کیمیاگری کره‌ای‌ها

تست و بررسی هیوندای توسان 2022

14 دی 1400 18:00

بچه‌تر که بودیم، جوان و شاداب‌تر که بودیم، پرانرژی و قوی‌تر که بودیم، موقع رفتن به طبقه بالا، پله‌ها را دو تا یکی می‌رفتیم. گامی بلند می‌زدیم و مسیر را کوتاه‌تر می‌کردیم. توسان الان همینطوری است. قوی و پرانرژی و درست در اوج جوانی. پله‌ها را نه دو تا یکی، صدتا یکی برمی‌دارد و می‌رود. مخصوصاً آخرین مدل از آخرین نسلش؛ یعنی هیوندای توسان HTRAC مدل 2022.

تا حالا فقط 4 نسل از آن تولید شده. سال کبیسه و این‌ها را هم که حساب کنیم، بیش از 16 سال سن ندارد؛ اما در همین سن و سال و با همین تجربه نه‌چندان طولانی، کاری کرده است کارستان. پیشرفت، واژه‌ای نیست که بتواند کیفیت این سفر را توصیف کند. هیوندای برای موفقیت این فرزندش در کنکور، هیچ شبی را نخوابید و همه روزها را کار کرد. به همین دلیل است که در میان لیست پر و پیمان کراس‌اورها و شاسی‌بلندهای شرکت، توسان است که لقب پرفروش‌ترین را به دست آورده. فروش 7 میلیون دستگاهی‌اش نشان می‌دهد که این خودرو به معنی واقعی کلمه، کیمیاگری را بلد است.

هیوندای توسان از کجا آمد؟

هیوندای از همان اولش می‌دانست که گل‌پسرش قرار است چطوری بزرگ شود. برای همین با خودخواهی تمام اسمش را از روی شهر Tucson ایالت آریزونا انتخاب کرد. شرکت تجربه موفقی را با اسپورتیج در دنیای شاسی‌بلندسازی کسب کرده بود. ولی حالا چیزی بزرگ‌تر و تا حدودی لوکس‌تر می‌خواست. اواخر سال 2003 بود که کره‌ای‌ها نام محصول جدید را فاش کردند و یک سال بعد هم مراسم رونمایی برگزار شد.

هیوندای دو هدف را با این خودرو نشانه‌گذاری کرده بود. اولی وفور آپشن و دیگری جهش در طراحی بود. در همان گام نخست، چندین پله را جهید و رفت بالا. از NHTSA سخت‌گیر و وسواسی در هر چهار بخش توانست 5 ستاره بگیرد و ویزای آمریکایش صادر شد. راستش را بخواهید هیوندای آن اوایل خیلی هم جوگیر شده بود و نسخه هیدروژنی توسان را هم در سر می‌پروراند که کارشناسان گفتند بچه بیا پایین سرمون درد گرفت!

باز هم یک گام بزرگ و چند پله دیگر. نسل دوم در 2009 آمد. هیوندای برای دومین فرزند این خانواده حسابی دست به جیب شده بود و همه هزینه‌هایش برای او شد. چراکه فقط چیزی حدود 225 میلیون دلار طی 36 ماه روی این خودرو سرمایه‌گذاری کرده بود. توسان فروش بالایی در بازار آمریکا نداشت. از یک طرف نمی‌خواست یانکی‌ها را از دست بدهد و از طرفی دیگر نمی‌خواست بازار تشنه اروپا را هم رها کند. برای همین وقتی داشتند از این خودرو در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی می‌کردند، گفتند که محصول جدید ix35 است. قشنگی قضیه اینجاست که هیوندای با یک دست آمریکا را نصفه‌نیمه نگه داشته بود، با یک دست دیگر می‌خواست اروپایی‌ها را راضی کند ولی ix35 در چین از همه‌جا بهتر فروش می‌رفت.

نسل سوم توسان با یک چهره طناز و لَوَند در 2015 وارد معرکه شد. این مدل طویل‌تر و عریض‌تر از همه برادرانش بود. بعد از دو نسل، تمام عشوه‌گری‌های هیوندای برای مشتریان آمریکایی جواب داد و این خودرو توانست در این بازار پرترافیک جایگاهی برای خودش پیدا کند.

