشاره کرده است. به اعتقاد پل هارِل، طراحی کابین، موقعیت راننده و سواری پژو 308 شایسته تحسین است، هرچند که در عملکرد فرمان و جعبه‌دنده، مقداری سردرگمی مشاهده می­‌شود.  

در محل نمایشگاه خودرو ژنو که برای سومین سال متوالی لغو شده، نام کیا EV6 در جریان رویدادی اختصاصی، به عنوان خودروی سال 2022 اروپا اعلام شده است. این برای نخستین مرتبه است که محصولی از کره‌جنوبی و شرکت کیا به دریافت این عنوان مفتخر می­‌شود. البته پیش از کیا EV6، دو خودروهای برقی دیگر یعنی نیسان لیف در سال 2011 و جگوار I-Pace در سال 2019 ،موفق به کسب مقام خودروی سال اروپا شده‌­اند.

بودجه نهاد Car of the Year به عنوان یک ارگان مستقل، از سوی 9 نشریه خودرویی در اروپا تامین شده و هیات داوران آن از 23 کشور اروپایی انتخاب شده‌اند. البته در رقابت امسال، آرای مربوط به کشور روسیه حذف شده است.

مترجم : عماد رحمتی‌راد

منبع : paultan.org

دیدگاه کاربران