2022 Hyundai Tucson

اما نسل چهارم. امان از نسل چهارم توسان. انگار سه چهار نسل قبل از این مدل حذف شده است، سه چهار پله‌ای که شرکت از آن‌ها عبور کرده. هیوندای همه منتقدین را به خاک و خون کشید. نسلی که 2020 آمد ولی درواقع باید 2030 می‌آمد؛ یعنی اینطور مدرن و آینده‌نگر.

یک نگاه کوتاهی هم به توسان در بازار ایران بیندازیم. خودرویی که از همان نسل اولش در بازار ایران حضور پیدا کرد ولی ناگهان در نسل سوم عقیم شد. اینکه توسان چقدر توانست موفقیت سانتافه را تکرار کند، جای بحث دارد. این شاسی‌بلند بین ایرانی‌ها خیلی هم بی‌حاشیه نبوده است. آن اوایل چه دردسری بود خواندن اسمش. از تِکسون و توکسان و توکسون گرفته تا مدل ix35؛ یعنی خیلی طول کشید تا رفقا قانع شوند که بابا ix35 همان توسان است. مثل اینکه ix45 همان سانتافه و ix55 همان وراکروز است.

بررسی طراحی هیوندای توسان 2022

لب‌دوز و لب‌سوز و لب‌ریز. آنقدر خاص است که یا توی ذوق خیلی‌ها می‌زند یا خیلی‌ها با آن ذوق می‌کنند. هیوندای توسان زیباترین خودرویی نیست که تا به حال دیده‌ایم. حداقل نظر ما این است. ولی یکی از خاص‌ترین چیزهایی است که سراغش رفته‌ایم.

طراحی هیوندای توسان 2022

قبلاً می‌گفتیم نمایش جلویی فلان خودرو شبیه یک آدم پولدار اخمو یا یک آدم باوقار یا یک آدم ماجراجو است. ولی توسان 2022 اصلاً شبیه آدم نیست؛ بیشتر به یک ربات می‌خورد تا یک الگویی شبیه بنی‌بشر. کجا تا حالا جلوپنجره‌ای شبیه به این دیده بودیم؟ چیزی که شرکت خودش آن را «جواهر و الماس» لقب داده. فرمت قرارگیری چراغ‌ها عالی است. عالی. اینکه تعدادی از بلوک‌های جلوپنجره تبدیل به سیستم نورپردازی شده واقعاً آفرین دارد. اینجا همه‌چیز با زوایای تند و درهم تنیده است. اینجا پیچیدگی موج می‌زند.

نسل چهارم هیوندای توسان در ایران

قبل از این لکسوس NX نماد طراحی تند و تیز بود ولی حالا کت تن توسان است. به آن سپر برجسته و آن مه‌شکن‌ها دقت کنید. به آن برش‌های روی کاپوت نگاه کنید. البته که بازی خطوط روی گلگیرها و خطوط جانبی بیننده را به یاد تویوتا CH-R می‌اندازد. در نمای عقب، باز هم یک افسارگسیختگی جنون‌آمیز به نمایش درآمده. چراغ‌هایی بریده شده که هندسه‌ای آن در گوشه‌های ستون سوم تکرار شده است.

این پروایی تا حد زیادی در داخل کابین فروکش کرده است. اقدامی منطقی و کنترل‌شده. اگر هیوندای می‌خواست آن هجوم وحشتناک زوایا را در اتاق هم به اجرا بگذارد که تمام آرامش سرنشین به هم می‌ریخت. با این حال نکات درخشانی در این بخش به چشم می‌خورند.

فرمان الگویی بسیار متفاوت و خاص دارد. محل قرارگیری راننده به طرزی معنادار سفارشی‌سازی شده است. بهتر بگوییم که طراح از قصد تقارن را به هم ریخته تا تمرکز روی راننده افزایش پیدا کند. بعد از یک دوره تکنیک کابین شلوغ پر از دکمه، هیوندای روی توسان جدید سراغ یک مینیمال ملایم رفت. حذف دکمه‌های پرتعداد و انتقال آنها به نمایشگر مرکزی (لمسی) به این سادگی کمک کرده‌اند.

کابین هیوندای توسان 2022

شاید در نگاه اول به نظر نیاید ولی در توسان 2022 هرچیزی که قرار است با دست لمس شود، نرم‌تر، گردتر و منحنی‌تر است. از دکمه‌های روی کنسول زیر دست راننده گرفته تا دستگیر درها. بهتر بگوییم اینجا انگار هیوندای نفسش را حسب کرده تا آرامش برقرار شود.

بررسی آپشن‌ها و تجهیزات هیوندای توسان 2022

چند سالی است که در بخش تجهیزات، تمرکز خودروسازان از روی رفاه به ایمنی شیفت کرده است؛ یعنی حالا به جای اینکه صد جور آپشن برای لذت راننده تعبیه کنند، کلی امکانات برای لذت رانندگی ارائه کرده‌اند. چیزی که حالا به آن سیستم‌های دستیار راننده می‌گویند. سیستم پیشگیری از برخورد جلو و عقب، تشخیص عابر پیاده، سیستم Post Collision (بعد از تصادف)، هشدار نقاط کور، کنترل فیزیکی ماندن بین دو خط، کروز کنترل تطبیق‌پذیر و این چیزها. البته سیستم هشدار حضور سرنشین روی صندلی عقب (مخصوص کودکان)، سیستم نظارت هوشیاری راننده را هم باید به لیست آپشن‌های هیوندای توسان 2022 اضافه کرد.

اینکه چرا هیوندای کلاً به سیستم صوتی توجه خاصی نمی‌کند، عجیب است. نه این‌که بد یا بی‌کیفیت باشد. ولی خُب خیلی معمولی است؛ یعنی تقریباً همان صدایی را می‌شنویم که در نسل TL دیده بودیم. البته این را هم بگوییم که در تیپ‌های N Line سیستم صوتی Bose به کار رفته است.

صندلی های ردیف آخر هیوندای توسان 2022

یکی از آپشن‌های خاص این خودرو که با رونمایی از نسل جدید معرفی شده، سیستم کنترل کیفیت هوای آن است. سیستمی که به لطف حضور سنسورهای تشخیص ریز گرد، میزان آلایندگی بیرونی را ارزیابی می‌کند و براساس آن اقدام به تصفیه هوای داخل کابین می‌کند. این پکیج جدید نه فقط هوا را تصفیه می‌کند بلکه خودش، خودش را هم تصفیه می‌کند؛ یعنی به صورت مداوم با فعال کردن بخش تبخیری و یا بخش رطوبت‌دهی مانع از بو گرفتن فیلترها می‌شود.

بررسی مشخصات فنی هیوندای توسان 2022

خیلی‌ها هنوز هم فکر می‌کنند کراس‌اور یعنی یک شاسی‌بلند کوچک. ولی در لغت‌نامه خودرویی، کراس‌اور (CUV) خودرویی است که روی پلتفرم یک خودروی سواری (معمولاً سدان) طراحی شده باشد. درواقع اگر SUV را شاسی‌بلند معنی کنیم، داریم درباره خودرویی صحبت می‌کنیم که شاسی مستقل دارند. در این محصولات تمرکز روی پایداری و عملکرد است. در حالی که کراس‌اورها بیشتر به درد پیمایش‌های معمولی می‌خورند. این‌ها را گفتیم که بگوییم توسان خودش یک کراس‌اور است.نسل اولش روی پلتفرم النترا و نسل آخرش روی پلتفرم سوناتا ساخته شد.

یادتان باشد، اشاره کردیم که هیوندای فلسفه ساخت توسان را روی توسعه آپشن و طراحی قرار داد. این یعنی دست‌کم نباید از نظر فنی روی آن حساب خاصی بکنید. درون سینه توسان 2022 (البته این مدل) یک قلب 2.5 لیتری تنفس طبیعی قرار گرفته که خیلی شسته‌رفته 187 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. گشتاور 241 نیوتن‌متری‌اش هم معقول به نظر می‌رسد.

مشخصات فنی هیوندای توسان 2022

پیرو ماجرای SUV و CUV این را هم بگوییم که توان بکسل کردن کراس‌اورها کمی محدودتر است. مثلاً همین توسان کمی بیشتر از 900 کیلوگرم زورِ کشیدن دارد. با این حال شرکت برای اینکه رفتار توسان جدید را با قیافه مدرنش هماهنگ کند، برای اولین‌بار سراغ فناوری HTRAC رفته است که نوع پیشرفته و هوشمندی از همان سیستم AWD است. در این سیستم جعبه‌دنده 8 سرعته گشتاور خروجی را با کنترل بهتر و دقیق‌تری بین دو محور تقسیم می‌کند. ماحصل کار این شده که تا حدودی هم می‌توانید روی قابلیت‌های بیراهه‌نوردی نسخه جدید هیوندای توسان 2022 حساب باز کنید.

کوچک‌ترین تغییرات در ابعاد باعث افزایش چشم‌گیر فضای داخلی می‌شود. به این صورت که حالا فضای قسمت بار عقب 1095 لیتر شده که خودش 218 لیتر بیشتر از مدل قبلی و حتی 113 لیتر بیشتر از سانتافه جدید است. تازه اگر صندلی‌های ردیف عقب را بخوابانیم این عدد 1000 لیتر بیشتر می‌شود.

شرکت چنان روی عملکرد فنی و کیفیت این خودرو اطمینان داشته که پکیج خاصی از گارانتی را ارائه داده است. اولاً این‌که موتور خودرو 10 سال گارانتی دارد. از نظر خوردگی و زنگ‌زدگی نیز 7 سال گارانتی در نظر گرفته شده است. ساختار کلی توسان نیز 5 سال گارانتی شده است. این اگر اطمینان نیست، دیگر چیست؟

تست و بررسی هیوندای توسان 2022

تجربه رانندگی با هیوندای توسان 2022

کمتر کسی را پیدا می‌کنید که یکی از سه نسل توسان در ایران را داشته باشد و از آن دلچرکین شده باشد. حالا شاید نسبت به شتاب و سرعتش انتقاداتی وارد کند، ولی ابداً نمی‌توان تصور کرد که این خودرو، محصول عذاب‌آوری است.

با توجه به شرایط تست امروز، امکان بررسی میدانی برایمان فراهم نشد. فقط یک دور کوتاه در حد یک ملاقات دوستانه. در همین مدت زمان کوتاه نیز متوجه شدیم چقدر چهارمین فرزند این خانواده در عین ساختارشکنی، موقر و متین است. چقدر ساکت و بی‌هیاهو است. چقدر نرم و گوش به فرمان است. این تمام چیزی است که مشتری امروزی از یک خودرو می‌خواهد.

عکاس: بامداد صفائیان

نویسنده : نیما حدادی

منبع : باما

دیدگاه کاربران
Mmmw 1401/2/22
سلام دوستان . ببخشید یک سوال داشتم میشود یک دستگاه ازین خودرو وارد کرد و اینکه پلاک ملی میشه؟
پاسخ
0
0
0
Hossien 1400/11/1
واقعا به معنای کلمه زیباست. اگه این بیاد تو ایران گور هر چی ماشین چینیه کنده میشه
پاسخ
1
0
0
87sadegh 1400/11/18
تو ایران اومده چون خودم یدونه را دیدم ولی مال یه سفارت بود چون پلاک D بود
0
0
hb1375 1400/10/21
درود و عرض ادب. بسیار ماشین خوب و بی دردسری است ، خودم اسپورتیج 2015 از صفر تا امروز دستم بوده ، و در این 6 سال کلا با تعمیرگاه قهر بوده ، فقط و فقط سرویس های دوره ای ، از توسان هم خیلی خوشم میآمد اما، به چند دلیل از جمله شتاب و آپشن و طراحی بهتر اسپورتیج را انتخاب کردم اما، اما با نگارش زیبای جناب حدادی فکر کنم اگه ایران بیاد میتونه گزینه بعدی باشه، ضمنا ، کره ای ها در دنیا ثابت کرده اند که واقعا ماشین های با کیفیتی ساخته اند برای همین ، به آن شعر زیبا رسیده اند که .. " همت اگر سلسه جنبان شود مور تواند که سلیمان شود"
پاسخ
0
0
0
Esn 1400/10/15
واقعا زشت و افتضاح
پاسخ
0
2
0